יש לכם תכונה ששווה זהב!

חדשות נפלאות כאלה לא יאמרו לכם בשום מקום: יש לכם מכרה זהב פנימי אדיר בתוככם! עכשיו, רוצו למצוא אותו וליהנות ממנו וכמה שיותר!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

בדור שלנו אנו מרגישים היטב על בשרנו את משבר המנהיגות – ברוחניות ובגשמיות, כולם הולכים לאיבוד בסבך הדעות, ההשקפות והמחלוקות. אפילו להורים ולמורים כבר אין סמכותיות. בעיות רבות וקשות עומדות על הפרק ולכל בעיה מוצעים פתרונות רבים, זה אומר כך והשני אחרת, כולם מבקרים את כולם ואין לנו מנהיג שייקח אחריות, יכריע ויוביל את העם בדרך הנכונה. וזאת הבעיה הגדולה מכל הבעיות.

 

אנו מחכים ומצפים למנהיג שיופיע ויגאל אותנו גאולת עולמים. ולא מדובר בציפייה מייאשת ומורטת עצבים למנהיג שיגיע משום מקום, אלא בציפייה פעילה בה עלינו לעשות כל שביכולתנו ולהכין עצמנו לקראת המנהיג אמיתי, להיות ראויים להנהגה. והתורה, כמובן וכדרכה בקודש, מעניקה לנו את הדרך ומגלה לנו צעדים נפלאים נוספים ומשמעותיים לקראת אותו מנהיג. ומדובר הן במנהיג הפרטי – מדריך רוחני, רב, מורה דרך, ובמנהיג הכללי – גדולי הדור, הנביאים והמשיח, שנזכה לקבלו במהרה בימינו.

 

צל"ש מבורא עולם

 

כל מנהיג נקרא 'נביא', כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן), שגם בדורנו שבטלה הנבואה, בכל זאת, לכל מנהיג אמתי יש בחינת רוח נבואה. משה רבינו מלמד את עם ישראל שישנו תנאי הכרחי להופעת הנביאים, וכולנו ללא יוצא מן הכלל זקוקים לזה, לכן כדאי לנו להבין ולהפנים היטב מה זה אומר לגבינו, ואלה דבריו: "נביא מקרבך מאחֶיך כמוני יקים לך ה' אלוקיך – אליו תשמעון. ככל אשר שאלת מעם ה' אלוקיך בחורב ביום הקָהָל לאמר 'לא אוסֵף לשמוע את קול ה' אלוקי ואת האש הגדולה הזאת לא אראה עוד ולא אמות'. ויאמר ה' אלי 'היטיבו אשר דיבֵּרו. נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך ונתתי דברי בפיו ודיבר אליהם את כל אשר אצוונו'".

 

משה מנמק את הצורך בנביא בבקשת בני ישראל במעמד הר סיני שלא רצו לשמוע בעצמם את כל הבורא. לכאורה, נראה כי הוא גוער או מוכיח, אך הוא מבהיר שההיפך הוא הנכון- בורא עולם בכבודו ובעצמו ראה את הבקשה באור חיובי וכפרס – נתן להם את הנבואה!

 

בפסוקים המקוריים (בפרשיות 'יתרו' ו'ואתחנן') בני ישראל מבקשים שמשה ישמש כנביא, אבל כאן בקשה זו לא מוזכרת כלל, בני ישראל מבקשים לא לשמוע את דברי הבורא בצורה ישירה מתוך פחד וחוסר יכולת לעמוד ברמה הרוחנית הנדרשת לחזיון הנבואה, ועל זה משבח אותם הקב"ה ואומר: "היטיבו כל אשר דיברו". התשובה שלהם מצאה חן בעיניו. ושלא תטעו, זה דבר נדיר לקבל צל"ש ממנו, והמדרש עומד על כך ואומר, "אשרי בני אדם שהמקום הודה לדבריהם".

 

וכאן נשאלת השאלה: איזו הבנה מיוחדת גילו בני ישאל שאותה ראה הקב"ה לנכון להעלות על נס ובזכותה העניק להם את מתנת הנבואה והמנהיגות הרוחנית?

 

מאמרים נוספים בנושא:

שלוש סיבות לחייך

הכוח לנצח!

זה הלייק שלך

כיף לקום בבוקר

אמונה בהמראה

18 ימי האמונה שלי

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

מחליפים משקפיים

מדברים מאהבה

בכוח האהבה
אהבה, זה מה שצריך
הקב"ה אוהב אותנו

מחוברים אליה

 

תכונה ששווה זהב

 

התכונה הזו, ששווה זהב, היא – שעם ישראל הכירו את מקומם וחסרונם! ותכונה זו היא הבסיס והיסוד של מידת אמונת חכמים, לכל קבלת התורה, המסורת מהדורות הקודמים ולכל הזכות למנהיגות אמת. כי מה הבעיה לשלוח לעם ישראל מנהיגים ונביאים? אבל אם העם לא יבין את חסרונו ביחד למנהיג ולא יטה אוזן ויציית לדבריו – אף מנהיג או נביא לא יעזור. אפילו על משה רבינו חלקו ואף רצו לרגום אותו באבנים, כן לגבי הנביאים כתוב, "והיו מלעיבים במלאכי האלוקים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו".

 

זו הסיבה שמשה אומר לעם ישראל – אתם רוצים שהבורא יקים לכם נביא כמוני? נביא שיוליך אתכם לבטח, ילמד אתכם תורת אמת, יביא לשגשוג בכל המערכות? עליכם לזכור היטב את מקומכם, לזכור שאתם עדיין לא עומדים במדרגה הרוחנית של הנבואה ויש לכם עוד הרבה חסרונות, לכן עליכם להטות אוזן ולקבל מבעלי הסמכות.

 

הקב"ה משבח מאוד את אלה שיודעים שהם לא יודעים ומבקשים את המדריך והנביא שיוביל אותם בדרך האמת. ומכלל השבח אתה שומע את הגנאי הגדול לאותם אלה שהם חכמים בעיניהם וחולקים על כולם, מבקרים ולא מוכנים לקבל מאף אחד, מחזיקים בדעתם ביהירות ואוטמים את עצמם מקבלת מרות וסמכות מהגדולים מהם.

 

והביטוי המשמעותי ביותר למידה זו הוא – ריבוי התפילה והבקשה מעומק הלב להתקרב למנהיגים אמתיים בפרט ובכלל, שהרי בזה תלויה כל ההצלחה הנצחית של הפרט ושל הכלל. לא להיות אטומים.

 

והתורה מעניקה לנו דוגמה קלאסית וסמל לאטימות – קורח. הוא החזיק מעצמו גדול שבגדולים והחליט שכל העדה כולם קדושים ואינם צריכים את המנהיגות של משה ואהרון. בטענות מעין אלה סחף קורח את כל גדולי התורה שבדור, כי בעניין המחלוקת על הצדיקים ישנו יצר הרע גדול דווקא לאלה שיודעים ומבינים, מכיוון שאין להם את ההרגשה הנכונה בחסרונם ולכן הם עלולים לאבד את ההכרה שעליהם תמיד לחפש ולקבל מהגדולים. לכן אומר רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן, י"ב) שעל פי רוב הלמדנים חולקים על הצדיקים, כי להיות למדן ותלמיד חכם ובכל זאת לשמור על הענווה והביטול ועל ידיעת המקום האישי – זו משימה קשה מאוד.

 

חוסר היכולת לקבל מאחרים, זו גאווה גדולה שהאדם לא מכיר בעובדה הפשוטה שהוא לא מבין בכל ולא יודע הכל. ובנוסף, היא כסילות גדולה, שהרי ההגדרה של חכם היא שהחכם לומד מכל אדם, שהוא תמיד מחזיק את עצמו כחסר ושיש לו עוד הרבה מה ללמוד. אך הבעיה הגדולה היא שהשילוב בין כסילות וגאווה מרחיק מהאדם את כל הטוב שבחיים, את כל הכוח ללמוד ולהתקדם, ומעם ישראל בכללותו זה מרחיק מאוד את הדרך לגאולה.

 

החושב והמחפש

 

על פי זה אומר רבי נחמן מברסלב צוואה שלו, שצריכים לחפש ולבקש מאוד אחרי מנהיג אמיתי להתקרב אליו. אין הכוונה להגיע למסקנות לגבי אדם כזה או אחר שהוא הצדיק האמיתי, אלא הכוונה היא להבין שאנו זקוקים נואשות למנהיג ושזה צורך קיומי, שהרי אנחנו עדיין כל כך חסרים ורחוקים מאמונה ומאהבת הבורא ויראתו, מקדושה וטהרה, לכן ברור שאיננו יכולים להסתדר בכוחות עצמנו ולסמוך על שכלנו והבנתנו, כי רבי נחמן אומר: "כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעותים ומיכשולות רבים ולבוא לידי רעות גדולות" (ל"ת יב), לכן עלינו לחפש ולבקש כל ימינו את המנהיג והצדיק שיכול לקרב אותנו אל האמונה ואל הקדושה.

 

כאשר אדם עוצר את החיפוש ומגיע להבנה והשגה שאדם זה או אחר הוא הצדיק – הוא שוב סומך על שכלו והוא נתון בסכנה לחשוב שהוא 'יודע' ו'מבין' ויכול לחלוק על כל מי שלא אוחז ב'אמת' שלו. המסקנה היחידה מהצוואה של רבי נחמן היא – להרבות על כך בתפילה כמו שרבינו מדגיש זאת בצורה הברורה ביותר: "אבל באמת צריכין לחפש ולבקש מאוד מאוד אחר מנהיג אמיתי כזה, וצריך לבקש מאוד מה' יתברך שיזכה להתקרב למנהיג אמיתי כדי שיזכה לאמונה אמיתית בשלמות".

 

איך מחפשים?

 

לנביאים ולמנהיגי האמת היו סימנים ברורים, וגם לגואל צדק שיבוא במהרה בימינו, ישנם סימנים שעל פיהם נדע מעל לכל ספק שהם המנהיגים. אבל בדורנו אין לנו סימנים ברורים ואין לנו מנהיג ברור ולכן עלינו לחפש תמיד, לבחון את עצמנו האם אנו מקורבים לאנשים מהם אנו מתחזקים באמונה, ביראה, בעשיית טוב וחסד, או חלילה ההיפך.

 

וכאשר נזכה להרגיש את החסרונות הגדולים שלנו – נתחיל לבקש ולחפש באמת את המנהיגים האמתיים, ובוודאי משמים יוליכו כל אחד ואחד בדרך אמת למצוא אנשי מעלה שייתנו מענה לנפשו לקרב אותו לבורא עולם. אך יחד עם זאת, אסור לאדם לעצור את החיפושים שלו הלאה והלאה לזכות להגיע לגאולת הנפש בשלמות. וכשכל עם ישראל יזכו לחפש ולבקש את המנהיגים האמיתיים, אז יתקיים: "אחר ישובו בני ישראל וביקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם", ויתגלה מלך המשיח ויגאל אותנו גאולת עולמים במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה