השער למצפון

האם הידעתם שגם למצפון שלכם יש שער? הרב שלום ארוש עם ההסבר הנפלא על השער שחיים ומוות עוברים דרכו.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

יש לו כוח אדיר, לדיבור שלנו. הוא זה שבונה את הקשר שלנו עם האינסוף, בורא עולם. הוא זה שמקשר בין בני אדם. הוא הבסיס של כל הקשרים הבינאישיים, הוא, בעצם, החלק הכי חשוב בחיינו. זו הסיבה שחכמינו ז"ל מרחיבים מאוד על החשיבות של הכוח העצום שקיבלנו – הדיבור, "רוח ממללא" המבדילה אותנו מכל שאר הבריות.

 

וכוח כזה, מצריך מאיתנו תשומת לב וזהירות משנה אדירה.

 

הדיבור חושף את המחשבות הכי פנימיות שלה האדם. לפני שאדם מתחיל לדבר, אף אחד לא יכול לדעת מה הוא חושב, במה הוא אוחז או מאמין, האם הוא אדם נעים או אגרסיבי וכן הלאה, דברים שהדיבור מעיד כאלף עדים על האדם. החכם באדם, שלמה המלך ע"ה, אומר "גם אוויל מחריש, חכם יחשב. אוטם שפתיו נבון" (משלי יז, כח). טבעו של האדם, מהותו וכל כולו נשקפים מהדיבור שלו, אך בטרם יפתח שפתיו אף אחד לא ידע מי הוא.

 

מאמרים נוספים בנושא:

חופש הדיבור

לשון מדממת

לשמור על זכות השתיקה

 

רבינו בחיי מלמד בספרו חובות הלבבות (שער הפרישות) כי כאשר אדם כל יום אומד את עצמו, עושה חשבון נפש, עליו לבדוק את הטעויות שעשה במהלך היום הקודם לחשבון הנפש, ובעיקר את כל מה שקשור לדיבור – האם דיבר לשון הרע, האם עסק ברכילות, האם נשבע שבועת שקר וכן הלאה. אנחנו יכולים לשפוט את הפגמים של מידות הנפש והתכונות שלנו על פי הטעויות שאנחנו עושים. בהמשך, רבינו בחיי ניגש לאיבר הדיבור – הלשון, אותה הוא מכנה "השער של המצפון" – לשון טובה, היא סימן למצפון חזק ונקי. ואילו לשון קשקשנית, לא טובה, היא סימן למצפון רע ומלא זימה.

 

חשבון נפש יומי, בעיקר זה הנוגע לדיבור, יכול לסייע לאדם להשיג את התיקון המלא של נשמתו על הצד הטוב ביותר. טוב ורע, אמונה וכפירה – כל אלה תלויים בטבע הדיבורים של האדם. דיבור חיובי מחיה את האדם, ואילו השלילי גורע ממנו כוחות ועושה אותו עצבני. "חיים ומוות ביד הלשון" אומר החכם באדם, שלמה המלך (משלי יח, כא). כל מילה יכולה לתת לאדם חיים, וגם את ההפך – מוות.

 

ברגע שאדם מתעורר בבוקר, הוא חייב להזכיר לעצמו שאיכות היום שקיבל במתנה מבורא עולם תלויה באיכות הדיבורים שלו באותו יום.

 

רבינו בחיי מוסיף ואומר, שאדם צריך גם להימנע מדיבורי סרק ומדיבורים עקרים חסרי משמעות, ושכל אדם צריך לשמור על מצבור הדיבורים שלו לדברים חיוביים – ללימוד התורה, לתפילה, להתחזקות באמונה, לפרנסה, לסחר ומסחר, אך לא לבזבז אותם על דברי הבל או דיבורים פוגעים והרסניים.

 

על הלשון צריך לשמור! לכן חשוב מאוד תמיד להשתמש באיבר הזה בחכמה. למה דומה הדבר? לרכב, כמו שעל הנהג לוודא שהברקסים שלו תמיד תקינים ושכל המערכות מתפקדות היטב ועל הצד הטוב ביותר, כדי שלא תהיה חלילה תקלה, שהרי כל תקלה עלולה להפוך לתאונה קטלנית.

 

הרמב"ם מלמד אותנו שכל רגע יקר מאוד בחיינו. הוא מעודד אותנו להשקיע את חיינו במקום הכי טוב – לימוד התורה וקיום המצוות. הוא מסכים בהחלט שאנחנו צריכים להשקיע זמן מסוים כדי להתפרנס, אבל לא להפוך אותו לעיקר אלא לחלק מזערי של היום. האדם גם יכול להשקיע את זמנו בלימוד מקצוע מסוים שמצריך זמן לא מועט מחייו, אבל בהחלט לא על רביצה מול הטלוויזיה, דיבורי סרק והבל, בטלנות ובזבוז זמן וכן הלאה.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

משימה בלתי אפשרית?

לשונות חמקמקות

למה זה לא מצחיק?

 

הליכה, רכיבה על אופניים וכל הדברים שמסייעים לנו לקיים את "ונשמרתם" ולהועיל לבריאות הם חשובים, מכיוון שהם בונים גוף בריא שמאחסן את הנשמה. ושמירה על הגוף היא מצווה בפני עצמה. בידור פאסיבי – מחוץ לתחום! שיחות חסרות משמעות ואיכות הן בזבוז זמן יקר, בזבוז אחד המשאבים החשובים שקיבלנו. וגם הן, כמובן, מחוץ לתחום!

 

היכולת שלנו לדבר היא עוצמה אדירה, היא בונה עולמות. ומאידך, יכולה להרוס עולמות. היא יוצרת את הדברים הכי יפים, ומצד שני הופכת מקומות פורחים לשממה עזובה.

 

שמרו עליו, על הדיבור שלכם. לשון טובה היא כמו שביל הזהב המוביל לשער הנוצץ מיהלומים ופנינים יקרות-ערך של המצפון שלנו. לשון רעה היא דרך רצופה בקוצים ודרדרים. אם אנחנו יכולים להבין עד כמה זיהום הסביבה הוא דבר מסוכן, על אחת כמה וכמה זיהום סביבה רוחני יכול להיות הרסני ונוראי עבורנו.

 

הדיבור הוא השער למצפון ולכל הדברים היפים שהחיים מציעים לכם, זו סיבה מספיק טובה לנהוג בו בזהירות מרבית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה