מסתלבט על החוף

כיום, אפשר למצוא את בוזגלו בחוף הצפוני של אשדוד. מבוקר עד ערב בוזגלו מסתלבט על החוף עם חכה במים, כשהוא מחכה בסבלנות עד שהקב"ה מזמין לו איזה בורי או לוקוס...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כיום, אפשר למצוא את בוזגלו בחוף
הצפוני של אשדוד. מבוקר עד ערב בוזגלו
מסתלבט על החוף עם חכה במים, כשהוא
מחכה בסבלנות עד שהקב"ה מזמין לו
איזה בורי או לוקוס על הכייפ-כייפאק.
 
 
מבהילה המחשבה, שלאנשים רבים אין מושג מה הם עושים בעולם הזה, כאילו נשמתם נזרקה ממרומים לעולם השפל הזה באקראי וללא סיבה. ועוד יותר מבהיל, איך שרבים רצים 'מצאת החמה עד צאת הנשמה' מבלי לשאול את עצמם שאלה בסיסית זו – מה אני עושה פה בעולם?
 
סיפור אשדודי מפורסם מספר על ימאי שיצא לפנסיה מוקדמת, לאחר שלושים שנה בים כמכונאי בצי המסחרי של חברת "צים", ובוזגלו שמו.
 
כיום, אפשר למצוא את בוזגלו בחוף הצפוני של אשדוד, באזור המכונה "חוף הדייגים". מבוקר עד ערב, בוזגלו מסתלבט על החוף. יש לו חכה או שתיים במים, והוא מחכה בסבלנות הידועה של יורדי הים עד שהקב"ה מזמין לו איזה בורי או לוקוס על הכייפ-כייפאק. ואם אין דג באותו יום, אין זה פוגע במצב רוחו של בוזגלו כהוא זה. הוא יושב לו על כסא נוח מתקפל, לוגם קפה טורקי מהתרמוס שאשתו מסעודה הכינה לו, ומשתזף בשמש.
 
יום אחד, הגיע מיליונר צרפתי לאשדוד, ממשפחת רוטשילד הידועה. מארחיו לקחו אותו לטייל בעיר אשדוד הידועה כפנינת חן בנוף הישראלי, ובין היתר, בחופיה הזהובים. היה זה לעת ערב, בשעה שהקב"ה מגיש חינם-אין-כסף תצוגה עוצרת נשימה של שקיעת החמה בחמישים גוונים שונים של אדום, כתום, זהב, וצהוב, כאשר קרני הוד בוקעים לכל עבר מתוך עננים שהתלקחו משלהבת השמים. בוזגלו, כהרגלו בקודש, יושב על כסאו, רגל על רגל, ונהנה ממופע אור-קולי של השקיעה וגלי הים המרשרשים בקצב מהפנט. בינתיים, אדון רוטשילד, שכהרגלו חושב על כסף ועסקים, אינו רואה את כל מה שבוזגלו רואה.
 
"שלום!" אומר רוטשילד לבוזגלו.
 
"סלאמת'ק!" משיב בוזגלו עם חיוך רחב. "תפאדל," ופותח כסא עבור האורח ומזמין אותו לשבת.
 
"מה אתה עושה?" שואל רוטשילד.
 
"אני דג דגים", עונה בוזגלו בהנאה, ומראה לרוטשילד בורי יפהפה של קילו-מאתיים.
 
"ומה תעשה עם הדגים?" שואל רוטשילד.
 
"אוהו", עונה בוזגלו. "אגיע הביתה בערב, ומסעודה אשתי תשים אותם בתנור עם ביס-בסים ורוטב מרוקאי שלא טעמת מעדן כזה בחיים…"
 
"וכמה דגים אתה תופס כל יום?" שואל רוטשילד.
 
"לפעמים שלושה, לפעמים ארבעה – מה שהשם יתברך מזמין לי. אם יש יותר ממה שאני צריך, אני נותן לשכנים. בן פורת יוסף, אצלנו באשדוד יש הרבה משפחות עם 10 ו-12 ילדים…"
 
"נכון שאתה דייג ותיק?" שואל רוטשילד.
 
"וואלה, יש לך יותר שאלות ממס הכנסה", מגיב בוזגלו עם חיוך שובב לעבר האורח הסקרן, הלבוש חליפת פייר-קרדאן, נעליים איטלקיות ועניבה של משי יפני אורגינל.
 
"הו, סליחה אדוני, לא התכוונתי להיכנס לפרטיות שלך, התכוונתי רק לטוב. אני איש עסקים שתמיד מחפש השקעות טובות. אני מעוניין להשקיע בך כי אתה מאוד מוצא חן בעיני. מה דעתך שאקנה לך ספינת דייג עם מערכת של כל הרשתות והציוד הדרוש?"
 
"ואז מה אני אעשה?" שואל בוזגלו בתמימות.
 
"תוכל לספק דגים בכל הארץ ולהרוויח הרבה כסף", ענה רוטשילד.
 
"ואז מה אני אעשה?" שוב שואל בוזגלו.
 
"תוכל לפתוח רשת חנויות דגים עם מחסן מרכזי שיוכל לשלוח משלוחים קפואים אפילו לחוץ לארץ. ואז, אפרסם אותך באינטרנט ותהיה מספר אחד בגוגל…"
 
"ואז מה אני אעשה?" שואל בוזגלו בתמיהה.
 
"תוכל לקנות צי שלם של ספינות דייג ולפתוח רשת בינלאומית של חנויות אקסקלוסיביות לדגים ותרוויח הון עתק…"
 
"ואז מה אני אעשה??" שואל בוזגלו, שבקושי מתאפק מלצחוק בפרצופו של האורח.
 
"אז תוכל לשבת על החוף, לנוח וליהנות מהשקיעה!"
 
"אתה הוא זה רוטשילד החכם?!? ובשביל מה לי כל הכאב ראש הזה? אני כבר מסתלבט על החוף!"
 
* * *
 
כל בר דעת יודע שנשמותינו לא נתלבשו בגוף גשמי ונשלחו לכאן, הרחק ממקור מחצבתן, כדי להסתלבט על החוף. עם כל זה, הדייג בוזגלו, מהסיפור לעיל, הינו בעל מדרגה רוחנית הרבה יותר גבוהה מן המיליונר. בוזגלו לפחות יודע ליהנות מן השקיעה ויודע שהקב"ה הוא זה ששולח לו את הדגים.
 
רבי נחמן מברסלב זי"ע, פעם גער בעשיר אחד שרץ אחרי עסקיו מוקדם בבוקר מבלי להתפלל ולהניח תפילין בכלל. "אפילו אין לך זמן להסתכל על השמים", הוכיח אותו רבינו הקדוש.
 
אנחנו צריכים גם כן לעצור את המרוץ המטורף אחרי הממון. אנו רואים בחוש שהדולר מתפורר והעולם נעשה רוחני יותר לקראת הגאולה הצפויה. זה הזמן לשאול את עצמנו אם יש לנו פנאי להסתכל על השמים, דהיינו, לעשות חשבון נפש ולספק לנשמה את מה שהיא צריכה – קשר אמיתי, אמיץ ותמידי עם בורא עולם יתברך שמו.
 
לא בונים קשר כזה ממרוץ אחרי ממון וגם לא מלהסתלבט על החוף. צריך להשקיע בתורה, בתפילה ובהתבודדות. ברגע שבונים קשר כזה עם השם יתברך, אזי רואים את כל היופי של העולם הזה כולו וכל הישועות. כן נזכה כולנו, אמן.
 
 
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה