אמונה = חופש

"הילדה שלי ממש נסיכה קטנה", כתבה האם, "מה היא כבר עשתה שמגיע לה עונש כזה? אני יודעת שזו יכולה להישמע שאלה טריוויאלית, אבל אני זקוקה לתשובה". השאלה הזאת בהחלט הריצה אותי למדבר.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

"הילדה שלי ממש נסיכה קטנה",
כתבה האם, "מה היא כבר עשתה
שמגיע לה עונש כזה? אני יודעת שזו
יכולה להישמע שאלה טריוויאלית, אבל
אני זקוקה לתשובה". השאלה הזאת
בהחלט הריצה אותי למדבר.

רבי נתן כותב (ליקוטי הלכות, הלכות הודאה ה) שבלי אמונה, מוחו ומחשבותיו של האדם נמצאים בגלות, כבולים ממש כמו אסיר בבית הסוהר. אדם לא יכול לברוח משעבוד רוחני וגשמי כזה בדרך השכל או בדרך של סיבה טבעית… רק על ידי אמונה, המוח יכול לצאת מהגלות ולזכות לחרות.

בעזרת העיקרון שרבי נתן מציג בדבריו, נוכל להבין מדוע השם מזכיר לנו בדיבר הראשון – שהיא מצוות אמונה – שהוא ה’ האלוקים שהוציא אותנו ממצרים. לכן המשוואה המתמטית המתקבלת היא:

אמונה = חופש

לפני כשנתיים, קצת לפני פסח, קיבלתי מכתב שאיני יכול לשכוח אותו. המכתב היה מאמא שבתה בת ה-8 חלתה במחלת הצליאק. הילדה, כך סיפרה לי, לא יכולה לעכל גלוטן ולכן אין ביכולתה לאכול שום סוג של לחם, מקרוני, עוגות, עוגיות, או כל דבר אחר שעשוי מחיטה או דגנים שמזיקים לסובלים מצליאק. האם קוננה על כך שליבה נשבר בכל פעם שהיא לוקחת את בתה לימי ההולדת של חברותיה. כל הילדות הקטנות נהנות לאכול את הפיצה ועוגת היום-הולדת בשמחה, ואילו היא נשארת בצד. בתה מביטה על חברותיה מהצד כשחיוך מאולץ על פניה, כך מתארת האם, אבל בתוך תוכה היא פגועה מאוד. בפסח היא לא יכולה לאכול מצה, בשבת היא לא יכולה לאכול חלה, ובפורים היא לא יכולה לאכול אוזני המן.

הפסקה הבאה במכתבה של האם סיפר על כך שבתה אף פעם לא ברכה "ברכת המזון". היא התנצלה על כך שהיא נשמעת מעט כפרנית וכתבה שהיא בטוחה שהשם סולח לאם שבורת-לב, מכיוון ששורה אחרי משפט זה הופיעה השאלה ה’מפוצצת’: "אם השם כל כך רחמן ומלא חסדים, מדוע הוא מייסר ילדה קטנה עם צליאק? הילדה שלי היא ממש נסיכה קטנה", כתבה האם, "מה היא כבר עשתה שמגיע לה עונש כזה? אני יודעת שזו יכולה להישמע שאלה טריוויאלית המתאימה לאדם עם מחלה סופנית, או לאדם שפשט את הרגל, או לכל בעיותיהם של בני האדם, אבל אנא ממך, אני צריכה תשובה טובה כדי לחזק את האמונה שלי!"

באמת, שמחתי מאוד שהאמא העלתה שאלה שכזאת. שאלתה הריצה אותי אל השם יתברך כדי לבקש את התשובה. עזבתי את המקלדת, לקחתי את המעיל והכובע שלי, והלכתי להתבודד במדבר.

האוויר הנקי של הנגב מדהים מאוד בחורף – הוא מנקה את הריאות והראש כאחד. כשאני מוקף בחול המדברי, שיחי לענה ושקיעה מהממת, השם נתן בליבי תשובה מדהימה לאמא שבתה חולה בצליאק.

האמונה מלמדת אותנו שכל מעשיו של השם הם חסדים ורחמנות מאין כמותם, בין אם אנו מבינים או לא, בין אם שאלות כמו איך ולמה עולות – עובדה זו לא תשתנה לעולם. הילדה הקטנה עם הצליאק אינה יוצאת מן הכלל של עובדה זו, ואסביר:

הצדיקים הגדולים מלפני 220 שנה – מורי דרך חסידיים ואנשים מקובלים – כבר אמרו לנו שאין נשמות חדשות בדור הזה. כולנו גלגולים של נשמות שבאו לתקן את הנשמה, על ידי האמונה. לכן, מצבה של הילדה הוא בהחלט מבחן אמונה של האם.

באשר לילדה הקטנה עם הצליאק, היא – כמו כולנו – נמצאת כאן כדי לתקן פגם באמונה אותו אנחנו "סוחבים" מגלגול קודם. אעיז ואומר שהתיקון שלה ממש מצוין, בדיוק כמו הליטוש האחרון שעושים ליהלום. בחייה הקודמים, הברכות שלה אחרי כל ארוחה, וכל המצוות שעשתה והקשורות לעניין הלחם בודאי היו מושלמות, כך שהשם לא רוצה שהן ייפגעו בגלגול הזה. לכן, שיקוליו של השם והדרך בה הוא מטפל בבתך הם אך ורק חסד ורחמנות, כדי שבתך תישאר במקומה הגבוה והנישא בעולם הבא. השם רק עוזר לה להרוויח, לא להפסיד.

לא הייתם שמחים אם מישהו היה מציע לכם עסקה כזאת, בה רק תרוויחו ולא תפסידו? זה טובו, חסדו ואהבתו של השם יתברך. אי אפשר להסתכל רק על פעולה אחת וממנה לקבוע כל מיני עבודות, כדי להבין עלינו לצפות בסרט מתחילתו. ובנוסף, ברור שאיננו יכולים לדעת, לראות, להבין או לתפוס בשכלנו (הקטן מאוד) את שיקוליו של השם. עלינו להתחזק באמונה – זה התפקיד שלנו בעולם הזה.

כתבתי לאמא את המחשבות שעלו בליבי ובראשי, ושלחתי לה אותן במייל. היא כתבה אלי בחזרה שהתשובה שלי שיפרה באופן ניכר את הרגשתה ואף אפשרה לה להתפייס עם השם יתברך.

ברור שאין שום ערבות לכך שהמחשבות שלי לגבי חייה הקודמים של הילדה היו מדויקות. אבל דבר אחד נכון: השם אפשר לי להראות לאדם שאף הדבר הקשה, ויכול להיות הגרוע מבחינתו, הוא רק לטובה, וטומן בתוכו ויטמינים של חיזוק לאמונה. עם אמונה, כולנו נזכה להיות בני חורין אמיתיים בפסח הבא עלינו לטובה.

בינתיים, למרות שזה לא קל בכלל, חברינו שסובלים מצליאק צריכים לדעת שהם יכולים להכין מצות, פיתות, או קרקרים מגרגירים (או גריסים) של צמח הכוסמת , שאינם מכילים גלוטן, ולהפוך את החיים עם צליאק לקלים וטעימים יותר.

אמונה מאפשרת לאדם לשמור על גבולות ברורים בראשו ובמחשבתו. בואו לא נאמר "אדם חולה עם צליאק", אלא נאמר שהוא בריא עם צליאק. עם אמונה, נזכה לכל הברכות בעולם הזה ובעולם הבא, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה