תרגילים בחשבון, זה חלק מהחיים

כפל וחילוק, חיבור וחיסור, משוואות ונעלמים. יש מי שיאמרו לכם שהם אוהדים מושבעים שלהם, ויש מי שחשים תיעוב למספרים המאיימים. אבל כולם יסכימו שיש למתמטיקה השפעה גדולה על החיים.

4 דק' קריאה

דוד גבירצמן

פורסם בתאריך 05.04.21

כפל וחילוק, חיבור וחיסור, משוואות
ונעלמים. יש מי שיאמרו לכם שהם
אוהדים מושבעים שלהם, ויש מי שחשים
תיעוב למספרים המאיימים. אבל כולם
יסכימו שיש למתמטיקה השפעה גדולה
על החיים.
 
 
זוכרים את שיעורי המתמטיקה? כפל, חילוק, חיבור וחיסור. בעיות מורכבות וחידות מרגיזות. משוואת ונעלמים? על שורשים נדבר אחרי זה.
 
מתמטיקה היא מקצוע, ומעבר לכך, תחום רחב אופקים לאנשים שבנויים לזה. לא חסרים בעולם אוהדים מושבעים ומאוהבים בתחום. לא חסרים גם אלו שחשים תיעוב לכל אותן סדרות של ספרות, קווים ואותיות לועזיות מאיימות. שני הצדדים מסכימים בכל אופן, שמעבר לשעשוע ולתחביב, יש למתמטיקה השפעה נרחבת על תחומי חיים רבים.
 
היום נגלה שתרגילי חשבון פשוטים מסוגלים פשוט לחולל מציאות.
 
טוב, לא ממש לחולל. מדויק יותר לומר, להעמיד אותנו באור ברור יותר של מציאות אמיתית. להסיר את מסך הדמיון, לחסוך לנו כברת דרך מיותרת. לחדד את הבנת החיים ולהוביל להצלחה אמיתית. אז קדימה.
 
החיים הם חידה ואתם לא מתכוונים לומר שזה חידוש. הצעד הקרוב ביותר שנבצע, שרוי ברובו בערפל אי הוודאות. לעולם לא נדע מה תהיה תוצאה של מעשה. לכל היותר תהיה לנו ציפייה, תחזית או אומדן דעת כלשהו. התוצאות יהיו תמיד בנות חורין להופיע איך שייקבע עבורן ברגע היווצרותן, מלמעלה.
 
הנקודה הזו גורלית, משום שהנעלמים הללו מטרידים את רובו של המין האנושי. חברות שלמות הוקמו אך ורק על מנת לצפות את העתיד. בשוק ההון ידיעת העתיד פירושה, עושר. בבריאות המשמעות היא, חיים. במדיניות וביטחון העתיד מחביא קשת נרחבת של גורלות, ליחידים וציבורים.
 
בחיינו האישיים העתיד צופן את התכלית אליה אנו שואפים לצעוד. היינו משלמים הון על מנת לדעת ברור יותר איך ולאן יובילו כל מיני צעדים. 
 
הבעיה האנושית הנפוצה ביותר היא חזרה עיקשת על טעויות. צעדים שהובילו לשום כלום ממשיכים להוות עבורנו מורי דרך ותמרורים מכוונים. אדם מסוגל לבצע פעולה טיפשית, לספוג בעקבותיה הפסד, לכאוב ולהצטער, ולשוב לשם שוב במועד מאוחר יותר.
 
הסיבה היא פשוטה, שכחה. אם לדייק יותר, איננו שוכחים משום שמעולם לא זכרנו. הטעויות הפופולאריות ביותר אינן פירות שכחה, אלו הן תוצאות של אי שימת לב מלכתחילה. איננו מייחסים חשיבות מספקת לאירועים המתרחשים בחיינו, להחלטות שקיבלנו ולצעדים שביצענו. וזו הסיבה שאינספור פרטים חיוניים בחידת החיים שלנו אינם נאגרים באף מאגר זיכרון. לא נעשה עימם שימוש בהווה גם לא בעתיד.
 
אמרנו אם כן שהחיים הם חידה סתומה שמובילה למטמון. את החידה אנו אמורים לפענח ולצעוד בעקבות הגילויים. על מנת לפצח את הצופן הנעלם יש לקחת בחשבון כמה שיותר נתונים. והפרטים הללו מתגלגלים סביבנו ללא הרף. נוכל ללמוד מטעויות של אחרים, נוכל בהחלט גם ללמוד מטעויות של עצמנו. צעדים שביצענו בעבר ילמדו אותנו להיכן מובילים שבילים מסוימים. נוכל לשוב לשם או לוותר על עוד מבוי סתום.
 
ובכן, הכל מתחיל מהאופן בו אנו מתייחסים למה שקורה לנו. אם נחשיב את חיינו כמסלול מוכתב מלמעלה, נבין שמישהו שתל כאן רמזים וחידות, נייחס חשיבות לכל פרט ונצעד לקראת תכלית. כשיש בידינו את הנתונים, נוכל לצעוד לאורם בעזרת מספר תרגילי חשבון פשוטים.
 
א"ב בחשבון
 
התרגיל הפשוט ביותר הוא חיבור וחיסור. הנתונים סביבנו עשויים להוות עבורנו חיבור נפלא. להעניק לנו כוח ועוצמה נכונה. לשם כך יש להתחבר. לרכוש ידידות עם מחפשים פוטנציאלים, רציניים ובעלי רצון ברור. סביבה אנושית ממוקדת על מטרה חיובית בעלת קרקע הגיונית, היא הדבר הבריא ביותר לכל מי שמחפש משהו שאנשים רבים אינם יודעים להעריך. אם החלטנו שהמקום שלנו הוא בקדושה, לא נוכל לקבל חיזוק למגמה הזו מאנשים שעוד לא זכו להעמיד את הנכס הזה בראש מאווייהם. החיבור הוא תרגיל בכיוון החיובי. לחפש את הכלים, האנשים והמקומות שיקדמו אותנו לתוצאה טובה. זו יכולה להיות מצווה, קבלה טובה, השתדלות, ובהחלט חבר טוב.
 
תרגיל החיסור יסייע לנו לזהות את הגורמים להפסד. אם אמש בזבזנו כמה שעות בשיחת רכילות, והתוצאה היתה 'נאחס' ולא נעים, שרפנו אחר הצהריים שלם, ועוד סחבנו תחושות צורבות ומעיקות אל תוך הלילה. מחר, כשהסיטואציה תחזור על עצמה, יהיה עלינו לבצע תרגיל חיסור פשוט. ניקח את הנשמה הטהורה שלנו, את הלב והמוח, ונעמיד מולם את תוצאת השיחה של אמש. נראה מה תגרום לדברים היקרים הללו שיחת הרכילות. נישיר מבט לתוצאה הצפוייה, ונחליט מה כדאי. תענוג מידי ומתפוגג, או חירות פנימית המניבה פירות נצח.
 
ויש גם את הכפל.
 
ברוחניות המעשים נמדדים על פי קשת נרחבת של נתונים, גלויים ונסתרים.למשל, מעשה חסד או נתינת צדקה. המעשה כשלעצמו חשוב ונפלא, אך אם הרקע שלו הוא מצב אישי סבוך, היה לנו יום קשה, עייף וגם קצת עצוב ואת העזרה לזולת הגשנו בכל זאת, הרי שהמעשה הטכני זוכה למינוף רציני. הכפל במקרה הזה, הוא הרקע הפנימי.
 
יש גם כפל המתבסס על זמן. שעת לימוד תורה בחצות, אומרים הספרים הקדושים, שווה עשר שעות לימוד ביום. כך גם שעת תורה אחת בשבת שווה אלף שעות ביום חול.
 
הכפל עשוי להעניק לנו פרספקטיבה רחבה, להערכה רחבה יותר של מצוות ומעשים טובים. הכפל יכול גם לעורר את מנגנון האזהרה הפנימי מפני מעשים לא כדאיים. אם נכפיל דיבור פסול אחד בנתונים הסביבתיים שלו, הזמן שהיה יכול להיות מנוצל, סך האנשים השומעים, ההשלכות הרבות שהוא עשוי לגרום, סביר להניח שנעשה הכל על מנת למנוע את ההפסד.
 
תרגיל חילוק כמחולל סדר
 
החילוק הוא כבר סיפור לא ממש פשוט. זהו בעצם התרגיל החיוני ביותר וגם המסובך ביותר בסרגל הכלים המתמטי–רוחני. רובן של החידות בהן אנו נתקלים, מתאפיין בתערובת הנתונים. הטוב והרע מעורים זה בזה. מתעורר בנו רצון לבצע מעשה טוב, ומיד מתלבש עליו גם אינטרס אישי צנוע שרק הולך ומתעצם. ההתלהבות גואה בנו, ואיננו יודעים מה הכוח המניע אותנו, הרצון החיובי או השלילי.
 
כך גם בנוגע להתנהגות עם המידות. האדם פועל מתוך מידותיו והמידות אינן סטריליות. אנחנו אמורים לבצע מעשים והכלים העומדים לשרותינו אינם נקיים לגמרי. לפעמים נדרש מאיתנו לבצע פעולת ריסון, להעמיד מאן-דהו על מקומו למשל. יש את החלק הענייני ויש את היצרים הנלווים. אנו נפעל במקרה הזה מתוך צורך הכרחי יחד עם כעס פסול.
 
כך גם בנוגע למידות האהבה והנתינה. האהבה מורכבת מטוב טהור יחד עם אגו לוהט. והאדם עומד מול משחק הכוחות הפנימי ואיננו יודע איך משליטים כאן סדר.
 
תרגיל חילוק אמור להציג בפנינו תוצאה נכונה, אחרי שנפריד ונחלק את החלקים המיותרים והפסולים מתוך הסך הכולל. את תרגיל החילוק ניתן לבצע קודם הפעולה או לתקן בעזרתו לאחריה. תרגיל חילוק המבוצע קודם פעולה, מסוגל לגרום לנו להיות נקיים יותר בשעה שניגש לביצוע מעשי של פעולה כלשהי. למשל, אם ראינו התנהגות פסולה בזולת, התעורר בנו הדחף להעיר לו. לקחנו בחשבון את הסבירות שהדחף נובע מקנאה, כעס או תחרות. גם צירפנו את העובדה שמוטלת עלינו במקרה הנוכחי אחריות. אנחנו חייבים לומר משהו, אבל איך עושים את זה נכון למען השם? ובכן, תרגיל החילוק הוא 'משפט' פנימי. האדם שופט את דחפיו ויצריו. מיישב את הדעת ואת התרגיל הזה מבצעים הכי טוב בהתבודדות.
 
מספרים לפני השם את הכל. מציגים את כל הנתונים. מבקשים ומתחננים שלא תצא תקלה תחת ידינו. ההתבודדות מסוגלת להפריד ולחולל סדר בנתונים מבולבלים. אם נתבודד קצת ונתפלל לפני כל פעולה מורכבת, כשניגש לשלב הביצוע, הלב יהיה מסודר יותר. לא בטוח שהדחפים הפסולים יתאדו וייעלמו מן השטח. מה שכן יקרה, הוא סדר פנימי. הרע יעמוד בצד ותפתח בפנינו גישה ישירה יותר אל הטוב. כך נוכל לפעול מתוך רצון ודחף טוב גם כשברקע קיימים כוחות מסוג שונה.
 
תרגיל חילוק של אחרי מעשה עשוי לשמש כפעולת תיקון.
 
בגבולות החיים קיימת תמיד אופציית תיקון. גם מעשים שבוצעו מתוך בלגאן פנימי יוכלו לשוב ולהתארגן למפרע. זוהי התבודדות עם גוון של תשובה. אנו נוטלים את המקרה המעורבב, מדברים עליו ומספרים הכל. מתוודים לפני השם ומפרטים את הדחפים השונים. את הרצון הטוב והאגו שלפתע התערב ועשה קצת ערפל, את התוצאה המטושטשת והנזקים הסביבתיים. כשמציגים את התערובת הזו לפני השם באופן של משפט, שולט בה הסדר. החרטה והוידוי מתקנים את הקלקול, והתוצאה נפלאה. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה