למה זה מתעכב?

רבים שואלים מה אפשר לעשות כשמתעכב השידוך, ובפרט כשאין שום סיבה הגיונית. בכתבי רבי נחמן מברסלב טמון סוד השידוכים!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

רבים שואלים מה אפשר לעשות כשמתעכב השידוך, ובפרט כשאין שום סיבה הגיונית. פעמים רבות דיברנו בעניין זה, הרי ריבוי תפילה וחיזוק האמונה הן הסגולות הבדוקות לכל מה שחסר לאדם ברוחניות ובגשמיות, כולל שידוכים. בנוסף, התורה היא מקור הברכה אזי בודאי הלימוד בה מסוגל לכל דבר.

 
טמון בכתבי רבינו זי"ע סוד השידוכים (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, תורה פט). וכך כותב רבינו זי"ע:
 
"הַדַּעַת מְשַׁדֵּךְ כָּל הַשִּׁדּוּכִים, כִּי כָּל הַשִּׁדּוּכִים הֵם שְׁנֵי הֲפָכִים, וְהַדַּעַת הוּא הַמְתַוֵּךְ בֵּין שְׁנֵי הֲפָכִים (עין לקוטי הראשון סי' ד) עַל-כֵּן כָּל הַשִּׁדּוּכִים שֶׁבָּעוֹלָם, כֻּלָּם נַעֲשִׂים עַל- יְדֵי הַבַּר-דַּעַת שֶׁיֵּשׁ בָּעוֹלָם וְעַל-כֵּן לִפְעָמִים קָשֶׁה לִמְצא זִוּוּגוֹ, כִּי לִפְעָמִים שְׁנֵי הַמְשֻׁדָּכִים רְחוֹקִים מְאד, וְהֵם שְׁנֵי הֲפָכִים בְּיוֹתֵר זֶה מִזֶּה, עַל-כֵּן קָשֶׁה לִמְצא זִוּוּגוֹ וְהַתִּקּוּן לָזֶה-שֶׁצָּרִיךְ שֶׁיָּבוֹא לְהַבַּר-דַּעַת לִשְׁמעַ תּוֹרָה מִפִּיו…"
 
הבר-דעת הוא הצדיק האמיתי, דהיינו רבינו נחמן מברסלב זי"ע, ותלמידיו האמיתיים בכל דור ודור שמקבלים את המסורה איש מפי איש בשרשרת רצופה נפלאה עד לרבי נתן זצ"ל ולרבינו זי"ע.
 
ואם תרצו לשאול, כיצד ניתן לשמוע דיבורים מפי הבר-דעת אם מישהו גר רחוק או מעבר לים? פעם, זו היתה בעיה, אך היום ישנם דיסקים – אף אחד לא יכול להגיד שאי אפשר לשמוע דיבורים מפי הבר-דעת, הרי דיסק אפשר לשלוח לכל קצוות תבל!
 
ממשיך רבינו זי"ע ואומר, "וְעַל-יְדֵי-זֶה יָכוֹל לִמְצא הַשִּׁדּוּךְ שֶׁלּוֹ כִּי כָל זְמַן שֶׁהַדַּעַת בְּכחַ, אֲזַי לִפְעָמִים אִי אֶפְשָׁר לְחַבֵּר הַמְשֻׁדָּכִים, כְּשֶׁהֵם בְּהֵפֶךְ גָּדוֹל זֶה מִזֶּה, כִּי לִפְעָמִים הֵם בְּהֶפֶךְ גָּדוֹל מְאד זֶה מִזֶּה כַּנַּ"ל, וְאָז אִי אֶפְשָׁר לְהַדַּעַת לְחַבֵּר אוֹתָם כָּל זְמַן שֶׁהַדַּעַת בְּכחַ עַל-כֵּן צָרִיךְ לִשְׁמעַ תּוֹרָה מִפִּיו, שֶׁאָז יוֹצֵא הַדַּעַת בִּבְחִינַת (מִשְׁלֵי ב): "מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה", וַאֲזַי כְּשֶׁיּוֹצֵא הַדַּעַת מִכּחַ אֶל הַפּעַל, אֲזַי יָכוֹל לְשַׁדְּכָם, אַף אִם הֵם בְּהֵפֶךְ גָּדוֹל זֶה מִזֶּה שִׁידּוּךְ-רָאשֵׁי-תֵבוֹת (מַלְאָכִי ב): "כִּי שִׂפְתֵי כהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה" וְזֶהוּ: "יְבַקְּשׁוּ מִפִּיהוּ", כִּי צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ הַתּוֹרָה מִפִּיו דַּוְקָא, כְּדֵי לְהוֹצִיא הַדַּעַת מִכּחַ אֶל הַפּעַל כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִשְׁמעַ תּוֹרָה דַּוְקָא מִפִּיו, אַף שֶׁגַּם בְּדִבּוּרִים פְּשׁוּטִים שֶׁל הַבַּר דַּעַת יֵשׁ בָּהֶם גַּם-כֵּן דַּעַת, אַף- עַל-פִּי-כֵן צָרִיךְ לִשְׁמעַ תּוֹרָה דַּוְקָא כִּי הַתּוֹרָה נִקְרֵאת כַּלָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (פְּסָחִים מט:): 'אַל תִּקְרֵי מוֹרָשָׁה, אֶלָּא מְארָסָה'… נִמְצָא כְּשֶׁהַצַּדִּיק הַבַּר-דַּעַת אוֹמֵר תּוֹרָה, הוּא מְשַׁדֵּךְ שִׁדּוּכִים עַל-כֵּן צְרִיכִין לִשְׁמעַ מִפִּיו תּוֹרָה דַּוְקָא, וְעַל-יְדֵי-זֶה יְכוֹלִין לִמְצא זִוּוּגוֹ."
 
ואם מישהו עדיין מפקפק באמיתות דברי א'להים חיים מפי רבינו זי"ע, הרי לפני מספר ימים הגיע לאזנינו סיפור נפלא ממקור ראשון אודות יהודי יקר שטורח להפיץ את הדיסקים שלנו באמריקה הרחוקה, ושמו "גרשון". גרשון כבר הגיע לגיל 27 ועדיין לא מצא זיווג. לפני זמן מה, קיבל על עצמו להפיץ כמה מאות דיסקים כל חודש. והנה, לא עברו שלושה חודשים, והוא מקבל טלפון מאחד הרבנים המקומיים והצעת שידוך בפיו: מורה לחינוך מיוחד ושמה "מירי". לכאורה, כל הנתונים נראו מתאימים.
 
גרשון ומירי, שניהם בעלי תשובה יקרים, דיברו עם ידידים וממליצים של הצד שכנגד וקיבלו אינפורמציה מאוד החיובית. כאשר כל אחד הביע רצון להתקדם בשידוך, אזי השדכן קבע להם מיפגש בביתו של הרב.
 
הרב והרבנית קיבלו את שני הצעירים בסבר פנים יפות, הגישו להם שתיה ומזונות, וישבו איתם למשך חמש דקות כדי להפיג את המתחים וההתרגשות. אז, בצורה דיפלומטית עברו לחדר סמוך.
 
גרשון פתח ושאל: "מירי, איזו תכונות היית רוצה בבעל?"
 
ענתה מירי: "אינני זקוקה לגאון ועשיר! די לי בבעל רגיל, ממוצע, העיקר שיעבוד את השם יתברך בתמימות ויקבע ששים דקות כל יום להתבודדות. זהו התנאי שלי – אינני רוצה בעל שלא מתבודד כל יום… ואתה? איזו תכונות אתה מחפש באשה?"
 
גרשון ישב עם פה פעור. "גם אני חולם על אשה שמתבודדת במשך שעה כל יום. אשה בעלת אמונה שמתבודדת – גן עדן בבית!"
 
שניהם נדהמו לגלות שכל אחד מקפיד על ששים דקות התבודדות כל יום. גילו גם שהם מסכימים ממש על כל נושא – שלום בית, חינוך ילדים, שילוב עבודה ולימוד, ואפילו ראש השנה באומן.
 
השיחה ארכה כמעט שעה, וגרשון ומירי הרגישו שזהו זה. הם מצאו את אבידתם. אך למרות זאת, מירי רצתה לשאול עוד שאלה אחת כדי להיות בטוחה: "לכאורה, נראה שאנחנו מתאימים. למרות שאינני זקוקה לשום דבר מיוחד, ולא איכפת לי אם נגור בצריף. אני זקוקה להבטחה ממך – אם תרגיש שתוכל לקיימה מה טוב ומה נעים. אך אם לא, הבה ניפרד ידידים וכל אחד ילך לדרכו…"
 
"והיא…?" שאל גרשון.
 
"אני בחורה רגישה. אם יהיה לי בעל שלא יעיר לי הערות ולא יבקר אותי, אני בטוחה שאפרח ואתן לו את הנשמה, ולא איכפת לי שנאכל לחם יבש ונשתה מים מהברז. אך אפילו אם תתן לי מיליונים, ותעיר לי הערות ותטיח בי ביקורת, לא אוכל לחיות בכלל. גרשון, תהיה כן אתי, אתה יכול להתחייב שתעמוד בזה?"
 
"בעזרת השם, כן, מירי! אני רק צריך לדעת דבר אחד: הרי ההשקפה שלך היא נהדרת ממש. מיהו הרב שלך?"
 
"הרב שלום ארוש שליט"א. אני שומעת כל אחד מן הדיסקים שלו, אפילו שהוא בארץ ישראל ואני פה באמריקה. ומי הרב שלך?"
 
חיוך רחב האיר את פניו של גרשון. "רבי שלום הוא גם הרב שלי…". לאחר היסוס קל והתגברות על בועה של מבוכה בגרונו, שאל, "נו, מירי, יש סיבה אחת בעולם שלא נתחתן?"
 
ענתה מירי בחיוך מתוק ודמעת גיל בעין, "מזל טוב, חביבי!"
 
בעזרת השם, מי שצריך שידוך ירבה בתפילה ויחזק אמונה. ואם יוסיף לזה שמיעת שיעורים והפצת דיסקים, בודאי יזכה לישועות ולראות נפלאות, ממש כמו גרשון ומירי, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה