פרחי כרובית בתנור

מאפה פריך מבחוץ, רך וקרמי מבפנים, מלא טעמים משביע ולא משמין! המתכון של שוקי גלילי לפרחי כרובית בתנור ברוטב בשמל וגבינה.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 15.03.21

זמן הכנה: שעה וקצת | דרגת קושי: קל-בינוני | חלבי

 

את המאפה הזה כולם אוהבים, אפילו אלה שבימים כתיקונם הם לא מחובבי הכרובית. הוא פריך מבחוץ, רך וקרמי מבפנים, מלא טעמים ומשביע, ועם זאת לא משמין

 

כרובית היא אחד הירקות שהכי כדאי להכניס לתפריט. היא טעימה, משביעה, עשירה בוויטמין C, בסיבים תזונתיים ובהרבה רכיבים תזונתיים אחרים. היא לא משמינה (25 קלוריות ל-100 גרם), והאינדקס הגליקמי שלה הוא 32, מה שאומר שהיא טובה לסוכרתיים ולמי שצריכים לשמור.

 

ישנם אמנם הרבה ילדים (וגם קצת מבוגרים) שלא מתלהבים מכרובית – אבל ישנם מתכוני כרובית שאפילו הם (רובם לפחות) לא יצליחו לעמוד בפניהם, וזה אחד מהם.

 

הרעיון: מבשלים את הכרובית ואז אופים אותה עם רוטב בשמל וגבינה קטיפתי, כשהיא מצופה בשכבה של פירורי לחם פריכים. אלה העובדות. את הריחות והטעמים תוכלו לדמיין – או פשוט להכין ולהיווכח בעצמכם באיזה מעדן מדובר.

 

 

המצרכים

לכ-6 מנות, תבנית 20×20 ס"מ

(ואפשר פשוט להכפיל כמויות ב-1.5 ולאפות בתבנית 20×30)

 

1 כרובית בינונית (כ-500 גרם ללא עלים וגזע)

60 גרם לחם משלשום

50 גרם חמאה

2 כפות שמן זית

5 כפות קמח

65 גרם גבינה צהובה מגורדת גס (בערך 2/3 כוס)

250 מ"ל חלב

1/2 כפית מלח (או יותר, לפי הטעם)

1/4 כפית פפריקה מתוקה

קורט פלפל לבן (אפשר גם שחור ואפשר לוותר)

עוד 25 גרם חמאה קרה מאוד (או תרסיס שמן – ראו שלב ו' במתכון)

אופציונלי: 2 כפות גבינת פרמזן מגורדת

 

אופן ההכנה

 

1. מפרקים את הכרובית לפרחים קטנים-בינוניים, שוטפים היטב, ומבשלים בסיר עם מים מומלחים כרבע שעה. פרחי הכרובית לא צריכים להיות רכים לגמרי אלא להישאר מעט פריכים. מסננים.

 

 

2. מכינים את פירורי הלחם: טוחנים במעבד מזון (או מגרדים בפומפייה דקה) את הלחם משלשום (עדיף מעבד מזון). אם הלחם לא לגמרי יבש אפשר לחתוך אותו לקוביות ולאפות כמה דקות במצב טורבו בתנור ב-180 מעלות. עדיף בכל מקרה להשתמש בפירורים אמיתיים מלחם ולא בפירורי לחם מוכנים משקית.

 

3. מכינים רוטב בשמל: ממיסים בסיר על אש קטנה את החמאה עם שמן הזית, מוסיפים את הקמח ומערבבים בכף עץ במשך 2-3 דקות או עד שהוא מתחיל "לקבל צבע". מוסיפים מעט חלב ומערבבים היטב. ממשיכים להוסיף חלב ולערבב עד ששני שלישים מהחלב בסיר והרוטב סמיך. מוסיפים את המלח, הפפריקה והפלפל הלבן.

 

 

4. מוסיפים לרוטב את הגבינה הצהובה (ואפשר עוד 2-3 כפות פרמזן מגורד אם יש) ומערבבים עד שהיא נמסה. מוסיפים את שארית החלב ומערבבים. מסירים מהאש. התוצאה הסופית צריכה להיות סמיכה אבל לא מדי – היא צריכה להיות מספיק דלילה כדי שאפשר יהיה ליצוק בנוחות על הכרובית בתבנית, אבל לא יותר מזה.

 

5. משמנים תבנית אפייה, מסדרים בה את פרחי הכרובית ו"משטחים" קצת. יוצקים את הרוטב, מפזרים את פירורי הלחם מעל, ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך 15 דקות.

 

 

6. מוציאים ומפזרים מעל את החמאה הנוספת (האחרונה ברשימת המצרכים) אחרי שנחתכה לקוביות קטנות. אם יש לכם תרסיס שמן אפשר להשתמש בו במקום חמאה בשלב הזה – הוא יתפזר בצורה שווה יותר ויהפוך את המאפה לפחות שמנוני. אפשר גם לשלב (הכי טוב מבחינת הטעם הסופי).

 

7. מכניסים חזרה לתנור, הפעם ב-200 מעלות, לעוד כ-30 דקות או עד שהמאפה מקבל צבע שחום יפה (בודקים מדי פעם לוודא שלא נשרף – זה מאד תלוי בתנור ובכמות המדויקת של שמן/חמאה שהוספתם).

 

מקררים 10 דקות ומגישים.

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה