הסוד שמעבר לסטטיסטיקה

אל תיתנו לאף סטטיסטיקה להשפיע עליכם! לכל אחד מאיתנו יש את היכולת לשנות את הגישה המוזרה הזו ועל ידי זה לעורר בתוכנו כוחות חזקים!

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 16.03.21

כשלומדים בבית ספר לרפואה/לאחיות – לא מלמדים על החולים המבריאים באופן מפתיע. מלמדים על המחלות ועל סטטיסטיקת ההחלמה.

 

כשלומדים קורס בטיפול נמרץ – לא מסבירים את הסיבה להישרדות אנשים שהיו במצב קשה. מסבירים איך לטפל בחולים הקשים, את הסטטיסטיקה ואחוזי השורדים.

 

כשלומדים אימון וייעוץ – לא מדברים על המטופלים שמתגברים על המכשולים. מדברים על המכשולים וכמה אנשים מבחינה סטטיסטית יצאו או לא יצאו ממצב דומה.

 

כשלומדים הוראה וחינוך – לא מלמדים איך תלמיד חלש התמודד עם האתגר והפך למצטיין. מלמדים להתייחס לילד לפי הישגיו. אולי מלמדים את מי מהתלמידים לקדם (ולרוב זה לא החלש), וכמובן, את הסטטיסטיקה המשקפת קשר בין הציונים ועתידו של התלמיד.

 

כשלומדים ניהול עסקים – לא מסבירים איך עסק נכשל הפך למצליח. מלמדים איך לקדם עסקים ומהם אחוזי סגירת העסקים.

 

זו הסיבה שמטפלים, מורים ואנשים רבים מצופים בשכבה של פסימיות.

 

עם השנים התחלתי להבין כיצד הישענות על הסטטיסטיקה מערפלת את החשיבה שלנו.

 

אחת הבעיות עם הסטטיסטיקה היא הריפוי העצמי, השינוי העצמי, ההתפתחות העצמית והזדמנויות חדשות – נתונים שלא באים לביטוי ביטוי במחקרים כולם.

 

למשל, וזה סיפור אמיתי – מורה בסיום שנת הלימודים בבית ספר יסודי אמרה להורים כי לילדה שלהם אין סיכוי לעשות את מבחני הבגרות. מצב הציונים שלה וההשקעה המעטה בלימודים אינם מבשרים טובות. לכן הסיכוי שלה להתקבל לתיכון טוב ולעבור בגרות הוא 15-20% בלבד (וזה רק מנתונים של ילדה בבית ספר יסודי!). הילדה, ששמעה את דברי המורה, נפגעה מאוד.

 

אולם, אותה ילדה בסופו של דבר וכנגד סיכוייה הקלושים של המורה מהיסודי התקבלה לתיכון טוב, סיימה בגרות טובה, ותואר ראשון ושני בהצטיינות!

 

בסטטיסטיקה אין ממצאים שיסבירו את מה שקרה!

 

עוד סיפור אמיתי נוסף – הגיעה אלי אישה עם מחלה סופנית. האבחנה שלה הייתה נכונה, אין בה טעות. ובכל זאת, עברו 15 שנים! היא כבר לא צעירה. ומשום מה, באופן לא צפוי מצבה השתפר. תהליך הריפוי שעברה אינו מוסבר.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אל תדאגו, תהיו שמחים!

פרשנות, הטון שעושה את ההבדל!

תגידו לא לפסימיות!

ואפילו בהסתרה

להזיז את הגבינה

הדבר הכי טוב שקרה לך

אף פעם אל תגיד אף פעם

אם תרצה, תרים גם משקולות

לראות את מה שיש

תספרו את הברכות

החלטות מתישות

מה תשתה, קפה או תה?

הכי קשה זה להיות שמח

 

בתהליך המשבר הרפואי או המשבר החינוכי, או כל משבר שהוא, ישנו גורם המשתתף, בתהליך ואשר אינו נמדד או נספר. ישנו גורם שתורם לשיפור ולשינוי המצב. והשינוי או השיפור הזה קורה ללא קשר לתרופות, מורים פרטיים, טיפולים שונים ועוד. זה גורם שאינו נמדד סטטיסטית, ואפילו גם יכול להיות שמדובר בכמה גורמים שאינם מדידים או מחושבים כאשר מחקר בודק תוצאות מצבים שונים.

 

ומהם הגורמים לשינוי וריפוי מצבים בריאותיים / התנהגותיים /חינוכיים?

 

אמונה.

 

תקווה.

 

ראיית הטוב.

 

ראיית היש.

 

מצב רוח טוב.

 

סביבה תומכת.

 

משמעות ותכלית.

 

כן, כל אלה יוצרים שינוי במצב הקודם ומאפשרים התפתחות משמעותית!

 

כאשר התלמיד החלש או החולה הסופני, או האדם שהעסק שלו קורס – שומעים את הסיכוי הקלוש לצאת ממצבם – יתכן וייחלשו נפשית ופיזית ויקיימו את הנבואות שהתנבאו עליהם. והכל נחקר וכתוב וכבר יש סטטיסטיקה וזה מאושר על ידי המצאות. נשמע משכנע, נכון?

 

אך אם באותה עת יבחרו לחזק את אמונתם ותקוותם. אם יחליטו לראות את הטוב שסביבם ולשמר מצב רוח טוב וסביבה תומכת – הם יזכו לשינוי מפתיע לטובה!

 

זו הסיבה שההרגל להעריך את עתיד התלמיד או עתיד החולה – הוא שגיאה איומה!

 

מה כן יש לעשות?

 

ראשית, לבחור את הדרך הטובה ביותר להתקדמות התלמיד החלש, לבחור את הדרך הטיפולית והיעילה ביותר למחלה, ויחד עם זאת לחזק את המצב הרגשי, האמוני. כמו כן לחזק את התקווה ולהתאמן בראיית הטוב.

 

דבר נוסף, טוב יהיה אם ילמדו איך האנשים הצליחו לצאת מהמצוקה והמשבר שלהם. מה היה הגורם שהביא את השינוי והריפוי. ובל נטעה שאם הם בקבוצת מיעוט אז אין להם משמעות. ההיפך! בגלל שהתגברו על הבעיה הם בעלי משמעות והם מהווים שיעור ללמידה והשראה!

 

דבר שלישי, יש לשים לב שלא מדובר בליצור אשליה. אין ליצור אשליית שווא שקרית. גם לא להוליך שולל. יש לדבר באופן גלוי על המשבר. על התלמיד לדעת את מצבו, על החולה לדעת את משמעות המחלה שלו, וגם על איש העסקים לדעת את מצב העסוק שלו והשוק כולו.

 

ובמקביל, לעורר ולחזק כוחות פנימיים. כי רק הם – האמונה, התקווה, ראיית הטוב, ראיית היש, מצב רוח טוב, סביבה תומכת, משמעות ותכלית – יעוררו את כוח הריפוי העצמי. וזה דבר שלא נמדד בשום סטטיסטיקה.

 

המחשבות והרגשות משפיעים על כל בעיה מכל סוג, אל תיתנו לאף סטטיסטיקה להשפיע עליכם! יש לכל אחד מאיתנו את היכולת לשנות את הגישה הזו ועל ידי זה לעורר בתוכנו כוחות חזקים!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה