סוד החיים הארוכים

מהו סוד החיים הארוכים? הרב שלום ארוש נותן לנו את הנוסחה המנצחת ומגלה לנו את הסוד שיגרום לנו לחיות שנים רבות מלאות שמחה ואושר. זה בדוק.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

לא פעם אנשים ניגשים אלי ושואלים אותי – מה ההבדל בין אמונה לביטחון?

 

ובכן, בעוד אמונה היא האמונה הפשוטה והטהורה בבורא עולם, הביטחון הוא "לבטוח בבורא עולם", להאמין בו בשלמות ובעיקר כשזה מגיע לעניינים הכספיים. וכידוע, המורה הטוב ביותר ביהדות לביטחון הוא היום השביעי, השבת.

 

היום השביעי מגיע אלינו כל שבוע ובעלי החנויות שואלים את עצמם, "מה יהיה? לא תהיה ל פרנסה אם אסגור את העסק היום". גם נהג המונית שואל את עצמו את אותה שאלה – מאין תגיע פרנסת היום אם הוא לא יסיע אנשים?

 

"מצטערת, צ'ארלי! אתה לא עובד היום" אומרת לו התורה, "היום שבת!"

 

"אבל הקניון פתוח היום" מוחה בעל העסק בקניון, "וכולם עושים כסף טוב, הרבה כסף ביום שבת. אני היחיד שסוגר את החנות – זה לא פייר!"… גם צ'ארלי נהג המונית מעלה את אותה טענה – "יום שבת זה היום של הכסף הגדול" (או לפחות כך הוא חושב…)

 

בעל העסק ונהג המונית צריכים לעצור ולשאול את עצמם כמה שאלות: מי שולח להם את הלקוחות? מי שולח להם את הפרנסה שלהם? ולמי בכלל שייך התפקיד של לספק עבודה?

 

הנה משהו שכולנו צריכים להבין: זה לא התפקיד שלנו לדאוג לפרנסה – זה הג'וב של הקב"ה! ועד שבני אדם לא יפנימו את העובדה הזו, הם לא התחילו אפילו את הצעד הראשון שלהם באמונה. התפקיד שלנו הוא להתקרב לבורא עולם, להאמין בו ולעשות את רצונו, שכולל את שמירת קדושתה של השבת.

 

אבל מה קורה? אנשים מבלבלים את התפקידים. הם אומרים לבורא עולם, "הקב"ה! אתה תעשה תשובה ואנחנו נדאג לפרנסה". הם חושבים שהם עושים טובה לבורא עולם ושהוא לא יכול להסתדר בלי העזרה שלהם.

 

מאמרים נוספים בנושא:

את הסוד הזה מותר לגלות

פשוט, לעצור ולנוח

השילוב המנצח
יום מלא שמחה וברכה

אין לך כסף? תן צדקה!

לא קונה לך אהבה

על החתום: מיסטר כסף

תמסור את עצמך

תבטחו בו

 

זה נשמע מצחיק, אבל זה עניין רציני. למה? כי עד שאדם לא מבין שזה לא התפקיד שלו לדאוג לפרנסה, הוא ישקע עוד ועוד בתאוות הלעשות כסף, והרבה, ויעבור על כל מצוות התורה במרדף שלו אחרי הממון. ובמקום ליהנות מגן העדן של המצוות – ובעיקר מגן העדן בחינת מעין עולם הבא עוד בעולם הזה – השבת, הוא ישקע בייסורי הגוף והנפש שבאים עם התאווה לכסף. ולא רק, הוא לעולם לא יהיה מרוצה ושמח!

 

ברגע שהשבת מקבלת אצל האדם תפנית הפוכה מזו המקורית, גם עולם המושגים מתהפך. במקום לאהוב את בורא עולם כפי שהוא צריך לאהוב, הוא אוהב את הכסף. רבי נחמן מברסלב אומר לנו: שהוא יכול לעזור לכל אדם להתגבר על התאוות שלו חוץ מתאוות הממון, מכיוון שהיא מסוג התאוות החזקות ביותר עלי אדמות!

 

אתם חושבים שכסף יכול לעזור לכם? חז"ל מבטיחים לנו שמי ששומר את השבת יזכה לאריכות ימים. האם כסף יכול לעשות את זה? ממש לו. אדרבה, המרדף אחריו רק מקצר את ימיו של האדם. ולא רק, כסף לא קונה בריאות, כי יש עוד הרבה מחלות שהרפואה לא מצאה להן מזור.

 

ברגע שאדם שומר את השבת ולומד לבטוח בעובדה שבורא עולם ייתן לו את הפרנסה שלו – הוא יכול גם לתת מעשר או צדקה. ועל עניין הצדקה מבטיחים חז"ל – שהיא סגולה אדירה לאריכות ימים, כי עליה נאמר צדקה מצילה ממוות!

 

כשאתם לא דואגים בגלל הכסף, אתם יכולים להיות אנשים סלחנים בכל הקשור אליו. כלומר, אתם לא תקפידו על מישהו בגלל כמה שקלים. גם את העניין הזה אנו למדים מהגמרא, שמספרת לנו על רבי נחוניא בן הקנה שאחד מתלמידיו שאל אותו למה הוא זכה להאריך ימים? ורבי נחוניא ענה: כי לא הקפדתי על אנשים בגלל הכסף. לא פעם, ויתרתי.

 

אדם שמקפיד על כל שקל – ממקום של כעס ושמירת טינה, תמיד נמצא בלחץ, מלא בחרדות ונוטה לכעוס בקלות. הוא חי בפחד תמידי שמא מישהו יום אחד יגזול את כספו. הוא לא בוטח באף אחד וחייו מלאים בסבל וייסורי הגוף והנפש. גיהינום עלי אדמות!

 

כשאדם מוותר ולא מקפיד על כל שקל שאנשים חייבים לו, ולא מתוך נצלנות חלילה, אלא כשבאמת יש מקום לוותר – הוא מרוויח במקום להפסיד! הגמרא מבטיחה לנו שאף אחד לא יכול לקחת את מה שמוכן לך משמים! כן, אפילו לא מטבע שחוקה. ואם מישהו לקח ממך כסף שהיית צריך, למשל, לתת לרופא, אז אתה לא תצטרך את הרופא – אלא זה שגזל ממך את הכסף! כי כך אומר דוד המלך ע"ה: "רבים מכאובים לרשע, והבוטח בה' חסד יסובבנו" (תהלים ל"ב, י). הפרנסה שלנו באה כפי דרגת הביטחון שלנו בבורא עולם. מסתבר, שמי שבוטח בבורא עולם, שומר את השבת ולא רודף אחרי כסף – פרנסתו קלה לו, יותר מזה שעובד בשבת, לא בוטח בבורא עולם ורודף אחרי הכסף.

 

אז הנה הנוסחה המנצחת: שבת + ביטחון בבורא עולם + צדקה ואי הקפדה על אנשים בגלל כסף שאפשר לוותר עליו בלי הפסדים ובלי צער = אריכות ימים.

 

ולא רק, אלה המרכיבים שהופכים את החיים למתוקים יותר מדבש!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה