הנוסחה הנכונה?

את נוסחת ההצלחה וההגשמה העצמית אפשר לסכם במשפט אחד: בשביל מי אנחנו רוצים להצליח? אם נפתור את המשוואה הזו נהיה האנשים הכי מאושרים בעולם.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

את נוסחת ההצלחה וההגשמה
העצמית אפשר לסכם במשפט אחד:
בשביל מי אנחנו רוצים להצליח?
אם נפתור את המשוואה הזו נהיה
האנשים הכי מאושרים בעולם.
 
 
בעבודתי כפסיכותרפיסט פגשתי אנשים שעשו מיליוני דולרים, ואני אומר לכם בכנות שאני לא מצליח להצביע על אחד מהם ולומר 'זה אדם מאושר באמת'. כמה אנשים שאנחנו מכירים חושבים שהזכייה בלוטו תפתור להם את כל הבעיות בחיים? עמיתיי למקצוע עשו מחקר גדול בעניין – אחרי ששאלו את הזוכים אינספור שאלות (כמו בכל מחקר) – גילו ש'הזכייה הגדולה' רק קברה את 'הזוכים המאושרים' מתחת לערימת בעיות רגשיות, ותתפלאו לשמוע – אפילו כספיות! הזוכים האלה לא התפללו לקבל את הכסף הזה, וכתוצאה – הכסף הזה בא בלי ברכה. שום בעיה לא נפתרה. אותן בעיות כמו מקודם, ואפילו יותר.
 
להרוויח שמחה ואושר
 
וזה מביא אותנו לנקודה מאוד חשובה שאנשים צריכים לעבוד עליה, להרוויח ולהזיע כדי לקבל חיוניות והרגשה מענגת מההישגים שלהם. ו'לעבוד', זה לא רק מה שאנחנו עושים במשרד משמונה עד חמש, זו העבודה שכולנו צריכים לעשות על ועם עצמנו, ליצור את הכלים הרוחניים שאנחנו צריכים כדי להחזיק את השפע שאלוקים רוצה לתת לנו. ואנחנו יכולים להשיג את זה רק עם עבודה רוחנית – כלומר, להשתמש בגישה ובכלים הנכונים שנדרשים לעבודה.
 
לפסיכולוגיה המודרנית יש מתודולוגיה נפלאה, אבל לכשעצמה, היא לא מספיקה. פרט לכל הסמלים והסטטוסים למיניהם, אנחנו צריכים גם לדעת על מה להתמקד בחיינו כדי להצליח באמת ולהרגיש מסופקים. אנחנו צריכים את החכמה שאותה אפשר לקבל רק מהמקורות, וממה שהורו לנו חז"ל. לא פעם, הדבר שהמדריך הרוחני יאמר לנו להתמקד עליו יהיה דווקא הדבר שהיינו מוכנים להקריב מעצמנו בשביל הקריירה או לעוד כמה שקלים בתלוש. דברים כמו ליהנות מהחיים, לזכות לקשר זוגיות נפלא, או להיות הורה טוב – את כל אלה החברה של ימינו מורה לנו לזרוק הצידה, כי במרוץ המטורף אחרי בית מנקר עיניים, חשבון בנק שמן וחופשות בארץ ובחו"ל – אתה צריך להקריב משהו, ורוב הפעמים אנחנו מקריבים את הדברים הכי יקרים לנו, את הדברים שמעניקים לנו שמחה ואושר אמיתיים.
 
בשביל מי אנחנו רוצים להצליח?
 
את נוסחת ההצלחה וההגשמה העצמית אפשר לסכם במשפט אחד: בשביל מי אנחנו רוצים להצליח?
 
כלל מהיר, אבל נוקשה, שמנחה את כל האנשים 'המוצלחים' הוא – שאף אחד מהם לא הרגיש סיפוק והגשמה עצמית כשעבדו רק על ההצלחה האישית שלהם. ואני לא מדבר כאן על אנשים עצלנים, או על אנשים שהשיגו את העושר שלהם בדרך הקלה – בלוטו או בהשקעה מהירה. אני מדבר על אנשים שהשקיעו מאמצים רבים, שעות רבות, ימים ולילות של עבודה, שהיו סופר מאורגנים ומאוד יעילים. ולמרות זאת, אם כל זה היה רק לכבוד והעושר שישיגו, רק למעמד אליו יגיעו – הם נבלמו ולא הצליחו להרגיש סיפוק ושמחה אמיתיים.
 
במקרים מסוימים, לא רק שהם לא הרגישו סיפוק, אלא אפילו הרגישו עצובים ושבורים יותר מהיום בו התחילו את המסע לעושר. הם הגיעו לפסגת ההצלחה והם עדיין לא מרגישים נפלא. אז הם נופלים לדיכאון ועצבות ומתחילים לשאול את עצמם מה הטעם לכל זה? בשביל מה עוד יש לחיות? מה נשאר לשאוף אליו, להשיג ולכבוש?
 
אנתוני "טוני" רובינס – המאמן המפורסם ביותר בעולם לתחומי ההצלחה והמוטיבציה, כתב ספרים רבי מכר – "כוח בלתי מוגבל" ו"להעיר את הענק שבפנים", יועץ מבוקש לכנסים וסמינרים עם אלפי משתתפים, אדם שידוע ביכולתו לחולל נקודת מפנה ולהוביל לביצועי שיא בארגונים שונים – סיפר, באחד הסמינרים, שסוחר המניות שלו התקשר אליו והודיע לו שממש ברגע זה ההשקעה שלו הניבה 400 מיליון דולר! זה, כידוע, סכום אדיר של כסף, יותר ממה שרובינו היו מקווים לעשות כל שנות חיינו. רובינס אמר שזה הרגיש טוב לשמוע חדשות כאלה מעשירות. אבל מה שבאמת עשה לו את היום והעניק לו מוטיבציה אדירה להמשיך זה להיות בסמינר שלו, לראות את ההשראה שהוא מעורר במשתתפים ואת היכולת שלו לעזור לאנשים אחרים. באותו לילה חזר הביתה. הוא סיפר שבאותו זמן חיי הנישואין שלו עלו על שרטון. וכשהוא ואשתו נכנסו לעוד ויכוח מתיש ומעייף, כל הטוב וההנאה מאותה ידיעה משמחת על 400 מיליון דולר נעלמו כלא היו…
 
כסף, אפילו הרבה כסף, הוא לא הערובה וגם לא התרופה לאושר, לשמחה או להגשמה עצמית, כמו שרבים וטובים מאיתנו חושבים. ואם כסף לא יעשה אותנו מאושרים, אז מה כן?
 
להתרוקן מהאגו
 
אנחנו, עם ישראל, כבר יודעים שהמטרה של החיים היא לא רק לעשות כסף. כיהודים, אנחנו עובדים על משהו גבוה ועצום יותר, ואנחנו רוצים בחיים משהו הרבה יותר גדול מחשבון בנק שמן. החיים חולפים, ולפני שאנחנו מספיקם להפנים את זה הם כבר נגמרים. אי אפשר לשים את החיים 'בהמתנה' עד שנעשה את המיליון הראשון. כדי שנרגיש באמת, אבל באמת, שמחים ומאושרים, מלאי סיפוק והגשמה, חיים ונושמים, כל יום וכל רגע, אנחנו צריכים לסחוט את כל המיץ של החיים שלנו.
 
ואיך אפשר לעשות את זה? על ידי שנתמקד בדבר שנקרא "ריקון האגו". ברגע שנרוקן את עצמנו מכל זכר של אגו כבר לא נעבוד בשביל 'עצמי', אלא יותר 'בשבילך'. זה כבר לא יהיה העניין של 'אני', אלא 'אנחנו'. נקבל את ההחלטה האמיצה והגיבורה – להתמקד דווקא בזולת, באנשים היקרים לנו, ובקשר המיוחד עם אלוקים.
 
כולנו יכולים לקבל בנחישות את ההחלטה הזו ולשנות לחלוטין את הכל, לשייף ולסדר את סולם העדיפויות של חיינו תוך שניות, לא יותר. אנחנו יכולים להחליט להתחיל לחיות את החיים שלנו בדרך שגם הזולת נכלל בה, שבורא עולם הוא חלק ממנה. אם נוכל להבטיח לעצמנו ולאלוקים להתחיל לחיות חיים של 'אנחנו, לא של 'אני', זה יהיה אפילו עדיף יותר. אם יש לנו את כוח ההבטחה מאחורי ההחלטה שלנו, אז זה יסדר את כל הדברים, בעיקר בזמנים בהם אנו עומדים בצומת דרכים, מבולבלים ולא יודעים לאן לפנות ומה לעשות, בזמנים בהם אנחנו צריכים לבחור בין 'אני' לבין 'אנחנו', כי אז תהיה לנו תזכורת מתוקה שסדר העדיפויות שלנו הוא ממש עכשיו. אם נבחר בדרך הזו, נזכה לעזרה עצומה משמים להפסיק לחיות רק לעצמנו ולספק רק את התאוות שלנו. ובמקום, נחיה למען אחרים. וגם אם אנחנו שוכחים לרגע, השמים יזכירו לנו לאן אנחנו באמת מנסים להוביל את החיים שלנו ונעלה שוב על המסלול.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן – פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה