ייאוש טובעני

קיבלנו מתנה אדירה משמים שתעזור לנו לא לשקוע בייאוש הטובעני שכובל אותנו לעבר ולדיכאון. דניס רוזן אומר לא עוד ומגלה לנו את הטיפים שעשו לו את זה.

3 דק' קריאה

דניס רוזן

פורסם בתאריך 17.03.21

כשיוסף התגלה בפני אחיו, כפי שמספרת לנו התורה, נאמר: "ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי…" (בראשית, מ"ה), כשהדגש הוא על עתה, עכשיו.

 

בספרו – לחיות כל שבוע, אומר הרב אברהם טברסקי (או טוורסקי, פסיכיאטר מפורסם בארצות הברית) שתשובה/חרטה על מעשים, היא מתנה משמים שניתנה לאנושות כדי להשתחרר מכבלי העבר. כי המסר מדבריו של יוסף הצדיק לא רק לאחיו אלא לכל מי שקורא את השורה הזו הוא: עשיתם תשובה כנה ואמיתית על מעשיכם? אתם כבר לא כבולים לעבר! וזו סיבה מספיק טובה לא להתבוסס בעבר. התשובה מנקה את הצורך האישי שלנו לכעוס או ליפול לדיכאון. אין מקום להאשמה ורדיפה עצמית!

 

אין צורך לדוש בעבר!

 

הרב אלימלך בידרמן מספר את הסיפור הבא על החזון אי"ש:

 

"אל תפתחי את הדלת לאף אחד!" אמר החזון אי"ש לאחותו באחת הפעמים כשהייתה אצלו. אחרי כמה דקות הגיעה בחורה שדפקה על הדלת ללא הפסקה. "אל תפתחי את הדלת" הוא שוב ביקש. הבחורה המשיכה לדפוק על הדלת בעקשנות ונראה שעוד כמה רגעים הדלת עומדת ליפול ממקומה. אחותו של החזון אי"ש אמרה לו, "אם לא ניתן לה להיכנס היא עוד כמה שניות תהיה בפנים, אחרי שהדלת תיפול!"… אחרי כמה דקות של מחשבה פנה החזון אי"ש לאחותו ואמר לה, "תאמרי לבחורה שתפנה לרבי וולף" – מי שהיה אז מנהל רשת בית יעקב מבני ברק.

 

כעבור זמן מה, הרב וולף הגיע לביתו של החזון אי"ש וסיפר לו את מה שקרה עם אותה בחורה. "הבחורה הזו הגיעה מבית דתי אבל נפלה מהדרך. בהמשך, התגייסה לצבא ועברה על כמה עבירות חמורות. היא הייתה מדוכאת כל כך עד שחששתי שהיא תנסה להתאבד חלילה".

 

"אמור לה" אמר החזון אי"ש לרבי וולף, "שמחשבות על חטאי העבר חמורים יותר מהחטא עצמו!"

 

העצה הזו הצילה את חייה של אותה בחורה, שהספיקה לחזור בתשובה ולהתחתן.

 

מאמרים נוספים בנושא:

רגע לפני שאתם מתייאשים

מכור ל… בוץ

הכל טוב, השאר דמיונות

לא מחכים, מתחדשים!

החיסרון המושלם

תן לי סימן!

בחזרה לנקודת ההתחלה

להישאר למעלה כשהחיים למטה

להתחיל מההתחלה?

התחלה מרעננת

עוד קצת וזהו

התחלה חדשה

משהו חדש עומד להתחיל

 

התחלה חדשה!

 

כשהייתי באומן בראש השנה בפעם הראשונה שלי, ואני מדבר על לפני כמה שנים, שמעתי מסר מדהים, משנה-חיים ומלא עוצמה מהרב שלום ארוש – היצר הרע לא רוצה את החטא עצמו אלא את העצבות שבאה אחריו! העצבות והדיכאון מנטרלים את האדם ומונעים ממנו את הקשר שלו עם בורא עולם.

 

כשאנו חווים מניעה, הרב אמר שאנחנו צריכים לומר – "בורא עולם, מרגע זה ואילך כל מה שאני רוצה הוא רק להיות קרוב אליך. בבקשה עזור לי להתחיל התחלה חדשה". הוא ציין את דברי הגמרא (מסכת קידושין) בה נאמר, שמחשבות אמיתיות על תשובה, כלומר הרהורי תשובה כנים, הופכים את האדם לצדיק אמיתי בעיני השם. זה מאפשר לנו להתקדם הלאה, להתחיל התחלה חדשה מרעננת ולהתעלות בעשייה הרוחנית שלנו, מבלי שנהיה כבולים בשרשראות הדיכאון והייאוש.

 

הידיעה שבורא עולם מחשיב אותנו לצדיקים ואוהב אותנו – מעצימה ומשחררת. והרב שלום ארוש המשיך ואמר, "וכאשר נעשה את זה, יהיה זה היצר הרע שיפול לדיכאון ושום פסיכיאטר עלי אדמות לא יעזור לו!"…

 

את העניין הזה הרב מציין רבות בספריו ובדיסקים שלו, אבל לשמוע את זה ממנו פנים אל פנים, במיוחד כשאתה נמצא במצב של מרחק נגיעה מהייאוש בגלל עניין כזה או אחר, זה עושה רושם ומחזק את הנפש. לא האמנתי שדווקא באותו מפגש הצלחתי להפנים את המסר הזה עמוק לתוך ליבי, וסוף סוף, לעשות התחלה חדשה באמת בנושא מסוים שהעיק על ליבי מבלי לרדוף ולהלקות את עצמי. מאותו יום אני משתמש באסטרטגיה המוצלחת הזו בכל תחומי החיים, בכל סיטואציה בה היצר הרע שולף את חרבו ומזמין אותי לדו קרב. ותודה לא-ל, זה ממש מצליח לי!

 

וכפי שכותב הרב שלום בספרו הנפלא בגן החכמה – אם אדם זוכה להרהורי תשובה אמיתיים וכנים שהופכים אותו בשמים לצדיק, תארו לכם מה הרושם שהכרזה על התחלה חדשה עושה בשמים, כזו שיש ביכולתה לשנות את דפוסי החשיבה, הדיבור והמעשה שלנו!

 

ייאוש טובעני!

 

לא מזמן נתקלתי בפוסט מעניין בו נאמר: "אנשים יכנסו ויצאו מחייך, אבל האדם במראה יישאר שם איתך כל החיים. תהיה טוב לעצמך!"

 

התשובה מאפשר לנו לקבל את אחת המתנות הכי יפות שבורא עולם נתן ונותן לנו: האהבה והמחילה שלו. על ידי זה, אנחנו יכולים להימנע מלפגוש את ביצת הייאוש הטובענית במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע לשקוע בה ממש (כן, אותו מקום שהיצר הרע כל כך אוהב למשוך אליו אנשים) ולהפוך את החלק של המניעות לתהליך צמיחה אישית. ואז, הכישלונות שלנו יהפכו לאבני דרך נפלאות בתהליך הרוחני שנחווה, ויעצימו את הקרבה שלנו לבורא עולם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה