רבי נחמן שלי

השנה ימלאו 209 שנים לפטירתו של רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן שלי, המאמן ומורה הדרך שלי... רוחמה אפרתי עם מאמר שכל כולו נתינה לצדיק האהוב ולכם!

5 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 10.10.19

"הרבנית! אני חייבת לספר לך משהו מדהים! חיכיתי זמן רב לשיעור כדי לספר לך באופן אישי. ואני עדיין המומה". כך נפתח השיעור הראשון של שנת שת"פ שמסרתי במרכז תל אביב.

 

הסיפור שלה יתברר מאוחר יותר כנס מדהים. אין דבר ששב ריקם – גם אם הוא לא בוצע בפועל ו/או טרם בוצע אבל היה רצון – בשמים זה כבר נחשב כאילו המעשה נעשה. למשל, אתם עומדים עם הרכב ברמזור אדום בצומת ובזווית העין רואים קבצן, אתם מסמנים לו בידכם שיתקרב כדי לתת לו צדקה, ולפני שהוא מספיק להגיע הרמזור מתחלף ואתם חייבים להמשיך ולא לעכב את התנועה כולה. צדקה בפועל לא נתתם, אבל בשמים היא כן נחשבת. הכוונה והרצון מתחברים לחשבון נפלא של טוב.

 

כמדי שנה, בשיעור האחרון של שנת תשע"ט אני זוכה לאסוף לתלמיד חכם פדיונות נפש שמברך אצל רבי נחמן מברסלב הקדוש בערב ראש השנה באומן. אחת מתלמידותיי הכינה מעטפה ובה 3 פדיונות – עבורה, עבור בעלה ובנה. השיעור היה מיוחד במינו, זכינו לקדש שם שמים ברבים והייתה התרוממות רוח נפלאה. למחרת, היא נסעה באוטובוס וכשהגיעה לתחנה בה הייתה צריכה לרדת, ממש רגל כבר על המדרכה, התברר שנהג האוטובוס עצר במרווח של מטר-שניים מהתחנה ובדיוק באותו רגע ש עבר אופנוע שעצר ממש בשנייה האחרונה. האופנוען שעצר בפתאומיות ובתדהמה רבה אמר לה, "השם אוהב אותנו. אוהב את שנינו. ניצלנו". אתם מבינים מה קרה פה? שנייה הפרידה בין חיים למוות! שנייה אחת בודדת של הצלת חיים מתאונת דרכים קטלנית ומזעזעת!

 

אותה תלמידה הייתה המומה ובסערת רגשות ולא בכדי, שהרי לא כל יום זוכים להינצל מתאונת דרכים מסוכנת וקשה. היא לא עברה לסדר היום ואמרה "מקריות", אלא התבוננה ובחנה איך ועל מה זכתה לנס גדול וגלוי ממש – להינצל מתאונת דרכים ולהמשיך את החיים כסדרם, פשפשה במעשיה ונזכרה שלילה לפני נתנה פדיונות נפש לראש השנה אצל רבי נחמן.

 

"אין לי ספק שזה מה שהציל אותי" אמרה לי בהתרגשות, "אין לי ספק שהפדיון הוא זה שהציל אותי מתאונת הדרכים. הפדיון של רבי נחמן היה מגן עבורי".

                         

"וגם אם עדיין לא עשו לך פדיון", אמרתי, "עצם המעטפה שהכנת, המחשבה, הרצון והכוונה להתברך אצל רבי נחמן היא כבר זו שפעלה עבורך ישועות, הגנה עליך והצילה אותך".

 

 

אחת המעלות הנפלאות של מצוות הצדקה – שהיא מצילה ממוות!….

 

תודה רבה לבורא עולם שזכינו לצדיק יסוד עולם, נחל נובע מקור חוכמה, להיות תלמידים שלו וללכת בדרכו הקדושה. קצת לפני שרבי נחמן הקדוש הסתלק (צדיקים "מסתלקים" לבית עולמם ולא נפטרים, צדיקים לעלום חיים – ובמותם חיים יותר מבחייהם) בכו תלמידיו ושאלוהו, "רבינו על מי עזבתנו?", מה יהיה אתנו עכשיו כאשר אתה הולך מאתנו? מי ינהיג? מי ישמור? מי יתפלל, ייעץ, יגן, יסוכך?? מי יהיה לנו לאבא?? מי יעזור לנו בעבודת השם? מה עם כל ההנהגות והעצות שלך? ההתבודדות? כל הכוחות והעוצמות שאתה מנהיג אותנו בעבודת השם ובחיים, ובכלל, מה נעשה? רבי נחמן פקח את עיניו הקדושות, חייך וענה: "ומה לכם לדאוג? לא כל שכן שאתם התלמידים שלי ואני הולך לפניכם. סמכו על כוחי. אני נהר המטהר מכל הכתמים!"

 

ואכן כן, רבים וטובים מחסידיו, תלמידיו של רבי נחמן וגם כאלו שסתם מכירים ומתוודעים ואוהבים את רבי נחמן, שלוקחים ומיישמים אפילו רק חלק קטן מעצותיו הפלאיות יכולים לומר שהם מרגישים אותו ממש – אם זה במחשבות, בהרגשת הלב החמה והלבבית, ברצון להשתנות, שיש מישהו שמנהיג אותנו ושומר עלינו מלמעלה, מנתב וסולל את הדרך, מורה דרך לרוחניות אדיר, ולא רק אלא ובעיקר – גם נמצא אתנו ממש כאן!

 

אני רוצה לספר לכם סוד. נו טוב, זה לא בדיוק סוד אבל בהחלט טיפ קל לביצוע, קטן בהשתדלות אבל עצום בעוצמות הרוחניות, מבטיחה לכם שהרווח יהיה כולו שלכם. הנה זה בא:

 

בתחילת התיקון הכללי נמצאת ברכה קטנטנה עם מספר פסקאות, סביר להניח שנתקלתם בה לפחות כמה פעמים בחייכם, היא הולכת באופן הבא, "הריני מקשר/ת את עצמי בקריאת מזמורי תהילים אלו לכל הצדיקים האמיתיים שבדורנו ולכל הצדיקים האמיתיים שוכני עפר, קדושים באשר המה, ובפרט לרבינו הקדוש, צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חוכמה רבי נחמן בן שמחה ובן פייגא, זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל , אמן".

 

עד פה הנוסח. כעת שימו לב איך אפשר לממש את הטיפ בקלות ובנעימות: בחסידות ברסלב נהוג לומר את הנוסח הזה על כל צעד ושעל שעושים ואומרים. למשל: כשאני מתבודדות, אני אומרת לפני כן הריני מקשרת עצמי בהתבודדות זו וכן הלאה. מבשלת לשבת? אם להיות כנה, אני בשלנית דיי גרועה ומקשרת עצמי לרבינו הקדוש ומבקשת עזרה מבורא העולם והאוכל יוצא טעים ואכיל. קניתי בגדים? רהיטים? אני טסה לרבי נחמן? כותבת מאמר? ראיון עבודה או פגישה חשובה? הולכת לאירוע? קוראת מידע חשוב? מכינה ארוחת ערב למשפחה? נותנת צדקה? יוצאת ליום עבודה?… הבנתם, נכון? על כל צעד ושעל, דיבור מחשבה, תפילה – לוקחת את הנוסח הקדוש הזה ומחברת את עצמי לרבי נחמן ולכל הצדיקים שהיו ויהיו, בין החיים ובין שוכני העפר.

 

עצם ההתקשרות לצדיק, שהוא אילן גדול מאוד בשמים ויש לו אחריות וכוחות בלתי נלאים, גורמת לכך שיושפע לי שפע רוחני וגשמי דרך הצינור האינסופי הזה, וכאשר אדם מחובר בשורשו ובנשמתו לצדיק, הוא סוכך ומגן עליו בכל המובנים והרבדים של החיים ומקבל ממנו השפעות אינסופיות. 

 

שאלו אותי האם ניתן להזכיר עוד שמות של צדיקים שקשורים אליהם ואוהבים אותם, התשובה היא בוודאי, ואדרבה. עכשיו אני באמת מגלה לכם סוד – כאשר ניגשתי לכתוב את המאמר לא ידעתי מה לכתוב, מאיפה להתחיל ואיך להמשיך… רבי נחמן הוא נחל נובע בלי התחלה ובלי סוף, אז מה כותבים על אדם ענק כזה? התחלתי לחפש חומר לעורר את הלב, ולא רק משהו אינפורמטיבי ויבש, רציתי גם משהו שיגרום לכם להתרגש, לפחות כמו שאני התרגשתי. אמרתי לרבי נחמן, 'בבקשה עזור לי לכתוב מאמר עליך, תשלח לי חומרים ואני רק אכתוב אותם'. וכך, מהרגע לעכשיו התחילו להתגלגל חומרים ורעיונות שלו. ופתאום, עולה בראשי לכתוב לכם את סוד 'הריני מקשר/ת' ומתחילה להתרגש שאין דברים כאלה, האצבעות רועדות לי על המקלדת ואני בוכה… בוכה בדמעות של אושר, אשרינו שזכינו להתקרב לרבינו. זה בדיוק הלב שדיברתי עליו. זה הרגש החם הלבבי והאבהי שעוטף אותנו רבי נחמן האהוב והקדוש שאמר – אני הולך לפניכם!

 

 

מה לכם לדאוג מאחר ואני הולך לפניכם? סמכו על כוחי!….

 

כאשר אימי עליה השלום נפטרה לחשנו לה באוזן את שמה ואמרנו לה, "אמא את נפטרת מזה העולם, אמא את הולכת ישר להיכל של רבינו הקדוש. את רצה לרבי נחמן. אמא, את תלמידה שלו והיית אצלו כמה פעמים ואהבת לקרוא את התיקון הכללי וגם להתבודד ולדבר עם אבא שבשיים. לכי רק אליו. בקשי להגיע להיכל של רבי נחמן!"… ועל זה אמר רבינו הקדוש, שגם בשמים ישנם מלאכים רעים שרוצים לבלבל את הנשמה כשהיא עולה למעלה ולהסיתה מתיקונה מלהגיע אליו. גם שם בשמים מנסים להפריע להגיע לקודש הקודשים, לא רק כאן. לכן אמצו לבבכם, היו חזקים ואמיצים ללכת בדרכו. הרבה אנשים מגיעים אליו, גם מפורסמים מאוד, וכולם מאמצים את משנתו הנפלאה ומעוררת ההשראה. למה? כי לרבי נחמן יש את הכוח הנפלא והבלתי נדלה להגיע אל הנשמות הכי נמוכות ולהוציאן מבאר שחת, כי אחרי הכל הוא זה שאמר "סמכו על כוחי!"

 

רבי נחמן מברסלב, הנחל נובע מקור חוכמה, קודש הקודשים, הסתלק לבית עולמו אחר חצות היום, בשעות שלאחר הצהריים כבה נרו של עולם, הסתלק מאור עיננו, בתאריך י"ח בתשרי שנת תקע"א, מנוחתו עדן וצרורה בצרור החיים באומן העיר שבה בחר להיקבר. השנה ימלאו 209 שנים לפטירתו. שימו פרוטה לצדקה עם שתי הידיים כפי שמנהיג אותנו רבי נחמן (זה טוב ללב ולעקמומיות שבו), אמרו את התיקון הכללי לעילוי נשמתו הטהורה, והדליקו לו נר, נר התמיד משמן שמציל משמד ומגזרות רעות, ואפשר גם נר רגיל.

 

"אמר שטוב מאוד ליתן בכל עת על פדיונות לצדיקים אפילו שאל בעת צרה, חס ושלום. וסיפר מכמה אנשים ממדינת קיר"ה שרגילים מאוד להרבות בנתינת פדיונות תמיד. ואמר שאילו היה לו איש צדיק שיהיה ראוי לעשות לו פדיון היה נותן לו על פדיון בכל יום ובכל עת. ודיבר מזה הרבה כי פדיונות הם דבר גדול מאוד" (חיי מוהר"ן, תקל"ט).

 

 

* * *

רוחמה אפרתי  B.A בפסיכולוגיה ותקשורת,   Master & Trainer NLP תת מודעי קליני רפואי, מרצה בכירה, מעבירת סדנאות וערבי הפרשת חלה. לפרטים: 054-2176644

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה