יראה ועבודה

יראה ועבודה- על ידי שרואים, שבדרך שאדם רוצה ללכת – מוליכים אותו, ומצליחים בידו מלמעלה שיגמור חפצו, הן לטוב או לרע חס ושלום, על ידי זה יש טועים וסוברים...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 07.04.21

עצה – יראה ועבודה
 
על ידי שרואים, שבדרך שאדם רוצה ללכת – מוליכים אותו, ומצליחים בידו מלמעלה שיגמור חפצו, הן לטוב או לרע חס ושלום, על ידי זה יש טועים וסוברים, שחס ושלום, שהשם יתברך ביטל רצונו, שמי שרוצה לילך בדרך הקודש והפרישות, צריך לשמור את עצמו מאוד, שלא יפגום חס ושלום, בכדי שלא יפול על ידי זה באין סומך, אבל מי שנטיית רצונו הוא ללכת שובב בדרך ליבו, אזי לא יזיק לו שום פגם כלל, אדרבא חס ושלום, ונדמה להם שיש להם ראיות על סברות אלו חס ושלום.
 
ובטעויות כאלו יש הרבה מדרגות, כי יש סברות משובשות אפילו אצל אנשים כשרים קצת, שמשתלשלים בדקות גדולה מסברות רעות כאלו, שהם אפיקורסות גמורה, כמובן לכל משכיל, ובאמת: "איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת", כי בודאי רצונו יתברך, שכל אדם יעשה רק טוב ויהיה בורח מן העברה ויפריש את עצמו מתאוות העולם הזה, ולא בלבד מן המותרות, אלא גם בהכרחיות ימעט בכל מה שאפשר ויקדש עצמו במותר לו, ורק בזה חפץ השם יתברך, ואף על פי שגם עם הרשעים גומר השם יתברך למלאות רצונם, כמו שכתוב (תהלים י): "כי אתה עמל וכעס תביט לתת בידך", וכמו שפרש רש"י שם, אף על פי כן בודאי הביט אל עמל לא יוכל כלל, והרשעים הם כמשא על פניו, כביכול, כמאמר רבותינו ז"ל (ערובין כב), ומה שממלא גם רצונם, הוא רק בשביל כוח הבחירה, כי אם לאו- תתבטל הבחירה לגמרי, אשר אין זה רצונו יתברך. אבל המשכיל, החפץ באמת, יראה ויבין החילוק שבין הכשרים והיראים, שהצלחתם לנצח, ובין הצלחת רשעים, שהיא רק לפי שעה בחינת (תהילים צב): "בפרוח רשעים כמו עשב…להשמדם עדי עד", וגם זה הוא רק בשביל כוח הבחירה כנ"ל.
 
 
מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה.
 
 
שיחה
 
מהתנשאות וגדולה אין ראיה כלל. כי ההתנשאות הוא דבר בפני עצמו. לפעמים עושים דבר שעל ידי זה זוכים לגדולה והתנשאות, וכיון שעלה לא ירד. ומצינו במלכי ישראל שבשביל דבר אחד זכו למלוכה עד דור רביעי כמו שכתוב: "בני רבעים ישבו לך על כסא ישראל" (מלכים ב, י), ודבר זה באמת קשה להבין. על כל פנים זה הדור רביעי מוכרח שיופסק אצלו הגדולה והמלוכה ואפילו אם יעשה דבר זה שעשה זקנו ויותר ויותר מזה לא יועיל, מחמת שנגזר כבר שאצלו יופסק המלוכה, והוא צריך לסבול עונש אבותיו.
 
נמצא הדבר שהוא פליאה נשגבה מאוד, כי אבותיו זכו על ידי דבר זה לבד למלוכה עד דור רביעי, והדור הרביעי בעצמו שכבר מוחזק במלוכה מאבותיו אינו מועיל לו שום דבר אפילו אם יעשה אותו הדבר שעשה אבי זקנו, לא יועיל לו שתומשך מלכותו יותר לדורות שאחריו. ואפילו אם יעשה מה שיעשה לא יועלי מאחר שכבר נגזר שאצלו יופסק המלוכה והוא דבר תמוה מאוד והבן.
 
ובאמת אין אנו מבינים דרכי ה’. על כל פנים נמצא שלפעמים אחד עושה דברים טובים הרבה ואף על פי כן אין לו גדולה, מחמת שמוכרח על פי הגזרה שיופסק אצלו הגדולה כנזכר לעיל. ולפעמים אדם זוכה לגדולה על ידי דבר אחד אפילו עד דור רביעי והבן.
 
 
ושיחותיו הן אפילו לא טיפה מן הים הגדול,
רק שיראו לקחת מהן מוסר ויזכו להתעוררות גדולה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה