ההצלחה שלו תלויה בפה שלך!

חינוך הילדים הוא הנושא שתופס אצל הורים רבים את הכותרת הראשית. רוצים שהילד יצליח, אבל איך עושים את זה? הסוד שמאחורי ההצלחה: הכל תלוי בפה שלך!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

חינוך הילדים הוא הנושא שתופס אצל
הורים רבים את הכותרת הראשית. רוצים
שהילד יצליח, אבל איך עושים את זה?
הסוד שמאחורי ההצלחה: הכל תלוי בפה
שלך!
 
 
חינוך הילדים הוא אחד הנושאים שתמיד תופס אצלנו מקום גבוה, כותרת ראשית כמו שנוהגים לומר. לנושא זה מתלווה עשייה חשובה מאוד להצלחה במשימה – התפילה! ואנו ההורים-מחנכים, כמובן, רוצים לדעת להשתמש בכלי החזק והעיקרי שהשם נתן לנו ממש במו פינו – דיבורי התפילה. אך תחילה, עלינו לתת את דעתנו לכלל חשוב מאוד והוא: אדם צריך לדעת את המוגבלות שלו, שהרי ברור הדבר שמי שלא מתפלל זה רק משום שהוא לא חי את המוגבלות שלו, וחושב שהוא יודע לחנך את ילדיו ואת עצמו, והוא יודע מה לעשות, מה לומר, מה… ומה…
 
לצורך זה ייסד השל"ה הקדוש – רבי ישעיהו הלוי הורוביץ זצ"ל, את תפילתו לבנים טובים אותה נוהגים לומר בראש חודש סיון. אתם בודאי תוהים: האם השל"ה הקדוש לא ידע לחנך חלילה? האם הוא לא היה דוגמא אישית מספיק טובה? האם הוא חשב שמוסדות החינוך הם האחראים הבלעדיים של חינוך ילדיו? לא, הוא לא חשב על זה כך משום שהוא ידע את המוגבלות שלו, לכן ידע והבין היטב שצריך להרבות בתפילה. וכך עשו כל הצדיקים והנשים הצדקניות לאורך כל הדורות – הרבו להתפלל בדמעות למען ילדיהם.
 
קל וחומר עצום אנו למדים כאן: מה אותם צדיקים שילדיהם נולדו בקדושה ובטהרה לתוך בית ספוג בתורה ויהדות מדורי דורות, וקיבלו את החינוך הטהור והטוב ביותר ליראת שמים ועמל התורה, ולמדו אצל המחנכים הטובים ביותר וכן הלאה – ועדיין, הוריהם היו צריכים לשפוך נהרות של דמעות להצלחתם בתורה וביראת שמים. ואנו – בדור יתום זה שלא תורה יש בנו ולא מעשים טובים – קל וחומר שאנו צריכים לשפוך נהרות של דמעות נוכח פני השם להצלחת ילדינו.
 
ונהרות של דמעות אלה יישפכו לא רק בגלל שיש בעיות מיוחדות, משום שזו פעולה תמידית של ההורים על ילדיהם אם הם רוצים לראות בהצלחתם. אך לעצרנו, פעמים רבות נתקלתי בזה, גם כאשר השם מראה לאדם בדרך המרה את המציאות – שאין לו הרבה שליטה על מה שקורה לילדיו, אז במקום להתעורר ולהתפלל הוא מתחיל להסתבך עם עצמו, רב עם כולם ומאשים את כל מי שנקרא בדרכו. צריך רחמי שמים מרובים להתעוררות זו ולתפילה, ואין לפנות לכל מיני תחבולות ודרכים שונות שדרך בני אדם לפנות אליהן, כי על פי רוב אינן מועילות. ולא רק, מסתבר שברוב המקרים הן הסיבה לתסכול וייאוש.
 
הורים רבים פונים אלי ומספרים לי על בעיות קשות עם ילדיהם: בעיות קשב וריכוז, בעיות חברתיות, ובמוסדות חינוך אפילו דורשים מההורים לתת לילד תרופות הרגעה ומאבחנים בעיות נוירולוגיות וכו'. וההורים – או ששומעים את חוות הדעת המקצועיות הללו וחושבים שזהו הפיתרון לבעיותיהם, או שהם נשברים ומתייאשים ממה שהם שומעים. וזה מראה על חוסר אמונה מוחלט, שהרי ישנה התפילה! ולה יש את הכוח לפתור כל בעיה או קושי!
 
פעמים רבות סיפרתי לכם שראיתי בעיניי ממש, ואפילו עשרות פעמים, הורים שקיימו את העצות שנתתי להם, ובמיוחד את עצת התפילה, והתפללו על ילדים עם בעיות – כל אחד מההורים התפלל חמש דקות ביום, בסך הכל עשר דקות, והתמידו בזה – ראו ישועות מדהימות! לכן, במקום להתייאש ולהישבר, במקום להיות תלויים בכל מיני אבחונים כאלה ואחרים, שברוב המקרים כל אחד מאנשי המקצוע אומר משהו אחר (דברים שמייאשים את ההורים ומפחידים אותם) – במקום כל זה עלינו להתאזר באמונה בא-ל אחד, ופשוט להתחנן אליו כל יום ולומר: 'ריבונו של עולם, אבא שבשמים! רחם בבקשה על הילד הזה. רפא את נפשו. תן לו נפש בריאה ושמחה, רגועה וחזקה, שיהיה לו ישוב הדעת, שיזכה להקשבה וריכוז מתוקנים. הכל בידיים שלך, אבא רחמן…' כך, חמש דקות בכל יום וכל הבעיה תיעלם! בלי עגמת נפש, בלי ייאוש ועצבות, אלא רק עם אמונה פשוטה.
 
וכך בכל עניין ותחום מחייו של הילד – האב והאם יעשו כנזכר לעיל. הנה לכם, הורים יקרים, תפילה בה תוכלו להשתמש: 'ריבונו של עולם, רחם נא על בני, תן אותו לחן ולחסד בעיניך ובעיני כל רואיו, שימצא חן בעיני חבריו, שיאהבו אותו ויקרבו אותו, ולא יעליבו או יפגעו בו, שיהיה חביב בחברה, אהוב על הבריות. תן לו הצלחה בחייו…' אתם כמובן יכולים להוסיף תפילות ובקשות וזה בודאי יועיל יותר מכל עצה אחרת. אל תשכחו: חשוב מאוד להתפלל שהילד ימצא חן בעיני המורים שלו ושהם יאהבו ויקרבו אותו.
 
והכלל הוא: על ההורים להיות ערניים לנושא התפילה. לדעת שכאשר ישנה בעיה – צריך להתפלל! אין שום פיתרון או עצה ותחבולה, הכל בידיו של השם, כי אין עוד מלבדו יתברך, וכל השאר זה רק סיבות, וברגע שהשם ירצה הן ישתנו לטובה.
 
כוח התפילה עצום גם אם נעשה כבר נזק ח"ו. סיפר לי הורה אחד, שבנו עזב את מקום לימודיו והחל לשוטט ברחובות, לא עלינו, לא ישן בבית ומי יודע מה כבר עשה. אמרתי לו שעליו להרבות בתפילה. הוא ואשתו עשו התבודדות של שש שעות רצופות מספר פעמים! והילד? חזר ובגדול! היום הוא בחור טוב ומתמיד. ההורים היו חזקים בדעתם להציל אותו, אפילו כשהגיע לאן שהגיע, והם הצליחו לפעול. והכל, כמובן, עם כוח התפילה בלבד! אילו היו עושים כל השתדלות אחרת הם לא היו מצליחים, יכול להיות שאפילו היו מרחיקים אותו עוד יותר. אבל לא זו דרכה של התפילה – היא תמיד טובה, מועילה ומקרבת.
 
הורה אחר סיפר לי שבנו התחבר לחברים שהשפיעו עליו לרעה, ובלי שההורים ידעו הוא כבר הגיע לדברים נוראים ביותר. כאשר הדבר התגלה לאב הוא, כמו ההורים לעיל, התבודד שש שעות רצופות שלוש פעמים, יום אחר יום, והחיה את הילד. הילד חזר לעצמו ועזב את החברים ומעשיהם.
 
מכאן תוכחה מגולה לאותם הורים ששואלים: איך אפשר לעשות שש שעות התבודדות? איך אפשר להתפלל כל כך הרבה זמן? התשובה פשוטה: הכל תלוי ברצון! אילו היה להם רצון חזק להציל את ילדם הם לא היו מתפללים רק שש שעות, אלא מאה שעות רצופות! זה הילד שלכם! אתם אוהבים אותו? כואב לכם באמת? אז תתפללו בשבילו כמה שעות, מה יש בזה? אלה ייסורים? להרבות בתפילה על הילדים? אם הילד מחליק לכם מבין האצבעות, חלילה, לראות אותו מדרדר ומאבד כיוון – זה מייסר יותר. השם ישמור את כל עמו ישראל מעתה.
 
הורים יקרים, אתם אוהבים את הילדים שלכם? תתפללו עליהם. רק השם יכול לעזור לכם. רק בורא עולם הוא שמחזיק את ההגה בידיים. עם הילד הרי כבר אי אפשר לדבר אם הדרדר חלילה, הוא כבר לא שומע שום דבר מלבד קול התאוות, ושום השתדלות לא יכולה לעזור. רק התפילה. כי היחידי שיכול לעזור באמת לילד שלך, ולהפוך את ליבו לטובה, זה רק בורא עולם.
 
ואמר רבי נחמן מברסלב שהטבע מחייב כן, אך התפילה משנה את הטבע. כאשר ישנם מצבים שצריכים שינוי הטבע – מובטח לנו שתפילה בהתמדה פועלת, כמו שאמר רבי חנין בשם רבי חנינא: כל המאריך בתפילתו אין תפילתו חוזרת ריקם! כאשר אדם מתחנן על דבר אחד בהתמדה – הישועות לא מאחרות להגיע. לכן, חמש דקות ביום כל אחד מההורים יקדיש על כל ילד. ואם חלילה זה מצב אס.או.אס – אזעקת אמת, אין זמן לתפילה של כמה דקות, צריך לפעול! להרבות בתפילה (שש שעות ויש בזה עניין גדול מאוד) עד שרואים ישועות.
 
השם יתברך יזכנו להאמין בכוח התפילה ולהשתמש בו, בכוח שבורא עולם העמיד לרשותנו לפעול על ידו ישועות, לפרט ולכלל, ובזה נזכה לביאת משיח צדקנו ולבניין בית המקדש, לגאולה השלמה במהרה בחסד וברחמים, אמן כן יהי רצון. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה