לא יכול להיות?

לא יכול להיות? דווקא כן. הרב שלום ארוש על הסוכן הגדול שנותן לכם תעודת ביטוח מושלמת להגנה מפני נזקים בלי לחשוש מהאותיות הקטנות!

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 16.03.21

אל האותיות הקטנות תמיד מסבים את תשומת ליבנו, ובצדק. הפעם, אתם יכולים להיות רגועים כי אחרי שתקראו אתה המאמר הזה תבינו שיש בידכם תעודת ביטוח מושלמת שמגנה עליכם מפני נזקים בלי לחשוש מהאותיות הקטנות. ואולי בגלל שהן פשוט לא קיימות.

 

אז ככה. בשבת האחרונה נתתי את דעתי על כך שהפרשה לכאורה מופנית לפוסקים ודיינים או כל מי שעוסק בתחום המשפט – כיצד לדון ולנהוג בין אדם לחברו בענייני סכסוכים ונזקים. והאמת, שלמראית עין נראה כי לאדם הפשוט, זה שלא עוסק בעריכת דין ומשפט, אין עניין בזה. אלה דברים שלרוב אנחנו נוהגים להעביר למומחים כי הם לא רלוונטיים לגבינו. אבל, וכאן יש אבל גדול – לכולנו יש הרבה מאוד מה ללמוד וליישם כי לא מדובר בעניינים שמופנים רק למומחים, אלא לכל אדם באשר הוא. ואומר רבי נחמן מברסלב, שאדם צריך למצוא את עצמו בכל ספר שהוא לומד ולקחת ממנו לעצמו מוסר (ליקוטי מוהר"ן, קכ"א) וכל שכן מהכתוב בחמשת חומשי התורה, ובפרט בפרשה הראשונה הנאמרת לעם ישראל כעם לאחר שקיבל את התורה בהר סיני.

 

אומרת הגמרא, שאדם שרוצה להיות חסיד, כלומר להגיע לשלמות הרצויה בעולם הזה – עליו 'לקיים מילי דנזיקין' (ב"ק ל). והפירוש לכך הוא – שעליו צריך להשתדל בכל כוחו שמִמֶנוּ לא יֵיצא שום נזק לעולם. ואכן ראינו את הגנות שבגרימת נזק לזולת ואת מעלת ההטבה עמו לאורך כל התורה ובפרשה זו בפרט, ולעורר בכל אחד מאיתנו את הרצון שרק טוב יעבור דרכנו לעולם, לא צער חלילה.

 

לא מזמן הגיע אלי אדם שרצה להתייעץ בעניין שלום הבית שלו, והחל לספר לי על "מעלילה" של אשתו עד כמה היא רעה ולא נחמדה אליו. הקשבתי לדבריו ולבסוף שאלתי אותו, "ואתה, מה אתך? האם אתה רק טוב או שגם אתה שותף 'למלחמה'?" הוא הודה שהוא אכן מצער אותה פעמים רבות ביחס ובדיבורים שלו אליה, אבל לדעתו זה מחוסר ברירה בגלל ההתנהגות שלה.

 

"על פי האמונה, עליך לעשות כאן הפרדה מוחלטת בין היחס של אשתך כלפיך לבין היחס שלך כלפי אשתך" אמרתי לו, "מה שאשתך עושה לך לטענתך, גם אם זה נכון – עליך להאמין שזה מאת השם כדי לעורר אותך כי 'אין ייסורים בלא עוון'. אם לא היית סובל ממנה הקב"ה היה משתמש במישהו אחר לצער אותך. ועליך לדעת שהסבל שאתה סובל מאשתך הוא ברחמים גדולים מאוד. לכן העובדה שאשתך מצערת אותך אינה מצדיקה בשום פנים ואופן התנהגות לא ראויה כלפיה. ואם חלילה מגיע לאשתך צער מן השמים בגלל שהיא צריכה לתקן משהו ברוחניות שלה, אל תתנדב להיות הצינור שדרכו יעבור הנזק והצער, שהרי היא בשרך ואשת בריתך!".

 

מאמרים נוספים בנושא:

קורא המחשבות

במקום שהשכל נגמר

יותר מרגש

קודם להאמין, אחר כך להבין

המקום שאין בו גבולות

אמונה בהמראה

18 ימי האמונה שלי

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

הכל מתנה

לקפוץ לאש!

גישה חיובית זה כוח!

פרויקט 100

אתם בוחרים איך ייראו החיים שלכם

תחשוב טוב יהיה טוב

 

את הדברים האלה אני אומר לכל אדם: הנקודה החשובה ביותר שהמהווה גם את היסוד הגדול מאוד בכל האמונה והיהדות היא – שצריך להאמין שאין ייסורים בלא עוון! לכן ניסיון האמונה של האדם במצבים מסוימים, בצער ובייסורים שסובל מזולתו – הוא להאמין שהכל מאת בורא עולם. ואם כך, על האדם לפנות אל הבורא ולברר את העניין מולו! לא להפנות את הזעם, השנאה ותחושת הנקמה כלפי המצערים אותו. להצדיק את הדין עליו ולקבל באהבה את הניסיון, "אתה צדיק על כל הבא עלי, אמת עשית ואני הרשעתי". לעשות חשבון נפש ולראות על מה ולמה באים עליו הייסורים, הקשיים וההתמודדויות שיש לו בחיים, לתקן ולראות את נפלאות הבורא – כיצד הכל מתהפך לטובה ומסתדר. ולהתפלל תמיד לבורא עולם שלעולם לא נהיה המקל של בורא עולם כלפי מישהו אחר, אלא רק צינור טוב שדרכו יושפע אורו וטובו של הבורא לעולם. ולאותו אדם הבטחתי שאם יעשה את מה שאמרתי הוא יראה ישועה נפלאה ואשתו תהיה לו לעזר וטובה אליו. ואכן כך היה.

 

אם כך, היסוד הגדול עליו מושתת הכל – הוא מידת האמונה. כי בלי אמונה, אין מציאות שאדם לא יצער את זולתו. ואילו המאמין יודע שהקב"ה "הוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים", וכל הנבראים שעושים נגד רצונו הם מקלות של הבורא בהנהגת העולם, לכן גם אין לו שום רגש שליליה כלפיהם והוא יודע שהאתגר איתו הוא מתמודד נועד רק לגרום לו להתבונן פנימה, ולתקן את הראוי תיקון והשלים את חסרונותיו, לא לנקום במצערים אותו. ולא רק, אלא גם עליו לרצות בכל כוחו שהבורא לעולם לא ישתמש בו כשוט שבעזרתו יעורר אנשים אחרים או לגרום כל סוג של רע לשום נברא בעולם, אלא רק להיות טוב ולשמש כמשענת, משפיע.

 

זו הבחירה העיקרית שלנו – לרצות תמיד להיות זכאים! שעל ידינו יגלגלו רק זכויות כי "מגלגלין זכות על ידי זכאי". וכאשר מגלגלים על ידי אדם חובה חלילה, עליו לעשות תשובה כפולה ומכופלת: לבקש סליחה מהנפגע ולשלם על הנזק שנגרם, ולהתעורר ולפשפש היטב במעשיו למה הגיע למצב הזה שבורא עולם יצטרף להשתמש בו על מנת להעביר חובה לאדם אחר. המאמין השלם מרגיש צער גדול יותר כאשר נגרם על ידו נזק לאדם אחר, מאשר שהוא בעצמו ניזוק.

 

אין פשרות בעניין הזה! צריך להתחזק ברצון גדול מאוד להיות טוב ומטיב ולסלוד סלידה גמורה מכל רע. לא רק כשהוא קורא על מכה ומקלל אביו ואמו או על רצח – שאלה דברים המעוררים סלידה ובחילה, אלא גם כשהוא קורא על גזל ושוחד והטיית הדין עליו להזדעזע. גם מהאפשרות שהממון שלו יזיק, שהאש שלו תתפשט ותזיק לשדה או בית חברו, שהשור שלו (או הרכב בימינו) יגרום נזק לרכוש וכל שכן לנפש.

 

זאת שלמות האדם, שהוא מצדו לעולם לא יהיה מוכן להיות הפוגע, הרודף והמזיק, אפילו אם יש לו את ההצדקה הכי גדולה בעולם לעשות את זה. עדיך לוותר, למחול ולרחם וכך גם לקיים את הצוואה של הצדיק רבי יהודה זאב ליבוביץ' זיע"א שאמר, " לרחם, לוותר, לעזור, והעיקר לא לצעוק על שום יהודי!"

 

וזה לא עניין של מה בכך, אלא עבודת חיים! אנשים מחפשים חומרות ושיגעונות אבל לא יודעים שאת עיקר הכוח והאנרגיות צריך להשקיע בעניין זה, הרבה יותר מסתם להתחסד ולקבל על עצמנו דברים בזמן שבתחום זה אנחנו ממעיטים מערכו וחשיבותו. עלינו לומר לעצמנו כל הזמן: ממני לא ייצא רק כלפי אף אחד! זה המסר שלנו לעצמנו ולסובבים אותנו. וההתחלה, כמו בכל דבר מתחילה בבית עם האישה, הילדים, ההורים ובני משפחה קרובים!

 

אז תגידו אתם, זה לא יכול להיות? בהחלט שכן! יש לנו את הדרך להשיג תעודת ביטוח נפלאה שתגן עלינו מכל נזק כזה. חסידי הדורות לקחו את העניין הזה כעבודת החיים ולכן היו שמורים מכל נזק. ומי לנו חסיד כר' חנינא בן דוסא שהיה עמוד של אמונה ותפילה. כאשר שכניו של ר' חנינא האשימו אותו בכך שהעיזים שלו מזיקות לשדותיהם, היה רבי חנינא בטוח שזה לא ייתכן ואמר: 'אם העיזים שלי הזיקו לכם – שיאכלו אותן הדובים; ואם הן לא הזיקו – כל עז תביא הערב דוב בקרניה'. ואכן העיזים הוכיחו את צדקתו בכך שהביאו דובים בקרניהן.

 

אדם שרוצה להיטיב עם הזולת ולא לגרום שום נזק, יכול להיות סמוך ובטוח שלא רק שממנו לא ייגרם נזק לאף אחד אלא שאפילו מהממון  והבהמות שלו לא ייצא שום נזק ופגע רע, כי "אין הקב"ה מביא תקלה אפילו לבהמתן של צדיקים וכל שכל לצדיקים עצמם".

 

ואיך משיגים את זה? עם עבודה על מידת האמונה! ובעיקר בזו האומרת שאין ייסורים בלי עוון. מי שזוכה לקנות את האמונה הזו ומקבל את מה שעובר עליו באהבה, זוכה להיות אדם טוב ורגוע, שמח ומאיר פנים, וטוב לו עם עצמו ועם הזולת. הוא גם בעל מידות טובות, קל לו לסלוח ונעים להימצא בקרבתו. הוא טוב למשפחתו וכולם מברכים אותו. ולא רק, ההתנהגות הזאת ממש "מדבקת", כי אין אדם שלא רוצה להיות טוב ונעים.

 

והחכמה היא להיות טוב ומטיב דווקא בעולם של "משפטים", בעולם שבו יש רוע וסכסוכים, אינטרסים ונזקים. כי כאשר אדם מתחזק להיות טוב דווקא בסיטואציות מסוג זה, הוא יזכה לא להגיע לסכסוכים ומריבות ודינים למיניהם, וכך גם כל מי ש"נדבק" בדפוסי ההתנהגות הנפלאים שלו. ועל ידי זה יגיע השלום המופלא לעולם ויתקיים "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ה'", אמן.

 

כך מתקנים את העולם. וכך זוכים לתעודת ביטוח ששום סוכן ביטוח לא יציע לכם אותה ולא בגלל שהוא לא רוצה, אלא מסיבה אחת – שאין ברשותו אחת כזו. למי כן? לסוכן הגדול מכולם, בורא עולם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה