היהודי הנודד – פרשת השבוע כי תבוא

פרשת השבוע כי תבוא - כאשר חבריו של וולטר הודיעו לו בשמחה כי החליטו שאין לעולם בורא, ענה להם בשאלה: "והיהודים"? כלומר האם קיומם אין זו הוכחה נחרצת לקיומו של בורא?

2 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

כאשר חבריו של וולטר הודיעו לו
בשמחה כי החליטו שאין לעולם בורא,
ענה להם בשאלה: "והיהודים"? כלומר
האם קיומם אין זו הוכחה נחרצת לקיומו
של בורא?

פרשת כי תבוא

"וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ"

האם קיים מקום כלשהו על פני תבל שאין בו יהודי?

קרוב לודאי שלא (פרט למדינות האוסרות כניסת יהודים).

זוהי תופעה שאין לה אח ורע בשום אומה בעולם. לשם השוואה, עמנו מונה כשלוש עשרה מיליון, והסינים מיליארד וארבע מאות מיליון. האם הם מפוזרים כמונו? הפיזור היהודי נפרש בכל מקום ישוב, עד שהפך ל"יהודי הנודד". מה פשרה של תופעה זו, והאם יש מאחריה תבנית מסודרת?

נאמר בפרשת התוכחה: "והפיצך ה' בכל העמים מקצה הארץ ועד קצה הארץ". הרי לנו נבואה מימות משה נותן התורה, כי באם לא ישמרו ישראל את התורה, ויענשו בגלות מארצם, הרי שלא תהיה זו גלות רגילה הקיימת אצל אומות אחרות, שכובש זר הגלה אותם מארצם, והם מתמקמים בארץ גלותם – אתם תתפזרו (ולא משנה מאיזו סיבה), ותגיעו לכל מקום – "מקצה הארץ ועד קצה", ואף שפיזור זה מסוכן הוא עד מאוד, שכן המיעוט המפוזר עלול להיבלע ולהיטמע בתוך העם לארצו הוא מגיע. כבר נאמר על ידי הנביא יחזקאל: "והעולה על רוחכם היו לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגויים כמשפחות הארצות" (יחזקאל כ', ל"ב), ובהמשך הפסוק נשבע הקב"ה שימלוך עליהם בחמה שפוכה, כלומר יזהו אותם על כורחם כעם ה'.

והרי אנו עם ה' בכל מקום, דרכנו יעבור רצונו של הקב"ה לכל האנושות, ורק כך ייוודע בגויים שמו של הקב"ה כמנהיג העולם המשגיח על עמו, כי קיומנו אות מובהק הוא על מלכותו והשגחתו, וכפי שמפורסמת אמרתו של וולטר, כאשר חבריו המלמדים הודיעו לו בשמחה כי החליטו שאין לעולם בורא, ענה להם בשאלה: "והיהודים"? כלומר האם קיומם אין זו הוכחה נחרצת לקיומו של בורא?

אמנם לדאבון, לא בכל מקום ממלאים בני עמנו ייעודם זה, אך את חלקו ממלא הקב"ה, עד אשר יתוקן עולם במלכותו "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר" (ישעיהו מ', ה').

במהרה תקוים בנו נבואת ישעיהו: "שאי סביב עינייך וראי כולם נקבצו באו לך בנייך מרחוק יבואו" (ישעיהו ס', ד').

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה