קדושת לוי

רבנו הקדוש רבי נחמן מברסלב אמר : "מי שיש לו עיניים מזוככות רואה בחוש שנכבה נר גדול מן העולם ונעשה חושך ממש".

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 08.11.21

יום משתה ושמחה הוא לישראל!

 

האגדה מספרת שפעם אחת בא הבעל שם טוב למדרשו והביא פעמיים משקה ומגדנות לתלמידיו. שאלוהו מה פשר השמחה, השיב להם "שמחה גדולה היא לנו היום, נשמה גדולה וקדושה מאד אשר תמליץ אך טוב וסנגוריא בעד כלל ישראל ירדה היום לעולם!"

 

משהו חושש מתפקידו.. מקנא.. עומד וקטרג!

 

ספר הבעל שם טוב הקדוש שבשעה שירדה נשמתו של רבי לוי יצחק לעולם עמד השטן וטען שהנשמה הקדושה שזה אך עתה ירדה לעולם תבטל את הבחירה החופשית , כי כל העולם יחזור למוטב ויסורו מדרכם הרעה. אם כן מה אני נצרך עוד בעולם? ומה אפעל עוד בשליחותי?

 

השיב לו הקדשו ברוך הוא, נשמה זו עתידה להיות רב בכמה עיירות וטרדות ורדיפות הרבנות יחליש כוח השפעת עבודתו (כלומר באופן שתישאר הבחירה החופשית).

 

 

סיפור נוסף, שרבי דב בער הלוא הוא המגיד ממעזריטש זכותו תגן עלינו, שאז השטן עמד הרעיש וקטרג על ירידת נשמה קדושה זו לעולם, הבטיחו לס"מ שלושה דברים:

 

 

  1. שהנשמה לא תתראה אף פעם עם הבעל שם טוב הקדוש כדי שלא תתבטל אפשרות הבחירה

 

  1. שיהיה נרדף מהמתנגדים ויחלישו אותו מעבודתו

 

 

  1. שיהיה רב בקהילה ויהיה מוטרד בעיניי יומיום

 

 

ספרו קדושת הלוי 

 

רבי לוי יצחק היה רואה בכל דבר את חסד ה'. בספרו 'קדושת לוי' מבאר אף מטרתם של הייסורים. "כך היא דרכו של עולם, כמו שדרך בני אדם שרוצים לעשות מכלי קטן כלי גדול, צריך הכלי הקטן שבירה, כן השי"ת רוצה להשפיע שפע לאדם וצריך שיהא ביכולתו שיהיה יותר גדול, ובגלל כך שולח צרה או חולי ח"ו, שזהו שבירת הכלי הקטן, שאחר יהיה יותר גדול". עוד מבאר שהצרות והייסורים הם רק לטובת האדם, ובמקום שאדם ינסה לברוח מן הצרות הוא צריך לחפש ולמצוא מה רוצה ממנו השם יתברך.

 

 היה עניו ביותר, ונהג לומר ש'העולם טוב הוא ולא רע, והרי לך סימן מובהק, שהוא סובל אדם כמוני…'.

 

בכל דרך וצורה נהג לסנגר על עם ישראל

 

נהג להתבטא: "אלמלא נכתבה גאווה בתורה, לא הייתי מאמין בשום פנים שמדה זו היא במציאות, שכן אדם שהוא עפר ואפר חרס הנשבר, כיצד יתגאה?!"…

 

רבי לוי יצחק היה מרבה לסנגר על ישראל בכל אימת שנקרה לדרכו, בכך שהתבונן בכל דבר שנעשה באמצעותו יתברך. ידוע המעשה שפעם אחת עברו רבי לוי יצחק מברדיצ'ב וחסידיו ליד בית כנסת, ובחוץ עמד עגלון עטור בטלית ותפילין שתיקן תוך כדי התפילה את עגלתו. אמרו החסידים: "הסתכלו על העגלון הזה, עטור טלית ותפילין, ומתעסק בתיקון עגלתו…". כשהביט רבי לוי יצחק בכך מיד פנה ואמר: "הסתכלו על עגלון זה, אפילו בשעה שהוא מתקן את עגלתו הוא מתפלל"…

 

 

בלורית או עולם הבא??

 

עוזר של ספר עבר פעם בערב ראש השנה על יד ביתו של הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'ב. הלך אותו עוזר בגלוי ראש, ושערותיו עשויות בלורית. הצדיק ראהו דרך החלון, וקראו להכנס אליו. נכנס, והצדיק שאלו: "למה לך הבלורית הזאת?", השיב הלה: "יש לי עסק עם שרים ו'פריצים' הבאים להסתפר ואני צריך להתנאות בפניהם". אמר הצדיק: "אתן לך אדום אחד (שם מטבע מקומי) בשכר שתסיר את בלוריתך, הרי יש בזה משום איסור: "ובחקתיהם לא תלכו". הבחור סירב. "ובכן, אתן לך שלושה אדומים בעד זה", והבחור אינו מסכים. הוסיף לו הצדיק עוד ועוד, עד שהגיע לעשרים אדומים, והבחור באחת: "לא". אז אמר לו הצדיק: "אם תסיר תכף את בלוריתך, אני מבטיח לך עולם הבא!" מששמע הבחור דברים אלה, חטף מיד מתוך כיס בגדו מספרים, וברגע אחד גזז את כל בלוריתו.

 

 

עמד הצדיק מברדיצ'ב והמליץ לפני הקב"ה: "רבש"ע! ראה נא, מה גדולה ומה חזקה היא אמונתם של היהודים, אפילו של הפשוטים ביותר! כמה יגיעות צריך אדם שכזה ליגע, וכמה טרחות הוא צריך לטרוח, עד שירוויח אדום אחד, וכל שכן שעשרים אדומים הוא סכום עצום לפניו, ובכל זאת מה שלא רצה לעשות בעד עשרים אדומים עשה בעד חלק לעולם הבא, אף שמעולם לא ראה את אותו עולם הבא בעיניו…

 

נצחו עליונים את התחתונים

 

ביום כ"ה בתשרי שנת תק"ע, נצחו עליונים את התחתונים והנשמה הקדושה והטהורה של הקדושת לוי שבה למקור מחצבתה תחת כיסא הכבוד. מקובל לומר שזקנם הקודש נחלש תיכף אחר יום הכיפורים ובא למצב גסיסה, והתפלל שיאריכו ימים בכדי שיוכל לקיים עוד מצוות ארבעה מינים אשר מחכה להם כל השנה, ותפילתו נתקבלה שהאריך ימים עד אחר אסרו חג, ונפטר אור ליום כ"ה בתשרי.

 

נכבה נר גדול מן העולם

 

רבנו הקדוש רבי נחמן מברסלב אמר : "מי שיש לו עיניים מזוככות רואה בחוש שנכבה נר גדול מן העולם ונעשה חושך ממש".  

 

 

הרעש הגדול מהפטירה

 

השמועה מפטירתו של הצדיק הרעישה את כל העולם כולו, הספר בכי נשמע בכל קצוות תבל על הלקח ארון האלוקים , אשר היה חביב בעיני אלוקים ואדם, ואשר היה שליט בעליונים ובתחתונים, כבה נרו של עולם.

 

המון אלפי ישראל שהלכו ללוותו בדרכו האחרונה ראשו שעמוד של אש (שנורא) הולך לפני ארונו הקדוש.

 

 

קדושתו יותר מקדושת המלאכים

 

 

כאשר שמע הצדיק הקדוש רבי ברוך ממיזעי'בוש בדבר הסתלקותו התעלף מיד, ואחר כך אמר " .. תדע שקודשת הרב הקדוש רבי לוי יצחק עלתה למעלה מקדושת המלאכים וראיתי חשש שלא יזיקוהו מהקנאה על כן עשיתי במרמה להלעיג בעבודתו ולזלזל מדרכיו בכדי להשתיק את הקיטרוג.."

 

אדמור אב בית דין דפה אמר פעם אחת בדרשתו שכאשר נסתלק הרב הקדוש מברדיטשוב נתעלה נשמתו למדרגת מלאך ושרף ונעשה מנושאי המרכבה…

 

לא ישקוט עד שיבוא המשיח

 

הצדיק הקדוש מאפתא העיד עליו שאמר "שלא ישקוט ולא ינוח בעולם הבא עד אשר יבוא מלך המשיח.."

 

 

סנגורם של עם ישראל

 

כפי שאני תמיד מסיימת את המאמר על הצדיקים : הדליקו נר לעילוי נשמתם הקדושה, שימו פרוטה לצדקה וקראו פרקי תהילים, אם אפשרי אז גם סעודה לכבודם, בקשו מהצדיקים שיהיו מליץ יושר בעדכם בפני בורא העולם. מבטיחה לכם שהצדיקים לא נשאר אף פעם חייבים..! ומי לנו כרבי לוי יצחק מברדיטשוב בן הגאון משה ואמו הצדקת מרת שרה סאסיה עליהם השלום המכונה סנגורם של עם ישראל שאם היה מליץ פה בתחתונים והיה עושה רעש גדול בשמיים בכל דיבור ומילה שדן לכף זכות, אז וודאי וודאי שהוא פועל ישועות בעליונים!

 

 

עד היום מקובל לסגולה גדולה בכל עת שנצרכין לישועה להזכיר השם "לוי יצחק בן שרה סאסיה"