9 דברים על חודש ניסן

9 דברים ש(אולי) לא ידעתם על חודש ניסן – אז מה כל כך מיוחד בו?

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 29.03.20

9 דברים ש(אולי) לא ידעתם על חודש ניסן –  אז מה כל כך מיוחד בו?

-א ניסן

יום הולדתו של הרבי שלנו, רבי נחמן בן שמחה ופייגא, אור האורות. וגם של נדב ואביהוא בני אהרון הכהן.

-לא רק תשרי

את ראש השנה אנחנו חוגגים בחודש תשרי, אבל דווקא חודש ניסן הוא נחשב לחודש הראשון בלוח השנה היהודי. כך, אם תמצאו בתורה פסוק שאומר "בחודש הראשון" (ויש הרבה פסוקים כאלה), דעו שהכוונה היא לחודש ניסן.

-חודש האביב

שם נוסף של חודש ניסן הוא חודש האביב. היו כאלו שאמרו שהמילה אביב היא רמז לכך שחודש ניסן הוא החודש הראשון והעיקרי של השנה: הוא 'אב' ל'י"ב" (12) חודשי השנה. ואביב הוא סימן להתחדשות, רעננות, זרימה טובה. לא פלא שלפני ההכנות לפסח אנחנו נכנסים למוד של קנייה מטורפת.

-ניסן וניצן

השם המוכר יותר של החודש, ניסן, הוא משורש 'ניצן', מה שמסמל את ההתחדשות והפריחה המתרחשים בחודש ניסן ובעונת האביב.

-ברכת האילנות

ואם כבר דיברנו על פריחה והתרעננות, אל תשכחו את הברכה המיוחדת והחשובה לחודש ניסן: כאשר רואים עצי פרי מלבלבים, אומרים ברכה מיוחדת: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שלא חסר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם". ישתבח הבורא!

-בחודש ניסן נברא העולם?

ידעתם שיש דיעה בתלמוד שבריאת העולם לא התרחשה בראש השנה אלא דווקא בחודש ניסן. אכן, לדעתו של רבי יהושע העולם נברא בחודש ניסן, בעוד לדעתו של רבי אליעזר העולם נברא בחודש תשרי. אז מתי זה קרה בדיוק? רבינו תם, אחד מפרשני התלמוד מסביר ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים". בחודש תשרי חשב הקדוש ברוך הוא לברוא את העולם, אבל הבריאה עצמה התרחשה בחודש ניסן. בחודש תשרי הגשמי ובחודש ניסן נתקן הרוחני.

-הרבה ניסים

התלמוד מציין שאדם החולם על האות נו"ן יזכה לניסים. אם כך, במילה ניסן האות נו"ן מופיעה פעמיים – מה שמרמז על חודש עם הרבה ניסים!

-מזל טלה

המזל של חודש ניסן הוא מזל טלה. הדבר מסמל את הטלה שהיו מקריבים בבית המקדש כקורבן פסח. בל נא נשכח שגם עם ישראל משול לטלה – כבשה בין שבעים זאבים, אבל יש לה רועה שמציל אותה: בורא העולם בכבודו ובעצמו. להבדיל, במצרים הטלה היה נחשב לאלוקה, ולכן דווקא כדי לשבור את הפחד של עם ישראל באופן טוטאלי בקש לשחות טלה ועם הדם שלו למרוח את המשקופים בערב של מכת בכורות.

-חודש של גאולה

הרבי מליובאוויטש זצ"ל – שנולד בי"א בניסן – היה מציין רבות את דברי חז"ל שבחודש ניסן "נגאלו אבותינו ממצרים, ובו עתידין להיגאל". מי יתן ונזכה לכך במהרה בימינו.

מקורות: מחלוקת רבי יהושע ורבי אליעזר: מסכת ראש השנה, כז א. הרבה ניסים: הרבי מליובאוויטש, י"א ניסן תשמ"ז. מזל טלה: אוצר המדרשים עמ' נא ד"ה פרשה ג, תנחומא תולדות ה. בו עתידין להיגאל: מסכת ראש השנה שם.

* * *
רוחמה אפרתי B.A בפסיכולוגיה ותקשורת, Master & Trainer NLP  תת מודעי קליני רפואי, מרצה בכירה, מעבירת סדנאות וערבי הפרשת חלה. לפרטים: 054-2176644

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה