הניצחון הכפול

יום אחד נסתכל לאחור ולא נבין איך הזמן חמק לנו מבין האצבעות, כמה שקועים היינו בתוך מרוץ העכברים המתעתע.... הרב שלום ארוש על הניצחון הכפול שכולנו רוצים!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.04.21

אף אחד לא יודע למה הוא בא לעולם הזה. אף אחד גם ממש לא יודעים מתי הוא ישלים את התיקון שלו. ובהחלט לא יודע איך הוא יעזוב את העולם הזה. ועדיין, אנחנו צריכים תמיד לזכור שאנחנו רק בני תמונה ויום אחד כבר לא נהיה פה. החכם באדם, שלמה המלך ע"ה אומר (קהלת ז, ב): "טוב ללכת אל בית אבל מלכת אל בית משתה, באשר הוא סוף כל האדם, והחי ייתן אל ליבו".

 

העצה שהחכם באדם נותן לנו – ללכת ללוויות ולבתי אבלים, נראית קצת תמוהה אך פשוטה ומובנת: על ידי ניחום אבלים אנחנו זוכרים שגם החיים שלנו יסתיימו יום אחד. כן. אבל לא פעם מפתיעה אותי העובדה, למשל, כשאני פוגש אנשים שפוגשים את המוות מקרוב מאוד (מתחום הרפואה, הסיעוד ועוד) ובתדירות גבוהה, ועדיין, רחוקים מעצמם ומהרוחניות שלהם. המרדף אחרי החומר כל כך מעסיק את האנשים שהם אפילו לא עוצרים לרגע וחושבים לאן פניהם מועדות ומה יהיה איתם.

 

זו הסיבה ששלמה המלך מדגיש ואומר "והחי ייתן אל ליבו"! כולנו צריכים לזכור שאנחנו רק בני אדם, בני תמונה, היום כאן ומחר מי יודע? כי אם נשכח, זה עלול להוביל אותנו לתרדמה רוחנית. לכן אדם צריך לומר לעצמו, 'יום אחד היום הזה יגיע וגם אני אומר שלום לעולם הזה!' כי בלי תזכורת שתעורר אותנו לעצור ולראות מה אנחנו עושים עם החיים שלנו, ועד כמה אנחנו לכודים בתוך מרוץ העכברים, גם אם נלך ללוויות כל יום לא נצליח להתעורר, זו הסיבה ששלמה המלך אומר "והחי ייתן אל ליבו". ההתבוננות על היום האחרון עלי אדמות עוזרת לנו לנווט את המחשבות, הדיבורים והמעשים שלנו. ולא, לא מדובר בלהפחיד את עצמנו עם יום המיתה, ממש לא. אלא, רק כדי להתמודד עם המציאות, להתבונן על העולם הזה עם פרספקטיבה נכונה ולא לאבד פרופורציות.

 

מאמרים נוספים בנושא:

היום האחרון

על החיים ועל המוות

יש חיים לפני המוות

לא רק ביום האחרון

צידה לדרך

כשנגמור עם כל הסידורים

לא קונה לך אהבה

אוכלים את העולם

סוד החיים הארוכים

פשוט, לעצור ולנוח

השילוב המנצח
יום מלא שמחה וברכה

רק להיות

 

ומכיוון שאני בן תמונה, אני כאן ולא סתם, אז יש סיבה לכך נכון? גם אם ארדוף כל ימי חיי, ואשיג שפע של פרנסה, מעמד, עושר ופרסום – עדיין, יום אחד אמות. מהדבר הזה אף אחד לא יכול לברוח. אם כך, צריכה להיות משמעות לחיי, נכון? באתי לכאן לשם מטרה ותכלית. אדם שמתבונן כך על חייו ללא ספק יגיע למסקנה המתבקשת, הוא יבין שיש בורא עולם שאיתו הוא צריך לפתח קשר ולדבר איתו על בסיס יומי! כדי להגיע ליעד שלו ולהשלים את המשימה שלו בעולם הזה הוא צריך להתפלל, בתפילה האישית (ההתבודדות, כפי שמכנה אותה רבי נחמן מברסלב) ולבקש מבוראו, אביו בשמים, שיעזור לו ויראה לו את הדרך, את התכלית, את הכלים שהוא נתן לו, היכולות והכישרונות וכל מה שהעניק לו על מנת להשלים את המשימה המיוחדת רק לו.

 

וברגע שאדם מתבונן על יומו האחרון, כל השקרים של עולם החומר הגשמי מתפוררים. שום דבר לא יכול לשטות בו! אדם שיודע שיום אחד הוא יפטר מן העולם הזה לא ירצה, וגם לא ירגיש צורך, לבזבז את הנכס הכי יקר שקיבל – הזמן. אין לו מושג כמה זמן הוא אמור להיות כאן. הוא אפילו לא יודע אם הוא יחיה לראות את המחר. וגם אם יזכה לחיים ארוכים, הרי שהחיים הם כמו צל חולף עובר. יום אחד נסתכל לאחור ולא נבין איך הזמן חמק לנו מבין האצבעות. לכן, עלינו לחשוב בזהירות איך והיכן להשקיע את הזמן שלנו בפרק החיים שניתן לנו.

 

אדם שמבקש לדעת מהי תכליתו ומטרתו בחיים חי חיים מאושרים. הוא אדם ששמח מכל רגע בחייו. ענייני העולם הגשמי לא מעניינים אותו, אלא רק לצורך קיומי ולא לשם רדיפה. לא אכפת לו איזה שעון הוא יענוד, אם החולצה שילבש היא מותג או לא, אם הקפה מספיק מתוק ואם יש לו חשבון בנק בשוויץ. כל מה שמעניין אותו הוא רק לדעת איך לנצל כל רגע, להתעלות ברוחניות שלו ולזכות לקרבה וקשר עם הבורא.

 

מי שמשקיע את חייו וזמנו במרוץ אחרי הגשמיות, ומתוך הכרות אישית עם אנשים כאלה – מדובר באנשים עצובים, מדוכאים, מלאים בסבל וייסורים מהרדיפה אחרי הבלי העולם הזה – משמע, כסף ורוכש. אין להם מנוחת הנפש והגוף, תמיד הם רוצים יותר ממה שיש להם, הם ממורמרים ולא שמחים בחלקם. משקיעים מאמצים וכספים שבסוף יורדים לטמיון, וזה במקרה הטוב. וגם אם הם 'בלעו' את כל העולם והשיגו ואספו – יום אחד, הם ישאירו הכל מאחור וילכו בלי שום כלום. כל הכסף והרכוש והמעמד והפרסום – שום דבר מזה לא הולך איתם ולא יעזור להם ביום פקודתם. כבר לא ישנה לאף אחד אם הם נסעו על רכב יוקרתי שניקר לאנשים את העיניים. הכל נשאר כאן. הם הולכים לעולם של מעלה בלי גרגיר ביד…

 

לכן, אדם שמשקיע את זמנו ומרצו בעולם הזה – מפסיד כפליים! החיים שלו בעולם הזה חסרי משמעות, ללא שום תוכן וקניינים אמיתיים לעולם הבא.

 

לעומתו, אדם שמשקיע את מרצו וזמנו בתכלית שלו, במטרה שלשמה הוא נברא ונשלח לעולם הזה – מרוויח כפליים! הוא חי חיים עם משמעות, שמחה ואושר ולוקח איתו שקים מלאים לעולם הבא.

 

זוהי הדרך של האמונה, המשימה שלנו בחיים להתעלות ברוחניות, להתחבר לבוראנו, להיות איתו בקשר יומי וליהנות מהחיים שקיבלנו ממקום של השמחים בחלקנו. זוהי הדרך של המנצח האמיתי שזוכה בניצחון הכפול, נהנה מאושר ושמחה בחייו כאן ובעולם הבא.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה