בולעים בלי ללעוס

לפעמים, אנחנו "בולעים את הימים" בלי ללעוס, להתבונן או להרגיש, עושים דברים צ'יק צ'אק. לעדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, טיפים מושלמים ללעיסה ואכילה בריאה.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

זה חוק ברזל כזה, אם לא תציל את עצמך לא תוכל לעזור לאחרים!

 

עבור מי אתם מבשלים?

 

אם אתם רעבים ועייפים לא תוכלו לבשל ולחכות עד שהארוחה תוגש, גם בני הבית לא יחכו!

 

מה עושים?

 

ראשית, דאגו לעצמכם לארוחה מזינה. למה? כי אז תגלו שהארוחה תשביע ותפנק גם את בני המשפחה או החברים שמתארחים.

 

למה?

 

כי ככה זה בחיים, אם לא תציל את עצמך – לא תוכל לעזור לאחרים! אם לא תבין ותכיר את עצמך – לא תוכל להבין ולהכיר אחרים.

 

נראה לכם אנוכי מדי? ובכן, זהו הדרך לנתינה אמיתית. היא עוברת דרך הדאגה לעצמי במידה הנכונה, דרך ההתפתחות האישית ואז ממילא יש מה לתת. למשל, רופא לומד שנים רבות, האם נחשוב שזה אנוכי? לא, כי רק אחרי שלמד הוא יכול לסייע לאחרים.

 

מזון מהיר

 

כשאתם רעבים או ממהרים, יש נטייה לאכול מזון מהיר, שבדרך כלל הרכבו התזונתי נמוך.

 

ככה זה גם בחיים – כשאתם ממהרים או צריכים משהו, אתם נוטים לחפש מהר, לעבוד מהר, לעשות הרבה דברים צ'יק צ'אק… הערך של העשייה הזו הוא כמו מזון מהיר. הרכב המעשים האלו והאפקטיביות שלהם נמוכה. זה כמו לחיות בהישרדות. אם זה קורה באופן קבוע, זה בהחלט מזיק. באופן קבוע, טוב לאכול ארוחות מלאות ומזינות, ובחיים טוב לעשות מעשים מלאים, מתוכננים או ספונטניים, אבל מלאים!

 

פרק א – החיים כמטבח

פרק ב – מה מתבשל?

פרק ג – סוד הצעדים הקטנים

 

לעיסה ועיכול

 

בזמן האכילה טוב לשים לב ללעיסה, לקצב בלעיסה ולבליעת המזון. יש כאלה שאוכלים מהר ובולעים מזון שאינו לעוס כראוי. יש האוכלים לאט ולועסים שוב ושוב עד שהמזון נמס בפה. העיכול של המזון משתנה בהתאם להרכב המזון.

 

ככה זה גם בחיים – אנחנו צריכים זמן ללעיסה וזמן לעיכול החוויות, הלימודים, החדשות והאירועים. לפעמים, אנחנו "בולעים את הימים" בלי ללעוס, בלי להתבונן או להרגיש. ההתנהגות הזו יוצרת עומס, כמו העומס על הקיבה. הביטוי של מצב כזה הוא עייפות, צרבות, שיהוקים וטעם רע בפה. בחיים, הביטוי לזה הוא לחץ, מתח, עייפות, בלבול ועוד.

 

העקרונות של הטבחים

 

העקרונות של הטבחים הם – שאין אוכל שמתקיים לבדו! הכל קשור והכל תלוי בעוד מרכיבים! למשל, תבלינים, שמן, כלי הגשה, אש, שולחן ערוך וטעמים שונים.

 

ככה זה גם בחיים, החיים מורכבים מקשרים של אנשים, חפצים, מקומות, השקות ועוד. טעם החיים הוא בקשרים החברתיים. בידוד חברתי הוא דבר מר מאוד.

 

מראה חיצוני

 

הגשת האוכל בצורה אסתטית, עיצוב המזון על המגש או הצלחת ועריכת השולחן בצורה יפה משדרגים את הטעם ואת זמן הארוחה.

 

בחיים – טוב שמעשינו יהיו אסתטיים ומעוצבים נכון. טוב שהבית וסביבת העבודה יהיו נעימים. הדבר מוסיף כוח לאדם.

 

מאמרים נוספים בנושא:

גם קצת בריא זה בריא

האזורים הכחולים

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

לא רק גוף בריא

לאכול כדי לחיות

יש מה להפסיד

מה בתפריט?

אם תרצו לחיות, הדיאטה תצליח!

והפעם: כמו דלעת

 

איך אוכלים?

 

האכילה היא רגע השיא של כל מה שקדם לה – הקניה, איסוף המצרכים, הניקוי, ההכנה, החיתוך, הקיצוץ, הערבוב, הבישול וההגשה. האכילה היא רגע הפסגה. אנחנו אוכלים עם ברכה והודיה. אנחנו אוכלים את מה שבישלנו. אנחנו אוכלים ומשאירים מעט מקום כדי לא להכביד על הגוף.

 

כך הוא הדבר בחיים – אנחנו צריכים לברך ולהודות על החיים, לקחת אחריות על מה שבישלנו ולהשאיר מקום להתחדשות.

 

מכיוון שאנחנו אוכלים כל יום ואפילו מספר פעמים ביום, הרי שאנו נוטים לשכוח כמה פלא וכמה ניסים וברכה יש במזון. אנחנו מתרגלים לריח ולטעם ומפסיקים להתפעל מהמזון. רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע אמר, "תענוג תמיד – אינו תענוג"!… וככה זה גם בחיים, אנחנו, תודה לא-ל, חיים מיום ליום עד שאנו מורגלים לטעם ולריח של החיים. ההתרגשות וההודיה נעשים כהים. זו סיבה מספיק טובה לעצור, להתבונן ולהודות.

 

פינוי השולחן

 

בסיום הארוחה אנחנו מפנים את הכלים, מנקים, שוטפים ומחזירים אותם למקומם.

 

באופן דומה, כך אנו נוהגים בחיים – בסיום מעשה אנו אוספים את הציוד, את עצמנו, מנקים את מה שדבק בנו ומאפשרים למעשים חדשים להתחיל.

 

זה הזמן לברך "ואכלת ושבעת וברכת" – במזון וגם בחיים שאנחנו חיים!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה