שיניים לבנות

רופאי שיניים פועלים במרץ כדי להגביר את מודעות הציבור לשיניים בריאות, לבנות ויפות. אבל האם הם יודעים שבזה הם גם מצילים חיי אדם?

2 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

רופאי שיניים פועלים במרץ כדי
להגביר את מודעות הציבור לשיניים
בריאות, לבנות ויפות. אבל האם
הם יודעים שבזה הם גם מצילים
חיי אדם?
 
 
כל רופא שיניים יגדיל לעשות אם ילמד את מה שהגמרא אומרת דווקא בתחום שלו. כי כמו כל בעל מקצוע, גם רופא השיניים רוצה להגביר את המודעות של מטופליו לשיניים בריאות, לבנות ויפות, אבל האם הוא יודע שבזה הוא גם מציל חיי אדם?

"רבי יוחנן אומר: טוב המלבין שינים לחברו יותר ממשקהו חלב" (גמרא, כתובות ק"י, ע"ב).

למה הכוונה? ומה הקשר בין חיוך לבין כוס חלב, פרט לעובדה שגם חלב וגם שיניים צבעם לבן?

נניח שאדם רעב וצמא – אם תיתנו לו כוס חלב תחיו אותו, מכיוון שחוץ מהיותו נוזל החלב גם מכיל מרכיבים חיוניים לגוף. אם אדם רעב מבחינה רגשית ואתם מחייכים אליו, אתם מחיים אותו ממש.

רבי יוחנן, במילים של ימינו, פשוט ממליץ לכל אחד מאיתנו להשתמש במשחת שיניים טובה כדי שלא נרגיש מובכים כשאנחנו מחייכים. או במילים אחרות, אל תלכו עם פנים זעופות וחמוצות, בלב רע או בידיים קפוצות. תראו את השיניים שלכם לאנשים עם חיוך ענק על הפנים.

מאמרים נוספים בנושא:
החיוך  של הרב שלי
בשבילי – חיוך, בשבילו – כל העולם
חוק חיוך חובה!
זה חיוך!

רבי נחמן מברסלב אומר לנו שחיוך הוא פעולה עליונה של חסד ורחמים ויש לו כוח אדיר: החיוך יכול להחיות בן אדם. חז"ל אומרים (פרקי אבות, א, ט"ו): "והוי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות". רבי עובדיה מברטנורא מסביר, שגם אם לאדם יש אורח בבית, גם אם הוא נותן לאורח את הטוב ביותר – ממאכלים טובים ועד לחדר שינה מפואר עם ג'קוזי וכל מנעמי העולם הזה, אבל הפנים שלו חמוצות, זה כמו שלא עשה שום דבר. וגם את ההיפך אפשר ללמוד. רבי נתן הבבלי אומר (באבות דרבי נתן) שגם אם לא עשית דבר, שום כלום, בשביל בן אדם, אלא רק חייכת אליו – זה כמו שנתת לו את כל המתנות שבעולם.

אחד הדברים שמזוהים עם הרב שלום ארוש, ראש הישיבה שלנו, הוא החיוך המדהים שלו. כשהיה בעל תשובה בתחילת הדרך ועדיין למד באוניברסיטה, התפרסם בקרב הסטודנטים בעיקר בגלל החיוך שלו. החבר'ה מהקמפוס לא פעם שאלו אותו מה גורם לו לחייך כך, והוא השיב להם ש"יש בורא לעולם שאוהב אותנו". ומאז, לא הפסיק לחייך. והחבר'ה לא נשארו אדישים והעניקו לו את התואר "מיסטר סמיילי". היום, כל מי שמכיר אותו, העניק לו תואר נוסף: "שר החיוך"…

אולי גם זה יעניין אתכם:
חיוך  ללא הפסקה
חיוך לא פשוט – ראיון עם הרב שלום ארוש
שירות  עם חיוך
שרת החיוך – ראיון עם הרבנית מרים ארוש

הרמב"ם נוגע בהלכה מעניינת שחז"ל דנו בה בגמרא (מכות י, ע"א). אם, בזמן בית המקדש, תלמיד חכם הרג בשוגג אדם, הוא היה נאלץ לגלות לאחת מערי המקלט. אך לא רק הוא, אלא גם הרב שלו גולה איתו. ואם הרב הוא ראש ישיבה אז כל הישיבה גולה איתו.

והשאלה היא – למה? הגמרא אומרת שאם התלמיד קיבל עונש גלות וגם ירחיקו אותו מהרב שלו, החיים שלו ייהרסו. לכן, כדי להחיות את התלמיד הרב צריך לגלות איתו ביחד. ואם הוא ראש ישיבה, אז כל הישיבה גולה איתם. וזה מדהים עד להיכן דברים מגיעים כשמדובר בלהחיות בן אדם. וזאת לא סתם אמרה נחמדה. רבי משה מקוצי זצ"ל, מחבר הסמ"ג (ספר מצוות גדול) ומבעלי התוספות, מחשיב עניין זה כחלק בלתי נפרד מתרי"ג מצוות.

מכאן אפשר להבין איזה כוח טמון בחיוך, שאף הוא מחיה אנשים. כי אם הוא מחיה בן אדם הוא שקול כמו הכוח לשלוח ישיבה שלמה לגלות.

אז כשאנחנו מדברים על שיניים לבנות, אנחנו לא מתכוונים רק על שיניים לבנות וצחות כמו שלג, אלא ליחס טוב, הזדהות, ובעיקר – לב, לאדם אליו אנו מחייכים.

תנו דעתם למצב השיניים שלכם והשתמשו בהן לחייך אל העולם.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אברהם כהן

כ"ז אלול התשע"ח

9/07/2018

המקור הוא כתובות קיא ע”ב

ולא ק"י ע"ב

2. אברהם כהן

כ"ז אלול התשע"ח

9/07/2018

ולא ק"י ע"ב

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה