למעלה מכוכבי הכסף

כעבור ארבעים שנה, מתגלה הקלון הכלכלי האמריקאי – כל המדינה הזוהרת אינה אלא צ'ק ללא כיסוי. אז מה מחכה לאזרח הישראלי מן השורה?

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כעבור ארבעים שנה, מתגלה
הקלון הכלכלי האמריקאי – כל
המדינה הזוהרת אינה אלא צ’ק
ללא כיסוי. אז מה מחכה לאזרח
הישראלי מן השורה?

לאחרונה, כולם מדברים על "בייל-אאוט", כינוי אמריקאי לתכנית חילוץ כלכלית. למעשה, "בייל-אאוט" אינו אלא הזרמה מאסיבית של מזומנים אל תוך כיסן של חברות ענקיות היושבות קרוב לצלחת הממשל. לא רק שאין שום עזרה לאזרח הקטן בכל תכניות החילוץ למיניהן, הוא אף יידרש לשלם את המחיר במלואו.

הבהלה לאור המצב המתדרדר של הכלכלה האמריקאית מהדהדת מעבר לים ומגיעה עד אלינו, העם היושב בציון. רבים הקווים המקבילים בין השלטון האמריקאי לבין המנהיגים כאן, המחקים את עמיתיהם בוואשינגטון. אם כן, מה מצפה לאמריקאים ואיך זה ישפיע עלינו?

כשהייתי ילד בארצות הברית, היה חוק שחייב רזרבות בכסף וזהב כנגד כל דולר שהודפס. ב-1968 שיטת הממון השתנתה. המלחמה בויאטנם חייבה תקציב ענק. הממשלה ביטלה את חוק הרזרבות, דבר שאיפשר למזכיר האוצר להדפיס כמה כסף שהוא צריך. הדבר הביא לשלוש תופעות: אינפלציה מואצת, ירידה בערך הדולר וטפיחת החוב הלאומי, אך לאמריקאים לא איכפת. עם השקפת עולם של רדיפה חומרית ו"אכול היום כי מחר ניבול", השיטה החדשה נתנה לכולם תחושה כי יש כסף. אך היום, כעבור ארבעים שנה, מתגלה הקלון הכלכלי האמריקאי – כל המדינה הזוהרת אינה אלא צ’ק ללא כיסוי.

עובדה – אין כיסוי לדולר היום. החוב הלאומי האמריקאי עבר את הנקודה האגדתית של אחד עשר טריליון דולר (אחד עשר אלף מיליארד!!). ארצות הברית כיום דומה לפנטהאוז מפואר הבנוי על יסודות רקובים. בסופו של דבר הוא יקרוס – והשאלה היא רק מתי.

פתאום, כבר לא מבטלים את דבריהם של נביאי הזעם הכלכליים של ימינו. שלושת הבנקים החשובים בוול-סטריט התמוטטו, ועוד שניים עומדים על כרעי התרנגולת. תעשיית המכוניות ‘על הקרשים’ וראשיה מתחננים לממשל שיחלצו אותם, כלומר, שידפיסו ויזרימו להם עוד כסף בשיטת ה"בייל-אאוט" האמריקאית. עם פשיטת הרגל של תעשיות ענק, רבבות רבות עשויים למצוא את עצמם בין שורות המובטלים. האמריקאים הנאיביים מאמינים שאדון אובאמה יעשה להם ניסים, אך שבועות ספורים לאחר הכתרתו, יתברר שאין ניסים.

בינתיים, המצב בארה"ב משפיע עלינו (על פי הטבע בלבד) לרעה. אנשים איבדו את האימון בבורסה ובבנקים, וחברות התחילו לפטר עובדים.

מה מחכה לאזרח הישראלי מן השורה? התקשורת פסימיסטית, ומדברת על "בייל-אאוט" נוסח ישראל. בינתיים, נופלות המניות ונפגעו קרנות הפנסיה. מה יהיה? איך יינצל האזרח הבודד מן האסון הכלכלי?

אל תדאגו – ברוך השם, חז"ל ראו את הנולד. לנו יש תכנית הרבה יותר טובה מ"בייל-אאוט".

נקדים ונאמר את מה שאמרו חז"ל (שבת, קנו, ע"א): "ישראל הוא מעל לכוכבים". זאת אומרת, תהליכים טבעיים, מזל, וגורל אינם משפיעים בכלל על העם היושב בציון. רש"י מסביר (שם) שתפילה וצדקה משנים את מזלו של האדם לטובה. רבי נתן מברסלב מלמד (ראה ליקוטי הלכות, הלכות מילה, הלכה ד) שבני ישראל, הדבוקים בקדושה ובאמונה, חיים על מדרגה רוחנית שהיא מעל לכוכבים והשפעות הטבע. ניתן למצוא את אותו העיקרון מעוגן גם בכתבי הקבלה (ראה עץ חיים, שער טו, פרק ב).

בוודאי תשאלו: "רגע אחד, הכל טוב ויפה. עם ישראל מעל למזל ומעל לכל הכוכבים למיניהם, אבל איך מתרגמים את זה למונחים מעשיים?"

אם אדם נקלע לקשיים כספיים, אזי מומחים כלכליים יציעו לו – או להפחית הוצאות או להגדיל הכנסות. קל לומר. אז מה עושים אם כבר חותכים בבשר החי ואין כל תקווה לקבל העלאה במשכורת?

שוב, תשובה בדוקה בפי חז"ל:

"מלח ממון חסר", אמרו חז"ל (כתובות סו, ע"ב). כלומר, כדי לשמר כסף, צריך למלוח אותו כמו שמולחים בשר. ב"מליחת ממון חסר" חז"ל מתכוונים למתן צדקה. צדקה היא תשמר את הכסף היטב. יתירה מזו, חז"ל הבטיחו (ראה מדרש תנחומא, ראה, יח) שאדם שייתן מעשר כספים – יתעשר!

כספי צדקה הם השקעה חשובה – השקעה במקום הנכון תבטיח את התשואות הגבוהות ביותר, הן ברוחניות והן בגשמיות. הזוהר הקדוש בפרשת תרומה, ה"ראשית חכמה", ורבותינו הקדושים מברסלב אמרו, שהפצה המיועדת לקרב את הרבים לקב"ה היא למעלה מן הכל. זהו מה שאמר ירמיהו הנביא (טו, יט): "להוציא יקר מזולל". כשלוקחים נשמות שהלכו לאיבוד, בתאוות הזולות של העולם הגשמי הרקוב הזה ומעלים אותן לקב"ה, אזי מתקנים את העולם כולו. אין כלום ביקום אשר גורם נחת-רוח עצומה לקב"ה כמו חזרתם של בנים ובנות אבודים אליו. כעת, נסו לדמיין לעצמכם את השכר העצום הצפוי לאותם נאמני המלך שעזרו להחזיר נסיכים ונסיכות אבודים לארמון. המלך מעולם לא נשאר חייב…

בארבעת החודשים האחרונים, מאז המהפכה הטכנולוגית שהולידה את הפורטל המחודש של ברסלב ישראל, בחסדי השם, הפכנו להיות אחד מן האתרים המובלים באינטרנט היהודי. ארבע שפות ומיליונים של דפים אלקטרונים הגדושים בתורה ואמונה, נקראים בכל קצווי תבל. אלפי שעות של "וידיאו-סטרים" באיכות מעולה מוגשות כל חודש, דבר המאפשר לצופה באלאסקה, בארגנטינה או באוקראינה להרגיש שהוא משתתף בשיעור חי בישיבתנו בירושלים. הדואר האלקטרוני שלנו גדוש במאות מכתבי תודה כל שבוע מאנשים שכותבים: "הצלתם לנו את החיים", "הודות לכם, עשינו שלום בית", "לא היינו יודעים איך היינו חיים בלי העצות והשיעורים של הרב שלום" – אלו הן מקצת כותרות המכתבים המגיעים אלינו מדי יום.

הספרים והדיסקים של ברסלב ישראל גורמים למהפכה בעולם, ולא רק בקרב האוכלוסייה היהודית. הפעילות שלנו חובקת עולם. אך לא צריך לדבר – הנכם יודעים בליבכם עד כמה הועיל לכם האתר הזה.

חברי מערכת ברסלב ישראל משפשפים את עיניהם נוכח התוצאה הטכנולוגית, אותה אנשי מקצוע מעריכים במיליונים. ברסלב ישראל אינו אלא תוצאה של תפילותיו של הרב שלום ארוש ומסירות הנפש של צוות מצומצם ומסור. נכון שהתוצאות מרשימות, אך ארוכה הדרך עד החירות. עדיין ישנם מיליונים של יהודים שעוד לא טעמו את הטעם המתוק של היהדות האמיתית בכלל, ותורתו של רבי נחמן מברסלב בפרט. אנו זקוקים לעזרתכם בכדי להגיע אליהם, להפיץ אמונה, ולהאיץ את הגאולה. הזמן אוזל…

עם התמוטטות העולם הכלכלי בשני עברי הים, אנו שמחים לבשר לשותפים היקרים שלנו – בעלי מנויי הכסף, הזהב והפלטינה – שלא יזדקקו לשום תכנית חילוץ כלכלית. חברות בברסלב ישראל מקנה לכם שותפות מלאה בכל פעולותיו של פורטל ברסלב ישראל, על כל אתריו. תיהנו מהבטחתם של חז"ל ואף מהבטחתו המפורשת של הרב שלום ארוש, כי תהיו שמורים בפני צרות כלכליות ותהיו במדרגה רוחנית שהיא למעלה מכוכבי הכסף והשפעות טבעיות. בעזרת השם, שום מיתון או קשיים כלכליים לא ישפיעו עליכם, אמן!

נצלו את בירכתו של הרב שלום ארוש שליט"א, והצטרפו לתוכנית המנויים של ברסלב ישראל.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה