העצם בגרון של המן

פורים: העצם בגרון של המן. אז הוא נחשב לאיש הכי עשיר, הכי קרוב למלך וזה שכולם פחדו ממנו, אבל דבר אחד הוציא אותו מדעתו. בואו לגלות מה הציק להמן הרשע בגרון.

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

הוא היה האדם הכי עשיר בממלכה, כסף ונכסים היו אצלו כמו ערימות של חול. היו לו (קחו נשימה עמוקה) 208 ילדים! וגם אישה תומכת. הוא היה השר הכי קרוב למלך ועל אצבעו הייתה טבעת חותם המלך. כולם בממלכה השתחוו לו, אהבו אותו, פחדו ממנו. כזה היה המן.
 
אבל! איש אחד בכל הממלכה הענקית הזו עצבן אותו. למה? כי הוא לא השתחווה לו. זהו. רק אחד. מרדכי היהודי. התגובה של המן לנושא זה הייתה אותה הכרזה מפורסמת "אם מרדכי לא משתחווה לי, כל זה לא שווה לי" – כל זה, משמע כל העושר, היוקרה, הכבוד, הילדים האישה והקרבה למלך. כלום.
 
תגידו, הוא מטורף? מה הוא עושה עניין משטות כזו?! אם הייתם במקומו, הייתם נותנים לבן אדם אחד להטריד אתכם? להוציא אתכם מדעתכם? לומר שכל מה שיש לכם לא שווה כלום רק בגלל מישהו אחד בכל המדינה? מרדכי לא אמר מילה להמן. הוא גם לא איים עליו, לא נלחם בו ולא גרם לו שום נזק. הוא פשוט סירב להשתחוות לו. אז למה לזרוק הכל? כדי להבין למה, צריך להסתכל על הדברים עמוק יותר.
 
מאמרים נוספים בנושא:
הנקודה  השחורה
את פורים הוא לא לקח בחשבון
וכל זה לא שווה כלום!
 
רבי  נתן מברסלב מלמד אותנו שהמשימה של עמלק, הדמות האנושית הארכי-רשעית של הסיטרא אחרא (הצד האחר, הטומאה) בכל דור היא: להרוס ולהשמיד את האמונה (כמו שרואים את זה גם היום). מצד שני, גם לצדיק האמיתי שבכל דור יש גם כן משימה לא קלה – לקרב את העולם, ובעיקר את עם ישראל, לבורא עולם. ואת זה הוא עושה על ידי הפצת האמונה.
 
פועל יוצא מכך הוא, שהתפקיד העיקרי של הסיטרא-אחרא הוא להחליש ולערער את העבודה הקדושה של הצדיק האמיתי שמפיץ את האמונה. זה דבר שחוזר על עצמו לאורך כל ההיסטוריה של העם היהודי. עשיו התנגד ליעקב. נכדו של עשיו – עמלק, התנגד למשה רבינו. המן, צאצא של עמלק, התנגד למרדכי היהודי, וכך עד שמשיח יבוא במהרה בימינו.
 
רבי  נחמן מברסלב מלמד אותנו שלאדם לא יכולה להיות אמונה עד שהוא מתקרב לאמת, והוא לא יכול להתקרב ולדעת את האמת אם הוא לא מתקרב לצדיק האמיתי (ליקוטי מוהר"ן א, ז). לכן אם אדם רוצה להשיג את מידת האמונה עליו להיות מקושר לצדיק האמיתי שבכל דור.
 
בואו נעשה אתנחתא קלה ונשאל את עצמנו, למה אי אפשר ללמוד ולהשיג אמונה לבד בלי הצדיק?
 
ורבי נתן עונה (ליקוטי הלכות, ברכת הריח, הלכה ד), שעל ידי מעלתו הגבוהה של הצדיק, הדרגה הרוחנית הגבוהה בה הוא נמצא, הוא יכול לראות למרחוק יותר מכל אדם אחר. אדם שעומד על פסגת הר רואה את האופק וכל מה שקורה סביב ההר הרבה יותר מזה שמטפס או נמצא בתחתית. קניין האמונה, כפי שמסביר רבי נתן, תלוי בתיקון כוח המדמה (הדמיון) של האדם. אדם קדוש, כמו הצדיק, לא הולך שולל אחרי אשליות ופנטזיות. בכוח הזה הוא משתמש לנבואה ולקבל את המסרים של בורא עולם בצורה נקייה וברורה. מצד שני, אדם שהקדושה האישית שלו פגומה סובל קשה מכוח המדמה שלו, עד כדי כך שאפילו מטאטא עם פאה נראה לו כמו 'מיס אמריקה'… לכן התורה מצווה עלינו לשמוע בקול הצדיקים, שזו אמונת  חכמים, ולא לסור מדבריהם לא לימין ולא לשמאל (דברים יז, יא). ומכיוון שהקדושה האישית שלנו לא שלמה אנחנו לא יכולים לראות את הדברים בצורה ברורה כמו הצדיק שמבורר ונקי מכל תאוות. זו הסיבה שאנשים רבים חולקים על הצדיק האמיתי שבדור ומסרבים לקבל את דבריו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
המכשף  מפרס
100 זה לא  מספיק
 
הכוונה האמיתית של המן – להרוג, להשמיד ולאבד את עם ישראל – ולאו דווקא בכלי נשק ומלחמה. הוא ידע היטב שהמפלה של עם ישראל מתחילה קודם כל מבחינה רוחנית, כפי שקרה להם במדבר עם בנות מדיין. הוא ידע היטב ש"אלוקיהם של אלה שונא זימה" לכן ידע גם מהי נקודת החולשה שלהם – הקדושה האישית שלהם.
 
מרדכי היהודי ראה את כוונותיו המרושעות של המן הרשע, לכן הורה בצורה מפורשת ליהודים לא לקחת חלק באירוע הנוצץ של אותם הימים – משתה המלך אחשוורוש. ובתוך העם, היו מי שכינו אותו "קיצוני" ו"פרימיטיבי" וטענו (כמו בימינו) שהוא מצית את חבית הנפץ שתהרוס את הקשרים של היהודים עם השלטון ואת דעת הקהל העולמית עליהם. שזה לא בסדר, שזאת לא דרכה של התורה ש"כל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"… המחלוקת על הצדיק הובילה לכך שרק מעטים שמעו בקולו והרוב הגדול השתתף באותה סעודה שעוררה קטרוג גדול בשמים, ובעקבות הקטרוג גם את הדין הקשה – הגזירה של המן. תודה לא-ל ולרחמיו המרובים והאינסופיים, שמרדכי היהודי – הצדיק, ואסתר המלכה – השכינה, הצליחו לבטל את הגזירה האיומה הזו מעל עם ישראל בצום והתכנסות היהודים לתפילות התעוררות ורחמים. "לך כנוס את כל היהודים… וצומו עלי שלושה ימים".
 
עד לימינו אנו, אנשים לא מצליחים להבין את היכולת של הצדיק לראות למרחוק, את המסר והאמת הטהורה, בגלל סיבה אחת – הקדושה האישית שלהם פגומה.
 
זו הסיבה שהצדיק האמיתי הוא העצם בגרון של עמלק לאורך כל הדורות. כי אם לא הצדיק האמיתי, החיים של הסיטרא אחרא היו הרבה יותר קלים מול עם ישראל. רק עצם המחשבה על הכמעט הצלחה של המן להשמיד את עם ישראל מזעזעת ומפחידה, שהרי גם המלך חתם! אבל ההקלה באה מיד עם העובדה שהצדיק תמיד בשטח, תקוע כמו עצם בגרון של הסיטרא אחרא ושלוחיה ומונע גזירות איומות מעל עם ישראל בעזרת הראיה הברורה שלו, הקדושה האישית והתורה שהוא לומד – שהם הביטחון והערובה להצלחה שלו ושל עם ישראל. אשליות ופנטזיות לא מפילות אותו במלכודת היצר שטוען שהצבא ינצח, שהשלום יביא שקט ושלווה וכלכלה טובה ועוד תירוצים כאלה ואחרים.
 
ככל שנזכה להתחבר ולהתקשר עם הצדיק, על ידי שנלמד את דבריו וניישם את עצותיו ולימודו, כך נזכה לאמונה אמיתית וטהורה, משום שרק כך נראה את הניסים הנפלאים של חג הפורים בדור שלנו ואת הגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה