עוד נשובה אל ניגון עתיק

הרבה זמן חיכינו, והנה זה הגיע. הניגונים העתיקים, שעל פי המסורת הושרו בתקופתו של רבי נחמן ונכתבו על ידו, היום, 200 שנה אחרי, יוצאים לאור בכפולת אלבומים מושקעת ומיוחדת.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 05.04.21

לפני כשנתיים נמצאו ניגונים עתיקים בארכיון באוקראינה, שעל פי המסורת הושרו בתקופתו של רבי נחמן מברסלב, וחלקם אף הושרו על ידו. מאז, עובדים באינטנסיביות ב"הינדיק הפקות" על מנת לתרגם את נכסי צאן הברזל הללו לאלבום. לכבוד ראש השנה, הם מוציאים כפולת אלבומים מושקעת, בניסיון להידמות כמה שיותר לאיך שניגונים אלה נשמעו לפני מאתיים שנה. רבי נחמן בודאי שמח.

הרבה זמן חיכינו וציפינו והנה סוף סוף זה הגיע. כבר לפני כשנה וחצי שמענו כי בארכיון שבקייב התגלו ניגונים עתיקים שהושרו בימיו של רבי נחמן מברסלב, וחלקם אפילו הושרו על ידו.

ומאז, במרץ רב עובדים ב"הינדיק הפקות" על מנת להוציא ניגונים אלה לאור באיכות הכי גבוהה שאפשר. בהפקה מרשימה, עם המעבד החסידי ר’ דודי קאליש, מקהלה חסידית (כולל ילד פלא!), ועשרות כל נגינה וחזנים, הם הוציאו בימים אלה כפולת אלבומים שנקראת "דעם רעבינ’ס טיש".

בדיוק מושלם לכבוד "אומן ראש השנה" ולרגל 200 שנה לפטירתו של רבי נחמן, בח"י תשרי.

בהפקה מספרים כי הם עשו כל לאל ידם כדי לדאוג שהניגונים יישמעו כמה שיותר קרוב למקור, שהשירה תישמע כמה שיותר מדויקת. לצורך כך הם נעזרו בעדויותיהם של זקני ברסלב ובהכוונתם של בקיאים בתורת ניגוני ברסלב. ביניהם: הרב נחמן בורשטיין, הרב אליעזר משה הלפרין, הרב חיים קרמר, חיליק פרנק ואחרים.

בשל הדיוק הרב, נשמעת המקהלה וחזניה באמת כמו לפני מאתיים שנה. בהגייה חסידית שורשית. לא כולם עשויים לאהוב את הסגנון, אבל המסורת שמאחורי הדברים היא לבדה יכולה לרגש לא פחות.

אחת הרצועות שמשכה תשומת לב תקשורתית רבה הייתה הניגון שלידו נמצאה השורה הבאה: "הניגון שאיתו מלווים את הצדיקים לגן העדן בקבלה מרבי נחמן מברסלב". עד להוצאת האלבום, נזהרו המפיקים מלחשוף את התווים של הניגון, ויצרו סקרנות רבה. עתה, משיצא האלבום סוף סוף לאור, אנו זוכים לשמוע את הניגון ואף לחזות בתווים שהיו מצורפים אליו באותו ארכיון באוקראינה.

תווי הניגון שאיתו מלווים את הצדיקים לגן עדן בקבלה מרבי נחמן מברסלב

האלבום הכפול כולל 17 רצועות, ואליו מצורפת חוברת מושקעת ובה פירוט על הסיפור שעומד מאחורי כל ניגון וניגון.

הסיפור הבא, למשל, שייך לרצועה הראשונה בתקליט השני, "מעין עולם הבא". אחרי שקוראים את הסיפור, קשה שלא להתאהב בניגון.

"דער פרומע’ר ניגון"… כך מכונה הניגון המושר ל"מעין עולם הבא" בחצר ברסלב. מעשה מופלא עומד מאחורי ניגון זה שהתרחש בצילו של רבינו. וכך היה המעשה: פעמים רבות היה רבינו מתענה ומסגף את עצמו בתעניות רצופות ממוצאי שבת ועד סעודת ליל שבת. הוא השתדל מאוד להסתיר את הדבר מעיני כל, עד שאיש ממקורביו ובני ביתו לא ידעו על כך מלבד משמשו ר’ חייקל, אותו הזהיר באזהרה חמורה לבל יגלה הדבר.

ערב אחד לאחר תפילת מעריב במחצית השנייה של השבוע, נכנס אליו ר’ חייקל והבחין ברבו ששוכב באפיסת כוחות ובחולשה נוראה, עד שדם החל לצאת מעיניו ומאוזניו. ר’ חייקל נבהל מאד והפציר ברבינו שיסכים לטעום איזה דבר מאכל, אך רבינו סירב ולא הסכים לטעום מאומה. עברה שעה קלה ומצבו של רבינו הורע והחל להדרדר. כשראה ר’ חייקל שחיי רבו נתונים בסכנה והוא עודנו מסרב לבקשתו ולא מסכים לאכול, אמר לו: "רבי, אני אפרסם בחוצות את דבר הצום!", משכך, נאות רבינו לאכול דבר מה.

תיכף ומיד רץ ר’ חייקל עם תרנגולת אל השוחט כשבדרך חזרה הוא מורט את נוצותיה תוך כדי ריצה. מיד כשהגיע לבית השליך את התרנגולת לסיר, בישל אותה במהירות וכעבור שעה קלה נכנס אל הקודש פנימה וצלחת מרק בידו. רבינו הראה לו פנים כאילו הוא מוכן לאכול אך ביקש בטרם יאכל: "חייקל נגן בבקשה את ניגון ההתעוררות – ‘דער פרומער ניגון’".

ר’ חייקל שהיה חזן ובעל קול ערב נעמד מיד לקיים מצוות רבו והחל לנגן בדבקות את אותו "פרומער ניגון". כשסיים סימן לו רבינו בידו שיחזור וינגן אותו שוב וכך היה כשסיים בפעם השנייה ובפעם השלישית והרביעית, וכך עמד וזימר במשך כמה שעות בדבקות נוראית עד שלא הרגיש כלל בחלוף הזמן. כשעלה השחר הפסיק רבינו את שירתו ואמר לו: "נו, הגיע הזמן להתפלל, לא עת לאכול". לאחר התפילה אמר לו הרבי: "נו, כבר עבר רובו ככולו של השבוע". וכך עברה עוד שעה ועוד יום ולמותר לציין שרבינו סיים את צומו במסירות נפש כרצונו.

לימים הלביש תלמידו הרה"ק רבי נתן מברסלב זי"ע את הניגון הזה על המילים "מעין עולם הבא יום שבת מנוחה…" והיה מזמר אותו כך מדי שבת בסעודה שלישית. כיום מושר הניגון הזה בבתי חסידי ברסלב בסעודות השבת ברוב שמחה והתלהבות. רבי נתן נהג לשיר ניגון זה בסעודה שלישית כי הניגון היה משפיע עליו בדבקות יתירה ולב נשבר ובשבת צריכים להיות רק בשמחה.

מעין עולם הבא

הניגון בדרך לגן עדן

לרכישת הדיסק בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה