אבני דרך בדרך

החיים לא מתנהלים כפי שרצית? נפלא. אתה עומד מול ניסיונות וקשיים בחייך? אתה סובל? מעולה. נכשלת? נהדר. זה סימן שהשם אוהב אותך!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

החיים לא מתנהלים כפי שרצית?
נפלא. אתה עומד מול ניסיונות וקשיים
בחייך? אתה סובל? מעולה. נכשלת?
נהדר. זה סימן שהשם אוהב אותך!

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

הדרך שלך בחיים – פרק 3

פעם, התבוננתי על אדם שהתפלל באחת מפינות בית הכנסת, כשגופו נע קדימה ואחורה. אדם ‘דתי’ כלשונו. אבל מה, שמתי לב שכל דבר הפריע לו. על כל דבר הוא זעף והתמרמר. למשל, כשמישהו התפלל מעט בקול רם, מיד הוא בז לו. כאשר מישהו התפלל בשקט, הוא הזעיף פניו אליו וסימן לו לומר "אמן" בקול רם יותר. ואם ילד שובב רץ בקרבתו – "זהירות!" ניסה לחנכו. בקיצור, שום דבר בעולם לא שימח אותו, אבל הוא עמד לו שם בפינה כשגופו נע קדימה ואחורה בהפגנתיות תמידית.

האמת היא, שאדם זה לא יכול לכנות עצמו ‘דתי’, מכיוון ששום דבר לא מרצה אותו. וזה ההיפך הגמור מהמושג אמונה, ומכל מה שמשתמע ממנו. תנועות הגוף בתפילה ללא האמונה השלמה בהשם, זה בדיוק כמו גוף ללא נשמה, וכשהגוף ללא נשמה ההגדרה הקולעת למצב כזה היא מוות. אלה חדשות רעות…

בעזרת האמונה, אנו יודעים שכל הקשיים הניצבים בחיינו הם פשוט אבני דרך בשביל חיינו, אותו עיצב השם עבורנו, כשהכל כמובן לטובה, ממש כפי שחייט תופר את החליפה בדיוק במידותיו של המזמין. אתם יודעים מה המשמעות של זה?

עד שקורה משהו קיצוני, כמו מקרים פסיכוטיים, נשים מוכות הוא בגידות – איננו ממליצים להתגרש. ישנן המון ואינספור דוגמאות לאנשי שלא קיבלו באמונה את הקשיים שבני-זוגם חוו, לכן התגרשו, וכל זה רק כדי לגלות שב’סיבוב’ הבא הדברים גרועים יותר. ה’תסמונת’ הזאת נכונה גם לגבי אנשים ש’קופצים’ ממקום עבודה אחד לשני, או לאנשים שלא מסוגלים לעמוד מול הקשיים המעטים בחייהם ומייאשים את עצמם כבר בהתחלה.

הקשיים בחיינו מהווים קרש קפיצה והזדמנות אדירה לצמיחתנו. לכן, חשיבה מכוונת ומונחית בעזרת האמונה תסייע לנו כשהחיים לא יתנהלו כפי שאנחנו רצינו. אתה עומד מול ניסיונות וקשיים בחייך? נפלא. אתה סובל? מעולה. זה סימן שהשם אוהב אותך ודואג ומטפל באופן אישי בכל ענייניך. נכשלת – נהדר.

בטח תשאלו למה? אז התשובה היא: מכיוון שאין שום שביל אמיתי בו יכול האדם לצעוד אל האושר וההצלחה מבלי שיהיו בו אבני דרך!

אתם יודעים עד כמה מועילים לנו הכישלונות? זה בלתי אפשרי שאדם ילמד וישיג את האמת כשהוא נמצא כל הזמן בפסגת העולם. זה לא מציאותי. אנשים עם הצלחות אגדתיות לא פעם מתבלבלים ונבוכים כאשר חושבים שהם הם האחראים להצלחתם. אולם, כאשר יש לאדם קשיים וכשהדברים לא מתנהלים כפי שהיה רוצה, ובעקבות זאת הוא פונה אל השם – רק אז הוא נמצא על שביל האמת.

אם אדם לא יכול להודות להשם על מגרעותיו וחסרונותיו, כישלונותיו וקשייו בחיים, הוא לא יצליח להתקרב לבורא העולם. תחשבו על זה רגע, אם הכל היה הולך כפי שרצינו – לעולם לא היינו מחפשים את השם, ח"ו. על כך אומרת התורה "וישמן ישורון ויבעט".

לכן, הדבר החשוב ביותר שעל האדם ללמוד ולהפנים בחייו – הוא להיות שמח בחלקו ולהודות להשם על השביל המיוחד שעיצב במיוחד לו, כי זוהי האמת – כאשר אדם מצליח להודות להשם על הכל ומקבל כל מה שקורה איתו בשמחה, כשהוא מרוצה ושמח בחלקו השם יזכה אותו לניסים אמיתיים, ממש כפי שהיה עם צדיקים מפורסמים לאורך כל הדורות. עלינו ללמוד עיקרון זה שוב ושוב ולהפנים את העובדה שהכל מאת השם, שהוא עושה את הכל לטובה. עצם ידיעה זו תגרום לאדם לשמוח בחלקו כל ימי חייו.

היצר הרע, אלוף השקרים, מנסה תמיד לשכנע אותנו, כי ברגע ניסיון וקושי בחיינו השם, בעצם, שכח אותנו ח"ו. אבל ההיפך הוא הנכון. קשיים בחייו של אדם הם הקוּפּוֹנים בעזרתם הוא משיג את האמונה. ובזמן הקושי והניסיון, עלינו להניח את שכלנו בצד ולבקש את השם, להתפלל שהשם ייתן לנו אמונה: "השם, עזור לי בבקשה, שאניח את שכלי הפשוט בצד, שארגיש שאני רק בידיים שלך".

שום הרגשה לא יכולה להשתוות להרגשה הנפלאה שאני עם אבא שבשמים.

התבוננו בכל סוגי הדיכאונות, הייאוש ומקרי ההתאבדות השונים – תגלה לנו שכולם נובעים מחוסר אמונה. כאשר אדם חושב: ‘אני כישלון, לעולם לא אצליח’ וכו’ – הרי שאלה שטויות! בעזרת האמונה, אדם יודע שהקשיים, המניעות, הכישלונות וכדומה – כולם מהשם. לכן עלינו לפנות רק אליו ולבקש את הפתרון לו אנו זקוקים. בדרך זו, לא יהיה שום מקום לייאוש.

הגמרא מספרת לנו על רבי חנינא בן דוסא, אחד הצדיקים הגדולים בכל הדורות, באומרה: "בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ואומרת: כל העולם כולו ניזונין בשביל חנינא בני, וחנינא בני, די לו בקב חרובין (חרובים) מערב שבת לערב שבת…" (ברכות יז, ב). האם אתם מבינים את המשמעות הדברים? רבי חנינא בן דוסא ואשתו אכלו רק חרובים. הם היו כל כך עניים, שאפילו פרוסת לחם הם לא יכלו להרשות לעצמם. ולמרות זאת, היו שמחים בחלקם. הייתה להם אמונה.

אבל מה קורה איתנו? אנשים נמצאים במרדף מטורף אחרי מסעדות, אוכל מוכן, או כל דבר אחר שמרעיל את בריאותם, דבר שהורס את הגוף ורוצח את הנשמה!

בדורות הקודמים, אנשים חיו בפשטות – הם הסתפקו בפרוסת לחם יבשה ומעט מים, ואם שפר עליהם מזלם זכו גם לכף שמן זית. וכמו האוכל הפשוט שהיה להם, כך הייתה אמונתם.

לשמוח בחלקנו זה לשמוח גם כשהשם נותן לנו חרובים, כי יש אנשים שגם את זה אין להם…

זכרו, כאשר אתם מתמודדים עם קשיים בחייכם, אל תאשימו את עצמכם, כי הכל מאת השם. כשאדם מאשים את עצמו הוא מגיע למצב של כפירה ח"ו.

אנשים שואלים, למה להאשים את השם אם אני חטאתי ועשיתי את העבירה? נכון, השם רוצה שתחטא, כדי לומר לך שעליך לעשות תשובה. זאת, משום שאם הייתה לך אמונה אמיתית, השם היה שומר עליך מהעבירה ולא היית חוטא.

לעולם אל תרפה ידיך – הניסיונות, הכישלונות, העיכובים ואפילו הנסיגות – הם מהשם. השם רוצה שתדבק בו ותלמד כמה שיותר אמונה. רבי נתן מברסלב אמר, שאדם לא יכול לזכות לקרבה אמיתית בבורא עולם אלא אם כן הוא מתמודד עם ניסיונות וקשיים. לכן, אדם שבאמת אכפת לו מעצמו לעולם לא יברח מהעימות עם הקושי. השם רוצה שנעמוד איתנים על הקרקע ונתמודד פנים אל פנים עם הקושי. עם סבלנות, כל אחד מאיתנו יזכה לגאולתו ולגילוי אור השם, בפרטיות ובכלליות.

ברגע שאדם טועם את טעם האמונה באמת, הוא יודע שזהו הנכס האמיתי והיקר ביותר בעולם.

אל תתייאשו. היו תמיד שמחים בחלקכם, ודעו שהשם מוביל כל אחד מאיתנו בשביל המיוחד אותו ‘תפר’ לנו. כל אחד על פי מידות המדויקות והמיוחדות לו, כדי שימלא את התפקיד שלו בחייו ואת שליחותו בעולם הזה. ברגע שנחזק את עצמנו באמונה נזכה לתיקון הפרטי ולתיקון העולם בכלל, ונזכה ליום בו מלכות השם תתגלה, במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. עידן אבני

ט"ו טבת התשס"ט

1/11/2009

מאמר יפה מאוד

מאמר יפה מאוד של הרב אליעזר רפאל ברוידא שליט”א. מאמר מאוד אמיתי פונה לכל לב של יהודי … אנשים תיקראו את המאמר הזה ואת כל המאמרים שבאתר הזה .. מאמרים מאוד יפים .. צריך להגיד תודה להקב”ה שהוא נותן לנו צדיקים כאלה שיפרסמו מאמרים כאלה יפים

2. עידן אבני

ט"ו טבת התשס"ט

1/11/2009

מאמר יפה מאוד של הרב אליעזר רפאל ברוידא שליט”א. מאמר מאוד אמיתי פונה לכל לב של יהודי … אנשים תיקראו את המאמר הזה ואת כל המאמרים שבאתר הזה .. מאמרים מאוד יפים .. צריך להגיד תודה להקב”ה שהוא נותן לנו צדיקים כאלה שיפרסמו מאמרים כאלה יפים

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה