הדלקת נר חנוכה בית הכנסת,זמן הדלקת נר חנוכה ועוד

סימן תרעא - הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת (המשך) - א. אין מברכים בבית הכנסת על הדלקת נרות חנוכה, אלא בעשרה, שאז הוא פרסום הנס. ויש אומרים שקטן מצטרף למנין עשרה בבית הכנסת, וטוב שהוא בעצמו יברך וידליק.

3 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 07.04.21

סימן תרעא – הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת (המשך)
 
 
א. אין מברכים בבית הכנסת על הדלקת נרות חנוכה, אלא בעשרה, שאז הוא פרסום הנס. ויש אומרים שקטן מצטרף למנין עשרה בבית הכנסת, וטוב שהוא בעצמו יברך וידליק.
ב. מסיבות הנערכות באולם שמחות בליל חנוכה, ומשמיעים בהם דברי תורה, ויש המדליקין שם נרות חנוכה בברכה, הנוהגים כן אין למחות בידם, שיש להם על מה שיסמוכו. וטוב להתפלל שם ערבית בציבור, מיד לאחר ההדלקה.
ג. נראה שנשים מצטרפות למנין עשרה להדלקת נרות חנוכה שבבית הכנסת, ובפרט כשיבואו אחר כך עוד אנשים ויהיה מנין בבית הכנסת.
ד. יש אומרים שבערב שבת שהזמן דחוק להדלקת נרות חנוכה, וטרם הגיעו עשרה מהקהל, אפשר לברך ולהדליק נרות חנוכה, כיון שעל כל פנים עתידים לבוא ולראות הנרות אחר כך, חשיב שפיר פרסומי ניסא, ויש חולקים. וספק ברכות להקל.
ה. נרות חנוכה שמדליקים בבית הכנסת, מניחים אותם בכותל דרום של בית הכנסת, זכר למנורה של בית המקדש שהיתה בדרום ההיכל. ונוהגים להניחם בביהכ"נ במקום גבוה לפרסום הנס, ויש נוהגים לסדרם בין מזרח למערב, ויש נוהגים לסדרם בין צפון לדרום, וכן היה המנהג בירושלים.
ו. אבל תוך שלושים יום, ועל אביו או אמו תוך י"ב חודש, לא ידליק בלילה הראשון של חנוכה נרות חנוכה שבבית הכנסת, מפני התעוררות השמחה. בברכת "שהחיינו" בציבור, והאבל אסור בשמחה בתקופה זו, אבל בשאר לילות, רשאי לברך ולהדליק גם בבית הכנסת. ובביתו מדליק נרות חנוכה בברכת שהחיינו בלי כל פקפוק.
ז. נוהגים שבכל יום מדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת גם בשחרית, בלי ברכה, ובפרט כשמתפללים בהשכמה.
ח. בית כנסת שנוהגים להדליק מנורת חשמל שעשויה כתבנית חנוכיה, ומניחים אותה על גג בית הכנסת במרומי קרת, לפירסומי ניסא, אין לברך כלל בהדלקת מנורה זו. שאין יוצאים ידי חובת הדלקת נרות חנוכה במנורת חשמל, ולכן יש להם לברך תחילה בביהכ"נ על נרות שמן או שעוה, ובזה יפטרו הדלקת מנורה זו מברכות. וכן הרואה מנורה חשמלית דולקת לשם חנוכה, אינו מברך שעשה נסים ושהחיינו, אפילו אין מדליקים עליו בביתו, הואיל ואין יוצאים בה ידי חובה.
 
 
סימן תרעב – זמן הדלקת נר חנוכה
 
 
ט. אסור לאכול או ללמוד חצי שעה לפני זמן הדלקת נרות חנוכה, (דהיינו כרבע שעה לפני השקיעה), ואפילו התפלל מנחה וערבית מבעוד יום, עד שידליק נרות חנוכה, ודוקא סעודת קבע, שהוא יותר מכביצה פת, אבל בפחות מכן, וכן אכילת פירות וכדומה מותר. וכן אסור להתחיל במלאכה או בלימוד לפני שידליק נרות חנוכה. ונוהגות הנשים שלא לעשות מלאכה בעוד שנרות החנוכה שבבית דולקות, ואין להקל להן.
י. זמן הדלקת נר חנוכה הוא בצאת הכוכבים, שהוא כרבע שעה אחר שקיעת החמה. וקודם יתפלל תפילת ערבית, ואחר כך ידליק נרות חנוכה, שתדיר ואינו תדיר, תדיר קודם. ונמשך זמנה עד שתכלה הרגל מן השוק, דהיינו כמו חצי שעה אחר צאת הכוכבים. ומכל מקום אם לא הדליק בתחילת הלילה, מדליק והולך כל הלילה. ואם לא הדליק עד שעלה עמוד השחר, ידליק אז בלי ברכה.
יא. חיילי הצבא, שאינם יכולים להדליק נר חנוכה עם זמן צאת הכוכבים, מסיבה בטחונית, (ואין מדליקין עליהם בבתיהם), ורוצים להדליק נר חנוכה לפני השקיעה ולכבותו עם רדת החשיכה, אין להם לברך בהדלקה זו, דחשיב ברכה לבטלה לכולי עלמא, כיון שאינו נשאר דלוק חצי שעה אחר צאת הכוכבים.
יב. בתי כנסת שמתקיימים בהם בכל יום שיעורי תורה עם קהל המתפללים, בין תפילת מנחה לערבית, או לאחר ערבית, אם נראה למגיד השיעור שהקהל יחזרו לשיעור לאחר הדלקת נרות חנוכה, יש להעדיף קיום מצות ההדלקה בזמנה, דהיינו שהציבור ילך לביתו להדליק עם צאת הכוכבים. אבל אם קיים חשש שאם ילכו לביתם להדליק נר חנוכה, ימנעו מלחזור לשיעור, יש לקיים את השיעור כמו בכל יום, ולאחר השיעור ילכו להדליק נר חנוכה בביתם.
יג. בעל חנות שסוגר את חנותו בשעת ערב מאוחרת, יאמר לאשתו שתדליק נר חנוכה בביתו בצאת הכוכבים ויצא ידי חובה בהדלקתה. ועדיף לנהוג כך מאשר שבעל הבית ידליק בעצמו בלילה אחר חצי שעה מצאת הכוכבים.
יד. בן המתארח אצל אביו בשבת חנוכה, ויוצא מביתו ביום שישי אחר פלג המנחה כדי ללכת לאביו, ועתיד לחזור לביתו בלילה, יש אומרים שידליק בביתו אחר פלג המנחה, באופן שהנרות ידלקו עד אחר חצי שעה מצאת הכוכבים, שמאחר וחוזר לישן בביתו, החיוב הוא על הבית.
טו. מי שנאנס ולא הדליק לילה אחת, אין לו תשלומין למחר, אלא מדליק למחר כמספר הנרות שמדליקים כל העולם.
 
 
סימן תרעג – שמנים ופתילות הכשרים לחנוכה
 
 
טז. גל השמנים והפתילות כשרים לנר חנוכה, ושמן זית מצוה מן המובחר. וכן מצוה מן המובחר לעשות את הפתילה מצמר גפן. ואף על פי שגם נרות שעוה כשרים להדלקת נרות חנוכה, עיקר המצוה בשמן, הואיל והנס קרה בשמן בבית המקדש.
יז. טוב שלא להדליק חלק מהנרות בשמן, וחלק מהנרות בשעוה, בלילות ההידור, אלא ישווה מידותיו וידליק את כל הנרות או בשמן או שעוה. ומכל מקום כשהשמן זית ביוקר, יכול להדליק נר החיוב לבד משמן זית, ונרות ההידור משאר מיני שמנים. ואם בעודו עסוק בהדבקת נרות שעוה בפמוט (בחנוכיה) נזדמן לו שמן, אף על פי שהתחיל קצת במצוה, יניח השעוה, וידליק בשמן. (יבי"א ג/יח סק"ה. חיו"ד)
יח. דעת רבים וכן שלמים מאחרוני דורינו, שאין יוצאים ידי חובה בהדלקת נרות החשמל, ויש פנים הנראים בהלכה לדבריהם, ולא יהא אלא ספק ואין להכנס בספק ברכה לבטלה, ולכן לא יברך על נרות חנוכה בנורות חשמל. ואף אם יזדמן שאין לו שמן או שעוה לנרות חנוכה, יש להדליק החשמל בלא ברכה. וצריך שיהיה מונח במקום שאין רגילים להניח בו נר החשמל בשאר ימות השנה. ואם אחר כך נזדמן לו נר חנוכה הכשר להדלקה, ידליקנו בברכה. וגם בבית כנסת אין לברך על הדלקת חנוכיה חשמלית, וכן הרואה חנוכיה חשמלית דולקת מעל גג בית כנסת, אין לו לברך על ראייתו, אף שאין לו להדליק נר חנוכה, וגם שאין מדליקים עליו בביתו. (יבי"א ג/לה. ב/יז סקי"ב. יחו"ד ד/לח)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אמיתי ריטר

א' טבת התשע"ב

12/27/2011

מקור להלכה ב. סימן תרעא – הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת (המשך) אבקש מקור להלכה הנ"ל. וגם להלכה יא באותו המאמר אך במקום חיילים מדובר על ציבור עובדים שידוע שלפחות חלקם לא יברכו בבית. האם אפשר בברכה אם הנרות אינן נשארות דלוקים חצי שעה אחר צאת הכוכבים.

2. Anonymous

א' טבת התשע"ב

12/27/2011

אבקש מקור להלכה הנ"ל. וגם להלכה יא באותו המאמר אך במקום חיילים מדובר על ציבור עובדים שידוע שלפחות חלקם לא יברכו בבית. האם אפשר בברכה אם הנרות אינן נשארות דלוקים חצי שעה אחר צאת הכוכבים.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה