טילי תפילה

בשבועות האחרונים, היו ארבעה סוגי לחימה: אש תותחים (ארטילריה), הפצצות חיל אויר, שריון (טנקים), ויחידות חי"ר מובחרות (קומנדו). הדמיון בין סוגי הלחימה...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

בשבועות האחרונים, היו ארבעה סוגי לחימה: אש
תותחים (ארטילריה), הפצצות חיל אויר, שריון (טנקים),
ויחידות חי"ר מובחרות (קומנדו). הדמיון בין סוגי
הלחימה לבין סוגי התפילה הוא מדהים ביותר!
 
 
רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זי"ע, מלמד אותנו שעיקר כלי נשקו של משיח צדקינו הוא תפילה, ובאמצעותה יילחם את כל מלחמותיו ויכבוש את כל הכבישות (ראה ליקוטי מוהר"ן קמא, תורה ב).
 
הראשון שהגדיר תפילה ככלי לחימה היה יעקב אבינו עליו השלום, שאמר "בחרבי ובקשתי" (בראשית מח, כב), ומתרגם אונקולוס "בצלותי ובבעותי", כלומר בתפילתי ובבקשתי. נמצא ש"חרב" היא תפילה ו"קשת" היא בקשות.
 
מעשי אבות הם סימן יפה לבנים. רבינו נחמן זי"ע מלמד אותנו שאם נרצה להילחם בצבאו של משיח, אזי כדאי לנו ללמוד איך צריך להתפלל היטב. ואל יחשוב אדם לרגע שזוהי מליצה בעלמא, כי משיח באמת יילחם את כל מלחמותיו באצמעות התפילה וכך יפיל את כל אויביו. כשם שיעקב אבינו כבש את שכם על ידי תפילותיו ובקשותיו, כך משיח צדקינו, יוצא חלציו, יכבוש את כל העולם על ידי תפילתו. הדבר פשוט, כי לא קיימת מציאות של תפילה כראוי שאינה פועלת כל ישועה שבעולם.
 
והנה, אפשר ללמוד הרבה אודות כוח התפילה מן המלחמה של החודש האחרון בלבנון. כיצד?
 
בשבועות האחרונים, היו בעצם ארבעה סוגי לחימה: אש תותחים (ארטילריה), הפצצות חיל אויר, שריון (טנקים), ויחידות חי"ר מובחרות (קומנדו). הדמיון בין סוגי הלחימה לבין סוגי התפילה הוא מדהים ביותר, כפי שנראה בהמשך, בעזרת השם.
 
בתחילת המלחמה, מנהיגי המדינה חשבו שיכולים לנצח את המחבלים בלבנון מבלי "ללכלך את הידיים", כלומר מרחוק, מבלי לסכן חיילים. לכן, לאחר שנחטפו שני החיילים בצפון, צה"ל פתח באש תותחים כבדה והפגיז את כל דרום לבנון. למעשה, ההפגזות הארטילריות האלה לא פעלו הרבה, כי המחבלים היו מבוצרים היטב בבונקרים תת-קרקעים, והפגזים לא פגעו בהם בכלל.
 
לאחר שהמחבלים התחילו לשגר טילים לעבר ישובי ישראל, אז הצבא ראה שצריך כוח יותר מכוון, יעיל ומדוייק מאשר אש התותחים, לכן הפעילו את חיל אוויר. לעומת התותחנים שיורים מרחוק ואינם רואים את המטרה, המטוסים רואים את המטרה, אך מן האויר. גם כאן, למרות ההפגזות המאסיביות, הצליחו המטוסים להרוס מבנים ומתקנים, אך שוב, בקושי פגעו במחבלים שהצליחו לתפוס מחסה בבונקרים עמוקים באדמה ומבוצרים היטב. צה"ל קיווה לנצח מן האויר, מבלי לסכן כוחות על הקרקע, אך שוב, לא עלה בידם. לא נשאר מנוס אלא להכניס כוחות קרקע, לכן הצבא החדיר חטיבת שריון ללבנון.
 
כוחות השריון אמנם הצליחו להקיף כפרים אך ספגו אבידות, כאשר המחבלים הצליפו בהם באמצעות טילים נגד טנקים. השריון אמנם רואה את האויב, אך נלחם עמו במרחק של כמה מאות מטרים. למרות שהצליחו לכבוש שטחים, כוחות השריון שלנו לא כל כך הצליחו להכניע מחבלים שהתחמקו בשטחים שהטנקים לא יכלו לעבור בהם, או שהיו מוגנים היטב בכפריהם ובמכסיהם.
 
לאחר היסוסים גורליים של המטה הכללי, סוף סוף הצליחו לפגוע במחבלים רק כאשר הפעילו את היחידות המובחרות כמו סיירת מטכ"ל בבעל-בק ושייטת 13 בצור. ההבדל בין הלחימה של הקומנדו ושאר הלחימות שהזכרנו לעיל הוא, שהקומנדו והיחידות המובחרות מסתערות על האויב מקרוב ומחסלות אותו מטווח אפס. זוהי לחימה המצריכה מסירות נפש, אך התוצאות הן עצומות – יחידת קומנדו משיגה מה שיתר החילות אינם משיגים באלפי טונות של פצצות.
 
רבינו נחמן זי"ע מלמד אותנו שצריך לראות את השכל בכל דבר. והנה, השכל שבלחימה מלמד המון על התפילה וההיפך, כי תפילה היא תורת הלחימה נגד היצר הרע. גל עינינו ונביט בדברים נפלאים, כדלהלן:
 
אש תותחים – אמרנו שהתותחן יורה מרחוק מבלי לראות את המטרה. הפגז עף, אך לא בטוח אם יפול במטרה, ולפעמים נופל רחוק מן המטרה. זוהי מקביל לברכה מרב או לתפילה של שליח, כגון אדם שמבקש ממישהו אחר להתפלל עבורו. ספק אם תפילה כזו תדייק במטרה.
 
חיל אויר – הטייס רואה את המטרה, ואפילו אם יש לו טילי אויר-קרקע מתוחכמים, ככלות הכל הוא יורה מרחוק. זוהי אש יותר מדוייקת מתותח, אך גם מחטיאה את המטרה לפעמים. הפגזה אוירית מקבילה לתפילה ביחידות, שאמנם האדם עומד בעצמו להתפלל, שזהו בודאי יותר טוב מתפילה של שליח, אך כמו טייס, עדיין הוא רחוק מן המטרה.
 
שריון – הטנקים כבר מתקרבים למטרה ויורים אש מדוייקת, אך חשופים לטילי האויב. זוהי תפילה בציבור, שבאמצעות הציבור, תפילת היחיד נשמעת יותר טוב, אך היחיד עדיין חשוף ל"טילי האויב" – שהם הבילבולים, המחשבות, והיסח הדעת המרובים אשר מפריעים לאדם בתפילתו.
 
לחימת קומנדו – זוהי היעילה ביותר כנגד המחבלים, כאשר היחידה המובחרת חודרת אל תוך מעוז האויב ומשמידה אותו. כאן, אין הבונקרים מונעים חדירת כוח קומנדו מתוחכמת. המקביל ללחימת קומנדו בתפילה הוא התבודדות, כאשר האדם שופט את עצמו ומדבר אל השם יתברך, ועל ידי כך משמיד את כל הדינים, שהם המחבלים הרוחניים שמנסים להרוס את האדם. היצר הרע יודע להתחמק מסוגי תפילה אחרים, אך הוא נכנע תחת התקפת קומנדו של התבודדות. נמצא שהגיבור הקובע לעצמו ששים דקות של התבודדות כל יום הוא הקומנדו של הקב"ה. לפי זה, מובן היטב איך משיח צדקינו יילחם את כל מלחמותיו באמצעות התפילה, שיבוא ויגאל אותנו במהרה בימינו, אמן.
 
 
* * *
 
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net    

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה