תודה או בקשה?

מה קדם למה – התודה או הבקשה? רוני מתלבט מה עושים ופיני וולמן, החבר הטוב, משיב לו על השאלה שבעצם היא שאלה שרובנו שואלים: מי קדמה למי – התודה או הבקשה?

3 דק' קריאה

פיני וולמן

פורסם בתאריך 15.03.21

אין כיף גדול יותר מלמצוא בערב בתיבת המייל מכתב מחבר, נכון?

 

היי פיני,

 

מה שלומך?

 

מקווה שהכל בסדר אצלך. רציתי להתייעץ איתך לגבי משהו שאני מתמודד איתו לאחרונה. אבל קודם, חייב לומר שאני מתענג מהמתיקות שאני מקבל בתפילה האישית (ההתבודדות – כפי שרבי נחמן מברסלב מלמד אותנו). אני זוכר שאמרת לי את זה פעם, עכשיו אני מבין על מה דיברת. אין כמו לומר תודה לאבא…

 

בכל אופן, העניין הוא, שאני מתמודד עם שני דברים הפוכים לגמרי. כי איך אני יכול להודות לבורא עולם על דברים שקורים לי בחיים ועל כל מה שהוא משפיע עלי בשעת ההתבודדות, ומיד לאחר מכן לבקש ממנו שישנה את המצב, את הדברים שרגע לפני כן אמרתי עליהם תודה? זה נראה לי דבר והיפוכו, אבל הבנתי שהחיים שלנו כיהודים הם לא פעם דבר והיפוכו. אבל בוא נדבר על התכלית – בתפילה האישית שלך, איך אתה יודע מתי צריך להחליף את הדיסק? האם אתה מקדיש זמן להכרת הטוב ואחר כך אומר לעצמך עכשיו עושים סוויץ' מתודה לבקשה? אני מנסה לעבוד על זה וחשבתי שאולי אתה, עם ניסיון יותר גדול משלי בעניין, תוכל לשפוך קצת אור על נקודה זו.

 

נ.ב. אני זוכר שפעם שאלתי את הרב ברוידא את השאלה הזו, והוא אמר לי שאני צריך לומר תודה לבורא עולם על העבר וההווה ולבקש על העתיד.

 

אוהב ומתגעגע, חברך רוני.

 

אחרי שקראתי את המכתב, שאלתי את רוני אם אפשר לפרסם את השאלה שלו, כי הבנתי שלא מעט אנשים מתמודדים עם עניין זה, והוא בהחלט הסכים לא רק לפרסם את השאלה אלא גם את התשובה.

 

היי רוני, והיי לכל מי שהעניין הזה נוגע אליו,

 

תודה על השאלה. וכן, חבר יקר, הצלחת להבין היטב שגם לי הייתה את אותה דילמה, ואני מניח שלא מעט אנשים מנסים להבין את הנקודה הזו. היו לי ועדיין יש לי את ההתמודדויות שלי בהתבודדות עם הבעיה הזו. מנסה תמיד למצוא את הפתרון הטוב ביותר. כי חצי ממני היה מבקש בעוד החצי השני שלי ניסה לקבל את המצב ולשמוח בחלקי. רגע ההבנה היה כשהבנתי שכל החסרונות שלי באשמתי! למה? כי בסופו של דבר בורא עולם נתן לי לראות שכל הבעיות שלי (שחוויתי באותה תקופה שאתה יודע עליה) היו בגלל סיכון כלכלי שלקחתי מעבר למה שאני יכול.

 

מאמרים נוספים בנושא:

עשרה צעדים לחופש

מהפכת הספסל

נס פך הדלק

היא לא מפסיקה להפתיע

תודה: נקודת ההתחלה

אז זהו, תודה.

רק מילה אחת

להגדיל תודה ולהאדירה

תודה. הכי פשוט.

אני – הסיפור החדש

הגרסה הכי טובה שלכם

אתם גדולים!

 

פעם הרב אליעזר רפאל ברוידא אמר לי שבורא עולם רוצה להשפיע עלינו הכל, אבל אנחנו צריכים להכין כלים כדי לקבל את השפע והאור האלוקי הזה. אני מבין שזה אומר, שאם אין לי ענווה נכונה, אמונה, ביטחון ועוד כמה מידות נפש נצרכות, אז יהיה לי קשה לבצע את המשימה העיקרית שלי בעולם הזה – להתקרב לבורא עולם, ללמוד אמונה ולעשות את רצונו.

 

לכן, כשאני מודה לבורא עולם על מה שיש לי, זו הצהרת ביטחון שאני יודע שהוא נותן לי כל מה שאני צריך וכל מה שהכי טוב בשבילי עכשיו, במצב הנוכחי שלי. כל מה שחסר לי עכשיו – בית גדול, רכב, הכנסה גדולה יותר, אפילו עוד תפילות, לא יהיה טוב בשבילי. לכן אין לי את זה.

 

כשאני מבקש על זה לעתיד, אני מנסה לכוון או לומר את התפילות שלי בצורה כזו שאני מבקש מבורא עולם לשפר אותי, כך שאוכל להיות כלי ראוי וטוב יותר לשפע שלו. דוגמה לכך ציינתי עם העניין הכלכלי שכתבתי לך ואתה יודע ממנו. הבנתי שרוב הבעיות הכלכליות שלי היו בגלל החלטות לא נכונות, כשחייתי מעבר למה שיכולתי לאפשר לעצמי ולקחתי סיכונים גדולים שגרמו לי אובדן גדול מאוד. אז אמרתי תודה לבורא עולם על הבעיות הללו, כי בלעדיהן אף פעם לא הייתי לומד מהטעויות שלי, ובטח לא מבין שטעיתי.

 

התחלתי להתפלל לבורא עולם שיראה לי וילמד אותי איך לחיות עם מה שיש לי ולהשקיע יותר באשתי ובילדים, ולא בכל מיני הרפתקאות כלכליות שעושות לנו בלגאן בבית ובחשבון הבנק.

 

ביקשתי מבורא עולם את עזרתו שלא אבזבז כסף על דברים שאני לא צריך, שיעזור לי עם הפרנסה לא בגלל שחסר לי אלא בגלל שאשתי והילדים שלי לא צריכים לסבול מההחלטות השגויות שלי.

 

 

לומר תודה על העבר והווה ולבקש על העתיד וגם ליהנות מהשפע שמקבלים משמים…

 

ביקשתי מבורא עולם שייתן לי כוח ומרץ, ולא להזדחל בגלל שקשה לי. לא להטיח שום דבר באף אחד (כי זה הדבר הכי קל לעשות בימים קשים).

 

וביקשתי מבורא עולם שיעזור להעצים את שלום הבית שלי והאהבה שלי לאשתי, כי כל השפע בא מהאישה כמו שאומרים חז"ל.

 

הנקודה היא, רוני, שככל שהשתפרתי בעניין האחריות הכלכלית, כך יכולתי להיות בטוח שהפרנסה תגדל ויהיה שינוי לטובה. ככל שהתפללתי, כך הייתי מסוגל יותר ליהנות מההצלחה ומהשפע שבורא עולם השפיע עלי. זו פעולה שגורמת לכלים הרוחניים שלנו להיות גדולים ומכילים יותר לאור והשפע האלוקי. וכמו שאתה מבין, אין סתירה בין התודה לבקשה, התודה קודמת להכל – כולל על הדברים הקשים ואחריה בהחלט אפשר לבקש לשנות סיטואציות ותנאים שונים בחיים.

 

מקווה שעזרתי לך רוני, וגם לכל מי שקרא והתחזק.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה