רוצה לקחת? בחינם!!

שורשה של שנאת חינם היא בגלל האגו – האגו החולני והפגיע והרגיש שלי. בגלל הגאווה שמקוננת בליבי. כי פגעו בי. שולטים עלי. לוקחים ממני. יותר ממני. עשו לי. העליבו אותי

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 29.07.20

על מה נחרבו שני בתי המקדש?

בית המקדש הראשון שבשנה שלמה המלך היה קיים 410 שנים, אומרת הגמרא נחרב בגלל שלושה עוונות חמורים ביותר; שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה. שלושה עוונות הכי חמורים שהיו מצויים כמו חול. הנביאים באו הזהירו והתריעו ואין שומע.. עד ששלח הקדוש ברוך הוא את נבוכדנצר ששרף את בית המקדש והגלה את עם ישראל לבבל. משך הגלות הייתה 70 שנה.

ואחרי מלאת 70 שנה חזרו עם עזרא הנביא לארץ ישראל, ביחד עם אנשי כנסת הגדולה בנו את בית המקדש השני על תפארתו.

בית מקדש השני מפני מה חרב? כל העם היו יראי שמים, כולם מתפללים, מקיימי מצוות ותלמידי חכמים. אז מדוע חרב? אומרת הגמרא בגלל שנאת חינם. היה לשון הרע בלי סוף.. כל הזמן רכילות ולשון הרע.. כל היום מטילים שנאה ולשון הרע אחד בשני.

ועד היום הגלות ממשיכה בגין שנאה ולשון הרע, כבר למעלה מ2000 שנה..!

אומרת הגמרא, מפה תלמד ששקולה שנאת חינם כנגד שלושת העבירות הכי חמורות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים.

ואם ננסה להשוואות, מה זה שקולה? שהרי חורבן ראשון – 70 שנה בגין העוונות הכי חמורות שקיימות וחזרנו הביתה, לעומת חורבן שני – 2000 שנה ועדיין ממשיך בגין שנאה, ולא סתם שנאה אל חינם.

כלומר שנאת חינם חמורה פי אלף מאשר שלושת העברות החמורות.

מה משעות המילה חינם? מוצר או שירות שנתנו ללא תמורה. כלומר נתינה כלשהיא ללא עלות, ללא תמורה, מבלי לצפות לקבל משהו בחזרה, בין ממון או אינטרס אישי אחר.

כיצד שנאה יכולה להיות חינם?

על משקל אהבת חינם. כשם שאנחנו אוהבים את הקרובים אלינו ללא תנאי, ובעיקר את ילדנו, כי הם הילדים שלנו – דם מדמנו ובשר מבשרנו, אנחנו אוהבים אותם בילד אין, אהבת חינם – נותנים להם בלי סוף, הן רוחני והן גשמי מבלי לבקש תמורה, זוהי אהבת חינם.

אז מהי שנאת חינם?

להתפתחות שנאה קיימות סיבות שונות ומגוונות , מתי אני עלול להרגיש שנאה בלב? כאשר אני נפגע ממישהו או ממשהו. שהעליבו אותי, פגעו בי, דברו אלי לא יפה, עשו לי משהו לא נעים, כתוצאה מאגו פגיע שלי – שכוללת בתוכה גם קנאה ותחרות, תחושת עליונות וגם נחיתות (שהן אותו הדבר רק בקיצוניות אחת של השנייה), חוסר או עודף ביטחון (ששניהן על אותה הסקאלה).

שורשה של שנאת חינם היא בגלל האגו – האגו החולני והפגיע והרגיש שלי. בגלל הגאווה שמקוננת בליבי. כי פגעו בי. שולטים עלי. לוקחים ממני. יותר ממני. עשו לי. העליבו אותי. יותר טובים ממני. יותר חכמים/יפים/עשירים/מכובדים/שמחים ממני. כלומר אני פחות.

לעומתו, מי ששי לו אגו בריא או יותר נכון מידת ענווה, צניעות ואמונה יודע שגם אם פגעו בו והעליבו אותו הכל אמת השם יתברך. וגם אם משהיא יותר יפה ממך או משהו משתכר יותר ממך זה רצון השם יתברך שהוא מנהל את העולם.

שנאה מקורה באגו החולני שלי!

כלומר ניתן לומר במילים אחרות לומר ששנאת החינם מקורה במידה רעה שקיימת אצלנו בלב כי אנחנו מקנאים באחר ולא מפרגנים, כי אנחנו צרי עין, כי אנחנו לא יודעים לסלוח ולמחול למי שפגע בנו, כי אנחנו חסרי ביטחון, כי אנחנו מנסים לייצר עליונות על חשבון האחר בחשבנו שאנחנו יותר טובים.. בכך שאני מרגישה יותר טוב עם עצמי ועל זה המשקל..

מאז ומתמיד היו ויהיו ריבוי דיעות. גם אם ישנם כאלו עדיין אפשר לחיות בשלום באהבה ובאחדות. בוודאי שלא לשנוא על רקע דת עדה או צבע עור, מעמד סוציו-אקונומי, מראה חיצוני ועוד. זה טמטום ונבערות מדעת שאין שני לה!  זו גאווה מטופשת ועליונות מדומיינת שאני יותר טוב מהאחר.. ואם אני יותר טוב אז לי מגיע ואני צודק.. והאחר נחות, פחות טוב, לא שווה ואני יכול בקלות לזלזל בו.. התחושה המדומיינת וההזויה הזו הזו נותנת גושפנקא לכל ההתנהגויות השליליות והלא מכובדות כלפי האחר. זה ההפך מלכבד ולאהוב את הבריות.

בחינם! רוצה לקחת?

לאור כל האמור לעיל, התשובה ברורה – ממש לא. לא רוצה לקחת וגם להתקרב.. להתרחק ככל הניתן מן מחלוקת, משנאה, מפירוד. זה מחריב עולמות! מחריב אנשים. בתים. משפחות. לבבות. חיים שלמים שנגדעו. זה החריב את בית המקדש השני שעד היום לא נבנה.

לכן כל העבודה שלנו צריכה להיות כנגד המחלוקת. לא לשמוע ולברוח משם כברוח מאש המתקלחת ושורפת. "שמעת מה אמר? לא שמעתי!", "שמעת מה ההיא עשתה? לא שמעתי וגם לא רוצה לשמוע!" לא להטיל דופי באף אחד ולברוח מזה – וזה מאריך חייו של האדם. זה מגדל כוחו ומעלות של האדם.

שנאה אחת צריכה לנו להיות בלב, שנאה כנגד הסיטרא אחרא, כנגד כל מה שטמא ומטמא. שנאת קליפת המן עמלק, מדיין, פרעה הרשע, כל שונאי השם יתברך. לשנוא את מה שהשם שונא ומתעב.

העבודה היא שלנו, והעיקרית היא להרבות באהבת ישראל. בוודאי על יהודי שהוא הבן של הקדוש ברוך הוא בדיוק כמוני וכמוך.

יהי רצון שנאהב אהבת חינם את עצמנו ואת כל עם ישראל. אמן

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה