אין מקום חניה

איך מוצאים חניה בשוק מחנה יהודה שבירושלים ביום שישי? ומה עושה סוחר יהלומים שנשדד באפריקה? לרב שלום ארוש התשובה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 18.03.21

לפני שבוע ניגש אלי מישהו וסיפר לי שביום שישי האחרון הוא היה בשוק מחנה יהודה שבירושלים. מי שגר בירושלים או ביקר בשוק ביום שישי, יודע שזה אחד הימים הכי עמוסים שהשוק יודע, כל שכן למצוא חניה בקרבת מקום.
 
"זה בדיוק מה שחיפשתי" הוא אמר לי, "מקום חניה כדי לרוץ לעשות את הקניות. יום שישי בתקופה של החורף הוא יום קצר ולחוץ מאוד. על כל מקום חניה שהתפנה עמדו בתור 10 מכוניות. במשך 20 דקות אני נוסע במעגלים סביב החניה, מחפש אולי משהו יתפנה, אבל כלום. ב-20 דקות האלה התפללתי לבורא עולם שיעזור לי למצוא חניה. כשלא מצאתי עצרתי בצד וניסיתי לחשוב מה יעזור לי. ואז נזכרתי – בלא מעט שיעורים דיברת על כך שצריך לומר קודם כל תודה לבורא עולם. חזרתי למעגלים סביב החניה, רק שהפעם בפי הייתה תודה ושירה לבורא עולם על זה שאני לא מוצא חניה, על הלחץ של יום שישי, על כל רגע שעובר ואני לא עם סלי קניות לכבוד שבת…. והפלא ופלא – תוך שלוש דקות מישהו קורא לי, "אחי, אני יוצא, אולי אתה רוצה מקום חניה?" זה היה רגע מלא בשמחה והמון תודה. החניתי את הרכב והלכתי לכיוון השוק, לקנות את מה שאני צריך לשבת…"
 
מאמרים נוספים בנושא:
תודה,  אבא
…ועת לומר תודה
מילים  קטנות
רק מילה אחת
 
אחרי שהוא סיפר לי סיפור החניה, מיד עלתה בפיו השאלה.
 
"כבוד הרב, איך יכול להיות שבמשך עשרים דקות התפללתי ולא מצאתי חניה, ואחרי שלוש דקות של תודה מישהו קורא דווקא לי מתוך עשר המכוניות שהמתינו שם למקום חניה ומפנה לי את מקומו?"
 
"בדור הזה" הסברתי לו, "קשה לאדם להתחנן ולהפציר בבורא עולם מבלי שייפול לעצבות, או מבלי שירגיש שמגיע לו ושמישהו חייב לו, כל שכן אם הדרישות האלה מופנות אל בורא עולם. במקרה כזה התפילה לא תעזור לו, כי תפילה ממקום של דין ודרישה לא מסייעת לאדם. אבל כאשר אדם מביע הכרת הטוב ומודה על הכל, כולל הדברים שלא הולכים לו, על החניה שהוא לא מצא, על יום שישי הקצר והלחוץ, הפנייה שלו מגיעה ישירות לכיסא הכבוד. שום מלאך או מקטרג לא יכולים להפריע לשירה והודיה שמישהו שר לבורא עולם.
 
"וחשוב מאוד לדעת" אמרתי לוי, "כאשר אדם מבקש מהקב"ה משהו וטוען שזה 'מגיע לו' – אתה חושב שהבקשה שלו תיענה? לא, ולא רק שהיא לא תיענה אלא שהוא יעורר עליו דינים וקטרוגים בשמים, 'הוא לא ראוי לזה', 'בואו נפתח לו את כל התיקים ונראה על מה ולמה הוא דורש כך…' אבל, וכאן נכנס אבל גדול, כאשר אדם פונה לבורא עולם ואומר "תודה השם היקר, אבא שבשמים" הוא מצהיר בזה שהוא מאמין שהשם עושה את הכי טוב בשבילו, וזה עולה על כל הקטרוגים והמחסומים. הבעת תודה היא הדרך הכי טובה להביע את האמונה שלנו, היא מגיעה ישר לבורא".
 
סיפור מדהים אחר היה של אדם נוסף שאני מכיר, סוחר יהלומים, שנסע לאפריקה כדי לסגור עסקה טובה של קניית יהלומים. הוא כמובן הצטייד מראש בסכום כסף מזומן גדול מאוד. כשהגיע, הוא פגש את איש הקשר ומי שהיה אמור ללוות אותו בהמשך הקנייה, אלא שאותו אדם לקח את הכסף, נכנס לרכב ונעלם כלא היה. הוא התקשר אלי מיד כשהוא מתנשף ומבוהל, "כבוד הרב, מה אני עושה?!?" שאל כשהוא בקושי מצליח לדבר.
 
"אל תעשה או תאמר שום דבר, רק תגיד תודה לבורא עולם".
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
עושים מסיבה  מהתודה
המלאך  המובטל
מילה אחת והרבה נפלאות
 
סוחר היהלומים מכיר את השיעורים שאני נותן על עניין התודה, הוא גם קרא את הספר שעריו  בתודה, לכן לא שאל או התווכח איך מילה אחת יכולה לעזור לו במצב שכזה. שמע ועשה, ומיד הודה לבורא עולם על המצב אליו נקלע, על האפריקני השחור הגדול שלקח את הכסף, נכנס לרכב שאמור היה לקחת אותו לסוחר היהלומים איתו הייתה לו פגישה ופשוט נעלם…
 
"לפתע פתאום" הוא אמר לי בטלפון מתוך התרגשות גדולה, בשיחה נוספת שהייתה לנו, "תוך כדי שאני אומר תודה לבורא עולם על המצב בו הייתי, עצר לידי רכב ואיש שחור אחר שאל אותי לשמי והאם אני סוחר היהלומים מישראל? אמרתי לו שכן. הוא אמר לי להיכנס לרכב אבל אני מאוד פחדתי, חששתי לחיי. פחדתי שעכשיו הם רוצים להרוג אותי. אבל אותו אדם היה מאוד אדיב, הוא יצא החוצה, פתח את הדלת והורה לי להיכנס. נסענו עד שהגענו למלון, שם פגשתי סוחר יהלומים אחר ועשינו את העסקה הכי טובה בעיר…. ועוד משהו, גם את הכסף החזירו לי…"
 
אתם מבינים, זהו כוחה של מילה אחת, אומנם קטנה עם ארבע אותיות אבל ענקית עם שפע של ברכות – תודה, לא יותר מזה, ובעיקר בזמנים הקשים לנו, כשלוחץ וכואב, כשהכל נראה סוגר וחשוך – מילה אחת עושה את ההבדל – הופכת את החושך לאור ופותחת את כל הדלתות.
 
נסו את זה בכל מקום ומצב ותופתעו לגלות מה מילה קטנה יכולה לעשות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה