מתכון לביבות קישואים בתנור

מתכון פשוט למאכל שהכי מזוהה עם חג החנוכה - לביבות קישואים, אבל הפעם בתנור. זיו סנדלר עם מתכון ללביבות קלות וטעימות להכנה.

2 דק' קריאה

זיו סנדלר

פורסם בתאריך 04.04.21

חנוכה, החג החורפי והקסום הזה, שנוח להתבשם בו בנצחון היהודים המעטים והחלשים על האימפריה היוונית. בניגוד לחגי חורף אחרים בדתות שונות הוא לא חולף ביעף, שמונה ימים של אירוח משפחתי, הדלקת נרות, משחקי ילדים (והצגות ופסטיבלים והופעות ומי יודע איך זה יגמר). תגידו מה שתגידו על היהדות אבל חגים אצלנו זה בגדול, ולא משנה מה הסיבה. החורפיות של החג גם באה לידי ביטוי במאכלים, נראה אותכם עומדים מול סיר טיגון שמונה ימים באוגוסט.

 

כבר אפיל את הפצצה – זו לא כתבה על סופגניות, אף על פי שהסופגנייה היא המאכל הכי מזוהה עם חנוכה. הכנת הסופגניה דורשת מספר שלבים: שקילה מדוייקת מאוד, לישה, התפחה, טיגון וכמובן מילוי אקזוטי, כי נדמה שאף אחד לא מסתפק היום בריבה, ובצדק. לכן לא אלאה אתכם החג הזה בניסיונות וטעויות, בחג הזה תבלו – עלי. אני בטוח שכבר שכחתם אווירת חג מה היא בחודשיים האינטנסיבים שבין סוכות לחנוכה.

 

לכן היום אני מציע גישה אחרת, היום הבאתי מתכון פשוט יותר של מאכל אחר המזוהה עם החג. הלביבה. ברור שלכל עדה ומשפחה יש את הלביבה שלה, ולכל לביבה מאות גרסאות וזכרונות. אני, לדוגמא, אוהב את הלביבות הכי פשוטות, לביבות תפוח אדמה. הן מאוד פשוטות להכנה ובדרך כלל זה מתאים גם למי שעושה את ימיו הראשונים במטבח. לביבות מסורתיות נוספות הם לביבות בטטה, לביבות כרישה, לביבות קישואים, ובכולן מרכיב ראשי נוסף הוא הבצל. למי שמעדיף מסיבה זו או אחרת לא לאכול בצל, ניתן גם להוריד אותו מהמתכון, אך יש לקחת בחשבון שכך המתכון ייצא פחות עסיסי.

 

הרבה שואלים אותי אם כדאי לטגן לביבה או לאפות אותה. אז מה ההבדל בעצם?

 

לביבה מטוגנת דורשת יותר קמח, כדי שלא תתפרק בטיגון, וכמובן יוצאת שומנית יותר, מושחתת יותר וכבדה בחיך. לביבה אפויה ניתן לעשות אותה רכה יותר, קלילה יותר והיא דורשת פחות קמח.

 

לביבות בדרך כלל אוכלים כמשהו נוסף, כתוספת בארוחה ואולי זה המקום להגיד שהיא לא מקבלת את מלוא תשומת הלב המגיעה לה. היא יכולה בקלות גם להיות מרכז הארוחה אם נותנים לה את האפשרות. ניתן להכין לביבות שמנות שיתפקדו כבורגר בתוך לחמניה, ניתן לצפות את הלביבה בציפויים שונים כגון פירורי לחם, שומשום, פשתן, שברי אגוזים או שילוב שלהם ולאכול אותה כקציצה עיקרית כמרכיב עיקרי בארוחה. ניתן להכין כדורי לביבות ממולאות בגבינות ולהכין להם רוטב עגבניות והרי לכם ארוחת בוקר מצויינת. ואפילו אם נשארה לכם פשטידת ירקות במקרר שהילדים כבר לא רוצים לאכול ממנה, ואתם כמובן לא רוצים לזרוק אותה, יצירת כופתאות ממנה וטיגון קל יהפכו אותה לחטיף שילדים יתמוגגו ממנו לצד הדלקת הנרות.

 

לביבות קישוא אפויות בציפוי פירורי לחם

 

מרכיבים:

3 קישואים גדולים

1 בצל גדול

3 כפות מים

3 כפות שטוחות קורנפלור

3 כפות שטוחות קמח

מלח ופלפל לפי הטעם

חצי צרור בזיליקום

פירורי לחם

 

אופן הכנה:

 

1. מגרדים את הקישואים וסוחטים מהם כמה שיותר נוזלים.

 

2. מגרדים את הבצל. קוצצים את הבזיליקום. ומערבבים את כל המרכיבים פרט לפירורי לחם.

 

3. בצלחת נפרדת מניחים פירורי לחם, צרים מהתערובת לביבות ומצפים בפירורי לחם. מניחים בתבנית אפיה עם נייר אפייה. בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות אופים כ-15 דקות.

 

בתיאבון!

 

 

* * *

זיו סנדלר,  שף קונדיטור מזה 15 שנים. את דרכו החל אצל האנס ברטלה, שם למד את רזי המקצוע, והמשיך משם לעבוד בקונדיטוריות שונות ביניהן בליקר בייקרי ולחם יין. את המעבר מקונדיטוריה חלבית לטבעונית עש מתוך לימוד עצמי וניסיון רב. בשנת 2014 פתח ביחד עם שותפתו נטע אירדם את seeds – פטיסרי טבעוני קטנטן וחמים במרכז תל אביב. בסוף השנה החנות תיסגר וניתן יהיה להשיג את המוצרים בחנויות הנבחרות ולהגיע לסדנאות אפייה בביתו של השף.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ניר בלומנפלד

ט' טבת התשע"ח

12/27/2017

מתכון ללביבות קישוא

פשוט איום ! הכנתי ככתבו ולשונו לאחר 15 דקות לא מוכן עוד מספר דקות והלביבות לא מוכנות, הן נדבקו לנייר האפייה.כל מה שחשבתי לחסר במתכון כמו ביצה,שמן הצטערתי שלא הוספתי.

2. ניר בלומנפלד

ט' טבת התשע"ח

12/27/2017

פשוט איום ! הכנתי ככתבו ולשונו לאחר 15 דקות לא מוכן עוד מספר דקות והלביבות לא מוכנות, הן נדבקו לנייר האפייה.כל מה שחשבתי לחסר במתכון כמו ביצה,שמן הצטערתי שלא הוספתי.

3. נאוה

ד' טבת התשע"ח

12/22/2017

האם המתכון ללא ביצים? ולא מתפרק?

האם ללא ביצים או ששכחתם לכתוב?

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה