מה התכלית?

יכול להיות שאתה רוצה שקט? אם כן, מה ההבדל בינך לבין שאר מבלי העולם שכל רצונם הוא רק העולם הזה ואינם מבקשים לדעת מה התכלית?

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

יכול להיות שאתה רוצה שקט?
אם כן, מה ההבדל בינך לבין שאר
מבלי העולם שכל רצונם הוא רק
העולם הזה ואינם מבקשים לדעת
מה התכלית?

בשדי יער – פרק 73

אם אדם הגיע לפרק זה בשלום, יתכן שיטעה בהבנה כיצד לשפוט את עצמו, לכן יבוא לשיבושים קשים במשפט שעושה לעצמו ולא יצליח להמתיק את הדינים. ושוב, ימצא את עצמו בלי החיים הטובים שהתורה מבטיחה לו… לכן, כעת נסביר מהו משפט נכון.

הרבה אנשים טועים כאשר חושבים שמשפט פירושו להעניש את עצמו, כמו בבית המשפט – כשאדם נמצא חייב אז הוא מקבל עונש. זוהי טעות מרה. אלא, עיקר המשפט הוא לברר מהי האמת! אדם שלא שופט את עצמו ולא עושה חשבון נפש – בירור של מה האמת ומה השקר, מה עשה כראוי או לא, אם כעס על חברו או העיר לאשתו – בודאי יטעה, כי בדברים שעדיין לא בירר לעצמו את האמת בהם, כלומר אותן מצוות שהיצר הרע מבלבל את האדם בהן, כגון – שמירת עיניים, לשון הרע, זלזול בבני אדם וכן הלאה, בודאי יטעה. ואפילו בדברים ברורים, גם בהם יש ליצר הרע דרכים לבלבל את האדם ולגרום לו לחשוב שהוא בסדר בהם, שהרי אמרו חז"ל: חטא ושנה – נעשית לו כהיתר… וכל אדם קרוב אצל עצמו ואינו רואה חוב לעצמו.

לכן, כל זמן שאדם לא שופט את עצמו ומברר: זו האמת, זה שקר – הוא חי בטעות. לכן המשפט נקרא: עמודא דאמצעותא – מידת האמת. זהו כל רצונו של הבורא מהאדם: שיברר את האמת ויודה עליה, שירגיש היטב שטעה ויבין שבאמת לא היה צריך לעשות את מה שעשה, וכמו שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן, תורה קס"ט): "ולהמתיק הדין, הוא על ידי שהאדם דן את עצמו, דהיינו על כל מה שעושה ידין וישפוט בעצמו את עצמו על כל דבר, אם כך ראוי לו לעשות…"

לאחר שאדם הודה על האמת שטעה, ישתדל להגיע לחרטה מסוימת. כי ידוע, כאשר אדם מבין ומרגיש היטב שטעה הוא מצטער על כך באמת, ואפילו שהוא יודע שבזמן הניסיון זה מה שהצליח לעשות, אבל סוף כל סוף, הוא לא עשה את מה שהיה צריך לעשות על פי האמת, ועל זה יש להתוודות ולבקש סליחה על מה שעשה נגד השם. והעיקר, שיבין שזו טעות לנהוג כך ויקבל על עצמו לתקן את הטעות. וככל שיברר לעצמו בצורה ברורה יותר שזה שקר לנהוג כפי שנהג – כך גדולה יותר תהיה החרטה שירגיש וכך גדול יותר יהיה הכוח שלו לתקן את הדרוש תיקון בעתיד. שהרי הכוח הגדול של האדם הוא השכל! כלומר, כאשר דבר מסוים ברור לאדם בבירור, יש לו כוח גדול להתגבר על יצרו.

מהי באמת התכלית?

התכלית היא לדעת את השם ולהכיר אותו. אך איך זה ייתכן בלי האמת? רק אדם שחי עם מידת האמת מחובר עם השם. אך אם הוא חי בשקר – הוא מנותק ממנו. לכן, העיקר הוא ההודאה על האמת. כי איזה אדם רוצה לחיות בשקר? את מי הוא מרמה? רק את עצמו. כאן הוא טועה ואומר שזה בסדר. שם הוא עושה דבר לא טוב אבל חושב שכך צריך לעשות…. אבל באמת, הוא חי בשקר.

זה היסוד החשוב בחשבון הנפש שאדם עושה. עליו לשאוף לחיות חיים של אמת. לחזור את האמת. להודות על האמת. זה בעצם מה שהשם רוצה מהאדם. שלא ישלה ולא יטעה את עצמו. לכן גם בלי שום קשר לכך שיש דינים עליו או אין, יש ייסורים או אין – מה זה משנה? העיקר הוא לשאול כל הזמן: האם אני רוצה לחיות בשקר? בודאי שלא, הרי לא ייתכן שהבורא שחותמו אמת יסכים עם השקר של האדם וימנע מלעוררו על ידי ייסורים רק מתוך רחמים פסולים, שלא יסבול המסכן… עכשיו גם מובן שכל הדינים הם משום שהשם לא ותרן, הוא לא מוותר על האמת אפילו אם אדם יצטרך לקבל עוד ועוד מכות, ואפילו שיש לבורא צער מכך שאדם סובל, כמו שכתוב: "בכל צרתם – צר לו", הוא מוכן להצטער ולו רק כדי להביא את האדם לאמת – זאת הרחמנות הגדולה.

הרבה אנשים שאולים: איך זה יכול להיות שלפלוני אין ייסורים כמוני? הוא חוטא לא פחות ממני! ייתכן שזה משום שאותו אדם הוא אמיתי! מודה על האמת, לכן יש לו פחות ייסורים. כי זה כל העניין של מידת הדין, שרוצה רק הכנעה ושאדם יפסיק להתחמק מן האמת ויפסיק לחפש תירוצים כדי להצדיק את השקר שלו, אלא רק יודה על האמת: הדבר שאני עושה לא בסדר. נקודה. דבר זה מובא ב"סיפורי מעשיות" מאת רבי נחמן מברסלב, על אותו גיבור שמסמל את מידת הדין והוא רוצה רק הכנעה.

לא פעם, אדם הולך לו כשהוא מלא בייסורים מכף רגע ועד ראש – חובות, בעיות של שלום בית, בעיות בחינוך הילדים, ברוחניות שלו, הוא עצוב ומיואש… והוא לא מבין: למה אני סובל כל כך? אך הבורא פונה אליו באותו רגע ממש ואומר לו: קודם כל תירגע. תנשום עמוק. שב עם עצמך וחפש היכן אתה, מי אתה ומהי האמת. אל תחפש פתרונות מידיים. אל תצפה לתקן הכל מיד. תעלים עיניך מהייסורים. שכח אותם לשעה אחת. שכל רצונך בשעה זו יהיה רק להתקרב לאמת, בלי שום אינטרס. פשוט להתקרב אל האמת, וכך תתחיל לעשות בכל יום שעת התבודדות.

אז רשמו לכם את הכללים:

א. שכח את הייסורים לשעה אחת.
ב. אל תצפה לתקן הכל ביום אחד.
ג. אל תבקש לפטור את בעיותיך ביום אחד.
ד. שאף לאמת בכל לבבך.
ה. שאף להתקרב אל השם בכל מאודך.
ו. דבר עם השם שעה אחת.

כך תראה במו עיניך ממש שמידת הדין תעזוב אותך והשם יתמלא עליך ברחמים ותתחיל לראות ישועה מיום ליום!

כי מהו הדבר הכי חשוב? להודות על האמת. תיכנע. יכול להיות שאתה רוצה שקט? אם כן, מה ההבדל בינך לבין שאר מבלי העולם שכל רצונם הוא רק העולם הזה? גם אם אתה מתבודד תקופות ארוכות והדינים לא נמתקים, דע שזה בגלל שאתה מחפש עצות ודרכים להיפטר מהייסורים, להיפטר מהגיבור, אבל הגיבור רוצה הכנעה, שתודה על האמת ותכיר את מקומך.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה