ממ”ח – מבט, מילה וחיוך

שלושה דברים עושים את ההבדל, את ה"וואו" בחייו של כל אדם. סטיב גרדנר על ממ"ח, שלושת הדברים שיחממו לנו את הלב ויהפכו אותנו לאנשים מאושרים!

3 דק' קריאה

סטיב גרדנר

פורסם בתאריך 17.03.21

זה תפס את הבן שלי לפני כמה שנים, ועכשיו אותי. מה? להתפלל כל יום שישי בכותל המערבי. אי אפשר לתאר את האווירה המיוחדת ואת ההרגשה הנפלאה שבאה בזמן המפגש עם אבני הכותל המרגשות.

 

מאז אני מגיע לכותל קרוב לארבע פעמים בשבוע. במהלך החודשים הללו חוויתי דברים נפלאים ומעוררי השראה פעם אחר פעם, חוויה אחרי חוויה, ששכנעו אותי שההגעה לכותל באה ממקום פנימי ועמוק בתוכי, מהרצון להיות שם. וכמובן, ההתערבות האלוקית – שזה רצונה של ההשגחה כדי לעזור לי להבין את תכליתי ומטרתי בעולם הזה. החוויות היו אדירות ורבות עד שהבנים שלי הציעו לי לכתוב עליהן ספר…

 

אבל בשבוע האחרון, הייתה לי את אחת החוויות החזקות והנפלאות שחוויתי מאז שאני מגיע לשם.

 

לפני בערך 40 שנה פלוס עבדתי עם פסיכולוג בקליניקה קטנה בניו יורק, ארצות הברית. יום אחד נדהמתי ממה שאמר לי בעקבות קריאת מאמר במגזין "רידרס דייג'סט" – מגזין מפורסם לענייני צרכנות ומשפחה בארצות הברית. הוא קרא מאמר שעסק בקשרי משפחה וחברה שהמוטו שלו היה: שישנם שלושה דברים שעושים את ההבדל, את ה"וואו" בחייו של כל אדם ובמערכות היחסים שלו: מבט, מילה ומגע. טוב, מן הסתם, שני הפרמטרים הראשונים לא מהווים בעיה, עניין המגע קצת יותר מורכב, לכן לי יש הצעה שונה ובהחלט מועילה: מבט, מילה וחיוך!

 

שלוש אינטראקציות אלה בעלות השפעה אדירה הן על המקבל והן על הנותן.

 

המבט – יכול לכלול כמובן חיוך, אבל יכול להיות גם הרבה יותר רחב ומקיף, כזה הכולל הבעה פנימית שאומרת למדבר שזה שמקשיב באמת מקשיב מכל ליבו, שהוא מזדהה עם כל מילה של המדבר, שהוא נמצא באותו דף בו נמצא המדבר ולא משוטט בדפים או מחוזות אחרים. המבטים יכולים להיות כל כך משמעותיים בגיבוש קשרים וברגעים של הצעת תמיכה ועידוד.

 

מאמרים נוספים בנושא:

בשבילי חיוך, בשבילו כל עולם

חוק חיוך חובה!

גלגול של חיוך

זה חיוך!

חיוך לא פשוט

החיוך של הרב שלי

שירות עם חיוך

אין כמו מחמאה

מילה טובה או תרופה?
לתת ולקבל מחמאה

לב טוב, מילה טובה

 

המילה – כוחה של מילה כבר הוכח ועליו נכתב רבות, במיוחד על המילים החיוביות שבונות ומעודדות, נראה לו עוד מימי התורה. למילים שליליות יש כוח להרוס, ואילו למילים חיוביות לבנות ולהפריח שממות, להיכנס יש לתוך הלב של המקבל אותן. תארו לכם עד כמה הן חזקות, המילים, עד שהתורה עצמה מייחסת להן ולעוצמתן חשיבות, למשל, בכל הנוגע לעניין לשון הרע ולדיבור המזיק. וזה רק נושא אחד מיני רבים.

 

החיוך – עכשיו תוסיפו לכוחות הללו את החיוך וכוחו, הדבר המקסים הזה שכל אדם רוצה לקבל – שיניים לבנות, בכל זמן נתון וכאות הוקרה על מעשה טוב שעשה, עבודה טובה, חסד ועוד.

 

אתם מבינים איזו עוצמה והשפעה יש לשלושה דברים קטנים אבל גדולים שלא עולים לנו אפילו חצי שקל?!

 

אה, עכשיו הסיפור.

 

אז כשהלכתי לכותל ראיתי חסיד אחד שבדיוק יצא משם – כן, כזה עם הכובע, המעיל השחור הארוך, הזקן והפאות. כשחלף ליד הוא אמר משהו שלא כל כך הבנתי. האינסטינקט שלי הורה לי להכניס את היד לכיס ולשלוף משם מטבע לצדקה, לתת לו ולהמשיך בדרכי.

 

"לא, לא צדקה. חיוך, תן לי חיוך" הוא אמר.

 

האמת, פתאום הרגשתי איך החיוך מתרחב לי על הפנים, נמתח מאוזן לאוזן בלי שליטתי.

 

איזו בקשה! תהיה שמח, תרגיש שמח ותיראה שמח. זה טוב, וטוב לעשות את זה כל הזמן, טוב לך וטוב לי. ואיזו השפעה יש לו, לחיוך הזה, עלי ועל כל היום שלי? על זה כבר אפשר לכתוב מאמר שלם… הייתי כל כך עסוק וטרוד במה שרץ לי בראש, שהתגובה הזו פשוט שלפה אותי מתוך המחשבות הטורדניות והכניסה אותי באחת למקום אחר, שמח ונעים יותר.

 

אחד הדברים שרבי נחמן מברסלב מדגיש שוב ושוב הוא – עד כמה השמחה חשובה בחיינו. זו השמחה שעוזרת לנו לצלוח רגעים קשים ואתגרים שאנו מתמודדים איתם. השמחה שמאפשרת לנו להגיע למקום בו אנו מבינים את המקור של כל מה שאנו חווים, ולהעריך את העובדה שהכל נשלח לנו מאבינו היקר והאוהב שבשמים, מי שיודע הכי טוב מה הכי טוב בשבילנו.

 

לפעמים אנחנו לא מרגישים שמחים בפנים, אבל אם נהיה שמחים כלפי חוץ זה בהחלט משהו שישפיע ויגלוש פנימה, לתוך הנפש וישמח אותנו.

 

רבי נחמן מברסלב הוא פסיכולוג אדיר והלימוד שלו עם השנים הפך למרכיב חשוב בחייו של כל חסיד ברסלב, ובכלל – בחייהם של אנשים רבים שמחפשים את התשובות לשאלות, לאתגרים ולקשיי החיים.

 

מבט, מילה, חיוך – ממ"ח, שבהיפוך אותיות נקרא חמ"מ – שלושה דברים שמחממים את הלב, שיכולים לגרום לעולם הזה להיראות אחרת, ואפשר לתת אותם בלי שום מאמץ או כסף, דפוס התנהגות יקר ומוערך שיכול לעשות לנו הרבה מאוד ולהעצים את הרגש הכי מבוקש בעולם – השמחה, בעזרתה אפשר להשפיע על העולם ויושביו.

 

תנסו, תוצאות תראו כבר מהממ"ח (חמ"מ) הראשון!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה