שלוש – זה מה שכולם צריכים

המעניין הוא שלא פעם דווקא אותם אנשים הנראים מוקפים בהרבה חברים, בעצם הם מאוד בודדים ובעת הצורך אין להם למי לפנות...

4 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

המעניין הוא שלא פעם דווקא אותם
אנשים הנראים מוקפים בהרבה חברים,
בעצם הם מאוד בודדים ובעת הצורך
אין להם למי לפנות.
 
 
קריאה לחיים – פרק 9, חלק ב
 
 
במאמר הקודם (חלק 9 א) ציינו שישנן שלוש "נקודות עוצמה", מהן יכול האדם לשאוב את הכוח והחיזוק הפנימיים הנדרשים לצמיחה ולשינויים בחייו. שלוש נקודות אלו מהוות קשר בין האדם לבין מקורות התמיכה והסיוע המכריעים ביותר בחייו.
 
שלוש הנקודות הן: 1. הקשר עם מורה דרך בחיים (המאמר הקודם). 2. הקשר עם חברים (המאמר הנוכחי). 3. הקשר עם הנקודה הפנימית (המאמר הבא).
 
* * *
 
2. …קנה לך חבר
 
לא לחינם כרכו חכמינו ז"ל את "עשה לך רב…" עם "…קנה לך חבר" (אבות א, ו). מורה ומדריך אמיתי הוא בעצם הידיד הטוב ביותר שלך, וידיד אמת יכול להיות מדריך טוב עבורך.
 
קיים הבדל עיקרי בין מערכת היחסים שלך עם מורה דרך רוחני לבין היחס שלך עם ידידים. במערכת היחסים שלך עם מורה הדרך, אתה יותר במעמד של מקבל מאשר נותן, בעוד שהיחסים בין ידידים הדדיים יותר – פעמים אתה מקבל מהידיד ופעמים הידיד מקבל ממך. לכל אחד מכם יש את ה"נקודה" הפנימית הייחודית לו, ממנו יכול השני לשאוב עוצמה.
 
הידיד יכול להיות חבר, קרוב משפחה, מכר ותיק, או מישהו שהכרת לאחרונה – מישהו שאתה מרגיש קרוב אליו ונותן בו אמון. לא פעם מחלה, פגיעה או כל משבר אחר גורמים לפיתוח קשרי ידידות חדשים או להכרת צדדים חדשים בידידים קיימים. אנשים עם בעיות מיוחדות יכולים למצוא חיזוק בקבוצות תמיכה המיועדות לאלו המתמודדים עם אותה בעיה. גם אתה יכול לארגן סביבך מסגרת תמיכה של ידידים שיכולים להיות לך לעזר בשעה קשה זו.
 
לידידות ותמיכה יש תפקיד מכריע בריפוי והחלמה. זוהי גם אחת הסיבות לחשיבות הגדולה שהיהדות מייחסת למצוות ביקור חולים – תמיכת ידידים מעודדת את תהליך הריפוי! למעשה, בידוד חברתי הוא אחד הגורמים למחלות ובעיות אחרות רבות. האדם מטבעו זקוק לשתף אחרים במחשבות, ברגשות ובחוויות שלו, במיוחד במקרים של אירועים קשים. כשצורך זה לא בא על סיפוקו, רגשות ומחשבות שליליים מצטברים בתוכו ומכניסים את האדם למעגלים של מתח ולחץ, היכולים להשפיע לרעה על הלב, מערכת העצבים, העיכול, החיסון ועוד. ידידות היא גורם מכריע בבריאותו של הגוף לא פחות מאשר בבריאותה של הנפש.
 
ידידות אמת היא נכס יקר המציאות! ידיד הוא אדם שאתה יכול להיות פתוח איתו בלי מעצורים ובלי צורך להסתתר מאחורי מסכת הגנה. ידיד מוכן להקשיב לך עם סבלנות, הערכה והבנה, ומקבל אותך כפי שאתה. ידיד אמת הוא זה הרוצה בטובתך האמיתית, ולכן הוא לא יימנע מלמתוח ביקורת כנה ובונה, ואתה מצידך לא צריך להיפגע מכך. דעתו של החבר לא תמיד צריכה להיות כשלך ודעתך כשלו – חילוקי דעות הם דבר הכרחי ובונה ואינם צריכים להוות סתירה לקשר ידידותי עמוק.
 
הפתיחות שלך לידיד כזה מחזקת אותך ומוסיפה לך עוצמה נפשית, כי היא מאפשרת לך להיות מי שאתה באמת. ניתוח המצב שלך עם הידיד יכול לתת לך הבנה דקה ועמוקה יותר של הרגשות והמחשבות שלך – אלו שאתה מודע להם ואלו שבתת-ההכרה – המבטאות את מה שהנשמה שלך כמהה. מתן ביטוי לשאיפות הכמוסות ביותר שלך ושיחה עניינית על השינויים שאתה מבקש להכניס לחייך מסייעים להביא אותם לידי מעשה. חברים טובים יכולים לתמוך זה בזה ולעודד האחד את השני בתחומים רבים, ובמיוחד, באימוץ הרגלי חיים טובים ופיתוח והעשרת הנפש והנשמה.
 
איך "קונים" חבר?
 
לא מספר החברים שיש לך ולא אורך הזמן שאתה מבלה איתם חשובים – לא הכמות אלא האיכות! איכות מערכת היחסים שלך עם חברים היא החשובה. ערך התמיכה של ידיד אמיתי הוא כה גדול, שכדאי להשקיע הרבה ברכישת ידיד. זוהי הסיבה שחז"ל נקטו בלשון של "קנה לך חבר".
 
המעניין הוא שלא פעם דווקא אותם אנשים הנראים מוקפים בהרבה חברים, בעצם הם מאוד בודדים ובעת הצורך אין להם למי לפנות. יש גם מקרים בהם אנשים מנסים "לקנות" חברים, פשוטו כמשמעו, באמצעות מתנות, חנופה וניסיון להרשים, אך שיטות אלו נועדו לכישלון. כשאנו מנסים לבנות מערכת יחסים כנה והדדית על בסיס לא אמיתי של חנופה וכיוצא בזה, לא רק שלא נצליח לרכוש ידיד, אלא גם נקים מחסום בינינו לבין האדם שאת קרבתו אנו מבקשים.
 
המחיר לקניית ידיד אמיתי הוא מסוג אחר. כדי לקבל ידיד אמיתי, אתה משלם לו בנתינה, בהענקה של ידידות אמיתית. כדי לזכות בידיד טוב, עליך להיות ידיד טוב – אותו ידיד שהיית רוצה לזכות בו בעצמך. כשאתה מסתכל על האדם העומד מולך, נסה לחדור לפנימיות שלו ולהכיר את מי שנמצא מאחורי הפנים. במקום לחשוב רק על עצמך ועל מה שאתה יכול לקבל ממנו, השתדל להבין מי הוא באמת, למה הוא זקוק ומה הצרכים שלו, גשמיים כרוחניים. חשוב מה אתה יכול לתת לו, מה שבאמת יביא לו תועלת. אנשים רבים משתוקקים נואשות לקורטוב של הבנה וטוב לב וזקוקים לעידוד רב.
 
"על ידי השמחה יכולין להחיות אדם אחר. כי יש בני אדם שיש להם ייסורים גדולים ונוראים, רחמנא לצלן, ואי אפשר להם לספר מה שליבם. והם היו רוצים לספר אך אין להם בפני מי לספר ולהשיח עמו את כל אשר עם לבבם. והם הולכים מלאים ייסורים ודאגות, וכשבא אדם עם פנים שוחקות יכול להחיות אותם ממש. ולהחיות אדם אינו דבר ריק כי הוא דבר גדול מאוד". (רבי נחמן מברסלב, שיחות הר"ן מ"ג).
 
ההשתדלות שלך להבין את רגשותיו של השני, להזדהות איתו ולעזור לו, לא רק מועילה לו אלא גם לך: עצם הנתינה שלך לו עוזרת לך להבין את עצמך ולהתייחס לעצמך טוב יותר.
 
סוג נוסף של נתינה, הכרחי ל"קניית" והעמקת ידידות אמיתית, הוא הנכונות של "לתת" את עצמך. אתה צריך להיות מוכן להוריד בפני הידיד את מסכת ההגנה החיצונית שלך ולחשוף בפניו את הפנימיות שלך – ככל שתהיה רגישה ושברירית. צעד כזה מצידך יעורר אמון ומוכנות גם בצד השני לעשות את אותו הדבר.
 
אם אתה נמצא בתהליך של החלמה ושיקום, חלק חשוב ביותר של התהליך הוא שיקום ושיפור היחסים של עם אחרים, ובמיוחד עם אלו הקרובים אליך והיקרים לך. הדרך לכך היא באמצעות תקשורת הדדית של פתיחות וכנות. למד להביע את עצמך, את מה שאתה חושב ומרגיש, בצורה ברורה, כך שהאחרים יוכלו להבין אותך היטב. גם אתה חייב להקשיב במלוא תשומת הלב למה שהאחרים אומרים. במקום להגיע למסקנות חפוזות ולחרוץ דין, נסה להעמיד את עצמך במקומם של האחרים. השתדל להבין אותם ונסה לקרוא ולהבין בין השורות מה הן הרגשות הפנימיים המסתתרים מאחורי המילים, הבעות הפנים ותנועות הגוף. כשאתה מראה רצון ונכונות להבין אחרים, אתה מעורר אצלם רצון להבין אותך יותר.
 
כשאתה מנסה לפתח קשרי ידידות עם אחרים, זה לא מחייב אותך לחשוף את עצמך כל הזמן בפני כל אחד. לא כל אחד בשל דיו כדי להבין ולקבל את הצדדים החלשים שבך. לא כל אחד גם מסוגל להעניק תמיכה של ידידות אמיתית. יש אנשים, שבמודע או שלא במודע, עלולים להכאיב לך או לנצל אותך בצורה לא הוגנת. הידידים שאתה צריך, הם אלה הרגישים לצרכים שלך ומזדהים עם השינויים שאתה רוצה לעשות בחיים וגם מוכנים להושיט לך תמיכה. בחר את ידידיך בזהירות!
 
כשאתה מוצא את הידיד המתאים, שתפו אחד את השני במחשבות וברגשות הפנימיים יותר שלכם, כולל הפחדים והדאגות. נסו לראות את הצד החיובי שבהם ולמצוא מהם מוצא. חלקו האחד עם השני את התקוות והשאיפות שלכם ושוחחו על הדרכים ליישם אותן. גם כשלא הכל נראה טוב, השתדלו להסתכל על המצב ככל האפשר מנקודת מבט חיובית ולעודד האחד את השני באמונה שיש מי שדואג לנו ומשגיח עלינו.
 
מסגרת זו של נתינה וקבלה בין ידידים היא נקודת העוצמה שממנה שואבים כוח שני הצדדים. עם תמיכה, אתה יכול להגיע להישגים שבלעדיה לא היית מגיע אליהם.
 
ידידות ותמיכה, אם מאחד ואם מהרבה, יכולים לתת משמעות גדולה יותר לחייך ולחזק את הקשר שלך עם העולם, עם עצמך ועם הבורא יתברך. כך יהיה לך קל יותר לפנות לתוך עצמך וליצור קשר עם נקודת העוצמה הפנימית שלך – נקודת העוצמה השלישית ולשאוב ממנה כוח.
 
 
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)  

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה