הקסם של חודש ניסן

כל חודש והקסם שלו, כל חודש והמתנות הנפלאות שהוא משפיע עלינו עם אורו המיוחד. הרב שלום ארוש על הקסם של חודש ניסן.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

כל חודש והקסם שלו, כל חודש והמתנות העצומות שהוא משפיע עלינו באורו המיוחד.

 

היום הראשון של החודש – ראש חודש, הוא יום גבוה מאוד שניתן לפעול בו ישועות גדולות משום שהוא "ראשון למעשה בראשית, ראשון למלכים, ראשון לנשיאים, ראשון לכהונה, ראשון לשכינה, ראשון לברכה, ראשון לעבודה" ועוד, כפי שמובא במדרש. השנה, ראש חודש חל ביום שבת, שבת פרשת החודש שכל עניינה הוא התחדשות. כמובן, כמו בכל חודש, גם בשאר הימים של חודש ניסן – שהוא חודש הגאולה, חודש החירות של עם ישראל מהשעבוד המתמשך במצרים – הם ימים עם כוח אדיר לפעול ישועות.

 

יום הולדת שמח! – בראש חודש ניסן, חודש הגאולה, חל יום הולדתו של מורנו ורבינו היקר, אור העולם – רבי נחמן מברסלב. ובשנה בה נולד רבי נחמן – שנת תקל"ב, ראש חודש ניסן חל בשבת פרשת תזריע – בדיוק כמו השנה, וברית המילה שלו הייתה גם כן בשבת קודש, שבת הגדול – פרשת מצורע. זהו סימן טוב, סימנא מילתא, שאפשר לזכות לפעול בשנה זו דברים עצומים, לעילא ולעילא, יותר מכל שנה ולהוריד לעולם את גילוי האור של רבי נחמן בצורה שלמה ונפלאה יותר מבכל שנה.

 

בואו נתבונן במהות היום האדיר הזה, והשלכותיו על שאר ימות חודש ניסן והקסם הטמון בהם.

 

ראש השנה למלכים – ראש חודש ניסן הוא ראש השנה למלכים, בו הקב"ה דן את העולם על כל המלכויות. ביום זה נקבעות כל ההתמנויות כפי שאומר רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן תנינא, ה): "כי ניסן ראש השנה למלכים, ואז נתחדש כל ההתמנות של כל אחד ואחד, ואז נותנין לכל המלאכים ההתמנות שלהם, ואזי נתחדש הרצון של ה' יתברך, בחינת: 'וכמצבייה עביד בחיל שמיא', כי אז נותנין לכולם ההתמנות שלהם כרצונו יתברך, ואז יש להמלאכים שמחה ונתחזקין". ואז הקב"ה קובע מי יהיה מלך, מי נשיא ומי ראש ממשלה, שרים וראשי ערים, ולהבדיל, ראשי ישבות וכל סוגי המלכויות וההתמנויות שיש בעולם. כן, אפילו האחראי הזוטר ביותר מקבל את המינוי שלו משמים כפי שאומרת הגמרא, שאפילו האחראי על חלוקת המים מתמנה משמים. זה היום בו מקבלים את המינוי המיוחל…

 

וזו סיבה מספיק טובה מדוע צריך להתפלל ביום זה, ובשאר ימות החודש, שכל המינויים בעולם יהיו ראויים, טובים וטובים לעם ישראל, ובעיקר, שהקב"ה ימנה לנו מנהיגים צדיקים אמיתיים וחסידים שכל רצונם הוא רק להמליך את הקב"ה, כפי שעשה דוד מלך ישראל – מלך שהמליך את הבורא בשלמות.

 

מאמרים נוספים בנושא:

כל יום והמתנה שלו

זה חדש, זה ניסן וזה נחמן

צאו למסע

מתנות קטנות

החדרים של החיים

אל תחמיץ את ההזדמנות

המלחמה על החירות

תודה, לא יותר מזה

רק מילה אחת

אז זהו, תודה

תודה. הכי פשוט.

 

חודש הגאולה – חודש זה מסוגל מאוד לגאולה, לכן יש להרבות בתפילות ולבקש את הגאולה, להתפלל ולבקש מבורא עולם שיקבע שבשנה זו תבוא הגאולה ויזכה אותנו לקבל את פני מלך המשיח. לכן אמרו חז"ל שבניסן ניגאל, כי מיד כשהקב"ה יקבע בראש חודש, ובהמשך התפילות במהלך החודש, שתבוא הגאולה – בשנה זו מיד בחודש ניסן היא תבוא.

 

תפילה וגילוי המלכות בשלמות – כל עניינה של מלכות בית דוד ומשיח בן דוד הוא התפילה. התפילה, היא הגילוי האדיר והכי אמיתי של מלכות הבורא. כאשר אנו צריכים משהו הדבר שכל אחד מאיתנו עושה הוא לפנות לממונה האחראי על הדבר שאנו רוצים, לכן כאשר פונים לבורא עולם בכל עניין ודבר זה מראשה שהוא המלך העומד מעל כל המלכים, השרים והממונים.

 

התודה שעולה על הכל – התודה, היא הגילוי בהא הידיעה של מלכות הבורא בשלמות. כי זה לא שהאדם חי את המציאות שכל מה שקורה הוא ברצונו של השם, אלא שהוא חי את האמונה שהכל לטובה, שכל מה שהקב"ה עושה הכל לטובה. לכן אמרו חסידי ברסלב שהמילה "המלך" היא ראשי תיבות (בהיפוך אותיות) – "כל מאורעותיו הם לטובה". לכן בחודש זה יש לפעול הרבה ולבקש מהקב"ה שלא נפסיק להודות לו על הכל, וכמובן, נבקש אמונה שלמה שאין שום רע בעולם ושנזכה לעמוד בכל מבחני האמונה בשלמות, כי העיקר הוא להמליך את הקב"ה בעולם. לכן בראש השנה למלכים אנו צריכים לבקש על מלך מלכי המלכים שהוא לבדו ימלוך, "ומלוך עלינו מהרה אתה השם לבדך". איך עושים את זה? פשוט, מאמינים שהכל מאיתו והכל לטובה!!!

 

אמונה שלמה, תכלית הבריאה – המטרה והתכלית של כל אחד מאיתנו בכל רגע ורגע בחיים, ובעיקר בימים עצומים אלה, צריכה להיות לזכות באמונה שלמה. מדרגתו של האדם נקבעת על פי האמונה שלו, כפי שמסביר רבי לוי יצחק מברדיטשוב את הגמרא (ברכות ז, ע"ב): "צדיק וטוב לו – צדיק גמור; צדיק ורע לו – צדיק שאינו גמור" – 'צדיק וטוב לו' זה אחד שחי את המציאות שאין שום רע בעולם ולכן איך שמתנהג איתו השם יתברך הכול טוב לו ורק הוא הוא נקרא צדיק גמור. אבל צדיק שעדיין מרגיש רע, כלומר שעדיין חושב שיש רע, זה אומר שהאמונה שלו לא בשלמות ולכן אינו צדיק גמור, ומכאן ראיה שלפי מדרגת האמונה כך מדרגת הצדיק. וזה מה שכתוב: "וצדיק באמונתו יחיה" – שעיקר מדרגת הצדיק היא לפי האמונה. וכן אומר רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן ל"א) – שהשלמות היא שיהיה צדיק ולמדן. כלומר, המילה צדיק משמעה בעל אמונה, וצריכים להקדים את האמונה ללמדנות, כי רבי נחמן אומר שלמדנות בלי אמונה היא ממש כלום: "ולמדן בלבד בוודאי אינו כלום, כי אפשר להיות למדן ורשע גמור. ולא זכה נעשה לו סם מוות" (שם).

 

אם כן, הדרגה של האדם היא דרגת האמונה בה הוא נמצא. וזה דבר חשוב מאוד שכדאי להפנים. ומכיוון שהאמונה היא תכליתו של האדם כל דבר בחיים מרמז לו על המקום בוא הוא אוחז באמונה, לכן צריך לבקש מהקב"ה שנזכה להמליך אותו בתוך כל ניסיון וניסיון שאנו עוברים, לראות את מלכותו והשגחתו בכל אתגר וקושי בחיינו.

 

למשל, ניסיון בפרנסה – דאגות? חסרה לך אמונה. כל דבר העובר על האדם בפרנסה מרמז לו על דרגת האמונה בה הוא אוחז, ואם יש לו דאגות סימן שהוא צריך להשלים את אמונתו באותו עניין. כך הוא הדבר בניסיון בשלום בית – שלום בית תלוי אך ורק לפי מידת האמונה שלו, ובכל חיסרון בזוגיות ובשלום הבית עליו לדעת ולהבין שאמונתו חסרה. העבודה המתבקשת ממנו היא להשלים את האמונה עד שישלים את כל החסרונות שנובעים מחסרון הדעת, שהוא חסרון האמונה.

 

 

המידות ומידת האמונה – כל מידות הנפש בנויות ונשענות על מידת האמונה, כפי שציינתי בספר בגן האמונה, פרק האמונה במידות. כל הסבל של האדם בעולם הזה נובע מהמידות השליליות שלו, שהן חוסר אמונה, וכפי שאומר רבי נחמן: "אדם בלי אמונה – חייו אינם חיים", הוא סובל מכעס, קנאה, תחרותיות, עין רעה… והרשימה עוד ארוכה. בחודש ניסן, החודש בו אנו ממליכים את הקב"ה ולזכות באמונה שלמה, אפשר לפעול רבות בעניין זה ולמשוך עלינו חיים טובים ומתוקים באמת, שהרי כל מהלך בחיים מטרתו אחת: להביא את האדם לאמונה בעזרתה ימליך את הקב"ה בכל מצב שעובר עליו בחיים, ויאמין בו וידבר איתו, ובעיקר – שיאמין שהכל לטובה המוחלטת והשלמה.

 

ומכיוון שכל התכלית שלה האדם והבריאה כולה הוא גילוי האמונה, לכן הקב"ה נותן לאדם מבחני אמונה בחייו כדי שיוכל לראות האם הוא חי באמונה, או שמא עדיין לא הגיע לשלב זה. וזה חסד עצום וגדול! לכן העיקר בחודש הגאולה, חודש ניסן, להרבות בתפילות ולבקש על האמונה השלמה – שכוללת את כל המידות וכל הדברים שאדם צריך בחיים, על אור התודה וההודאה – שהוא אור שלמות האמונה. וככל שזוכים לעוד ועוד אמונה כך מתגלה מלכות הבורא, וזה הדבר שבאמת מקרב את גילוי מלך המשיח, שנזכה לקבלו במהרה בימינו.

 

לא סתם רבי נחמן נולד בראש השנה למלכים, משום שעיקר כוונתו ומטרתו היא להמליך את הקב"ה בעולם, לכן אמר שהעניין שלו הוא תפילה – שהיא גילוי מלכות הבורא. וכן אמר, שכל העניין שלו הוא ראש השנה – שזהו יום המלכתו של הקב"ה, וכן הרבה לדבר בעניין חשיבות האמונה, כפי שאמר (שיחות הר"ן, ל"ג):  "אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאוד!". ועוד אמר (חיי מוהר"ן, רס"ו): "כל מה שמשיח יעשה טובות לישראל אני יכול לעשות, רק שהחילוק הוא שאצלי עדיין יש בחירה, אבל אצל משיח כבר לא יהיה בחירה כלל". ואם הדור של רבינו היה ראוי כבר אז היינו זוכים לגאולה השלמה. לכן, מי שרוצה לזכות לחיות בימות המשיח צריך לשמוע לרבנו הקדוש!

 

ועוד אמר רבי נחמן (שם רנ"ז): "יש לי השגה כזו להשם יתברך שהייתי יכול להביא על ידה את משיח, אבל סילקתי הכל ולקחתי עצמי אצלכם להחזיר אתכם למוטב, כי זה גדול מן הכל, כי (זהר תרומה קכ"ח) 'זכאה מאן דאחיד ביידא דחייבא'".

 

הפצה וזיכוי הרבים – אין מה לומר, לימוד מידת האמונה לבני אדם, והפנמתה, זה דבר עצום וגבוה יותר מימות המשיח וגבוה יותר מלהביאו, לכן בחודש ניסן אנו צריכים להתפלל על ההפצה וזיכוי הרבים, שהם גילוי מלכותו של הבורא בעולם יותר מכל דבר אחר כי כל התפילות על גילוי מלכותו הן ש"כל בני בשר יקראו בשמך", שכולם בלי יוצא מן הכלל יידעו את השם ויאמינו בו ובעובדה שאין שום רע בעולם כלל.

 

זאת הדרך הנפלאה, המתוקה והנפלאה בעזרתה אנו מזכים יהודים בארץ ובעולם להכיר את הקב"ה, להאמין בו ולזכות לחיים טובים מלאים באושר ושמחה. ויהי רצון שנזכה בזכות אור זה לגאולה השלמה ברחמים פשוטים עוד בחודש ניסן של שנה זו, במהרה בימינו אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה