מסע בספירלה – מדריך למלווה את החולה

יש מחלות שכשהן נכנסות הביתה הן לא עוזבות, ואז מתחיל מסע הספירלה ששואב בסחרור את כולם. עדנה קדוש, מאמנת ואחות בטיפול נמרץ, עם מדריך מקוצר למלווים את החולה.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 14.03.21

יש מחלות שכשהן נכנסות הביתה הן לא עוזבות. וכאשר "נכנסת" הביתה מחלה מורכבת, כרונית או מחלה שיש בה סבל רב או סכנה קיומית, מתעורר מצב חדש בבית. המחלה מכריחה אותנו לשאול שאלות מהותיות כגון: מה אני רוצה לעשות בחיים האלו? מה הרצון שלי? מהם היכולות שלי? מה ישמח אותי? שאלות וספקות, ערבוב מחשבות ורגשות מזככים את "האני".

 

זהו מסע עם עליות ומורדות. מסע בספירלה.

 

המלווה של החולה יכול להיות בן או בת זוג, אימא או אבא לילד חולה, בן או בת של הורה חולה. ויש אופציות נוספות שבו נכנסים לקטגוריה של מלווה לחולה מורכב.

 

בשלב הראשון המלווה מתגייס כל כולו. הוא מפנה את כל מחשבותיו, פעילותו וכוחותיו כלפי החולה. לעיתים הוא עצמו 'נעלם' או 'נמחק' למשך זמן רב, כי הדבר החשוב היחיד העומד לנגד עיניו הוא סיוע לחולה.

 

כשזה נמשך תקופה ארוכה, מתחיל לבצבץ שינוי. הנתינה נעשית מאוזנת ומאפשרת למלווה לתת תשומת לב מסוימת גם לעצמו.

 

זה שלב חשוב מכיוון שהוא "שומר על הכוחות" של המלווה, ובכך מאפשר לו להשתמש נכון באנרגיה לטווח ארוך במקום לאבד כוח. 

 

על איזה כוח יש לשמור? 

 

מסירות, אמפטיה, חשיבה, חיפוש פתרונות לבעיות, אופטימיות, תקווה, סבלנות, כוח פיזי שהמלווה לא ייחלש בעצמו וכן הלאה.

 

איך עושים את זה?

 

1. קודם כל, צריך לקבל את המצב. להיות בהסכמה למציאות "ולתפקיד" שקיבלנו ביחד עם המצב.

 

2. לשמור על הכוחות. לישון טוב ולאכול טוב כי המלווה הוא המרכז והעיקר במשימה הזו.

 

3. לטפל בעצמו. על המלווה לטפל בעצמו. אם היה רגיל לעשות צעידות או לקבל טיפולים מסוימים כמו עיסוי, פדיקור, או טיפול אחר, רצוי להמשיך עם זה. ללכת לטיפול גם אם אין מצב רוח. לצאת לזמן קצר מבית החולים או מהבית ולא לוותר על זה. 

 

מאמרים נוספים בנושא:

חולים? קיבלתם צו שמונה!

האלף-בית של החיים

אני ערב לו

כואב? מה זה אומר?

רק כשכואב?

עסקה כפולה

פעולות פשוטות לבריאות טובה

טבעי הכי בריא

האזורים הכחולים

הנכס הכי יקר שלנו

שמח כדי לחיות

לא רק גוף בריא!

לא איש הפח!

זה הכרחי, כושר רוחני!

פרופסור שמחה

מה יעשה אותי שמח?

 

4. על המלווה לשאול את עצמו: אילו 3 דברים הוא עושה היום בנוסף לטיפול בחולה? למשל: לכתוב בפנקס מה עובר עליו, לקרוא פרק אחד בספר, לשתות קפה בנחת עם עצמו לבד וכן הלאה.

 

5. לחזור לשגרה מוקדם ככל המתאפשר – לשגרת בית, לשגרת עבודה, במידה המתאפשרת. אחרי זמן מה, כדאי להכניס שגרה לחיים שהשתנו באחת.

 

6. במחלות מהסוג הנ"ל, יש להתאבל על העבר ולקבל את העובדה שמעתה יהיו חיים חדשים ואחרים. המחשבות, ההרגשות , הדאגות הכל יהיה שונה ואחר. לא תהיה אותה קלילות. זו נחלת העבר.

 

7. חיזוק הקשר עם החולה, חיזוק הזוגיות, או קשר עם הורה או מי שמלווים אותו. טוב לדבר בגילוי נפש על הכל – על הפחדים, על המצב הכלכלי, לצלול לעומקים ורבדים שלא מגיעים אליהם בסתם יום של חול. לא לפחד לדבר ולא לפחד להקשיב. לעיתים החולה משתנה, מצטמק, מאבד שיער, עיניו מבועתות ושנתו טרופה, זה מביא למערכת יחסים אחרת. אין את השטויות של היומיום… מי ישטוף כלים ומי יוריד את הזבל או יתלה כביסה. השיחות מעתה עמוקות, חשופות ואמיתיות. יש תובנות ושיח אחר. יש המון ניצחונות קטנים ומשמחים בדרך, אך בעיקר, חיבור לבורא העולם "החותך קצבה לכל חי".

 

 

תעשו דברים משמחים ואל תוותרו על השגרה והשמחה שאפשר להפיק מכל רגע, גם הקשים!…

 

8. חשוב מאוד להיות גלויים במידה הנכונה עם המשפחה והחברים. יש מי שמסתיר את דבר מחלתו ושומר אותה בסוד, ויש מי שמפרסם אותה בפייסבוק… ויש דרך באמצע. האמת היא על ידי זה נשאר הרבה אנרגיה לריפוי (במקום לשמירת הסוד), וגם יש אנשים טובים שעוטפים אותך, וזה מאוד נחוץ.

 

9. תגובות של אנשים. יש תגובות שונות ומגוונות, למשל יש את המתרחקים והנעלמים. קשה להם והם לא יודעים איך להתקרב ומה לומר. יש את אלה שממשיכים הלאה כאילו זו מחלה מדבקת… יש את האנשים שכאשר פוגשים אותך במקרה ומתחילים "להתעניין" ולבקש מידע אינטימי ולשאול שאלות המותרות רק לאנשים קרובים…  יש שמשתפים ואומרים שהם מתפללים עליכם ועל החולה, ויש שעוזרים בסתר… ויש את אלו שלא מדברים כמעט אבל עושים הרבה בקביעות והתמדה – והם הכי מתאימים לחולה ולמלווה. טוב לשמור על קשר עם אנשים. עם כולם. עם כל אחד בהתאמה.

 

10. לעשות דברים משמחים. מותר למלווה של החולה לעשות לעצמו דברים משמחים ומחזקים. למשל, להצטרף לחוג או להמשיך ללכת אם היה עושה זאת לפני כן, להמשיך להשתתף בקבוצת לימוד, לעסוק בתחביבים שלו וכן הלאה.

 

המלווה של החולה צריך כוחות גוף-נפש רבים, לכן טוב שיחזק וישמח את עצמו.

 

אז תרשמו את הכלל: בכל יום אתם מקבלים כוח חדש שכמוהו לא היה ולא יהיה!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן בפייסבוק – מידה טובה – הקוד להרזיה בריאה, או באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה