לא מפחדים יותר!

לא מפחדים יותר! – סובלים מחרדות, פחדים והרבה מאוד לילות לבנים? לא מרוכזים ומרגישים שהזמן מחליק לכם מבין האצבעות? הרב שלום ארוש על הסיבות והפתרון!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

כפיות טובה – אין דבר בעולם כמוה שמסוגל לעקור את האדם מהמקום הכי טוב בו הוא נמצא.

 

קורח הוא הדוגמה הקלאסית שהתורה נותנת לנו בעניין זה. לא רק שהוא הפסיד רכוש, מעמד, תארים, עוצמה, רוחניות ועוד דברים רבים שמשאירים את השומעים פעורי פה, אלא היא עקרה אותו ממש ממקומו. לא, יותר גרוע מזה – היא בלעה אותו. במקום אחר בתורה (פרשת חוקת) הקב"ה מראה לבני ישראל את הסמל של כפיות הטובה בעיניים ממש – הנחש: סמל הרוע וקלקול העולם, וכל זאת כדי להראות להם שכפיות טובה היא שורש כל הרע שבעולם.

 

וזה מצמרר. ולמרות הכל, חייבים להתבונן. אז זה מה שעשיתי והבנתי: שעיקר התשובה של עם ישראל היא לעקור מהשורש את כפיות הטובה ולקנות את מידת הכרת הטוב! זו התשובה העיקרית שלנו. אם רוצים לעשות משהו שבאמת ישנה אותנו כבני אדם, זה הדבר הכי מתבקש: לעקור מהשורש את הבכיינות, כפיות הטובה שמביאה את האדם לכפירה הכי גדולה (עיין ערך קורח). לכן לא לחינם "זוכה" כפי הטובה לכינוי המזעזע כופר בטובה, כי מי שלא מכיר טובה – כופר. כפירה, היא מצב בו האדם לא מכיר טובה למי שעשה עימו חסד, למי שמאכיל, מנשים ומרפא אותו. אדם עם הכרת הטוב לעולם לא יכפור בבורא עולם!

 

הנחשים של דורנו

 

בכל דור יש את הנחשים שלו הבאים להזכיר לעם ישראל את החטא הראשון בהיסטוריה, כמו שהמדרש קושר ומחבר את חטא הבכיינות עם חטא אדם הראשון ומבאר מהי הסיבה שבגללה כעס הקב"ה על ישראל במדבר, וזו לשונו: "לא נטרד אדם הראשון מגן עדן אלא על כפיית טובה, שנאמר: 'ויאמר האדם האישה אשר נתת עמדי', אף אבותינו במדבר לא כעס עליהם הקב"ה אלא על כפיית הטובה, שנאמר: 'וידבר העם באלוקים ובמשה…'" והמשך הפסוק מתאר את כפיות הטובה של בני ישראל שאמרו: "למה העליתונו ממצרים למות במדבר, כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלוקל" (חומש אוצר המדרשים בשם משנת ר"א).

 

מדברים אלה אפשר לבאר, שהנחשים הם לא עונש על כפיות הטובה אלא תוצאה ישירה. אדם כפוי טובה נופל לשליטת כוחות הרוע. וכוח הרוע העיקרי של דורנו הוא האינטרנט ושלוחותיו – מחשבים, סמארטפונים ועוד, כלי משחית של צד הטומאה (הסיטרא אחרא). בדורנו, למרות השפע הגדול ותנאי החיים המשופרים, אנשים עסוקים כל היום בבכייה ובתלונות, בעצבות ובדיכאון. וכשניתנה הרשות למשחית – גם בציבור שומרי התורה והמצוות הוא פוגע עם הכלי הזה.

 

לאחרונה יצא לי לשוחח עם קבוצת בחורים צעירים כבני עשרים, שהתלוננו בפני שהם סובלים רבות מחרדות ופחדים. זו תופעה מזעזעת ומצערת שאנו עדים לה בשנים האחרונות יותר ויותר. אנשים רבים מכל המגזרים והמגדרים סובלים סבל רב מחרדות. אבל לראות בחורים צעירים בשיא הפריחה שכל חייהם לפניהם, במקום להיות תוססים ומלאי שמחה הם נרקבים בפחדים וחרדות – זה מזעזע עוד יותר. זו הסיבה שסיפרתי להם את המקרה שהגיע לפתחי לאחרונה:

 

אדם דתי שכל ימיו גדל בעולמה של התורה התלונן בפני שכבר כמה שנים הוא סובל מחרדות קשות, עד כדי כך שהוא לא מצליח להירדם בלילה. בהתחלה, לקח כדורי שינה. בהמשך, החרדות גברו וכדורי השינה כבר לא עזרו. הדבר פגע בו קשה בכל תחום – בריאות, יציבות המשפחה, אובדן הקשר עם לימוד התורה, קושי בקיום מצוות בסיסיות וכן הלאה. הוא הגיע אלי כדי שאברך אותו שהוא יחזור לאיתנו ויוכל, כמובן, לישון.

 

מאמרים נוספים בנושא:

הגנב מכף היד

מכורים? הגיע הזמן להיגמל!

תעצרו את זה!

מלכודת אלקטרונית

גנב הזמן, שמעתם עליו?

חוסכים זמן?

אגודלים מכורים

טכנולוגיה כשרה

המכורים

מכור ל… בוץ!

שורדי הפייסבוק

 

"הלילה תישן כמו תינוק" ברכתי אותו, וברוך שומע תפילה אחרי כמה ימים הוא חזר וסיפר לי שבאותו לילה הוא ישן עשר שעות רצופות! מזה זמן רב שלא טעם את טעמה של השינה. אלא, שאחרי כמה ימים המצב חזר לקדמותו והוא בא שוב כדי לקבל ברכה שהבעיה תיפתר מהשורש ולא תחזור שוב. "הפעם אני לא מברך אותך" אמרתי לו. הוא שאל בפליאה "למה?!" והשבתי לו, "תראה, אם אתה רוצה לעקור את העניין הזה מהשורש אתה צריך להגיע לשורש ולטפל בו. אתה מחובר לאינטרנט? עסוק כל היום בסמארטפון שלך?" שאלתי. והוא השיב שכן. "אז איך תעזור לך הברכה? זה יעזור לך לעוד לילה, ואחר שוב פעם תחזור. תבוא כל יום? תחזיק אותי קרוב אליך? תתנתק מהחיבורים הלא ראויים הללו (שכנראה גם עשה בהם שימוש לא ראוי כפי שהבנתי ממנו) ואז יהיה על מה לדבר". הוא עשה את זה והיום החיים שלו נראים אחרת. בירכתי אותו והבעיה חלפה ונעלמה מחייו.

 

הצעירים, ששמעו את הסיפור, הגיבו ב"כבוד הרב, זה לא מציאותי, איך אפשר בדור הזה לחיות בלי כל הטכנולוגיה הזו. לכולם יש אינטרנט…" הזדעזעתי. אכן, זה ניסיון מאוד קשה לחיות נגד הזרם הסוחף. במיוחד, אם השימוש הוא לא לצורך עבודה או משהו חיוני אלא רק כדי להעביר את הזמן, להגיע למקומות לא ראויים שהוא מציע בשפע וכן הלאה.

 

"ואם כולם יגנבו, זה אומר שמותר לגנוב?" שאלתי. "חלילה, קיבלנו את עשרת הדיברות וכתוב שם "לא תגנוב"! את זה אתם מקבלים ומבינים, אבל גם כתוב שם "לא תנאף" ו"לא תחמוד" ו"לא תתאווה" – והחיבור למכשירים האלה מלא באיסורים האלה שמפילים אנשים רבים, הורסים בתים רבים (מקרים רבים הגיעו אלי בגלל זה!). ולא רק, חוץ מעשרת הדיברות ישנם איסורים מפורשים של "ולא תתורו" ו"נשמרת מכל דבר רע" – איך אפשר לעבור על התורה בטענה שכולם עוברים על התורה? וזה עוד בלי להיכנס לעובי הקורה של התכנים השליליים המוצגים שם, ההתמכרות, בזבוז הזמן המשווע, שאפילו בלי קשר לתורה וליהדות גם האדם הרחוק ביותר יכול להבין שמדובר בדבר משחית ומסוכן!".

 

הם הבינו ואפילו הזדעזעו כשאמרתי להם, "לדעתי להחזיק מכשיר כזה עם גישה לכל הפריצות הקיימת שם זה גרוע יותר מלעבוד עבודה זרה". "באמת???" הם שאלו והשבתי בחיוב, "עבודה זרה לא יכולה לתפוס לאדם את המוח והלב. יש לו נשמה יהודית – יש לו מוח בקדקודו. הוא בקלות ירגיש את השקר ויעשה תשובה על זה. אבל המכשירים האלה לוקחים לאדם את הכל – שורפים לו את המוח ואת הלב עד שהוא מאבד את הניצוץ האלוקי שבו. הוא לעולם לא יוכל לחזור בתשובה כל זמן שיש באמתחתו מכשיר כזה. לכן זה הרבה יותר חמור".

 

הדברים עשו עליהם רושם חזק ורבים מהם אמרו לי שהם מחליטים לעשות כל שביכולתם ולהיפטר מהמכשירים הללו. הם הבינו יותר מכל שמדובר בבית כלא רוחני, שליטה מלאה של אותם נחשים בנפש, חסימה של הערוצים הרוחניים. ויותר מכל, התגרות ביצר הרע שבקלות תפיל את האדם לבאר שחת, לכן חייבים להיזהר. לברוח מהדברים האלה כמו מאש.

 

האדמו"ר מקוצק היה אומר: החטא כשלעצמו הוא לא כל כך חמוּר, כי על החטא אפשר לעשות תשובה. אבל התביעה הקשה על האדם היא 'מאיפה היה לך זמן לחטוא'!

 

הכרת הטוב, אמירת תודה, להיות אסירי תודה ממש – אלה דברים ששומרים לאדם על הזמן שלו, לכן גם לא יהיה לו זמן לחטוא חלילה. לא יהיה לו זמן להיות כפוי טובה כלפי הסובבים אותו וכלפי בורא עולם שמטיב איתו כל הזמן. להעריך ולשים את עשרת הדיברות לנגד עיניו תמיד.

 

והבונוס? לחיות חיים מלאי שמחה, בלי חרדות, פחדים ולילות לבנים.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איליה

ט"ו תמוז התשע"ח

6/28/2018

אוי, כמה נכון !!

לא חשוב כרגע אדם חרדי או לא… האטנטרנט הוא דבר משחית ומושחת! כמה ימים 'נשרפו' לי מול המסך האפס מעשה ותועלת וכמה לילות של שינה בשעות הקטנות של הלילה רק בגלל צפייה בסרטונים ותוכניות ריאליטי מטופשות! הבקרים שאחרי לילות כאילה מתחילים בשעה שאנשים אוכלים ארוחת צהריים. בנאדם שקם בשעות מאוחרות כאיחה פשוט מרגיש כעס ושינאה כלפי עצמו. זה בערך היומיום שלי עד לא מזמן. מקווה להמשיך לישון בזמן ולקום בשעה נורמלית כמו בנאדם נורמלי ויעיל! בעזרת השם.

2. איליה

ט"ו תמוז התשע"ח

6/28/2018

לא חשוב כרגע אדם חרדי או לא… האטנטרנט הוא דבר משחית ומושחת! כמה ימים 'נשרפו' לי מול המסך האפס מעשה ותועלת וכמה לילות של שינה בשעות הקטנות של הלילה רק בגלל צפייה בסרטונים ותוכניות ריאליטי מטופשות! הבקרים שאחרי לילות כאילה מתחילים בשעה שאנשים אוכלים ארוחת צהריים. בנאדם שקם בשעות מאוחרות כאיחה פשוט מרגיש כעס ושינאה כלפי עצמו. זה בערך היומיום שלי עד לא מזמן. מקווה להמשיך לישון בזמן ולקום בשעה נורמלית כמו בנאדם נורמלי ויעיל! בעזרת השם.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה