הדרך אל הגאולה – עידן חדש

כיום, כשאנו מוקפים מבית ומחוץ, עם בעיות בפרנסה, שלום-בית, ועוד, עלינו לשאול - מה, בעצם, רוצה מאיתנו הקב"ה בשעה גורלית זו?

3 דק' קריאה

הרבנית יהודית ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כיום, כשאנו מוקפים מבית ומחוץ,
עם בעיות בפרנסה, שלום-בית, ועוד,
עלינו לשאול – מה, בעצם, רוצה
מאיתנו הקב"ה בשעה גורלית זו?

נמצאים אנו כעת בדור של עקבתא דמשיחא. מצב של ריבוי הייסורים ר"ל הוא מתנאי הגאולה, גאולת הכלל וגאולת הפרט. וכמו שתחילת הצמיחה נעשית לאחר שלב הריקבון והפירוק המוחלט, כך הגאולה באה מתוך הריקבון המוחלט של כל העולם שקדם לימות המשיח.

אותם הסימנים שמסרו לנו חז"ל על דור עקבתא דמשיחא, הם מתנאי הגאולה, כאשר כל המערכות הביטחוניות, הכלכליות, החברתיות והמוסריות יקרסו, כאשר כל השקר יתמוטט לגמרי – משם ינבוט ויצמח אורו של משיח!

כאשר יהודי חי באמונה וביטחון בה’ לבדו, הוא לא נכנס לפאניקה גם בזמנים הקשים ביותר. בכל התנאים ובכל המצבים ברוחניות ובגשמיות, הוא לא סובל ממתחים וחרדות. התקשורת, העיתונות והפוליטיקה כלל לא מעניינים אותו, הוא חש בוודאות שהעול של כל העולם אינו מוטל על כתפיו הצרות, הוא יודע שיש בעל הבית לעולם, יש תוכנית ויש תכלית לכל דבר ושום דבר לא קורה בלתי רצון ה’. הוא מתחבר לקב"ה באמצעות הצדיקים, התורה ומצוותיה ויודע שהשם יתברך יעשה את הטוב ביותר עבורו. כי מי שמחובר למעלה לא נופל למטה. גם כיום, כאשר נופלים קטיושות או גראדים על יישובי הדרום, רואים בחוש את חסדי ה’ ואת כל הניסים וההשגחה הפרטית עלינו. כי גם בתוך ההסתר מגלה לנו ה’ את נוכחותו ומעורר אותנו בחסד וברחמים.

ככל שאנו הולכים ומתקרבים לגאולה העתידה, מתחזקת בעולם בחינת ‘צדיק ורע לו’. מידת הדין מתגברת בעולם. הצירוף, הליבון והבירור של האמונה של כל אחד מתבטאים באירועים שיש בהם פחד, בצרות ובאסונות שפוקדים אותנו וגורמים לנו להבין ש"אין לנו על מי להישען – אלא רק על אבינו שבשמים", כפי שכתוב בספר "חובות הלבבות" של רבינו בחיי: שכל מי שנשען על כל דבר אחר זולת ה’, השם יתברך מסיר ממנו את המשענת, ומי שנשען עליה נופל ביחד איתה.

בניסיונות של עקבתא דמשיחא לא יהיה לאן לברוח, כי "אם אסק שמים שם אתה ואציע שאול הינך". תהיה אפשרות לברוח אל ה’, לבקש את חסותו ושמירתו של ה’ תחת ענני הכבוד. ועכשיו זהו הזמן, יותר מתמיד, לבחור בחיים ולהתחזק באמונה כי עוד, מעט כשיתגלה משיח צדקנו והאמת תהיה ברורה ומוחשית כמים לים מכסים, יגיעו ימים שעליהם נאמר שאין בהם חפץ, אילו ימות המשיח, שיהיה בהם ביטול הבחירה בין טוב לרע ואז כבר לא מקבלים חוזרים בתשובה.

ככל שהחושך מתגבר בעולם, עלינו להרגיש שאנו נכנסים אל הקודש פנימה, עלינו בדרגה, שאנו ראויים לעמוד בניסיונות אלה ולקבלם בשמחה. אנחנו נכנסים לעידן חדש של החיים עם הקב"ה לבדו, מציאות שהקב"ה רוצה לקרב ולהחזיר אותנו אליו, ומציאות שהשם יתברך, ברוב אהבתו, מפריד ומבדיל אותנו מן הגויים ומן הערב-רב, וכל זה הוא לתכלית הטובה.

נאמר: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", מצבנו כיום דומה למצב של כלל ישראל בשעה שעמדו רגע אחד לפני הגאולה ביציאת מצרים על שפת ים-סוף. "יונתי בחגווי הסלע בסתר המדרגה, הראיני את מראיך". למה היו ישראל דומים באותה שעה? ליונה שברחה מלפני הנץ ובאה להיכנס לפנים מן הסלע, והיה הנחש בתוכו, ביקשה לצאת – הרי הנץ על הפתח. כך היו ישראל, הים הולך וסוער עליהם והשונא רודף אחריהם, והחיות מן המדבר, והיו מוקפין מארבע רוחות (מדרש תנחומא), כיונה שאין לכף רגלה מנוח והיא צריכה לפרוח באוויר, אך כנפיה נחבטות בנקיקי הסלעים. כך הוא למעשה מצבנו כיום – מוקפים אנו מבית ומחוץ, אויבים מבחוץ ובעיות מבפנים: פרנסה, בריאות, שלום-בית, חינוך ילדים ועוד…

למעשה, מה רוצה מאיתנו השם יתברך בשעה גורלית זו?

"השמעיני את קולך"! – עזבו את הדמיונות והבלי העולם הזה, אל תרצו להידמות לגויים. "ובחוקותיהם לא תלכו"! השתחררו מהדמיון הכוזב של "כוחי ועוצם ידי", תאמינו ותבטחו בה’, שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם. אל תרגישו ייאוש ואובדן דרך. דברו איתי ישירות. תאחזו באומנות אבותיכם – בתפילה! אין כוחנו אלא בפה. התפילה והצעקה היא כלי הנשק של היהודי בכל הדורות. בואו לתפוס אצלי מחסה בבתי כנסיות ובבתי מדרשיות, כי ברגע שאתם אצלי אף אחד לא יוכל לפגוע בכם, ביטחו בי שכל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם.

להתחזק בתשובה, ב"סור מרע" וב"עשה טוב", כפי שיעצו לנו חז"ל: "הרוצה להינצל ולשרוד בדור של עקבתא דמשיחא, יעסוק בתורה ובגמילות חסדים".

אין לנו עצה אחרת, זו הדרך היחידה. הקב"ה מביא עלינו את הצער והפחד הזה כדי שנבין "שאין עוד מלבדו", שנדבק בו, נצעק אליו בתפילה ובתחנונים, כי ה’ אוהב אותנו ומתאווה לתפילותינו ורוצה להביא את הגאולה, ולפום צערא אגרא – כך בעז"ה תבואנה גם הנחמות שעתיד השם יתברך לעשות עימנו, ושנזכה בקרוב לראות פני משיח צדקנו בשלמות רוחנית וגופנית, אמן!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אברהם

א' אב התשס"ט

7/22/2009

גילוי משיח המשיח נמצא בוודאות כבר משנת התשנא מדוע לא עושים דבר לגילויו איפו האמונה של גדולי ישראל

2. אברהם

א' אב התשס"ט

7/22/2009

המשיח נמצא בוודאות כבר משנת התשנא מדוע לא עושים דבר לגילויו איפו האמונה של גדולי ישראל

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה