גילוי אליהו

לפני שנה לקה הרב מרדכי אליהו שליט"א בליבו ואושפז למשך חודשים ארוכים. שנה אחרי, בראיון מיוחד, מדבר הרב על מה שעבר, על השעונים שהבבא סאלי נתן לו...

8 דק' קריאה

עדי דוד וישי פרידמן

פורסם בתאריך 06.04.21

בפסח שעבר לקה הרב מרדכי אליהו שליט"א בליבו, ואושפז בבית החולים למשך חודשים ארוכים. בערב פסח הנוכחי, שנה אחרי, כשהוא מאושש יותר, מדבר הרב על החוויה המיטלטלת שעבר.

וגם – איך צריך לשחרר את גלעד שליט? מה צריכה לעשות הממשלה החדשה? האם נשים צריכות להיות חברות כנסת? מה דעתו על פרשת ניר בן ארצי? מדוע יש היום כל כך הרבה רווקים? והאם הגיע זמן הגאולה?

ראיון מרתק עם גדול הדור.

שכונת קריית משה הירושלמית, אנו צועדים אל עבר בית הרב מרדכי אליהו שליט"א. "הרב חלש, הוא לא מרגיש טוב היום, ניאלץ לדחות את הראיון" אומרת לנו בהתנצלות הרבנית אליהו, כשאנו מגיעים.

כמעט שנה עברה מאז התאשפז הרב בבית החולים בשביעי של פסח האחרון, והתנדנד מאז בין חיים למוות, לא פעם אחת. מדינה שלמה עצרה נשימתה והתפללה לשלומו של הרב, מגדולי הקבלה והתורה של דורנו, ולפני כחודשיים, בנסי ניסים, כנגד כל תחזיות הרופאים, השתחרר הרב לביתו, לאחר 8 חודשי אשפוז ארוכים ולא קלים לרב, לבני משפחתו, ולעם ישראל כולו. אך למרות שהרב היום בריא ומאושש יותר, פניה של אשתו הרבנית באותו הביקור אמרו לנו שאנחנו צריכים עדיין להמשיך ולהתפלל לרפואתו.

כבר למחרת היום, התבשרנו כי הרב מרגיש יותר טוב ואנו מוזמנים לביתו, לשמוע מפי אחד מענקי הדור את שעבר עליו בשנה האחרונה, ואת שעבר עלינו, ומה שעוד עתידים אנו לעבור.

"ברוך ד’. ברוך הנותן ליעף כוח ולאין אונים עוצמה ירבה" משיב הרב אליהו לשאלתנו איך הוא מרגיש, "הקב"ה, ברוך ד’, החזיר לי את הבריאות. ברוך ד’ אני עכשיו בריא בכל מכל כל. אני אוכל מצה בליל פסח בשיעור הרבה" הוא מחייך ומוסיף "עם כל החומרות. כמה שיכול. חיבוב מצווה. אנחנו נוהגים לפני שאוכלים את המצה מנשקים אותה. חיבוב מצווה".

התגעגענו כל כך. אין דרך לומר זאת אחרת. התגעגענו להדרת הפנים הקורנת של הרב, לשמחה התמידית, לדברי האמת שלו, שמתובלים בחוש הומור בריא ובאהבת ישראל גדולה.

כשהרב היה בבית החולים אמרו לציבור להתפלל לרפואתו. האם צריך להמשיך להתפלל?

"תמיד טוב, תמיד טוב. אפילו בבתי ספר, שמעתי שיש בתי ספר שילדים קטנים התפללו. ברוך ד’, ד’ שומע תפילת כל פה. כל פה פירושו לא רק של רבנים, גם של ילדים קטנים. אחד הפרשנים אמר שדבר שאין בו חטא, זה חשוב מאוד.

"כתוב שאמר ד’ למשה כשעלה לשמים, אז אמרו מלאכים מה לילוד אישה בינינו. אמר להם: לקבל תורה. אמרו: תורה וכו’, אמר לו ד’ למשה: תחזיר להם תשובה. אמר לו: אני מפחד שמא ישרפוני בהבל פיהם. מה אתה פוחד? אם ד’ אומר לך, תן להם תשובה! אלא אומר משה: אני פוחד שמא ישרפוני ויגידו לי ‘מה אתה מדבר’, אז אני אגיד להם ‘לכם אין הבל תינוקות של בית רבן – לי יש’. שמא ישרפוני, דרך בדיחותא, כלומר, ישרפו את עצמם בזה שאין להם תינוקות של בית רבן.

"תינוקות של בית רבן זה דבר חשוב מאוד, והיום בבית ספר לא מלמדים רק תורה, אני לא יודע כמה שעות מלמדים תורה. צריך להקים בתי ספר, לא אכפת לי אם יקראו לזה בית ספר או יקראו לזה תלמודי תורה, שילמדו יותר תורה מאשר שאר מקצועות. התורה היא חיינו, החיים, ואין לה סוף. מה שילמדו – ילמדו. צריך לדעת את הדברים האלה".

לא הייתי בעולם הבא

מאז השתחרר הרב מבית החולים, הוא מתפלל בביתו, יחד עם מניין מצומצם של מקורבים ובני משפחה. לבית הכנסת שלו הגיע לראשונה בחג הפורים האחרון, לאחר כמעט שנה שנבצר ממנו להתפלל שם. אז הם שרו לו "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות ועטרת זהב", והתרגשות אחזה במאות המתפללים והמתפללות שזכו להגיע לבית הכנסת, שהייתה עמוסה מתמיד, בראותם שוב את הרב הנערץ, מתפלל עמם יחד. ממש "תכלת מרדכי".

הערב, ערב חג הפסח, בסיומה של תפילת ערבית, אל מול ארון הקודש בסלון ביתו של הרב, חוגגים בבית הרב את חג שמחת תורה. חבורת הבחורים השמחה והצוהלת מרקדת לפני הרב, ושרה שירים של חג. לכבוד התורה. לכבוד הרב. "הם באו להשלים לרב את חג שמחת תורה שהוא הפסיד כשהיה בבית החולים" מסביר לנו הרב שמואל אליהו, בנו של הרב. הגברים רוקדים אל מול הרב כמו לפני חתן בחופתו, והרב, כהרגלו, מחייך את חיוכו המוכר והאהוב, כאילו לא עברה עליו שנה של ייסורי גוף ואשפוז ממושך.

בזמן שהרב היה בבית החולים, זה זמן שונה מהחיים הרגילים. יש לרב מחשבות על זה, לשתף את הציבור בעניין הזה?

"כשהייתי בבית חולים כל רגע ורגע חשבתי מתי אני יוצא, לא להישאר שם. ריחמתי על החולים האחרים שנשארים שמה. אמרתי לרופאים: ‘מתי אני יוצא? מתי אני יוצא? מתי אני יוצא?’, היו רופאים באים לבקר אותי, היו אומרים: ‘מתי אתה יוצא, מתי אתה יוצא?’, ככה חוזרים על המילים שלי. אמרו הרופאים: ‘לא היה חולה כזה, שרוצה לברוח מכאן. מה היה חסר לך פה? אוכל, שותה, ישן, נח, מטפלים בך’. אמרתי: ‘אף על פי כן, זה נקרא בית חולים’.

הרב סיפר שבימי חוליו הוא היה בעולם שמעבר. מה ראה שם?

"הייתי בעולם הזה" צוחק הרב "אני אם הייתי בעולם האחר, היו צריכים לשבת עליי שבעה. הייתי בעולם הזה גם במחשבה, גם בדיבור גם במעשה".

אבל כך כתבו על הרב בשמו.

"כך רק מדברים, אבל האמת שלא, האמת אני פה" משיב הרב בנעימות. לא ניתן למצוא עליו סימני אי נחת גם כשכותבים בשמו דברים שלא נכונים.

עוד מעט חג הפסח. בימים האלה של ההכנות לפסח, למה צריך לשים לב?

"יש שני דברים. יש ‘סור מרע’ ויש ‘ועשה טוב’. להוציא את החמץ מקרבנו ולהכניס את הטוב בקרבנו. הפשט הוא להוציא חמץ, אבל זה גם מוסר – שזה זמן להוציא את החמץ, להוציא את הלכלוך מקרבנו, ולהכניס דבר טוב, דבר מתוק, דבר חביב לתוך קרבנו. אומרים בערב פסח: "כשם שהוצאתי את החמץ מביתי כן אוציא את החמץ מקרבי’". מספרים שפעם היה אחד, הייתה לו אישה ‘חכמנית’, חכמה גדולה. עשה בדיקת חמץ, אמר: נשאר לי עוד חמץ בבית, התכוון עליה. אמרה לו: אה, החמץ הזה, אבא שלי מכר אותו לגוי לפני כמה שנים" מתבדח הרב.

האם יש בשמן קנולה בעיה של קטניות בפסח?

"בוודאי. בפסח היו נוהגים רק שמן זית. היום שמן אגוזים".

זה עשוי מלפתית. לפתית זה קטניות?

"אומרים. לא ברור. בכל אופן טוב להתרחק. היום שמן אגוזים לא ביוקר הרבה, ואין בו ריח. שמן זית יש אנשים שלא יכולים לסבול את הריח, זה אחרת. אבל שמן אגוזים אין בעיה".

לא רציתי שבני יהיה חבר כנסת

אנו מבקשים מהרב רשות לדבר איתו גם על ענייני דיומא כמו פוליטיקה, גלעד שליט, וכמובן, המלחמה האחרונה וסיפור התגלותה של רחל אמנו לחיילים בעזה. הרב ניאות.

יש עכשיו ממשלה חדשה. מה צריכה הממשלה הזאת לעשות?

"קודם כל, להוסיף תקציב לישיבות. אם תומכים בישיבות, עוזרים לישיבות – בשמים עוזרים לתקציב של המדינה. אם מצמצמים תקציב של הישיבות – אז גם תקציב של המדינה מצטמצם. זה הם צריכים לדעת את הדבר הזה. דבר שני, לא יחשבו לעשות שלום עם חמאס, או עם פלג אחר מהאלה. אין אמונה בהם, "אשר פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר". אסור לעשות הסכם איתם בשום פנים ואופן, כי הם, אין בהם אמונה. הם ינצלו את השלום בשביל להתחמש יותר ויותר וזה רע מאוד".

לפני הבחירות היה ויכוח בציבור הדתי לאומי האם מפלגה צריכה לשמוע לרבנים או שפוליטיקאים צריכים להחליט לבד. בהנחה שמפלגה צריכה לשמוע לרבנים, האם היא צריכה לשמוע לרבנים בכל דבר או רק בענייני הלכה?

"בכל דבר. אין דבר שהוא לא הלכה. הכל הלכה. ועוד, אם יחליטו מה לשאול ומה לא לשאול, הם לא ישאלו כלל. בכל דבר ודבר הם צריכים לשאול. על תקציב, על יו"ר ועדה, על הכל".

גם מי ימלא כל תפקיד, מי יהיה שר, מי יהיה חבר כנסת?

"על הכל".
 

לפני הבחירות דיברו שאולי בנך, הרב שמואל אליהו, יעמוד בראש המפלגה של ‘האיחוד הלאומי’, ואמרו שהרב התנגד לזה. למה הרב התנגד?

"נכון. רב שנהיה פוליטיקאי זה ירידה. פוליטיקאי שיהיה רב – יעלה. אבל הוא לא צריך לרדת. ב"ה ד’ יאריך ימיו, יודע להסביר יפה, לדבר יפה, לומר יפה ודבריו מתקבלים ונשמעים ברוך ד’".

אבל היו גדולי ישראל מאוד גדולים שהיו מנהיגי ציבור, כמו יהושע בן נון.

"הדור היה ראוי לכך".

בדור הזה אי אפשר?

"לא ראוי, עוד לא. אולי יהיה ראוי במשך הזמן, כרגע עוד לא. בתיבת נח נכנסו זוגות איש ואשתו. אז השקר בא להיכנס, אמרו: איפה הזוג שלך? אמר: חנופה. אז השקר והחנופה נכנסו, יצא מהם פוליטיקה".

היה ויכוח האם אישה יכולה להיות חברת כנסת. מה הרב אומר על זה?

"דבורה אישה נביאה, אשת לפידות. אז לפעמים יש אישה שהיא יכולה הרבה מאוד לעזור. אז אישה היום יכולה להיות ח"כ".

גלעד שליט כלוא בעזה, הוא נמצא שם בסכנה. מותר לשחרר מאות מחבלים, חלק גם רוצחים, בשביל לשחרר אותו?

"זה ילמד אותם לחטוף עוד אחד. אבל אם הוא אדם חשוב – כן. אם הוא חשוב כל כך הרבה, אז כדאי. אם לא – לא. אבל אני הייתי ממליץ שייכנסו לעזה וישחררו אותו. זה הכוח שלנו, לא משא ומתן".

יש כאלה שאומרים שכל חייל הוא חשוב.

"כל חייל חשוב מאוד. לא רק חייל, כל אחד מישראל הוא חשוב מאוד, נשמה מיוחדת".

היה סיפור שבזמן המלחמה בעזה רחל אמנו התגלתה לחיילים. זה יכול להיות?

"נכון. אנחנו היינו בקבר רחל, ואז היו איתנו הרבה אנשים. אז אמרתי: ‘מנעי קולך מבכי ועינייך מן דמעה כי יש שכר לפעולתך’. אמרתי לה: ‘רחל אמנו, אני מדבר כמו בן לאמא. אל תמנעי קולך מבכי, יש הרבה חיילים בעזה סובלים, מסכנים, לכי תצילי אותם’. הרבה חיילים בעזה הודו ואמרו שראו אישה אחת באה להציל אותם, אל תיכנסו לחדר הזה – חדר מוקשים, אל תיכנסו לפה, אל תלכו לפה. רחל זה אמא, מאמא אפשר לבקש כל דבר, לא מתביישים ממנה".

אז היא לובשת דמות בשר ודם ומסתובבת בעולם?

"לא, זה ברוח".

רב אמיתי או רב עם אנשים?

יש חלקים מהציבור שיש להם מנהג ללכת לאנשים שמפורסם עליהם שהם רואים נסתרות, ולשאול מהם עצות בכל מיני דברים. לפעמים זה מישהו שידוע שהוא מקובל ותלמיד חכם, ולפעמים זה לא כל כך ברור. זה טוב ללכת לקבל עצות מאנשים כאלה או שיותר טוב לשאול תלמיד חכם?

"נכון. תלמיד חכם, גם שלא יודע נסתרות, התורה מכוונת אותו, התורה מיישרת אותו, התורה נותנת לו עוז ותעצומות כדי לכוון עצות טובות. אבל אדם שהוא עם הארץ, מה הוא יכול לייעץ? על מה? על מה שחלם בלילה? על מה יכול לדבר? מה יכול לומר? אז ללכת רק לבן תורה".

איך אפשר לדעת מי תלמיד חכם ומי לא?

"תשאל אותו קושיה בגמרא. אם תירץ לך, אז הוא לא סתם אדם אלא תלמיד חכם. בזאת ייבחנו".

לגבי פרשת ניר בן ארצי, יש הרבה מבוכה בציבור בכל הפרשה הזאת.

"גם אני לא יודע".

ביקשו מהרב להכריע שם?

"הם ביקשו. אמרתי להם: יש בית דין בבאר שבע, תיגשו לבית דין. מה שיפסוק בית הדין מקובל עליי. לא אדם פרטי, אדם פרטי יש לו נטייה או לזה או לזה, אבל בית דין הוא ניטראלי, אז תלכו לבית דין. לא ימצא חן בעיניהם, יערערו לבי"ד הגדול. בית דין, שכינה שרויה ביניהם, שמה יש שכינה כדי לפסוק".

יש הרבה מחלוקות בציבור על כל מיני דברים. מה אפשר לעשות כדי שיהיו פחות מחלוקות?

"אלה שאין להם רבנים צריכים לדעת, כתוב: ‘תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם’. המחלוקות קורות כשאדם לא שומע לרבנים. אם שומע לרבנים, אז הרבנים ביניהם יודעים להסתדר".

גם בין הרבנים יש מחלוקות.

"לא הרבנים ההם. תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. אם יש מחלוקות אז הוא לא רב, הוא רב".

למה יש היום תופעה של הרבה רווקים ורווקות?

"אלה חושבים, כל בחור חושב וחולם לו לקחת מלכה, כל בחורה חושבת לקחת מלך. (בארמית) להתחתן מהר. לא לחכות הרבה זמן, לא לחלום חלומות האלה, יאללה מהר".

באיזה גיל טוב להתחתן?

"18. בן ח"י לחופה, לא? אמנם היום קשה בגיל 18, אומרים בן 20. תוספת יוקר היום. בן 20 לחופה".

הרב, יש בנות שרוצות להתחתן ולא מוצאות בחור.

"הבחור צריך למצוא אותן, לא הן".

מה הן צריכות לעשות?

"יתפללו מנחה, ויתפללו ב’שמע קולנו’: הקב"ה יהי רצון ישלח לי זיווג מהר".

הרב שמואל אליהו: התפללו כבר ועדיין לא מצאו, מה עוד לעשות?

"כדאי להקים משרד שידוכים. זה טוב בלי כסף. אנחנו, הציבור שלנו. באה בחורה אומרת: אני רוצה להתחתן. אז השדכנים, יש להם פה גדול, אומרים: הבחור הוא למדן, חשוב, טוב. מאיפה היא יודעת? במוסד אמיתי תוכל לדעת. ועכשיו הפוך, בחור יוכל לדעת. אם יש זיווג אמיתי".

"לא רוצה סימנים – רוצה גאולה"

לקראת סיום, ולכבוד חג החירות, אי אפשר בלי לשאול את הרב גם על הגאולה שבפתח.

רבות סופר על השעונים המפורסמים שקיבל הרב מרדכי אליהו מ’הבבא סאלי’ זצ"ל. כאשר המחוגים יהיו על 12:00, נאמר לרב, זה אומר שהגיע זמן הגאולה. עוד מסופר כי ‘הבבא סאלי’ הבטיח לו שיזכה לראות משיח. לאחרונה, נפוצה השמועה כי השעונים נמצאים ממש סמוך לשעה היעודה.

הרב, מה השעה עכשיו בשעונים שקיבלת מ’הבבא סאלי’?

"השעונים? אני פוחד לפתוח אותם, הם נשארים בצד במגירה. אני פוחד שאני אראה שלפני 12 ואני אתייאש, אני לא רוצה להתייאש, אני משאיר אותם שאני לא אתייאש" מספר הרב.

"’הבבא סאלי’ היה בדור שלנו, לא בדור הקודם. צריכים לדעת איך אדם יכול להגיע לדרגה גבוהה כמו של הבבא סאלי שהיה מברך, היה מתפלל, ותפילתו הייתה נשמעת ומתקבלת. בקיצור קראו לו ‘בבא סאלי’. אבל יש גם פירוש אחר: בבא סאלי, בבא שמתפלל, סאלי זה תפילה. באמת היה מתפלל" מספר הרב אליהו, שהיה בן בית אצל ‘הבבא סאלי’.

ברכת החמה בערב פסח זה סימן טוב?

"סימן טוב זה שברכת החמה עושים בערב פסח. וטוב שלא יהיה לנו עננים, אם יהיה עננים יש בעיה כי ערב פסח ואין זמן אז לחכות עד שלוש שעות, אלא צריך להתפלל מוקדם בנץ החמה. ולא מתפללים בבית כנסת אלא על גגות, עד שיראו את השמש, ואז ממש עם הנץ החמה. זה טוב מאוד".

יש אומרים שזה סימן לגאולה אם ברכת החמה בערב פסח.

"כל דבר סימן לגאולה אני מסכים, אבל אני לא רוצה סימנים אני רוצה גאולה".

ברכה לקוראים לפסח מהרב מרדכי אליהו שליט"א

"אני מברך אותם שייצא החמץ מקרבם וייכנס רק כשר, כלומר: כל השנה כולה יהיה להם שובע שמחות, שמחה של תורה. כל השמחות כולן – גם שמחה עוברת, אבל שמחה של תורה היא ממלאת את האדם שמחה אמיתית, זה חשוב מאוד. אמר אחד פעם: כשישראל קיבלו את התורה כפה עליהם הר כגיגית, למדו ולמדו תורה, הגיע יום שמחת תורה, ראו שהתורה מאוד חשובה, התחילו לרקוד לשמוח".

(באדיבות שבועון מעייני הישועה)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רועי

כ"ז תמוז התשס"ט

7/19/2009

תודה להרב הקדוש הזה שאבא שבשמים יאריך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים

2. רועי

כ"ז תמוז התשס"ט

7/19/2009

להרב הקדוש הזה שאבא שבשמים יאריך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים

3. דניאל

כ"ב ניסן התשס"ט

4/16/2009

אהבת ישראל השם עשה ונצליח

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה