המחיר הגבוה של השנאה

לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006, קיבלתי את התשובה. חבר קרוב שלי מניו יורק, טיפוס עם שתי רגליים על הקרקע, אמר לי שהבבא סאלי התגלה אליו בחלום ואמר לו...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006,
קיבלתי את התשובה. חבר קרוב שלי
מניו יורק, טיפוס עם שתי רגליים על
הקרקע, אמר לי שהבבא סאלי התגלה
אליו בחלום ואמר לו…

רבי נתן כותב (ליקוטי הלכות, הלכות גיטין, ג, ט) שאין דרך טובה ומועילה יותר כדי להמתיק דינים קשים מאשר אהבת ישראל, אהבה ללא תנאים שצריכה להיות בלב כל יהודי אל יהודי אחר, כאילו מדובר בנשמתו שלו.

לצערנו, אנו נתקלים בהיפך מזה, ואין דבר שמעורר דינים קשים כמו שנאת חינם. התלמוד מסביר לנו על המחיר ש"גובים" מאיתנו בגלל שנאת חינם, ודברים מזעזעים אלה נועדו כדי לעורר אותו: בגלל שנאת חינם, נשים מפילות, שלום הבית נהרס, ובניו ובנותיו של אדם נפטרים בצעירותם (מסכת חלה, פרק א). הגמרא (מסכת יומא דף ט ע"ב) אומרת ששנאת חינם היא שורש סיבת חורבן בית המקדש השני למרות העובדה שהאנשים באותו דור היו שומרי מצוות ותורה ותלמידי חכמים.

מאז מלחמת עזה, אני מסתובב עם שאלה קשה שמטרידה את מוחי: הבבא סאלי הצדיק הקדוש, רבי ישראל אבוחצירא זי"ע, קבור בעיר נתיבות שבדרום ישראל. כאחד ממנהיגיה הצדיקים של עם ישראל בדור הקודם – האם אין בכוחו וביכולתו לבטל את הדין הקשה של המלחמה ולמנוע את נפילות הטילים בדרום ישראל, כולל בנתיבות?

ואז, נזכרתי שאותה שאלה ניקרה במוחי כבר לפני כשלוש שנים, במהלך מלחמת לבנון השנייה: צדיקי ישראל מכל הדורות קבורים בכל אזור הגליל – האריז"ל הקדוש בצפת, רבי שמעון בר יוחאי במירון, רבי מאיר בעל הנס בטבריה, ועוד צדיקים רבים וגדולים, זכותם תגן עלינו, שהם קדושים ויקרים לעם ישראל – מדוע הם לא ביטלו את הדין הקשה הזה של 3900 טילים ויותר, שהחיזבאללה שיגר לעבר צפון ישראל וגרמו לגלות של רוב תושבי הצפון מבתיהם ולהרס כה רב?

מספר שבועות לאחר שהסתיימה מלחמת לבנון ב-2006, קיבלתי את התשובה. חבר קרוב שלי שגר בקווינס שבניו יורק, טיפוס עם שתי רגליים על הקרקע שעוסק בצדקות וחסדים ומעדיף להישאר מאחורי אור הזרקורים, אמר לי שהבבא סאלי התגלה אליו בחלום.

הבבא סאלי אהב מאוד מאוד בכל ליבו כל יהודי, ובמידה רבה סבל מכל שנאת החינם העיוורת והמאבקים השונים שמתנהלים בין יהודים. בחלומו, הבבא סאלי אמר לחברי שנקרא לו כאן מר כ., שגם לצדיקים הגדולים הנמצאים בשמי מרומים אין את הכוח לבטל את הדין שניתן בבית דין של מעלה בגלל שנאת חינם, דין על שנאה עיוורת. הבבא סאלי אמר למר כ. ש"גם לקבר שלי בנתיבות אין את הכוח למנוע את הטילים של החמאס מלהגיע לשם, בדיוק כפי שהטילים של החיזבאללה הגיעו לצפת, טבריה וחיפה, כשזה יקרה בעוד כמה שנים, ה’ ישמור". כך הזהיר הבבא סאלי, "תראה איזה צער יש להשם משנאת חינם ומחוסר האחדות בעם ישראל". הבבא סאלי נעלם, ומר כ. התעורר.

בקיצור, הבבא סאלי אמר למר כ. שנתיבות נמצאת בסכנה, אלא אם כן נפשפש כולנו במעשינו ונתקנם.

מלחמת עזה האחרונה והטילים שנפלו בנתיבות מהווים עדות לדבריו של הבבא סאלי ולמסר שהעביר.

וכפי ששנאת חינם גרמה להרס בית מקדשנו, כך הובילה להרס והחורבן של הגליל במלחמת לבנון השנייה, עד שאפילו הצדיקים הגדולים לא יכלו לשנות את גזר הדין של טילי החיזבאללה, שנגרמו משנאת חינם.

אותו עיקרון, כפי הנראה, שייך גם למלחמת עזה. ברוחניות, נוכל לייחס את מתקפת הטילים על באר שבע, אשקלון ואשדוד לשנאת חינם.

לכן, עלינו להפנים מסר זה עמוק עמוק בליבנו. לשנוא אחד את השני זה דבר גרוע יותר מלאכול טריפה, ואפילו תשובה ויום הכיפורים אינם מכפרים על חטא זה, עד שאדם הולך ומפייס את חברו ועוקר את שורש השנאה מליבו.

באותו זמן שאנו מחזקים את האמונה שלנו עלינו לחזק במקביל את אהבתנו אחד לשני. ביטחון ישראל תלוי בזה.

האדמו"ר ממליץ שליט"א אמר לי לא פעם, ששום ארגון טרור או אויב לא יצליח לפגוע בעם ישראל, אלא אם כן יהודים פוגעים אחד בשני. והתוצאה – אלה שחושבים, כותבים או מדברים מבלי לתת את דעתם על כך, או שפוגעים באופן ישיר ביהודים אחרים – חושפים את גבולותיה של ישראל לטילי הטרוריסטים. האם תוכלו לתאר לעצמכם שאחרי ה-120 בעולם הזה, אדם עומד בבית דין של מעלה וצריך להתמודד מול אשמה קשה – שהוא אחראי להרס ערים בישראל? הוא ימחה ויטען שזה ממש מטורף – איך אפשר להאשים אותו בדבר כזה?! אבל אז בית דין של מעלה יראו לו – כי "דע מה למעלה ממך, עין רואה, אוזן שומעת וכל מעשיך נכתבים בספר" – את אחת משיחותיו בעולם הזה בה דיבר נגד יהודים אחרים…

האם זה שווה? לעזאזל, ממש לא! ואם כך, עלינו להפסיק את השנאה העיוורת הזאת. ה"חפץ חיים" אומר שאפילו אדם השונא בגלל שהוא מקנא לדבר ה’ היא דבר רע, ואלה שרגילים לשנוא את זולתם מסיבה טובה יתחילו לשנוא אחרים גם בלי שום סיבה.

רבי נחמן מברסלב אומר שהדרך הטובה ביותר היא לדון לכף זכות כל אדם בכל מצב. ואם אינך מצליח למצוא אפילו טיעון אחד שבעזרתו תדון לכף זכות את האדם, אז תמציא! כי החיים שלנו ממש תלויים בזה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה