מכורים ללייקים: שבעה סימני התמכרות וריפוי!

מכורים ללייקים: חווים את המרדף אחרי הלייק? מרגישים מדוכאים או מאוכזבים כשהכמות היא למה שציפיתם? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על ההתמכרות הכואבת.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 16.03.21

חוויתם מתח כי לא העליתם פוסט היום?

 

הרגשתם חסך כי לא קראתם פוסט של "חברים מהפייסבוק"?

 

מרגישים "שהייתם באירוע" או "עשיתם אירוע", רק אם הוצאתם סלפי מוצלח?

 

אתם לא לבד. יש עוד רבים וטובים, קרוב לשני מיליארד אם התעקשתם, כמוכם.

 

קבלו את שבעת תסמיני ה"אני הדיגיטלי" שלכם בהתמכרות. וגם, את שבעת הצעדים לרפא את עצמכם ולהיגמל מההתמכרות ל… לייקים.

 

תפישת "העצמי" השתנתה, ממש לא מה שהייתה פעם.

 

המראה ואנחנו – פעם, עמדנו מול המראה, הסתכלנו על עצמנו, התאפרנו, התגנדרנו מול המראה.

 

כל העולם ואנחנו – היום, המראה הוחלפה בעריכת תמונה בנייד או במחשב, או בספירת לייקים. היום טיפוח הזהות, האישיות ועיצוב "כרטיס הביקור" שלנו נעשה באמצעות העלאת פוסטים ותמונות לרשת. גם הערך העצמי ונגזרותיו – ביטחון עצמי, אמון בעצמי והתנהגות כללית – משתנות בהתאם. אנו קובעים את הזהות שלנו וחווית הערך העצמי ו"מי אני" בעזרת סמארטפון ורשתות חברתיות.

 

נכון, בהחלט יש יתרונות רבים הבאים עם הטכנולוגיה הזו, אם משתמשים בהם בתבונה ובמידה מאוזנת כמובן. מאחר והמרחב הדיגיטלי חסר גבולות אפשר להינזק ממנו, לאבד זהות וליצור זהויות כפולות הולך וגדל.

 

גם "מיסטר לייק" שנראה כמו כלי חיובי ותמים לחבב אנשים ולהתחבב על ידם, מעיד על מערכות יחסים לא פשוטות ויש לזה גם השלכות שליליות ומזיקות.

 

כמו שאנו יודעים שאכילת סוכר ופחמימות זמינות הם דברים שמזיקים לגוף, ולכן אנו נמנעים מלצרוך אותם בהגזמה או נמנעים לגמרי באוכלוסייה עם סיכון בריאותי, כך צריך להכיר את ההשלכות של 'הסוכר הדיגיטלי" – זו מחלה אפידמיולוגית, ממש מגיפה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

זהירות, טלפון!

מלכודת אלקטרונית

אגודלים מכורים

הגנב מכף היד

גנב הזמן, שמעתם עליו?

חוסכים זמן?

טכנולוגיה כשרה

המכורים

מכור ל… בוץ!

שורדי הפייסבוק

תעצרו את זה!

 

שבעה סימנים של התמכרות וחולי דיגיטלי:

 

הראשון – רוצים להעלות פוסט כדי להישאר בתודעה. חשים שעליכם לספק כל יום או יותר מפעם ביום תמונות, פוסטים ושיתוף חוויות אישיות. מעין "לחץ" להעלות משהו שנון או פשוט, העיקר להעלות משהו.

 

השני – הלחץ להאכיל את "מפלצת הקיום הדיגיטלי" גורם לעיתים להעלות תכנים שבהמשך מתחרטים עליהם, או חושפני יותר ממה שכתבנו אתמול. דבר זה פוגע באדם עצמו ובמשפחתו. אנשים משתפים בחוויות קשות, בבעיות בריאות, בקשיי פוריות, בבעיות בזוגיות או בעיות רגשיות והחשיפה הזו מתפשטת מעבר למה שאדם היה רוצה. וזה עוד בלי להזכיר התנהגויות של גינוי וביזוי אנשים על הבמה הזו, קרי שיימיניג. מדובר באיבוד שליטה ממש.

 

השלישי – עליות וירידות במצב הרוח ובערך העצמי. כמות הלייקים משפיעה על הערך העצמי. החל מרגע פרסום פוסט או תמונה, מציצים ובודקים כמה לייקים התווספו. "נוירוטיזציה של הערך העצמי". מחכים לחיבוב ואהדה. כך הופכים להיות "נרקומנים של לייקים", תלותיים ומכורים להם.

 

הרביעי – אתם הופכים להיות יחצ"נים ומשווקים של הזהות שלכם. מנסים להיראות מושלמים, יפים ומצליחים. עסוקים בעריכת התדמית האישית. התדמית הערוכה שאולי שונה מהמציאות ואפילו שקרית.

 

החמישי – החיים הופכים להיות חומר גלם לפוסטים. אתם מתעדים ומעלים לרשת וזה הדבר המרכזי. ישנם אנשים שהולכים למקומות מסוימים על מנת לצלם את עצמם ולהראות את זה לכולם.

 

השישי – אתם חושבים שהחיים של אחרים טובים יותר, מוצלחים ומושלמים לעומת החיים שלכם. כל התמונות של קבלת תעודות, טיול בנוף מיוחד, הצעות נישואים מהממות או תמונות עם התינוק החייכן והרגוע – כל אלה גורמים לקנאה. "קנאת הפייסבוק" לא קנאת הסופרים הבריאה והמועילה.

 

השביעי – התעסקות מוגזמת בנראות שלכם, פוזות ועוד.

 

שבעה צעדים לגמילה וריפוי:

 

הראשון – בחרו תחום מעניין ללמידה או ליצירתיות. חוו סיפוק והנאה מההישגים וההתפתחות העצמית במקום מהלייקים.

 

השני – החליט על שעות בהן תרחיקו את הסמארטפון או המחשב בכל יום. שבת הוא יום מעולה לזה. כדאי במוצאי שבת לקחת עוד שעה-שעתיים של חופש מהדיגיטליים השונים.

 

השלישי – עדכנו משפחה וחברים שאתם "בצום דיגיטלי" או חופשה או "הימנעות דיגיטלית" בשעות או תקופה מסוימת, זה גם מחייב אתכם וגם מונע אי הבנות.

 

הרביעי – גייסו לתהליך הגמילה מישהו מהמשפחה או החברים. אם נפגשים עם בן/בת זוג או חבר – הניתוק מהדיגיטל מאפשר מפגש קשוב ואישי. מי שמתפתה משלם למסעדה או את הטיפ… (קנס).

 

החמישי – קבעו פגישות עם חברים פנים אל פנים.

 

השישי – צאו לטיול או להליכה ללא ניידים, זו חוויה קסומה.

 

השביעי – תתאהבו בלהיות מדי פעם לבד. בשקט, עם קריאה או נגינה או בישול שקט. תתאהבו בלא לקבל הפרעות.

 

מציעה לא להתרגש מהדיגיטל, אבל בהחלט לקבוע בחוזה אישי את מערכת היחסים איתו.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה