מי החפץ חיים..?

"מילה אחת של תלמוד תורה - שכרה עצום ורב יותר מהאתרוג המהודר ביותר, ומכל ארבעה המינים, ושופר ומצה. מכל התרי"ג גם יחד!!!", קרא ה'חפץ חיים' והלבבות נרעשו.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 13.09.20

 

 

 

הנהגות מורמות מעם

אומרם הרמב"ם הקדוש: אדם שמתוקן יותר במידותיו, נזהר במעשיו ובדברו יותר מאשר אחרים תמיד ירוויח. "כשם שהחכם ניכר בחוכמתו והוא מובדל בהם משאר העם, כך צריך שיהיה ניכר במעשיו, במאכלו ומשקהו, ובבעילותיו ובעשיית צרכיו ובדיבורו ובהילוכו ובמלבושו ובכלכול דברו ובמשאו ובמתנו ויהיו כל המעשים האלו נאים ומתוקנים ביותר".

 

אומר הרב זמיר כהן, "לחכם יש מידות מתוקנות לפי הרמב"ם, מידה נובעת מדעת. לחכם יש מידות מתוקנות והוא מובדל בהם משאר העם, כלומר יותר מאחרים שאינם נזהרים וכך צריך שיהיה ניכר במעשיו" ומביא את המעשה הבא:

 

 

החפץ חיים, הרב ישראל מאיר הכהן מראדין, גדול הדור בזמנו לפני כמאה שנים, כדי להתפרנס פתח מכולת , ואשתו הייתה מוכרת שמה, מידי פעם היה בה לעזור לה. אומנם כל לילה למד תורה , מסר שיעורים אך יחד עם זאת היה מוצא זמן לעזרה במכולת.

 

בשנים עברו היו מקבלים לחנויות שקי אורז, קמח וסוכר שבהם הלקוח היה קונה את הכמות המתאימה לו, וזו הייתה נמדדת בעזרת משקולת עם מאזניים. משך הזמן המשקולת הייתה עלולה לאבד מאיזונה ולא הייתה מכוילת כראוי ומזה חשש החפץ חיים, לכן בקש מאשתו שתוסיף ללקוחות עוד 50 ואפילו 100 גרם לטובת השקילה שלהם. "תמיד תקפידי להוסיף עוד כמה עשרות גרמים בצורה ברורה.."

 

אמרה לו אשתו, "במצטבר, הרי מדובר בתוספת רבה של עוד גרמים שלא משלמים עליהם, זה לא עלול לגרום להפסד? ".

 

ראו שכך הקונים, שמתווספת להם סחורה נוספת ללא תשלום בנוסף לזה שקנו, שמחו בזה מאד, השמועה עשתה לה כנפיים והחפץ חיים ואשתו ראו ברכה רבה בעמלם למרות התוספת. המסחר פרח ושגשג.

 

הו זה הידוע שכאשר אדם עושה לשם שמיים הוא לעולם ירוויח יותר, לעולם לא יפסיד. ואדם שהולך עם דקדוקים של הנהגה ברמות גבוהות מרוויח תמיד!

 

 

מילה אחת או אתרוג מהודר?

 

"מילה אחת של תלמוד תורה – שכרה עצום ורב יותר מהאתרוג המהודר ביותר, ומכל ארבעה המינים, ושופר ומצה. מכל התרי"ג גם יחד!!!", קרא ה'חפץ חיים' והלבבות נרעשו.

 

המגיד המפורסם הרב יעקב גלינסקי זצ"ל סיפר באחת מדרשותיו את אשר שמע מאדם, שלמד בעברו בישיבת ראדין אצל גדול ישראל ה'חפץ חיים' זצ"ל, "בכל שנה בתחילת חודש אלול היה ה'חפץ חיים' דורש במשך 3 דקות בלבד", סיפר התלמיד שזכה לשמוע את הדרשה במו אוזניו, והציע לרב גלינסקי: "אחזור על הדרשה בפניך, אומר את הדברים בקולו ואחזור על תנועותיו. הבט בי, ותדמה שה'חפץ חיים' דורש לפניך", אמר התלמיד.

 

"אף אני אומר זאת לכם. שמעו, ותדמו שאני ה'חפץ חיים'", אמר הרב גלינסקי לשומעי לקחו. "אקדים ואומר, שבפולין ורוסיה לא גדלו אתרוגים. היו מייבאים אותם מארצות החמות, בקשיים רבים ובתנאים גרועים, רבים נפסלו בדרך ומחיר הנותרים הרקיע שחקים. אתרוג נמכר בין חמישה לחמישים רובלים. הון עתק. בין אלפי לרבבות שקלים. העשירים בלבד רכשוהו, והקהילות קנו עבור הצבור מקופת הקהל", הקדים הרב גלינסקי הסבר שיבהיר את מצבם של הקהילות לפני מאה שנה.

 

 

"אנו בחודש אלול", ציטט הרב גלינסקי את דרשתו בת ה-3 דקות של ה'חפץ חיים', "והחגים מתקרבים. כל אחד חושב לעצמו: 'אח, לו הייתי עשיר!' כי אז, מה? אזי הייתי רוכש אתרוג לעצמי! אתרוג ולולב, ארבעה מינים. ואילו עשיר מופלג הייתי, הייתי רוכש אתרוג מהודר בחמישים רובלים, המצווה שווה כל הון".

 

 

"מדוע? כדי לקיים מצוה מן המובחר, הדר שבהדר, פעם אחת. ביום הראשון, מצות נטילת לולב מדאורייתא. בשאר הימים מדרבנן. זכר למקדש", אמר ה'חפץ חיים והמשיך. "ומילה אחת של תלמוד תורה, שכרה עצום ורב יותר מהאתרוג המהודר ביותר, ומכל ארבעה המינים, ושופר ומצה. מכל התרי"ג גם יחד!!!", קרא גדול הדור. 

 

 

"ובדקה אחת – אפשר לומר מאתים מילים, ובחמש דקות – אלף מילים. כתרי"ג אלפי המצוות. ומאחרים לסדר בחמש דקות?!", סיים ה'חפץ חיים' את דרשתו הקצרה בזעקה שיצאה מליבו.

 

"והדרשה הקצרה הזו", סיים תלמידו של ה'חפץ חיים' ואמר לרב גלינסקי, "הרעישה את הלבבות!"

 

 

על חיוו, ספריו והאמרה המפורסמת

 

רבי ישראל מאיר הכהן מראדין  המכונה "החפץ חיים" על שם ספרו, היה מחשובי הרבנים בדור שלפני השואה, מייסד וראש ישיבת ראדין ומחבר הספרים משנה ברורה וחפץ חיים

ספריו: "אהבת חסד" – העוסק בהלכות וענייני הלוואה וגמילות חסד  , "ביאור הלכה" – חיבור על השולחן ערוך, "משנה ברורה" – פירוש על השולחן ערוך אורח חיים המבאר את דברי השולחן ערוך, "תורת הבית" (חפץ חיים) – עוסק בחובת תלמוד תורה בהיות האדם פנוי מעסקיו וטרדותיו.

 

 

"חפץ חיים" – ספר בהלכות לשון הרע ורכילות, שעשה מהפכה גדולה בהבנה ובתפיסה של הדברים. ובפרט ההלכות בנושא נהיו נהירות יותר, מובנות ונכונות ליישום.

 

 

"שמירת הלשון" – ספר מוסר העוסק בחובת שמירת הלשון. הספר מחולק לשני חלקים. בחלק הראשון שלשה שערים: שער הזכירה – אוסף מאמרי חז"ל בשכר השומר לשונו ובעונש החוטא; שער התבונה – עצות ותחבולות כיצד להינצל מדיבורים אסורים; שער התורה– ביאור גודל שכר מי שמקדש פיו בתלמוד תורה.

 

המקור לשם החיבור הוא הפסוק "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים, אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע, וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה" (תהילים ל"ד, י"ג) – הספר עשה הדים נרחבים בכל העולם כולו ומכאן יצא שמו של המחבר על שם ספרו.

 

 

יום פטירת החפץ חיים עליו השלום כ"ד באלול ה'תרצ"ג, וכפי שאני תמיד מסיימת את המאמר על הצדיקים: הדליקו נר לעילוי נשמתו הקדושה, שימו פרוטה לצדקה וקראו פרקי תהילים, אם אפשרי אז גם סעודה לכבודו, בקשו מהצדיק שיהיה מליץ יושר בעדכם בפני בורא העולם. מבטיחה לכם שהצדיק לעולם לא נשאר חייב..! זכותו תגן בעד כל עם ישראל ונזכה לגאולה שלמה עוד עכשיו. אמן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה