אבק ברוח – מעשה מחיגר, סיפור המעשה

מעשה בחכם אחד, קודם מותו קרא את בניו ומשפחתו וציווה אותם להשקות אילנות. גם יש לכם רשות לעסוק בשאר פרנסות, אבל בזה תשתדלו - להשקות אילנות...

10 דק' קריאה

רבי נחמן מברסלב

פורסם בתאריך 06.04.21

מעשה בחכם אחד, קודם מותו קרא
את בניו ומשפחתו וציווה אותם להשקות
אילנות. גם יש לכם רשות לעסוק בשאר
פרנסות, אבל בזה תשתדלו – להשקות
אילנות…

מעשה מחיגר
(מתוך ספר "סיפורי מעשיות" של ר' נחמן מברסלב – סדרת מאמרי "אבק ברוח")

מעשה בחכם אחד, קודם מותו קרא את בניו ומשפחתו וציווה אותם להשקות אילנות. גם יש לכם רשות לעסוק בשאר פרנסות, אבל בזה תשתדלו – להשקות אילנות. אחר כך נפטר החכם, והניח בנים. והיה לו בן אחד שלא היה יכול לילך. והיה יכול לעמוד, רק שלא היה יכול לילך. והיו אחיו נותנים לו סיפוק די פרנסתו והיו מספיקים אותו כל כך עד שנשאר לו. והיה אותו הבן, (שלא היה יכול לילך), מקבץ על יד ממה שנשאר לו מפרנסתו עד שקיבץ סך מיסים וישב עצמו: למה לי לקבל הספקה מהם, טוב שאתחיל לעשות איזה משא ומתן. ואף שאינו יכול לילך, יעץ בדעתו לשכר לו עגלה ונאמן ובעל עגלה ויסע עמהם ללייפסיק (עיר מפורסמת בגרמניה) ויוכל לעשות המשא ומתן אף שאינו יכול לילך.
 

כששמעו המשפחה זאת הוטב בעיניהם, ואמרו: למה לנו ליתן לו הספקה, טוב שיהיה לו פרנסה. והלוו לו עוד מעות כדי שיוכל לנהג המשא ומתן, ושכר לו עגלה ונאמן ובעל עגלה ונסע ובא לקרעטשמע (אכסניה), ואמר הנאמן שילינו, שם ולא רצה. והפצירו בו, והוא עקש אותם ונסעו משם, ותעו ביער ונפלו עליהם גזלנים.
 

ואותן הגזלנים נעשו על ידי שהיה פעם אחת רעב, ובא אחד לעיר והכריז: מי שרוצה מזונות יבוא אליו. ונתקבצו אליו כמה אנשים. והוא עשה בערמה. ומי שהיה מבין בו שאין בו צורך אליו, דחה אותו. ולאחד היה אומר: אתה תוכל להיות בעל מלאכה, ולזה אמר: אתה תוכל להיות ברחים. וברר רק כמה אנשים חכמים והלך עמהם ליער, ואמר להם שיהיו נעשים גזלנים, באשר שמכאן הולכים הדרכים ללייפסיק, לברעסלא (עיר בגרמניה) ולשאר מקומות, ונוסעים בכאן סוחרים ונגזול אותם ונקבץ מעות. ונפלו עליהם, (היינו אלו הגזלנים הנ"ל נפלו על הבן הנ"ל שלא היה יכול לילך ועל האנשים שלו, דהיינו הנאמן והבעל עגלה).
 

הבעל עגלה והנאמן שהיו יכולים לברוח ברחו, והוא נשאר על העגלה. ובאו ולקחו התיבה של המעות, ושאלו אותו: למה אתה יושב? והשיב שאינו יכול לילך. וגזלו התיבה והסוסים, והוא נשאר על העגלה. והנאמן והבעל עגלה, (שברחו למקום שברחו), ישבו עצמם, באשר שלקחו פרוקלאדין (התחייבויות כספיות) מפריצים ולמה להם לשוב לביתם שיוכלו לבוא בשלשלאות. טוב להם לשאר שם, (במקום שברחו לשם), ויהיו בכאן נאמן ובעל עגלה.
 

והבן הנ"ל, כל זמן שהיה לו המאכל שלקח מביתו לחם יבש שהיה בעגלה (שקורין "סוחריס") אכל אותם. ואחר כך כשכלה ולא היה לו לאכול, ישב עצמו מה לעשות והשליך עצמו מהעגלה לאכול עשבים והיה לן יחידי בשדה ונפחד, וניטל ממנו הכוח עד שלא היה יכול אפילו לעמוד, רק לרחוש (בלשון אשכנז: רוקין זיך) והיה אוכל העשב סביבותיו וכל זמן שהיה יכול להושיט ולאכול היה אוכל שם. ואחר כך כשכלה העשב סביבו עד שלא היה יכול להושיט, היה מנתק עצמו להלן ואכל שם, והיה אוכל העשב איזה זמן. פעם אחד בא לעשב אחד שעדיין לא אכל עשב כזה, והוטב בעיניו אותו העשב, מחמת שהיה אוכל זמן רב עשבים והיה מכיר בהם, ועדיין לא ראה עשב כזה. וישב עצמו לעקרו עם שרשו. והיה תחת השרש דומיט (אבן טובה), והדומיט היה מרובע. וכל צד היה לו סגולה אחרת. ובצד אחד היה כתוב שמי שיאחז אותו צד, ישא אותו למקום שיום ולילה נתקבצים ביחד, שהשמש והירח נתקבצים שם ביחד. וכשעקר העשב עם השורש שהיה שם הדומיט נזדמן שאחז באותו הצד, (המסוגל לישא אותו למקום שיום ולילה מתקבצים כנ"ל), ונשא אותו ובא למקום שיום ולילה נתוועדים יחד. והסתכל והנה הוא שם במקום ששמש וירח באים ביחד כנ"ל.
 

ושמע שהשמש עם הירח מדברים, והיה השמש קובל לפני הירח באשר שיש אילן שיש לו ענפים רבים, ופריו ועליו וכל ענף וענף ופרי ועלה יש לו סגולה מיוחדת, שזה מסוגל לבנים וזה מסוגל לפרנסה, וזה מסוגל לרפואת חולאת זה, וזה לחולאת אחרת. כל אחד ואחד מסוגל לדבר אחר. וזה האילן היו צריכין להשקותו, ואם היו משקין אותו היה מסוגל מאוד, ולא די שאין אני משקה אותו, אלא שעל ידי שאני מזריח עליו אני מייבש אותו.
 

ענתה הלבנה ואמרה: אתה דואג דאגות אחרים, אני אספר לך עסק שלי. היות שיש לי אלף הרים וסביבות האלף הרים, יש עוד אלף הרים, ושם מקום שדים, והשדים יש להם רגלי תרנגולים, ואין להם כוח ברגליהם, ויונקים מרגלי, ומחמת זה אין לי כוח ברגלי. ויש לי אבק, היינו פול, שהוא רפואה לרגלי, ובא רוח ונושא אותו.
 

ענתה החמה: את זה אתה דואג? (בלשון תימה) אגיד לך רפואה. באשר שיש דרך, ומאותו הדרך מתפצלים כמה דרכים. דרך אחד של צדיקים, אפילו הצדיק שהוא בכאן מפזרים תחתיו אותו האבק שבאותו הדרך הנ"ל בכל פסיעה, וכל פסיעה שהוא פוסע הוא דורך באותו האבק. ויש דרך של אפיקורסים אפילו אפיקורס שבכאן מפזרים תחתיו בכל פסיעה מאותו האבק כנ"ל. ויש דרך של משוגעים, אפילו משוגע שבכאן מפזרים תחתיו כנ"ל. וכן יש כמה דרכים. ויש דרך אחר באשר שיש צדיקים שמקבלים על עצמם ייסורים, ומוליכים אותם הפריצים בשלשלאות, ואין להם כוח ברגליהם ומפזרים תחתיהם מאותו האבק של אותו הדרך, ויש להם כוח ברגליהם, על כן תלך לשם שיש שם הרבה אבק ויהיה לך רפואה על רגליך, (כל זה דברי החמה אל הלבנה. והוא שמע כל זה).
 

בתוך כך נסתכל על הדומיט בצד אחר וראה כתוב שם, שמי שיאחז באותו הצד שישא אותו להדרך שיוצאים ממנו כמה דרכים כנ"ל, ואחז באותו הצד, ונשא אותו לשם ונתן רגליו באותו הדרך שהאבק רפואה לרגליים, ונתרפא מיד. והלך ונטל האבק מכל הדרכים ועשה לו אגודות, שאגד הפול של הדרך של צדיקים לבדו, וכן הפול של שאר הדרכים אגד כל אחד לבדו ולקחם אתו.
 

וישב עצמו והלך לאותו היער שגזלו אותו שם. כשבא לשם, בחר לו אילן גבוה שהוא סמוך להדרך שיוצאים שם הגזלנים לגזול, ולקח הפול של צדיקים והפול של משוגעים וערבם יחד ופיזר אותם על הדרך. והוא עלה על האילן וישב שם לראות מה יהיה נעשה בהם. והיו יוצאים שם גזלנים ששלח אותן הגזלן הגדול שבהם הנ"ל לצאת ולגזול. וכשבאו לאותו הדרך, תיכף כשדרכו על הפול הנ"ל נעשו צדיקים, והתחילו לצעק על נפשם על שגזלו עד הנה והרגו כמה נפשות. אבל מחמת שהיה מעורב שם פול של משגעים נעשו צדיקים משוגעים. והתחילו להתקוטט זה עם זה. זה אמר: בשבילך גזלנו וזה אמר: על ידך גזלנו, עד שהרגו זה את זה. והיה שולח כת אחרת והיה גם כן כנ"ל, והרגו זה את זה כנ"ל. וכן היה אחר כך, עד שנהרגו כולם. עד שהבין שלא נשארו כי אם הוא בעצמו עם עוד אחד, (היינו שהבן הנ"ל הבין שכבר נהרגו כל הגזלנים הנ"ל ולא נשאר כי אם הגזלן הגדול בעצמו עם עוד אחד), וירד מהאילן. וכיבד משם את הפול הנ"ל מן הדרך, ופיזר את הפול של צדיקים בעצמו, והלך וישב על האילן.
 

ואותו הגזלן, היינו הגדול שבהם, תמה ששולח כל הגזלנים ואין אחד מהם שב אליו, והלך הוא בעצמו עם האחד שנשאר אצלו. ותיכף כשבא על אותו הדרך, (שפיזר שם הבן הנ"ל הפול של צדיקים לבדו), נעשה צדיק, והתחיל לצעוק לחברו על נפשו על שהרג כל כך נפשות וגזל כל כך, והיה תולש קברים והיה שב בתשובה ומתחרט מאוד. וכיון שראה, (הבן הנ"ל שהיה יושב על האילן), שהוא מתחרט ושב בתשובה כל כך, ירד מהאילן. כיון שראה הגזלן שמצא אדם, התחיל לצעק: אוי על נפשי, כזאת וכזאת עשיתי, אהה, תן לי תשובה. ענה לו: החזר לי התיבה שגזלתם ממני. כי כתוב אצלם על כל גזילה באותו היום שנגזל ואצל מי נגזל. אמר לו: אני מחזיר לך תיכף ואני נותן לך אפילו כל האוצרות של גזילה שיש לי, רק תן לי תשובה. אמר לו: תשובתך היא, רק שתלך אל העיר ותצעק ותתוודה: אני הוא שהכרזתי אז ועשיתי כמה גזלנים והרגתי וגזלתי כמה נפשות, זה היא תשובתך. ונתן לו כל האוצרות, והלך עמו אל העיר, ועשה כן. ופסקו שם באותו העיר, באשר שהרג כל כך נפשות, על כן יתלו אותו, למען ידעו.
 

אחר כך ישב עצמו הבן הנ"ל לילך אל השני-אלף הרים (הנ"ל), להסתכל מה נעשה שם. כשבא לשם עמד מרחוק מהשני-אלף הרים, וראה שיש שם כמה וכמה אלף אלפים ורבי רבבות משפחות של שדים, כי הם פרים ורבים כבני אדם, והם רבים מאוד. וראה המלכות שלהם יושב על כסא ששום ילוד אישה אינו יושב על כסא כזו. וראה אותם שעושים ליצנות: זה מספר שהזיק לזה תינוק, וזה אומר שהזיק לזה יד, וזה מספר שהזיק רגל, וכן שאר ליצנות.
 

בתוך כך נסתכל וראה אב ואם הולכים ובוכים. ושאלו אותם: למה אתם בוכים? והשיבו שיש להם בן והיה דרכו לילך לדרכו והיה שב באותו הזמן, ועכשו הוא זמן רב ועדיין לא בא. והביאו אותם למלך, וציווה המלך לשלוח שלוחים לכל העולם למצאו. והיו האב ואם חוזרים ופגעו באחד שהיה הולך ביחד עם בנם הנ"ל, (היינו שאותו האחד שפגעו בו היה החבר של בנם והיה הולך ביחד עם בנם בתחילה, אבל עכשו פגעו בו לבדו), ושאל אותם: על מה אתם בוכים? וספרו לו כנ"ל. השיב להם: אני אודיע לכם. היות שהיה לנו אי אחד בים שהיה שם מקום שלנו, ואחר כך הלך המלך שהיה שייך לו האי הנ"ל ורצה לבנות שם בניינים והניח יסודות, ואמר הבן הנ"ל, (היינו הבן של השדים הנ"ל שנאבד) אלי שנזיק אותו. והלכנו ולקחנו הכוח מהמלך.
 

והיה עוסק בדאקטורים, ולא היו יכולים לעזור לו. והתחיל לעסוק במכשפים, והיה שם מכשף אחד שהיה יודע משפחתו, ואת משפחתי לא ידע, על כן לא היה יכול לעשות לי דבר. אבל משפחתו היה יודע ותפס אותו ומענה אותו כל כך. והביאו אותו אל המלך, (היינו זה השד שסיפר כל זה הביאו אותו אל המלך שלהם), וסיפר זאת לפני המלך. אמר המלך: ישיבו לו הכוח. ענה ואמר, שהיה אצלנו אחד שלא היה לו כוח ונתננו לו הכוח. אמר המלך: יקחו ממנו הכוח ויחזירו להמלך. השיבו להמלך כי נעשה ענן. אמר המלך שיקראו הענן ויביאו אותו לכאן. ושלחו שליח אחריו.
 

אמר אותו האיש הבן הנ"ל, (היינו זה הבן שלא היה לו כוח ברגליו בתחילה שבא לכאן וראה כל זה): אלך ואראה העניין איך נעשה מהאנשים אלו ענן. והלך אחרי השליח. ובא אל העיר שהיה שם הענן, ושאל את אנשי העיר: מפני מה כיסה הענן כל כך בתוך העיר? והשיבו לו: בכאן, אדרבא, שמעולם אין כאן ענן, וזה זמן שכיסה הענן ובא השליח וקרא את הענן, והלך משם. וישב עצמו האיש הנ"ל לילך אחריהם לשמוע מה הם מדברים. ושמע שהשליח שאל אותו: איך אתה בא להיות בכאן ענן. והשיב לו: אספר לך מעשה:
 

פעם אחת היה חכם אחד. והקיסר מהמדינה היה אפיקורס גדול, ועשה את כל המדינה לאפיקורסים. והלך החכם וקרא את כל בני משפחתו. ענה ואמר להם: הלא אתם רואים שהקיסר הוא אפיקורס גדול ועשה את כל המדינה אפיקורסים וקצת ממשפחתנו עשה גם כן לאפיקורסים. בכן נפרוש אל המדבר כדי שנישאר בהאמונה בהשם יתברך. והסכימו עמו. ואמר החכם שם (היינו שהזכיר איזה שם מן השמות), והביא אותם אל המדבר ולא הוטב בעיניו אותו המדבר. ואמר שם ונשא אותם אל מדבר אחר, ולא הוטב בעיניו גם כן. ואמר עוד שם והביא אותם אל מדבר אחר, והוטב בעיניו. ואותו המדבר הייתה סמוכה אל השני-אלף הרים והלך (אותו החכם הנ"ל), ועשה עגול סביבותם, שלא יוכל שום אחד להתקרב אליהם.
 

ויש אילן שאם היה אותו האילן נשקה לא היה נשאר ממנו (היינו מן השדים) כלום. על כן עומדים יום ולילה מאיתנו שחופרים ואינם מניחים מים להאילן. ושאל אותו: למה עומדים יום ולילה, כיון שחופרים פעם אחת למנוע המים די. השיב לו: שיש בינינו מדברים, ואלו המדברים הולכים ועושים מחלוקת בין מלך זה למלך אחר, ועל ידי זה נעשה מלחמה, ועל ידי זה נעשה רעידת הארץ, ונופלת האדמה שסביבות החפירה ויוכל לבוא מים להאילן, על כן עומדים תמיד לחפור כנ"ל. וכשנעשה מלך בינינו, עושים לפניו כל הליצנות ושמחים – זה מתלוצץ איך הזיק תינוק והיולדת מתאבלת עליו, וזה מראה ליצנות אחרות וכן כמה מיני ליצנות. וכשהמלך בא בתוך השמחה, הוא הולך ומטייל עם השרי מלוכה שלו, ומנסה עצמו לעקור האילן, כי אם לא היה האילן כלל, היה טוב לנו מאוד. ומחזק ליבו מאוד כדי לעקור האילן כולו, וכשבא אל האילן, אזי האילן צועק מאוד, ואזי נופל עליו פחד וחוזר לאחוריו.
 

פעם אחת נעשה מלך חדש ביניהם, ועשו לפניו ליצנות גדולות כנ"ל, ובא בשמחה גדולה, ועשה לעצמו אבירות לב מאוד, ואמר לעקור את האילן כולו לגמרי ויצא לטייל עם שריו, וחזק ליבו מאוד, ורץ לעקור האילן לגמרי. וכשבא אליו נתן קול גדול ונפל עליו פחד. וחזר לאחוריו ובא בכעס גדול, וחזר והיה הולך. בתוך כך נסתכל וראה בני אדם יושבים (היינו הכת אנשים של החכם הנ"ל), ושלח איזה אנשים מאנשיו לעשות להם כראוי כדרכם תמיד (היינו שזה המלך שלח להזיקם כדרכם). וכיון שראו אותם אותה המשפחה של בני אדם הנ"ל, נפל עליהם פחד. ואמר להם הזקן הנ"ל: אל תפחדו.
 

וכשנתקרבו השדים לשם, לא היו יכולים להתקרב אליהם מחמת העיגול הנ"ל שהיה סביבותם. ושלח שלוחים אחרים, ולא היו יכולים גם כן. ובא בכעס גדול, והלך בעצמו ולא היה יכול גם הוא לקרב אליהם, וביקש מהזקן שיניחנו לכנס לשם. ואמר לו: מאחר שאתה מבקש אניח אותך לכנס, אבל אין דרך שילך המלך יחידי, ואניח אותך עם עוד אחד לכנס. ופתח להם פתח ונכנסו. וחזר וסגר העיגול. אמר המלך להזקן: איך אתה בא לישב על מקום שלנו. אמר לו: מפני מה הוא מקומך, הוא מקום שלי. אמר לו: אין אתה מתיירא ממני? השיב לו: לאו. אמר לו: אין אתה מתיירא. ופשט עצמו ונעשה גדול מאוד עד השמים ורצה לבלעו. אמר הזקן: אף על פי כן איני מתיירא כלל, אך אם אני רוצה, תהיה אתה מתיירא ממני. והלך והתפלל קצת ונעשה עב וענן גדול והיו רעמים גדולים. והרעם הורג אותם, ונהרגו כל השרי מלוכה שלו שהיו עמו, ולא נשארו כי אם הוא עם האחד שהיה עמו שם בתוך העיגול. וביקש אותו שיפסק הרעם, ופסק.
 

ענה המלך ואמר: מאחר שאתה איש כזה, אתן לך ספר מכל המשפחות של שדים, כי יש בעלי שמות שאינם יודעים רק ממשפחה אחת ואפילו אותה המשפחה אינם יודעים בשלמות. אני אתן לך ספר שכתוב בו כל המשפחות, כי אצל המלך כתובים כולם ואפילו מי שנולד נכתב אצל המלך. ושלח את האחד שהיה עמו אחר הספר (היינו שהמלך של השדים שלח את האחד שהיה עמו בתוך העיגול אחר הספר. נמצא שטוב עשה שהניח אותו עם עוד אחד לכנס, כי אם לאו את מי היה שולח?), והביא לו הספר. ופתח את הספר וראה כתוב בו אלף אלפים ורבי רבבות משפחות שלהם. והבטיח המלך שלא יזיקו לעולם את כל משפחתו של אותו הזקן הנ"ל. וציווה להביא כל הפאטרעטין (דמות דיוקן) של כל בני משפחתו ואפילו אם יהיה נולד להם (איזה ילד), יביאו תיכף הפאטרעט שלו כדי שלא יהיה ניזוק שום אחד ממשפחת הזקן.
 

אחר כך כשהגיע זמנו של הזקן לפטר מן העולם קרא לבניו וציווה להם ואמר להם: אני מניח לכם זה הספר. והלא אתם רואים שיש לי כוח להשתמש עם זה הספר בקדושה, ואף על פי כן איני משתמש בו, רק יש לי אמונה בהשם יתברך. גם אתם אל תשתמשו בו, אפילו אם ימצא אחד מכם שיוכל להשתמש בו בקדושה, אף על פי כן אל ישתמש בו, רק יהיה לו אמונה בהשם יתברך. ונפטר החכם. והלך הספר בירושה ובא לבן בנו. והיה לו כוח להשתמש בו בקדושה, רק שהיה לו אמונה בהשם יתברך ולא היה משתמש בו כאשר ציווה הזקן. והמדברים שיש ביניהם היו מפתים את נכד הזקן הנ"ל: באשר שיש לך בנות גדולות ואין לך לפרנסם ולהשיאם, על כן השתמש בזה הספר. והוא לא היה יודע שהם מפתים אותו וסבר שליבו מייעצו לזה. ונסע לאביו זקנו על קברו ושאל אותו: באשר שהנחת צוואה שלא להשתמש עם הספר רק שיהיה לנו אמונה בהשם יתברך, ועתה הלב מפתה אותי להשתמש בו. ענה אותו (הזקן הנפטר הנ"ל): אף על פי שיש לך כוח להשתמש בו בקדשה, מוטב שיהיה לך אמונה בהשם יתברך, ואל תשתמש בו, והשם יתברך יעזר לך. ועשה כן.
 

ויהי היום והיה המלך חולה באותה המדינה שיושב בה הנכד של הזקן הנ"ל ועסק בדאקטורים ולא היו יכולים לעשות רפואה. מחמת גדל החמימות שהיה שם באותה המדינה לא היו מועילים הרפואות, וגזר המלך שישראל יתפללו בעדו. אמר המלך שלנו: באשר שזה הנכד הנ"ל יש לו כוח להשתמש עם הספר בקדושה ואינו משתמש בו, על כן נעשה לטובתו, וציווה עלי להיות שם ענן כדי שיהיה להמלך רפואה מהרפואות שלקח כבר ומהרפואות שיקח עוד. והנכד הנ"ל לא ידע כלל מזה, ומחמת זה אני הייתי בכאן ענן (כל זה היה מספר הענן להשליח). וזה הבן הנ"ל (היינו זה שלא היה לו כוח ברגליו בתחילה), היה הולך אחריהם ושומע. והביאו אותו למלך, וציווה המלך שיקחו הכוח ויחזירו להמלך הנ"ל, והחזירו לו הכוח. ואז חזר הבן של השדים הנ"ל כנ"ל. ובא מיוסר מאוד בלא כוח כי עינו אותו מאוד שם. וחרה לו מאוד על המכשף שעינה אותו כל כך, וציווה לבניו ומשפחתו שיהיו אורבים תמיד על המכשף הנ"ל. ויש ביניהם מדברים, והלכו והגידו להמכשף שישמור עצמו כי הם אורבים עליו. ועשה המכשף תחבולות וקרא עוד מכשפים שיודעים משפחות כדי לשמר מהם, וחרה מאוד להבן הנ"ל ולמשפחתו על המדברים על שגילו סודו להמכשף.
 

פעם אחת נזדמן שהלכו יחד ממשפחה של הבן הנ"ל ומהמדברים על המשמר אצל המלך, והלכו בני המשפחה הנ"ל ועשו עלילה על המדברים. והרג המלך את המדברים. וחרה להמדברים הנשארים, והלכו ועשו מרידה בין כל המלכים. והיה בין השדים רעב וחולשות וחרב ודבר. ונעשו מלחמות בין כל המלכים, ועל ידי זה נעשה רעידת הארץ. ונפלה הארץ כולה ונִשקה האילן כולו. ולא נשאר מהם כלל, ונעשו כלא היו, אמן:

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה