בא בקלות, הולך בקלות

יש פעמים שהתפילה עושה פעולות גדולות מאוד, אבל לא תמיד אתה יודע. אם לא ראית תוצאות, יש לזה סיבה טובה. כל מה שעושים איתך משמים – הכל לטובה. ותמיד!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

יש פעמים שהתפילה עושה פעולות
גדולות מאוד, אבל לא תמיד אתה יודע.
אם לא ראית תוצאות, יש לזה סיבה
טובה. כל מה שעושים איתך משמים –
הכל לטובה. ותמיד!

בשדי יער – פרק 81

החשבון הנכון

בספר "דגל מחנה אפרים" מובא בשם רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע: לעיתים אדם מתפלל על דבר ונותנים לו דבר אחר. או, לפעמים פועלת התפילה רק בעולמות העליונים.

זקן ברסלב, הרב לוי יצחק בנדר ע"ה, היה מסביר לנו שלעיתים אדם מתפלל על דברים מסוימים שהוא מרגיש שהם נצרכים לו יותר מכל, אולם בשמים רואים שהוא יכול להסתדר בלי הדברים שהוא מבקש עליהם. אבל ישנו דבר אחר, גדול מאוד, שהוא צריך אותו מאוד. או, שרואים שיש עליו גזירה כלשהי ח"ו והוא בכלל לא מודע לה ואין לו מושג שהיא תלויה מעליו, וברור שהוא זקוק לישועה בעניין זה הרבה יותר מאותם הדברים שהוא מתפלל עליהם. לכן, לוקחים את התפילות שהתפלל על כל אותם דברים ושומרים לו אותן בצד, עד שמצטברות תפילות רבות, ועם כל התפילות הללו נותנים לו את הדבר הגדול שהיה צריך באמת, או שמבטלים לו את אותה גזירה גדולה שהייתה תלויה מעליו.

נמצא, אם כן, שתפילתו אכן פעלה פעולה גדולה מאוד. אלא, שזה בלי ידיעתו. לכן העיקר הוא להתחזק תמיד באמונה פשוטה שהתפילה תמיד פועלת. ואם לא ראית תוצאות, דע שיש לזה סיבה טובה. כל מה שמגלגלים משמים הכל לטובה. ותמיד!

ניתן להסביר זאת על דרך משל. ילד מבקש מאביו סוכרייה או שוקולד, דברים שלפי שכלו הילדותי והבלתי מפותח נראים לו נצרכים ביותר ועומדים ברומו של עולמו. אולם, האבא יודע היטב שהילד זקוק למשהו הרבה יותר גדול, ואילו השוקולד הוא דבר פעוט ושטותי לעומת מה שהוא באמת צריך. לכן הוא מחליט שהילד יכול להסתדר בלעדי בקשתו. ובכל פעם שהילד מבקש שוקולד האבא שם את הסכום של הממתק בצד וכך מצטבר לילד סכום גדול, עד שיום אחד האב אומר לו: בטח שאלת את עצמך מדוע אני לא נותן לך את מה שאתה מבקש? הנה, חסכתי לך הכל, וקניתי לך בכסף הזה דירה…

ולפעמים, כפי שאומר מחבר "הדגל מחנה אפרים", תפילתו של האדם פועלת בעליונים. כלומר, לא פעם יש צורך דחוף להורדת שפע לכלל העולם ובלעדי שפע זה יהיה העולם ניזוק חלילה, וכאשר רואים בשמים שאדם מתפלל יפה ובכוונה ותפילתו היא על דבר שהוא יכול להסתדר בלעדיו, לכן מזכים אותו שעל ידי תפילתו ירד השפע המסוים הזה לעולם.

ולא רק בני העולם נהנים, אלא אף הוא. כי על ידי שניצל העולם מגזירות או שנמשכה ישועה כללית לעולם, יש לו תועלת עוד יותר גדולה מהתועלת האישית שביקש לפעול על ידי תפילתו. אולם, הוא לא רואה שתפילתו היא שפעלה את הישועה הגדולה הזו לכלל העולם, לכן הוא חושב שלא התקבלה תפילתו.

כל עכבה לטובה

הכלל היוצא מדברינו הוא, שכל עיכוב שיש בתפילה הוא אך ורק לטובה, כמו שנוהגים לומר: כל עכבה לטובה. כמה פעמים ראיתי את זה עם תלמידים שהרבו מאוד להתפלל על ישועה מסוימת: דירה בירושלים, זיווג, ילדים וכו’, וכשראו שהם מתפללים זמן רב ולא נושעים נחלשה דעתם ובאו אלי שאחזק אותם. אמרתי להם: תמשיכו להתפלל ואל תתייאשו. אתם עוד תראו מה יצא מהתפילות שלכם. איזו נחת תהיה לכם!

הלא כמה זוגות מתחתנים מהר, בלי מניעות ובלי ריבוי תפילות, ומיד אחרי החתונה מתחילות הבעיות? וכמו שהם התחתנו, לצערנו, כך הם גם מתגרשים מהר… או שחייהם אינם חיים בגלל בעיות של שלום בית, ועתה הם צריכים לרוץ לשדות ולצעוק יותר כדי לתקן את המעוות. ואילו אותם אנשים שזיווגם התעכב והם הרבו בתפילות, וכשסוף סוף התחתנו באו כל התפילות שלהם לעזרתם וכל המניעות הפכו לנעימות, והם זכו לשלום בית ולברכה גדולה.

כך הוא הדבר גם בעניין הילדים. כמה זוגות קיבלו תיכף ומיד ילדים בלי תפילות כלל או עם מעט תפילות? אך בהמשך סבלו עם הילדים והיו צריכים ישועות גדולות מאוד, ולו רק כדי לשנות את מה שכבר יש? ולעומתם, אלה שהיה להם עיכוב בילודה זכו לילדים שהם רק רווים מהם נחת עצומה?

בא בקלות, הולך בקלות

כך הוא העניין גם בלימוד. יש שלימודם מצליח להם תיכף ומיד, אולם ברבות הזמן הם מאבדים את החשק ללמוד או שהם נחלשים ביראת שמים, ונכנסת בהם גאווה ומחלוקת. ואילו אותו אדם שהרבה בתפילות והתחנן שיפתחו לו שערי שמים בעניין זה, בסוף, כשאכן נפתחו השערים, הוא זכה לכלים נפלאים להמשך לימודו והתעלה כמעיין המתגבר ואין לו שום גאווה. אדרבה, הוא מודה בכל יום בכל מאודו על החסדים שהשם יתברך עשה עימו.

כך הוא הדבר בכל עניין ועניין. אדם צריך להתחזק מאוד ולהאמין באמונה שלמה שברגע שהוא פותח את פיו ומתפלל, כל מילה שהוא אומר מתקבלת ופועלת את פעולתה, כמבואר בספר "פורת יוסף", ששמע מהבעל שם טוב: יאמין שכשיוצאת מפיו נוסחת התפילה מה ששואל – מיד נענה… ואם מתעכבת ישועתו יאמין באמונה שלמה שהכל לטובה, כי בודאי רוצים לזכות אותו במשהו הרבה יותר יפה ושלם, משהו שהוא מעבר לציפיות שלו ומעבר להשגתו, דבר שהוא לא שיער כלל שהוא יכול לזכות בו. או ששומרים לו את התפילות לדבר אחר שהוא זקוק לו הרבה יותר, או שמשתמשים עם תפילותיו לגאולת העולם כולו.

עניין זה אנו לומדים משרה אימנו, כמובא בדברי חז"ל, שכאשר שרה זכתה להיפקד נפקדו איתה כל העקרות שבדורה. כי על ידי תפילותיה פעלה ישועה לכל העקרות כולן. במדרש מובא עוד, שבכל פעם שהייתה שרה אימנו מתפללת, הייתה אומרת לקב"ה שיפקוד את כל העקרות ביחד איתה, ואם אינו פוקד את כולן שלא יפקוד גם אותה…

אמנם שרה אימנו הייתה במעלה זו, שמעצמה חשבה על טובת הכלל לפני טובתה האישית. אולם גם אנו זוכים לכך לפעמים שלא ביודעין, כאשר אנו מתפללים על דבר מסוים וזוכים לפעול בזה ישועות כלליות.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה