להחיות נפש!

מצוות "ביקור חולים" היא בין המצוות החשובות שיש בה גמילות חסדים עצומה הן במישור הפיזי והן במישור הרוחני והמנטלי

1 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 31.12.20

פרשת "ויחי" מפניני הפרשה – "וַיַּגֵּד לְיַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּה בִּנְךָ יוֹסֵף בָּא אֵלֶיךָ וַיִּתְחַזֵּק יִשְׂרָאֵל וַיֵּשֶׁב עַל הַמִּטָּה" (בראשית מח ב)

מצוות "ביקור חולים" היא בין המצוות החשובות שיש בה גמילות חסדים עצומה הן במישור הפיזי והן במשור הרוחני/מנטלי, ונפרט.

הקדוש ברוך הוא, בכבודו ובעצמו אף הוא קיים מצוות ביקור חולים, כאשר אברהם אבינו מל עצמו, בורא עולם התגלה אליו לשאול לשלומו ולעודדו, כדכתיב "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה (ספר בראשית פרק י"ח י"ט) – זה הוא ביקור חולים, מדרש רבה.

הפסוק "את הדרך ילכו בה" (שמות יח, כ) בתלמוד הבבלי פירושו "ילכו" – זה ביקור חולים, ושם הפליגו בחשיבות מצווה זו, ואמרו שכל המבקר את החולה נוטל אחד משישים מחוליו. בדיון בכלל זה שואלים: אם כך, יבואו שישים איש וירפאהו, ועונים שכל מבקר נוטל אחד משישים ממה שנשאר.

עוד נקבע שמצווה זו היא מהדברים שאין להם שיעור מבחינת כמותה, ואפשר לקיימה פעמים רבות ביום, אפילו אצל אותו חולה ויש לזה שכר עצום בעולם הזה ובבא. כך שכל פעם שאנחנו הולכים לבקר חולה אנחנו עוזרים לו להתרפאות ונוטלים חלק מחולי שלו, וזה בוודאי חשוב מאד.

כאמור, מצוות ביקור חולים היא מצווה כל כך שובה, עד כדי כך, שכאשר נודע יוסף שיעקב אביו חולה, הוא עזב את הכל לקח את שני בניו, מנשה ואפרים והם הלכו לבקרו.

כאשר הם הגיעו אליו, הפלא ופלא! זה גרם ליעקב להרגיש הרבה יותר טוב וכך מספרת התורה "ויתחזק ישראל וישב על המיטה". כלומר, הביקור עצמו נתן לו כוחות מנטליים ושמחו אותו. ללמדנו שכאשר מבקרי חולה גורמים לו להרגיש שמתעניינים בו, שדואגים לו, אכפת לנו ממנו, וזהו ערך עליון.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה