פרשת השבוע ויקהל – השבת, היום שמעל הזמן

בכל חמשת היבשות השבוע של כולם הוא בן שבעה ימים, וזה דבר מעורר פליאה והשראה. מה יש ביום השביעי שקיבל את חותמת הסיום וההתחלה של כל שבוע?

2 דק' קריאה

אהרון פריבר

פורסם בתאריך 14.03.21

הַשַׁבָּת זה היום של הקב"ה, יום אותו הוא נתן במתנה לעם ישראל, ובכך הפך אותו לזמן החשוב ביותר מכל המועדים הקבועים מהתורה. לא בכדי שקולה השבת כנגד כל המצוות שבתורה! וזה השומר את השבת מוחלים לו כל עוונותיו!

 

התורה מספרת לנו שביום השבת השלים הבורא את בריאת העולם ושָבַת מכל מלאכתו, ועל כן התברך והתקדש יום זה. הקב"ה עשה לו "מי שברך" – "וַיְבָרֶךְ אֱלֹוקים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ" (בראשית ב) והברכה היא התוספת, כי בשבת יש ריבוי שפע, רוחני וגשמי, והקדושה היא ההבדלה, שיום זה מופרש ומובדל משאר ימים.

 

אחר כך נזכרת השבת באופן מפורש בעשרת הדברות, בפרשתנו פרשת ויקהל, ושוב בעשרת הדברות של ספר דברים. ויש עוד מספר מקומות, כל פעם בהקשר שונה. למעשה, נזכרת השבת בשבעה-עשר ספרים מתוך עשרים-וארבעה ספרי התנ"ך. כמובן שגם במשנה ובגמרא מדברים הרבה על השבת, ומסכת שבת מוקדשת כולה לעיסוק בדיני שבת. יש גם מסכתות נוספות, כגון מסכת עירובין, מסכת מנחות ואחרות שמתייחסות לא מעט לדינים הקשורים בשבת.

 

ויש לעורר על נקודה מרתקת ומפליאה בעניין השבת.

 

זה דבר מוסכם על כולם ש'יום' הוא יחידת זמן המורכבת מיום ולילה, בכל יום כשזורחת השמש אנחנו יודעים שהתחיל יום חדש. אותו דבר לגבי החודש, בכל חודש כשנראית הלבנה בחידושה אנו יודעים שהתחיל חודש חודש. אותו דבר לגבי השנה, אחרי שעוברות עונות השנה, האביב הקיץ הסתיו והחורף, אנחנו יודעים שהתחילה שנה חדשה. לכל אחד מהזמנים הללו, היום החודש והשנה, יש ביטוי נגלה מעולם הטבע.

 

 

הסתכלו במעשיו, כי מתוכם תכירו את מי שאמר והיה העולם…

 

רק לגבי השבוע אין לנו ראיה מהמערכת הטבעית שמשהו השתנה. אין לנו ראיה מוחשית למחזור השבועי כמו שיש לנו ביום בחודש ואף בשנה. מה כן יש לנו? יש לנו את תורת השם האומרת לנו שיום זה הוא יום קדוש! ויש לנו את מנהג העולם – כי בכל העולם, כלומר בכל חמשת היבשות, השבוע של כולם הוא בן שבעה ימים, שזה כשלעצמו דבר פלאי שיש בו חיזוק גדול לאמונה – כל אנשי תבל אימצו את השבוע כיחידת זמן כמו שכתוב בסיפור בראשית.  

 

ולעניין זה כיוון אותנו רבי מאיר באומרו, "הסתכל במעשיו, שמתוך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם". ולהסתכל במעשיו, כלומר להסתכל בסדר ובארגון המופלא שיש בכללות הבריאה, שאחד מהדברים המופלאים שבו הוא סדר הזמנים: מי יצר כזה סדר? ומי הכניס את השבת לכללות בני העולם גם בלי שיהיה לזה ביטוי בזמן? זה יכול לעשות רק מי שאמר והיה העולם.

 

ובאמת, הסיבה האמתית שאין לשבת אות ומופת מסדרי הזמן היא, משום שהשבת היא מעל הזמן. למעשה, היא מקור הזמן, כי היא יומו של הקב"ה, וכמו שהבורא מעל הזמן והמקום כך השבת מעל הזמן והמקום, ולכן קדושתה קיימת כי היא לא תלויה בזמן, והיא הביטוי האלוקי העוצמתי ביותר בתוך המקום והזמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה