עצור לפני שאתה מגיע ל… ביקורת

רבי נחמן ידע שחסימת התוכחה והביקורת בין אדם לחברו, ובעיקר בין בני הזוג, היא דבר כה גדול. זה כמו להוציא מאקדח את ההדק...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

רבי נחמן ידע שחסימת התוכחה
והביקורת בין אדם לחברו, ובעיקר
בין בני הזוג, היא דבר כה גדול. זה
כמו להוציא מאקדח את ההדק…

להגשים את חיי הנישואין – חלק 6

הפעם האחרונה בה דיבר רבי נחמן מברסלב בחייו בציבור – לפני תלמידיו וחסידיו, הייתה בראש השנה האחרון לחייו, בעיר אומן שבאוקראינה בשנת 5571 (1811). רבי נחמן ידע שימיו ספורים ונשמתו העצומה והנשגבת כבר התגעגעה ליום בו תצא מתוך הלבוש הגשמי, הגוף הפיזי המוגבל שבעולם הזה. למעשה, רבי נחמן כבר השליך את גופו הגשמי ואת נשמתו החזיר לבורא כשהוא טהור וקדוש 17 ימים לאחר מכן, ביום י"ח בתשרי 5571.

ללא ספק, רבי נחמן ידע שדבריו באותו שיעור יהיו הדברים האחרונים שיאמר בציבור. במספר ביטויים, הוא רמז על כך שהוא עומד לעזוב בקרוב…

צדיק חסיד אמיתי מדבר על הנושא החשוב והעיקרי – רוחניות, כאשר הוא יודע שזמנו קרב והוא עומד להסתלק מן העולם. בחכמתו הרבה, את השיעור האחרון בחייו הוא נתן כמעין צוואה, מורשת לחסידיו לדורות. מסיבה זו, שיעור זה – שהוא עיקר ומהות מזמור פ"א בתהלים ונכתב בספרו "ליקוטי מוהר"ן" ח"ב תורה ח’ – מקובל ומוערך בחסידות ברסלב כ"צוואה".

ב"צוואה", רבי נחמן מלמד כי למרות שהתורה דורשת מאדם להוכיח את עמיתו בגלל שחטא – "הוכח תוכיח את עמיתך" (ויקרא יט, יז) אין לעשות זאת, מכיוון שאנשים מעטים מאוד מסוגלים ויכולים לעשות זאת מבלי לגרום נזק לנשמתו של המוכח. בתורה הנ"ל מצטט רבי נחמן מהגמרא (ערכין) את דברי רבי עקיבא: "תמה אני, אם יש בדור הזה מי שיכול להוכיח". והוסיף: "ואם רבי עקיבא אמר זאת בדורו, כל שכן בדור הזה של עכשיו (עוד בדורו של רבינו), כי כשהמוכיח אינו ראוי להוכיח, אזי לא די שאינו מועיל בתוכחתו, אף גם הוא מבאיש ריח של הנשמות השומעים תוכחתו, כי על ידי תוכחתו הוא מעורר הריח רע של המעשים רעים ומידות רעות של האנשים שהוא מוכיחם. כמו שמונח איזה דבר שיש לו ריח שאינו טוב, כל זמן שאין מזיזין אותו הדבר, אין מרגישין הריח רע, אבל כשמתחילין להזיז אותו הדבר, אזי מעוררין הריח רע, כמו כן על ידי תוכחה של מי שאינו ראוי להוכיח".

מן הראוי לזכור, שדורו של רבי עקיבא היה דור של תנאים קדושים, חכמי המשנה. התלמוד מלמד אותנו שהדבר הכי "פחות" שחכמים קדושים אלו עשו, הוא להחיות את המתים בתפילותיהם. ואומר המדרש, אם הם היו מלאכים, אז אנו בני אדם, ואם הם בני אדם, אז אנו כחמורים. ואם דור כזה לא היה בדרגה המתאימה להוכיח ולבקר אדם, אז אנחנו בהחלט לא.

אם כן, דבריו של רבי נחמן, המורשת שהעביר לבני דורו ואחריהם, היא: "אל תבקר ואל תוכיח! הסתכל רק על הטוב והחיובי שיש בכל אדם. לא ברע!"

מדוע רבי נחמן שם דגש רב על עניין זה? משום שהבין את חשיבות השלום בין אדם לחברו, ובפרט בין איש לאשתו – שלום בית, ודבר זה גם חשוב מאוד לאדם בעבודת השם שלו. בלי שלום בית אדם לא מסוגל לתפקד בזוגיות שלו. עימותים ומחלוקות בזוגיות הם הנשק העיקרי והכי יעיל של היצר הרע, כדי למנוע מאדם ללמוד תורה ולהתפלל, מכיוון שאדם שסובל מזוגיות בעייתית מוטרד מאוד ואינו מסוגל להתרכז בעבודת השם, לימוד התורה והתפילה בהתלהבות הנדרשת.

רבי נחמן, רופא הנשמות הגדול, ידע שחסימת התוכחה והביקורת בין אדם לחברו, ובעיקר בין בני הזוג, היא דבר כה גדול. זה כמו להוציא מאקדח את ההדק. לכן, הוא ממש מפציר בנו להימנע מכל סוג של ביקורת ותוכחה בחיי הנישואים, ולקבל את כל מה שעובר עלינו בשמחה ואמונה.

בנקודה זו, הרבה אנשים בודאי ישאלו: "כיצד? האם זה לא תפקידי לומר לבן/בת הזוג מה גורם לי שמחה ואושר ומה מצער אותי ומכאיב לי? האם אני לא אמור לתקן אותו?"

על שאלה זו עונה הרב שלום ארוש שליט"א בשאלה: "האם סיימת לתקן את עצמך עד כדי כך שאתה יכול לאפשר לעצמך את הלוקסוס הזה של תיקון הזולת?" כולנו יודעים מהי התשובה – "לא" כפול ומכופל!

אלא מה, לא מעט אנשים משייכים עצמם ל"ארגון הדוגלים באמת", גם אם זה כרוך בחשיפה לעיני כל את פגמיהם של הזולת. הם, ‘נושאי הדגל’ של "הוכח תוכיח" משתמשים בסכין קצבים, לא פחות, כדי לעמוד ב"תקנון הארגון" בפרט מול בן/בת הזוג, גם כשמדובר בטעות הכי קטנה. ספר "החינוך" מסביר בהרחבה על נושא זה ואומר שעל האדם לדבר בנעימות ובעדינות בביתו, ולא להטיל אימתו על בני ביתו. זה אומר ללא ביקורת ותוכחה, משום שאין דבר שפוגע בנפש האישה יותר מתוכחתו, הערותיו וביקורתו של הבעל.

לא פעם אני אומר ל"דוגלי האמת" למיניהם שישנה מצווה בתורה האומרת, שעל הבעל לגרש את אשתו עם גט, אם הם מתגרשים ח"ו. אבל זה בהחלט לא אומר שאנו נדרשים לגרש את נשותינו, השם ישמור. לבורא עולם תהיה שמחה גדולה ונחת רוח עצומה אם נכתוב פתקי חיבה ואהבה לנשותינו. קיום מצוות "הוכח תוכיח" ולגרש את האישה עם גט נעשה רק במקרים בהם נידרש לקיימן, אך לא על בסיס קיום מצוות יומיומי.

ולא רק, תוכחה וביקורת לא ראויה, במיוחד אם היא נעשית על ידי אדם שלא ראוי לזה, כמו שאומר רבי נחמן מברסלב, גורמת סבל וצער לאדם המוכח, שזו עבירה כפולה על פי התורה (ויקרא יט פסוק יז, כה פסוק יז). והנזק, במקרה כזה, עולה במשקלו על הרווחים.

* * *
חשוב לציין: סדרת מאמרים זו הינה חומר למחשבה והדרכה מעשית לאנשים נשואים, או לאלה שבדרך לבניית התא המשפחתי. מאמרים אלה אינם מהווים תחליף לעזרה מקצועית במצבים קיצוניים המצריכים עזרה והדרכה באופן אישי לבני הזוג.

ספרים מומלצים בנושא זה: בגן השלום, חכמות נשים – מאת הרב שלום ארוש, וכן דיסקים בנושא זוגיות הניתנים לרכישה בחנות האתר.

הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה