מספיק לזלזל!!

מי מאתנו לא חווה, לפחות פעם בחיים תחושת זלזול? כמה היא משפילה, מעליבה ופוגעת. ולהיפך, מי מאתנו לא זלזל, לפחות פעם בחיים – באדם כלשהו או בקבוצה...

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 01.03.21

מספיק לזלזל!!

 

מי מאתנו לא חווה, לפחות פעם בחיים תחושת זלזול? כמה היא משפילה, מעליבה ופוגעת. ולהיפך, מי מאתנו לא זלזל, לפחות פעם בחיים – באדם כלשהו או בקבוצה, ברעיון או במעשה כלשהוא?

 

הזלזול הינו מבין ההתנהגויות שהכי פוגעות באדם והשלכותיו הרות גורל. היא עלולה להוריד את הביטחון והדימוי העצמי לפגוע קשות באדם. במקרה היותר מורכב עלול להיפתח חזית של נקמה ויריבות קשה.

 

לעומת זאת, ניתן לומר שהמזלזל בעצמו, גם הוא ממש לא מציאה – כי הוא שואב את כוחו מכוח הזלזול והפגיעה באחר. קוראים לזה התנשאות ויצירת עליונות על חשבון הזולת, שזה בעצמו מעיד על חוסר ביטחון מובהק.

 

המזלזל מנסה 'בכוח' למצוא חסרונות ופגמים ובכך לצחוק על האחר. בנוסף, כל מי שאינו כמוהו – זה כבר סיבה מצוינת לזלזול.

 

 

קליפת המן עמלק לא רק בפורים!

 

אם חשבתם שסיימנו עם קליפת המן עמלק ימח"ש – אז טעיתם!

 

הקליפה הנוראית הזו אינה מתחילה ונגמרת רק בזמן פורים, עלינו לבקש את מחייתה כל יום ויום מבלי להפסיק.

 

ישנו מנהג יפה בברסלב שבו נהוג ארבעים יום לפני פורים לבקש "הצלינו מקליפת המן עמלק וזכיני לקדושת מרדכי ואסתר".

 

לפני כמה שנים באחד מהשיעורים שלי בתל אביב, אמרתי לבנות שטוב לבקש כל הזמן על מחיית זכר המן עמלק. ויש כל הזמן לומר את המשפט. אחת מהבנות לקחה את זה באופן רציני במיוחד ודואגת לשלוח בקבוצה מידי יום ביומו את המשפט. ואנחנו? נזכרות אומרות ומשננות.

 

אבל הפעם אני רוצה לגעת בנקודה עצמה.

 

מה זה בעצם קליפת המן עמלק? מדוע היא כל כך רעה וקשה? ועל מה כל הרעש והסיפור? מה אנחנו צריכים לעשות כנגדה? הבה נלמד יחדיו.

 

מה זה עמלק?

 

כל כוחו של עמלק הוא הזלזול. הוא מזלזל ומבזה כל דבר שאינו כמותו.!

 

תפקידו של עמלק להכניס ספקות בליבו של היהודי. להכניס כפירות וקרירות כלפי השם יתברך. וכיצד ניתן להכניס את כל המריעין בשישין הללו?

 

 

"רק לי יש זכות קיום!"

אומר רבי נתן הקדוש, תלמידו של רבנו, רבי נחמן מברסלב: "חז"ל אומרים אל תהיה בז לכל אדם! ועמלק, מדתו להיפך ממש, כלומר הוא מבזה ומבייש הכל, ואין שום אדם נחשב בעיניו.."

עיקר קליפת עמלק שמבזה הכל, והכל חסר ערך בעיניו זולת הוא עצמו – וום אדם אין לו דעת מולו – רק מה שהוא אומר/עושה/חושב – נחשב!, בנוסף להיותו משוקע בכל תאוות רעות.

זאת אומרת במילים אחרות, למי יש חס וחלילה זכות קיום? רק למי שחושב, פועל ומתנהג, מדבר כמוני! מזכיר לכם משהו..? נכון – את הצוררים היהודים יימח שמם, פרעה הרשע, אנטיוכוס, המן, הצורר הגרמני וגם כיום ישנם לא מעט זרמים ופלגים שמניחים לכיוון הזה.

 

הקליפה נמצאת גם בי!

 

גם בנו, ברמה כזו או אחרת הקלפה הזו נמצאת, זכרו – כל פעם שאתם מזלזלים באדם אחר, בקבוצה, באנשים , ברעיונות ובמעשים ששונים משלכם – יש בכם מן הקליפה והיא מתעוררת לחיים..

 

זה בסדר לא להסכים, וזה מצוין שיש ריבוי דעות (פלורליזם), כל עוד השיח נעשה בצורה ראויה ומכובדת, טובה ונעימה, מקובלת ולפי דעת האמת – תכבדו אחד את השני, תתנו במה גם לשונה ולאחר, זה שחושב ומרגיש אחרת – זה שדעותיו שונות משלך, תרבו אהבה ואחדות.  

 

שאינה לשם שמים!

 

הרי נאמר '70 פנים לתורה' , וגם חכמנו זיכרונם לברכה היו בניהם דעות שונות ואף חלוקות – אבל תמיד זה נעשה בכבוד ובדרך ארץ. ראו למשל שאת בית הלל לעומת בית שמאי, שנהגו בדרך ארץ ומחלקותם הייתה לשם שמיים.

 

לעומת המחלוקת ההרסנית והמחריבה של קורח ועדתו למול משה רבנו הקדוש, שזה כבר סיפור אחר , כי פה המחלוקת הייתה על הצדיק ושאינה לשם שמיים אלא לכבודם שלהם, שרצו לתפוס את מקומו של גדול הדור ולבזות אותו.

 

"אני אוהב כל יהודי!"

 

אז בואו נתחיל לבחור נכון. לסלק את הקליפה הנוראית הזו מלבנו ולהתחיל לכבד כל אדם. כדברי מו"ר הרב שלום ארוש שיצא סלוגן יפהפה: "אני אוהב כל יהודי!"

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה