ניגון החיים

החכמה שבהשגת השמחה היא כשמסתכלים תמיד על הצד החיובי. כש"פורטים" על הטוב ולא על הרע ומצרפים טוב לטוב, תו לתו, כך מפיקים מנגינה מחיה...

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

החכמה שבהשגת השמחה היא
כשמסתכלים תמיד על הצד החיובי.
כש"פורטים" על הטוב ולא על הרע
ומצרפים טוב לטוב, תו לתו, כך
מפיקים מנגינה מחיה.
       
        
קריאה לחיים – פרק 5
  
לא רק ניגונים ושירה במשמעותם הפשוטה, יכולים להביא לרפואה וחיים! גם חיי היומיום שלנו יכולים להפוך להיות ניגון מחיה.
 
מהו ניגון?
 
ניגון הוא סידרת תווים המופקים ברצף מסוים. מי שלא יודע לנגן לא יצליח להפיק יותר מסתם קולות צורמניים. לעומת זאת, מוסיקאי מוכשר יוכל ליצור מוסיקה מופלאה, מרגשת ומעוררת השראה על ידי צלילים, נעימים לאוזן, העולים ויורדים בסדר מסוים בסולם התווים.
 
כך גם בחיים, כל מחשבה, כל דיבור וכל מעשה, ולו הקטן ביותר, יוצר את התנודה והרטט שלו, המהווה "תו" בניגון המושלם של החיים ובריאה בכלל.
 
איזה תנודות של "אויר מורעל" עלולות להיווצר כתוצאה ממעשים או מילים חסרי אחריות ואכזריים, מהערות עוקצניות או אפילו ממחשבות רעות! כש"תווים" אלו מצטרפים יחד, הם יוצרים מקצבים ומנגינות שהם בעצם מעגל קסמים של כעס, תסכול, דאגה, פחד, עצבות, דיכאון ועוד, להם השפעה הרסנית על הגוף ועל הנפש שלנו ושל אלה הסובבים אותנו.
 
את כל האוויר העכור והמורעל הזה ניתן לפזר וגם לטהר ולהמתיק על ידי חיוך, מילה טובה, רצון טוב והצעת יד תומכת, מחשבות טובות וחיוביות… תמיד יש משהו חיובי, שאתה יכול לחשוב, לומר או לעשות.
 
החכמה שבהשגת השמחה היא כשמסתכלים תמיד על הצד החיובי של כל דבר ומנסים למצוא נקודות טובות.
 
כש"פורטים" על הטוב ולא על הרע ומצרפים טוב לטוב, תו לתו, כך מפיקים מנגינה מחיה.
 
יישומה של גישה זו תלוי בצורה שאתה מסתכל על המצבים השונים בחיים שלך, בצורה שאתה מסתכל על האנשים הסובבים אותך, וגם באופן בו אתה מסתכל על עצמך – כל נקודה טובה שתמצא, היא צליל במנגינת החיים.
 
לשמוח בטוב
 
בזמנים טובים, כשכל העניינים מתנהלים כשורה ואתה מרגיש טוב, לא קשה לשמוח. אבל כשלא??? אז, כדי לשמוח, צריכים לחפש אחר הטוב, והמלאכה היא שלך!
 
צריכים להאמין שטוב נמצא גם במצוקה הקשה והאיומה ביותר.
 
דע, שיש דרך בה הכל יכול להתהפך לטובה. גם החכם מכל אדם אמר: "ביום טובה הֱיֵה בטוב וביום רעה רְאֵה…" (קהלת ז, יד). במילים אחרות, כשהמצב חמור ואינך רואה כל מוצא, בכל זאת עליך להמשיך ולחפש, עד שתגלה נקודות של אור.
 
מבט חיובי אינו אומר שעליך להעמיד פנים כאילו אינך סובל כשאתה באמת כואב וסובל. אין צורך להעמיד פנים ש"הכל בסדר" אם אתה מרגיש שאתה רחוק מכך. גישה חיובית פירושה: לא לתת לעצמך לשקוע ברגשות שליליים ומדכאים. אפילו ברגעים הקשים ביותר, צריכים להאמין שאנחנו נמצאים תחת השגחתו התמידית של בורא העולם, ש"לא כלו רחמיו ולא תמו חסדיו".
 
"לפעמים כשבני אדם שמחים ומרקדים, אזי חוטפים איש אחד מבחוץ, שהוא בעצבות ומרה שחורה, ומכניסים אותו בעל כרחו לתוך מחול המרקדים ומכריחים אותו בעל כרחו שיהיה שמח עימהם גם כן. כן יש בעניין השמחה, כשאדם שמח, אזי המרה שחורה וייסורים נסתלקים מן הצד. אבל מעלה יתירה – להתאמץ לרדוף אחר המרה שחורה דווקא, להכניס אותה גם כן בתוך השמחה, באופן שהמרה שחורה בעצמה תתהפך לשמחה, שייהפך המרה שחורה וכל הייסורין לשמחה… שאז מגודל השמחה והחדווה מהפך כל הדאגות והעצבות והמרה שחורה שלו לשמחה, שחוטף המרה שחורה ומכניס אותה בעל כרחה לתוך השמחה" (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, כג).
 
יתכן שבמהלך חייך תעמוד במצבים בהם לא תהיה לך שליטה, ואתה עלול להרגיש לכוד בלי שום מוצא. אבל במקרים רבים, אפשר להפוך את המצב אם נלמד להסתכל עליו מזווית שונה – כמו הכוס, שרואים אותה חצי ריקה או חצי מלאה. לצורה שבה אתה מסתכל על דברים יש השפעה מכרעת על הדרך בה תעבור אותם.
 
גייס את כל המשאבים הפנימיים שאתה יכול והשתמש גם בשכלך כדי להשתחרר מן הרגשות השליליים ומהדיכאון ולמצוא את הנקודות הטובות. בידך הכוח לשלוט במחשבות שלך ולכוון אותן. אל תיתן לעצמך להיגרר לתוך מעגל של מחשבות ורגשות שליליים. השתדל לגלות אופנים חדשים להסתכלות חיובית על עצמך, על אלו שמסביבך ובכלל על הבעיות והקשיים שלך.
 
עשה כל מאמץ לסלק את המחשבות הרעות מהראש והשתדל להכניס במקומן מחשבות נעימות. לרוב, הדרך הטובה ביותר לשיפור מצב הרוח היא השימוש בחוש ההומור, בדיחות, או אפילו התנהגות שובבה. צחוק בריא הוא התרופה הטובה ביותר.
 
השמחה שלך היא יסוד חיוני לעצם קיומך, בגוף ובנפש. השמחה היא המפתח להחלמה ולבריאות. כשאתה במצב של חולי או מצוקה, אתה חייב לעשות מאמצים מיוחדים כדי להחזיק מעמד ולהחזיר לעצמך את השמחה.
 
הפוך את החיפוש אחר הטוב לדרך חיים, כי בו נמצא המפתח לשמחה ולסיפוק. השמחה תאפשר לך להתמקד בתכלית האמיתית של חייך וגם להשיג אותה.
   
     
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה