ברכה קללה ונעל מתאימה – פרשת השבוע ראה

פרשת השבוע ראה - כל פסיעת התקרבות למקור הברכה מחלצת את האדם ממצבים קשים כי הוא מתרחק מגורמי הקללה. כי איך הסבתות אמרו? איך שתסדר את המיטה ככה תישן.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אף אחד לא יוכל לטעון שהכריחו אותו. הקב"ה באמצעות התורה הקדושה מעניק בחירה חופשית וברורה לאדם בין שמירת המצוות וחיים טובים וברכה, או אי ציות לתורה הקדושה עם כל המשתמע מכך, חס ושלום. כל אחד ואחד חופשי לשפר את מצבו על ידי התחזקות בעבודת השם. כל פסיעת התקרבות למקור הברכה מועילה לחלץ את האדם ממצבים קשים, כי הוא מתרחק מגורמי הקללה. ואם הוא בוחר בקללה, שלא יבכה, כפי שהסבתות אמרו: איך שתסדר את המיטה, ככה תישן!
 
לפעמים, אדם הנתון תחת לחץ פורק עול דווקא במקום שהיה צריך לחזור בתשובה. עליו לדעת שזאת העמקת בור הקללה. ישועת הפרט תלויה בבריחה אל מקור הקדושה.
 
משל למה הדבר דומה? למלך שהיה לו בן יחיד, הנסיך האהוב, שסבל מכאבים בשתי רגליו. עם הזמן החמיר המצב, עד כדי כך שרגלי הנסיך החלו להכחיל, והתפתח נמק, השם ירחם. המלך קרא בדחיפות לשר הבריאות, שיחיש את גדולי הרופאים מכל קצוות המלכות היישר אל הארמון. הרופאים התייצבו לאלתר, בדקו את הנסיך בקפדנות, ובפיהם בשורה קשה: כדי לעצור את התפתחות הנמק, יש לערוך ניתוח דחוף ולקטוע לנסיך את שתי רגליו.
 
אתם בטוחים, שאל המלך, שאין תקנה אחרת? הרופא הראשון, מגדולי הכירורגים, השפיל את מבטו והשיב בשלילה. רופא דגול נוסף, הפרופסור הראשי לרפואה אמר, אני מצטער אדוני המלך, אין מנוס מלקטוע, ולהתפטר מגורם הבעיה. המומחה השלישי, האורתופד, אף הוא הביע את הסכמתו. צערו של המלך לא ידע גבול.
 
והנה, כמו רוח סערה, פורץ הסנדלר המלכותי אל תוך הפלטרין. בקוצר נשימה השליך את עצמו אל רגלי המלך. אדוני המלך, אמר הסנדלר, שמעתי שהנסיך חולה מאד ברגליו. הרשה נא לי לבדוק אותו. כל הרופאים החלו לצחקק ברוב לעג: הסנדלר מתיימר להבין יותר טוב מאתנו?! שר הבריאות התרגז, וקרא למפקד המשמר לסלק את הסנדלר החצוף, שהעיז לפרוץ אל תוך הארמון ללא רשות. אולם המלך הרים את ידו: הניחו לו, אמר, הוא ואבותיו סנדלרים מומחים מימים ימימה, ועושים בנאמנות נעליים לי ולאבותיי ולאבות אבותיי מאז שנוסדה המלכות. מה בשורה בפיך, שאל המלך את הסנדלר.
 
אדוני יודע, פתח הסנדלר, קיבלתי מאבותיי מסורה ברורה על כל בעיות הרגליים. הרשה נא לי לבדוק את רגלי הנסיך. המלך הסכים, לעיני הרופאים הצופים בתדהמה. הסנדלר ניגש לנסיך, הוריד את הנעליים מרגליו, והכריז: אדוני המלך, הנסיך נועל נעליים זרות לרגליו, שאין הן מתוצרת ידי. הן אינן מעור אמיתי, אינן בריאות, קטנות עליו בשני מספרים ומפריעות לזרימת הדם ברגליו. שישכב במיטה ללא נעליים משך שלושה ימים, ויטבול את רגליו כל שעה במים חיים צלולים, עד שתתחדש זרימת הדם לאזור הכחול, ועד שאביא לו נעליים חדשות, נוחות, ומתאימות שאעשה עבורו. חלילה מלקטוע, רק נחליף לו נעליים!
 
אין לתאר את שמחת המלך וכל ממלכתו, חוץ מהרופאים ויועצי הכזב. עצת הסנדלר התקבלה והנסיך ניצל.
 
הנמשל: עם ישראל נמשל לנסיך החולה, כאשר הנמק ברגליו מסמל את הגלות המרה. רגליו הם חייו כיהודי, תקומתו כאדם. הרופאים הם יועצי הכזב –  המשכילים, הפילוסופים, והמודרניים. הנעליים  הזרות הן תרבות הגויים, שהן סיכנו את עצם חיי בן המלך, עם ישראל. הנעליים הטובות הן חיי תורה, והסנדלר הוא צדיק הדור.
 
הכופרים, אנשים הרחוקים מתורה, מייחסים את הצרות של עם ישראל בגלות המרה לעובדת היותנו יהודים מאמינים המקיימים את התורה. אלה יוצרים מיני תנועות שינוי בעם ישראל, כגון הרפורמה, ההשכלה, והציונות, ומתבססים על בריחה מתורה ומצוות, השם ירחם, כפתרון לצרותיהם של ישראל. ובכן, כולם מבקשים לקטוע את אותו איבר שכלל ישראל עומד עליו – התורה הקדושה – שהיא הסיכוי היחידי להביא לישועה.
 
אילו כלל ישראל היה הולך שבי חס ושלום אחר יועצי הכזב, אזי העם היה כמו קטוע-רגליים, חסר תועלת לחלוטין, כמו מתנוון חסר עתיד. והנה בא צדיק הדור, שכל האינטליגנציה המתבוללת לועגת לו, אך בעצתו הפשוטה הקוראת לעם ישראל להתחזק בלימוד התורה, קיום המצוות, ותיקון המידות, הוא מציל את חיי האומה הישראלית. גדול הדור מלמד לעם קדוש את צורת החיים המתאימה לו, שהם חיים של תורה כאמור, כמו סנדלר המנעיל נעליים מתאימות לרגלי הלקוח. שיטת הצדיק היא קבלה מדור לדור מאז הר סיני, מה שאין כן ביועצי הכזב, שכמו מוץ ברוח, היום כאן ומחר אינם. עצת הצדיק מוציאה את ישראל מכלל קללה לכלל ברכה, חיים טובים ושלום. שנזכה כולנו, אמן!
 
 
* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יואלה

כ"ה אב התש"ע

8/05/2010

תודה רבה להשם בס”ד
תודה רבה מאמר מדהים חיזק אותי קולע לדימיון ההשקפה האמונה ב”ה.

2. יואלה

כ"ה אב התש"ע

8/05/2010

בס”ד
תודה רבה מאמר מדהים חיזק אותי קולע לדימיון ההשקפה האמונה ב”ה.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה